تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837710556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عَزرَة بن قيس ؛اهل شعار نه اهل عمل


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
عَزرَة بن قيس ؛اهل شعار نه اهل عمل
این انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(4)
عَزرَة بن قيس ؛اهل شعار نه اهل عمل عاشورا، عرصه تبلور ایمان های پاک به خدای سبحان است.افرادی که نه اهل شعار( عزرة بن قيس)بلکه اهل عمل(زهیر بن قین) در مسیر قرب الهی هستند.عاشورا عرصه سنجش ایمان و بصیرت است.


عزرة بن قيس بن غزية مشهور به عزرة بن قيس البجلي از خاندان احمس  و از قبيله دهن است.[1] وی اصالتا یمنی است که محضر پیامبر اسلام را درک کرده است. عزرة بن قيس در جنگ­هاى خالد بن وليد در شام همراه او بود‏[2] و بعد از مدتی نیز به امارت حلوان رسید.[3]عزره بن قیس از جمله کسانی است که در بزنگاه های سخت زندگی آزمون موفقی پشت سر نگذاشت. از اینرو وی نمونه خوبی برای سنجش کسانی است که گفتارشان با کردارشان نمی خواند. منابع تاریخی از نقش عزره بن قیس در دوران خلافت خلفای راشدین و امیرالمومنین(ع)، اخباری چندانی ارائه نکرده اند. با این حال در دوران امویان و بخصوص ماجرای حجر بن عدی، بار دیگر ردپای عزره بن قیس در تاریخ دیده می شود. در این ماجرا عزره بن قیس جزء کسانی بود که شهادت دروغ بر ضد حُجْر‌بن‌عُدی داد.[4]با شروع حکومت یزید، تحرکات وصف ناپذیری کوفه را فرا گرفت تا نواده پیامبر(ص)؛ حسین بن علی را به عراق دعوت کنند. عزره بن قیس از جمله کسانی بود که به امام حسین(ع) نامه نوشت:«همه جا سبز شده و میوها رسیده و چاه ها پر آب شده، اگر می خواهی بیا که سپاه آماده است و سلام بر تو باد».[5] با این حال وی نه تنها به عهد خود با حسین بن علی(ع) وفا نکرد، بلکه وی در کربلا فرمانده سواره‌نظام سپاه عمرسعد شد.[6]  در روز عاشورا، تفاوت کسانی که در راه حق و حقیقت سخن می گویند و اهل عمل نیستند با کسانی که ایمان قلبی به خدا و دینش دارند و اهل تظاهر و ریا نیستند و در بزنگاه سنجش ایمان، آزمون موفقی از خود نشان می دهند، مشخص می شود که نمونه بارز آن عزره بن قیس است.در جریان عاشورا نه تنها خود امام حسین(ع)، بلکه همه یاران و اصحاب ایشان سعی کردند دشمنان دین خدا را با نصایح هدایت کنند. از همین رو حبیب بن مظاهر و زهیر در گفتگویی به نصیحت و ارشاد عزره بن قیس پرداختند.حبیب گفت: «به خدا قومى كه فردا به پيشگاه خدا روند و فرزند پيمبر(ص) او را با كسان و خاندان وى و بندگان سحر خيز و ذكرگوى اين شهر را كشته باشند، به نزد خداى قوم بدى باشند.» عزره بن قيس گفت: «تو هر چه بتوانى خودت را پاك مى‏نمايى»[7] ،[8]زهير گفت: «اى عزره، خدا او را پاك كرده و هدايت بخشيده. اى عزره از خدا بترس كه من نيكخواه توام، تو را به خدا از جمله كسانى مباش كه گمراهان را براى كشتن نفوس پاك كمك مى‏كنند.» گفت: «اى زهير تو به نزد ما از شيعيان مردم اين خاندان نبودى، بلكه دوستدار عثمان بودى.»[9] گفت: «اينجا بودنم را دليل اين نمى‏گيرى كه از آنها هستم، به خدا هرگز به وى نامه ‏اى ننوشتم و هرگز كسى را به سوى او نفرستادم و هرگز وعده يارى خويش را به او ندادم ولى راه، من و او را به هم رسانيد و چون او را بديدم پيمبر خدا را با قرابت وى با پيمبر به ياد آوردم و بدانستم كه سوى دشمن خويش و دسته شما روانست و چنين ديدم كه ياريش كنم و جزو دسته او باشم و براى حفظ حق خدا و حق پيمبر كه شما به تباهى داده‏ايد مدافع وى باشم.»‏ [10]در روز دهم محرم،با شروع جنگ، عرزه بن قيس كه فرمانده گروه سوار كار بود.با پایان گرفتن روز عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش، عزره بن قیس به همراه جمع دیگر مامور شد سرهای مطهر شهدای کربلا را نزد ابن‌زیاد برد.[11]پی نوشت ها:[1] -ابن سعد، ج‏6،ص239
[2] -همان،ص238
[3] -بلاذری، ص295
[4] - بلاذری، انساب الاشراف، ج5، ص255 طبری،ج5، ص270
[5] - طبری، ج5، ص253؛ بلاذری،انساب الاشراف، ج3، ص158
[6] -بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص187؛ ابن کثیر،ج‏8،ص:178
[7] -بلاذری، انساب الاشراف، -3، ص184؛ سید محسن امین، ج4، ص555
[8] - يعنى اينكه: «سعى نكنيد ما را متقاعد سازيد»(جعفری، ص245)
[9] -ابن اعثم کوفی هم در الفتوح همین عبارت را دارد؛ فقال له عزرة بن قيس: إنك لم تكن عندنا من شيعة أهل البيت إنما كنت عثمانيا نعرفك‏(ر.ک: ج5، ص98)
[10] -طبری،چ5،ص416
[11] - طبری، ج‏5،ص456؛ عسکری، ج3، ص177منابع و ماخذ:أبو الفداء اسماعيل بن عمر بن كثير دمشقى، البداية و النهاية، بيروت، دار الفكر، 1407/ 1986؛ أبو جعفر محمد بن جرير طبري ، تاريخ الأمم و الملوك ، تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم ، بيروت، دار التراث ، ط الثانية، 1387/1967؛ أبو محمد أحمد بن اعثم كوفى، الفتوح ، تحقيق على شيرى، بيروت، دارالأضواء، ط الأولى، 1411/1991 ؛  أحمد بن يحيى بلاذرى ، انساب الأشراف ، تحقيق سهيل زكار و رياض زركلى، بيروت، دار الفكر، ط الأولى، 1417/1996؛ أحمد بن يحيى بلاذرى ، فتوح البلدان ، بيروت، دار و مكتبة الهلال، 1988؛سيد محسن امين‏، أعيان الشيعة، بیروت، دار التعارف للمطبوعات‏، 1406 سيد مرتضى عسكرى‏، معالم المدرستين‏، تهران،مؤسسة البعثة، 1412 ق‏؛  محمد بن سعد بن منيع هاشمي بصري، الطبقات الكبرى ، تحقيق محمد بن صامل السلمى، الطائف ، مكتبة الصديق، ط الأولى، 1414/1993؛ محمد حسین جعفرى ، تشيع در مسير تاريخ،  مترجم سيد محمد تقى آيت اللهى‏، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى‏،  1382 ش

 




95/7/18 - 08:34 - 2016-10-9 08:34:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن