محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798295360
ترس از عوامزدگی نخبگان را به سکوت واداشته/ بازار دروغ و غلو درباره عاشورا داغ شدهاست
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: غلامرضا ظریفیان در گفتوگو با ایلنا مطرح کرد؛ ترس از عوامزدگی نخبگان را به سکوت واداشته/ بازار دروغ و غلو درباره عاشورا داغ شدهاست
غلامرضا ظریفیان معتقد است؛ تاکید صرف بر بعد احساسی و عاطفی عاشورا باعث شده بهجای ترویج و انتقال پیامهای اصلی تنها به سمت آیینها و مناسک پیش برویم. غلامرضا ظریفیان (محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره روند تغییر و تحولات مقتلنویسیها و به دنبال آن عزاداریهای محرم گفت: در بحث مقتلنویسی یک سیر تکاملی را طی سالیان گذشته شاهد بودیم. میتوان گفت مهمترین و واقعترین مقتل درباره حادثه عاشورا که با نام مقتلالحسین شناخته میشود را ابیمخنف نگاشته است. اصل این کتاب پیدا نشد اما در بیشتر آثار مورخان بزرگ اسلامی و ایرانی و حتی تاریخ الرسل و الملوک یا تاریخ الامم والملوک طبری هم به آن استناد میشود. وی افزود: در هر حال سیر مقتلنویسی تداوم پیدا کرد و در قرن چهارم هجری با تحولاتی روبرو شد که در قرنهای پنجم و ششم نیز ادامه یافت تا در دوران صفویه این تحولات ابعاد گستردهتری به خود گرفت. درواقع مقتلنویسی گونهای از تاریخنویسی اسلامی است کم و بیش و نه خیلی محققانه و به شکل تکنگاری مورد بررسی و ارزیابی و نقد قرار گرفتهاست تا بسیاری از افزودنیهایی که به این مقاتل اضافه شده؛ مطرح شود و تحریفات واقعه عاشورا به کمترین حد برسد. مخصوصا شهید مطهری در کتاب ارزشمند حماسه حسینی به خوبی به این مباحث پرداختند. کتاب ارزشمند «عزاداریهای نامشروع» ملاحسین امین که جلال آل احمد آن را ترجمه کرد نیز دیگر اثری است که با حساسیت به این مساله پرداخته است. این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام درباره چرایی وجود برداشتهای بعضا غلط و اشتباهات سهوی که در بحث مقتلنویسیها و آیینهای عزاداری مشاهده میشود، اظهار داشت: اینکه چه کسانی در واقعه کربلا حضور داشتهاند و چه کسانی حاضر نبودند و حرفهای بعضا عجیب و غریبی که تا قرن چهار و پنجم هجری مطرح نبوده و کمکم به مقتلنویسیها اضافه شد و حتی بُعد خرافی به آن داده شد، در گذشته هم علما و صاحبنظران نقدهایی جدی بر تحولات مقتلنویسیها و افزودنیهای واقعه عاشورا که در آنها اضافه شده داشته و درباره آن گفتوگو کردهاند اما آنچه امروز انجام میشود و شاهد آن هستیم حتی بر همان مقتلنویسیها نیز تکیه نمیکند. ظریفیان ادامه داد: بحث واقعه مهم کربلا که نه تنها در تاریخ مسلمانان بلکه در تاریخ غیرمسلمانان نیز به آن پرداخته شده و میشود؛ یک کانون اصلی دارد و آن حماسه است. یعنی کربلا یک حماسه بزرگ است که یک انسان بزرگ در شرایط خاص با همراهی تعدادی از پیروانش برای رهایی از ظلم و ستم شرایطی را محقق میکند که پیام عمیقی دارد. در کنار حضور امام حسین و پیروان ایشان، فرماندهان ناپاک سپاه یزید نیز در واقعه کربلا دخیل بودند که فاجعه و تراژدی ایجاد کردند. این حادثه تلخ و سختی که امروز از آن یاد میکنیم ناشی از عملکرد همین فرماندهان ناپاک بوده است که باید مطرح شود و حتی بر آن گریست. اما اینکه بیش از توجه به عملکرد پاکان و حماسه آنها و انتقال پیام این حماسه به جامعه بخش تراژدی و عملکرد ناپاکان بزرگ میشود؛ جای انتقاد دارد. او سپس بعد اصلی واقعه عاشورا را بعد حماسی آن دانست و یادآور شد: همانطور که اشاره شد بخش اصلی واقعه کربلا حماسه بوده است هر چند که جنایت، اسارت و ظلم بزرگی نیز در این جریان روا شده اما اساس کربلا حماسه، سلحشوری و اخلاق است. به نظر میرسد توجه صرف به بخش احساسات و عواطف واقعه کربلا موجب پررنگ شدن تنها این بخش شده و نتیجه این میشود که انتقال پیامهای عاشورا در دست کسانی قرار میگیرد که هم مقتلهای درست و صحیح نخواندهاند و هم از ا حساسات و عواطف مردم برای مقاصدی خاص استفاده میکند. ظریفیان افزود: در چنین فضایی است که صحبتهای غلوآمیز و دیالوگهایی که در شأن امام حسین (ع) و یارانش نیست؛ شنیده میشود در چنین فضاهایی است که بیانات سخیف درباره ایشان عنوان میشود که حتی میتوان آنها را بدعت در واقعه عاشورا دانست. بخشی از افرادی که چنین دستی در کار دارند رندانی هستند که میخواهند از عواطف و احساسات مردم برای رسیدن به مقاصد خودشان استفاده کنند و در این راه حتی از ترویج خرافات و افزودن دادههای غیرواقعی درباره کربلا که صرفا برای تحریک عواطف است؛ غافل نمیشوند. او با تاکید بر نقش نخبگان و علما برای ترویج فرهنگ صحیح عاشورایی متذکر شد: وظیفه نخبگان، علما، برگزارکنندگان مراسم و مداحان بزرگوار است که برای ترویج فرهنگ درست عاشورا اقدام کنند و در مقابل این مبالغهگوییها و استفاده ابزاری از احساسات مردم حرکت درستی انجام دهند. خود مردم نیز وظیفه دارند با مطالعه و کسب اطلاع از آنچه که واقعا گذشته؛ جذب مراسم غلط و نادرست نشوند. حتی وقتی کالایی میخریم بر صحت و سلامت آن دقت داریم چگونه است که ماجرای امام حسین که کالای معنوی و روانی ارزشمندی محسوب میشود را بدون کسب اطلاع درست مورد استناد قرار میدهیم؟ با عدم آگاهی مردم است که آنها که مطاع نادرست از عاشورا عرضه میکنند؛ میداندار میشوند. ظریفیان اضافه کرد: آموزش و پرورش هم باید از کودکی این سرمایه عظیم اخلاقی معنوی اجتماعی و فرهنگی را به درستی به کودکان آموزش دهد همچنین هنرمندان سینما، شاعران و نقاشان باید با خلق آثار فاخر پیام درست عاشورا را به جامعه ابلاغ کنند. این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام، عاشورا را برآیند گفتمان حماسه، درک، عرفان و سوگ دانست و گفت: در ابلاغ پیام عاشورا باید هم بعد حماسی و اخلاقی را مدنظر داشت و هم ظلمی را که روا شده بیان کرد. اما متاسفانه شاهدیم با تکیه بیش از حد بر بعد عاطفی و احساسی بازار غلو و گفتههای نادرست و حتی دروغگویی افزایش پیدا کرده است. البته در این سالها کتابها و آثار خوبی در حوزه پژوهش و تحقیق عاشورایی منتشر شده که میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند. واقعه کربلا ابعاد گسترده عرفانی اخلاقی جامعهشناختی و سیاسی دارد که میتوانند در شعر، داستان و حتی فیلم و سریال و هنرهای تجسمی نیز کارکرد داشته باشند. میتوان با بهرهگیری درست از بعد عاطفی این واقعه به انتقال پیام اصلی عاشورا کمک کرد. صداوسیما نیز باید با پخش و عرضه برنامههای فاخر درباره عاشورا این کالای معنوی را به صورت اصولی به مردم عرضه کند. باید با برنامهریزی چندوجهی و با صبر و حوصله و با استفاده از ابزارهای مختلفی که نام برده شد؛ روایتهای درست عاشورا را به نسل جوان منتقل کرد. وی تاکید صرف بر بعد عاطفی واقعه عاشورا را مانع انتقال پیامهای اصلی اخلاقی و فرهنگی این رویداد مهم دانست و افزود: اینکه فقط بر بعد عاطفی و احساسی و بخش سوگواری واقعه عاشورا تاکید شده؛ ما را به اینجا رسانده که به جای ترویج و انتقال پیامهای اصلی تنها به سمت آیینها و مناسک پیش رفتهایم. بسیاری از پدر و مادرهای امروزی تحصیل کرده هستند و حساسیتهای سیاسی اجتماعی دینی و فرهنگی درستی دارند؛ پس خانواده نیز میتواند در شکلگیری نگاه درست به واقعه عاشورا تاثیرگذار باشد. او در نقد پژوهشهای صورت گرفته درباره سوگواریهای محرم نیز بیان کرد: واقعیت این است که یکی از مشکلات جامعه ما ترس نخبگان از عوامزدگی است این ترس باعث میشود نخبگان در قبال اتفاقهای تحریف شده که مثلا در حوزه سوگواری عاشورا شاهد هستیم یا سکوت اختیار کنند یا راه مسامحه را پیش بگیرند. اما راهی نداریم جز آنکه همچون امام حسین با شجاعت در برابر منطق غلط زمانه حتی اگر گفتمان مسلط باشد بایستیم و اندیشه درست را گسترش دهیم. ظریفیان در پایان تاکید کرد: خوشبختانه ظرف پنجاه سال اخیر گامهای خوبی در بخش پژوهش و تحقیق عاشورایی برداشته شده و رویکرد تحلیلی و تأویلی به واقعه عاشورا شکل گرفته است که منجر به انتشار آثار خوبی در این زمینه نیز شده است. با این حال نسبت به ظرفیت عظیم واقعه عاشورا هنوز خیلی جای کار داریم. مردم آگاه هر کالایی را قبول نمیکند و حساسیتی که امروز مردم نسبت به واقعه عاشورا پیدا کردهاند یک سرمایه است که با استفاده درست میتوانند آینده روشنی در انتقال مفاهیم عاشورایی رقم بزند.
۱۳۹۵/۰۷/۲۲ ۰۹:۵۸:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
«بچههای عاشورا» وارد بازار کتاب شد
بچههای عاشورا وارد بازار کتاب شد پنج هزار نسخه از کتاب بچههای عاشورا در قالب پویش مطالعاتی روشنا راهی کتاب فروشیها شد به گزارش ایلنا پنج هزار نسخه از کتاب «بچههای عاشورا» اثر طاهره ایبد به عنوان یکی از کتابهای منتخب در پویش کتابخوانی «روشنا&ترسیم «جغرافیای اموات» در بازار کتاب
ترسیم جغرافیای اموات در بازار کتاب ایلنا مجموعه داستان جغرافیای اموات نوشته محسن فرجی از سوی نشر آموت به چاپ رسید به گزارش ایلنا این کتاب شامل 6 داستان کوتاه با این عناوین است یک شادمانی تاسفبار دیوار آرزوها سادهها پرنده نامرغوب گنجشک و هفت تا سیب گندیده دحوادث شامات و بازار داغ مهدیان دروغی/ ۴ محور در مباحث مهدویت
در نشست آسیب شناسی انحرافات مهدویت بررسی شد حوادث شامات و بازار داغ مهدیان دروغی ۴ محور در مباحث مهدویت شناسهٔ خبر 3781295 - چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; آیت الله نجم الدین طبسی گفت ما دو هزار روایت در مورد مهدویکدام کتابها درباره حادثه عاشورا معتبر است؟
کدام کتابها درباره حادثه عاشورا معتبر است با توجه به افزایش فعالیتهای منفی نسبت به ساحت قدسی امام حسین ع در فضاهای مجازی و ابهامی که برای مخاطبان عام در این زمینه پیش میآید لازم بود بحث دقیقتری پیرامون این مطلب صورت گیرد محمدحسین رجبی دوانی عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسهيهات از دست خالي سينما درباره عاشورا
هيهات از دست خالي سينما درباره عاشورا تهيهكننده و كارگردان فيلم هيهات كه روزهاي اول اكران را ميگذراند اميدوارند اين فيلم بتواند فتح بابي براي توليد فيلمهاي بيشتري با موضوع عاشورا باشد نویسنده محمدصادق عابديني با آغاز ماه محرم اكران دو فيلم با موضوع عاشور«نامیرا»؛ کتابی درباره عاشورا
نامیرا کتابی درباره عاشورا نامیرا عنوان کتابی با موضوع عاشوراست که صادق کامیار آن را با زبانی روان نگارش کرده است به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نامیرا داستانی شخصیت محور درباره واقعه عاشوراست داستان در رابطه با پیوستن عبدالله بعزاداری عاشورای حسینی در بازار تهران
2578767092286542049 چهارشنبه 21 مهر 1395 عکاس سعید خلیلی عزاداری عاشورای حسینی در بازار تهران عزاداری عاشورای حسینی در بازار تهرانسکوت حجتی درباره نرخهای تضمینی کشاورزی
در حالی که ۱۰ روز از فصل کشت پاییزه کشاورزان میگذرد و طبق قانون دولت موظف به اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی پیش از آغاز فصل کشت است هنوز این نرخها اعلام نشده و وزیر جهاد کشاورزی نیز در این باره سکوت کرد به گزارش ایسنا محمود حجتی در حاشیه افتتاح نمایشگاه بینالمللی شیلاسكوت درباره حركت اقتصاد ايران به سمت غيررقابتی شدن
گزارش جديد مجمع جهاني اقتصاد درباره تنزل 2 پلهاي شاخص رقابتپذيري اقتصاد ايران در بين 138 كشور آنهم پس از 3 سال فعاليت دولت يازدهم جاي سوال دارد و مبهمتر اينكه دستكم هيچكدام از مقامات اقتصادي دولت درباره اين گزارش مهم اظهارنظر نكردهاند راستي چرا ايران بايد در بين 138 كشاظهارنظر درباره نشت اطلاعات نهانی در بازار سرمایه/ برخوردمان ضعیف است - ایسنا
با توجه به تلاطم شاخص بورس در هفتههای گذشته صحبتهایی از نشت اطلاعات نهانی در بازار سرمایه شنیده می شد معاون ناشران بورس نیز این موضوع را رد نکرده و معتقد است باید مسیری که دنیا می رود را ادامه دهیم و بسترهایی فراهم شود تا هیچ کس نتواند از کد معاملاتی دیگری استفاده کند به گزا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها