واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کتاب ردیف سنتور به گویش صبا رونمایی شد تهران - ایرنا - کتاب «ردیف سنتور به گویش صبا» تألیف اسماعیل تهرانی، نوازنده سنتور و رهبر ارکستر شهر با حضور اساتید و هنرمندان موسیقی شامگاه سه شنبه در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، کامبیز روشن روان آهنگساز و مدرس موسیقی در این آیین با اشاره به ویژگی های ردیف موسیقی گفت: با توجه به روایاتی که توسط استادان و پیشکسوتان موسیقی نقل شده، آموزش ردیف موسیقی همیشه به صورت سینه به سینه انجام می شد. وی افزود: در این روش استادان موسیقی قطعه ای را اجرا کرده و هنرجو در مقابل استاد همان ها را آنقدر تکرار می کرد تا آن را بیاموزد و همان قطعات موسیقی را به استاد ارائه می کرد و استاد ایرادات و مشکلات در اجرای قطعه را به او گوشزد کرده و بار دیگر نغمات و گوشه های جدید موسیقی را به هنرجو می آموخت. روشن روان، آموزش جزییات ردیف موسیقی را از جمله آموزش سینه به سینه موسیقی عنوان کرد و گفت: این ویژگی ها را در نت موسیقی نمی توان یاد گرفت. این مدرس موسیقی با اشاره به ویژگی های نت موسیقی افزود: بر خلاف آموزش سینه به سینه موسیقی، آنچه در ذهن یک آهنگساز جریان داشته و تبدیل به نت می شود، تمام آن چیزی نیست که در ذهن آهنگساز بوده و آهنگساز در واقع یک شمایی از آن موسیقی را بر روی کاغذ منعکس می کند و ما بقی آن احساسی است که نوازنده و رهبر ارکستر از این اثر دریافت کرده و از طریق نوازندگان و خوانندگان به شنونده موسیقی منتقل می شود. وی فراموشی، گذر زمان و تغییر در شیوه آموزش را از جمله معایب آموزش سینه به سینه موسیقی عنوان کرد و گفت: تمام محفوظات ذهنی انسان همیشه یکسان نخواهد بود و به دلیل گذر زمان تغییرات بسیاری در ذهن، نحوه نوازندگی و برداشت هایی از ردیف موسیقی در هنرمند ایجاد شده و باعث تغییراتی در نحوه آموزش ردیف موسیقی می شود. روشن روان با اشاره به انتشار کتاب «ردیف موسیقی معروفی» توسط وزارت فرهنگ و هنر سابق افزود: با انتشار این کتاب گرایشی در هنرستان موسیقی ایجاد شد که هنرجویان موسیقی در عین حال که ردیف موسیقی را از روی نت می آموزند، آن را سینه به سینه و به یاری استاد موسیقی بیاموزند. وی با بیان اینکه در روزگار ما، آموزش سینه به سینه بسیار کم دیده می شود، گفت:امروز به هنرجویان موسیقی و علاقه مندان موسیقی در آموزشگاه ها توصیه می شود که از روی کتاب آموزشی نت ها را بیاموزند و برای دریافت عمق مطلب و پی بردن به ظرایف و زیبایی های موسیقی، آن را نزد استاد و به روش سینه به سینه بیاموزند. این مدرس موسیقی با اشاره به ویژگی های کتاب «ردیف سنتور به گویش صبا» تالیف اسماعیل تهرانی افزود:این کتاب، دیدگاه جدیدی را درباره ردیف دستگاهی موسیقی سنتی و موسیقی ملی ایران بیان کرده و قرار است پژوهش های تهرانی در این حوزه در پنج جلد کتاب منتشر شود. وی گفت: تهرانی در این کتاب بعد از بررسی روایت های ردیف صبا، اشکالاتی را در نحوه آموزش و جمله بندی مطالب یافت و پژوهش و بررسی هایی را در این رابطه انجام داده و توانست کتابی را برای آموزش موسیقی تالیف کند. روش روان اظهار کرد: این کتاب می تواند برای هنرجویان و علاقه مندانی که نت را می شناسد و می خواهد ردیف را از روی نت بیاموزد، مورد استفاده قرار گیرد و همچنین این کتاب به دلیل بهره مندی از زبان بین المللی موسیقی می تواند برای نوازندگان بین المللی موسیقی نیز مورد استفاده قرار گیرد. میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور در این آیین با اشاره به ویژگی های شخصیتی استاد اسماعیل تهرانی افزود: تهرانی با استادان و بزرگان موسیقی همچون استاد حسین تهرانی، محمد حیدری، استاد فرامرز پایور همکاری داشته و سعی کرده از مکتب آنان درس بیاموزد، وی همچنین هنرمندی با فرهنگ است که سعی کرده سبکی نو ارائه دهد. وی با اشاره به کتاب «ردیف سنتور به گویش صبا» گفت: اسماعیل تهرانی با نگارش این کتاب اندیشه جدیدی را در موسیقی آورده و بخش هایی از این کتاب پر از حکمت، پیام و اندیشه است به عنوان مثال وقتی هنرمندان می خواهند اثری را ارائه دهند آن را به پدر و مادر خود تقدیم می کنند اما اسماعیل تهرانی این کتاب را به فرزندانش نقدیم کرده است. نوازنده پیشکسوت سنتور با بیان اهمیت فرهنگ افزود: فرهنگ همیشه مقدم بر هنر بوده و استاد صبا ابتدا فرهنگ و بعد هنر را به هنرجویانش همچون همایون خرم، فرامرز پایور، حبیب الله بدیعی آموخت و من نیز درخواست می کنم که به دوستانتان توصیه کنید که فرهنگ مهمتر از هنر است. وی با انتقاد از پوشش برخی از نوازندگان جوان گفت: متاسفانه برخی با لباس های نامناسب و دور از شان ساز می زنند، هرچند بسیاری از افراد هستند که خوب ساز می زنند اما برخی هستند که اگر ساز را از آنها بگیریم بی بضاعت و بی مقدار می شوند و وجودشان دیگر هیچ قابلیتی ندارد. استاد اسماعیل تهرانی مولف کتاب «سنتور به گویش صبا» نیز در این آیین با اشاره به چگونگی تالیف این کتاب افزود: من این کتاب را اثری ارزشمند و جاویدان نمی دانم، از زمان هنرستان و از زمانی که آغاز به تدریس کرده و متوجه اشکالاتی در نحوه تدریس موسیقی شدم، انگیزه تالیف این کتاب در من ایجاد شد و سعی کردم با پژوهش و مطالعاتی این اشکالات را رفع کرده و روش صحیح آموزش موسیقی را در اختیار هنرجویان قرار دهم. وی با بیان اینکه ابوالحسن صبا موتزارت ایران بود، افزود: وی با سن کم خود، آثار برجسته ای را خلق کرده و در آموزش های خود به عنوان مثال در ردیف های آوازی برای هر گوشه ای شعر انتخاب کرده که قبل یا بعد از ایشان ترکیب شده و تغییراتی پیدا کرده که آموزش آن به هنرجو دشوار بود و من توانستم با پژوهش هایی اشعاری مناسب را برای آموزش هنرجویان، جایگزین اشعار گذشته کنم. همچنین در این برنامه علیرضا میرعلی نقی نکاتی را در مورد ویرایش کتاب «سنتور به گویش صبا» مطرح کرد. اجرای موسیقی توسط هنرمندانی همچون علی جهاندار، شهرام میرجلالی، سعید ثابت، هادی منتظری و وحید تهرانی از دیگر بخش های این برنامه بود. کتاب «سنتور به گویش صبا» تألیف اسماعیل تهرانی، نوازنده سنتور و رهبر «ارکستر شهر» است. این اثر به زیبایی شناسی ردیف استاد صبا می پردازد و شیوه استاد ابوالحسن خان صبا، موسیقی دان بزرگ موسیقی ایرانی را در نوازندگی ساز سنتور به همراه تجزیه و تحلیل نکته ها و تطبیق با چهار روایت مطرح، ارائه کرده است. در دیباچه کتاب درباره ابوالحسن صبا می خوانیم: «این شخصیت برجسته موسیقی ایران زمین و به راستی یکی از چهار ابرمرد موسیقی نوین ایران و از پایه گذاران این وادی همچون علینقی وزیری، روح الله خالقی، ابوالحسن صبا و حسین دهلوی است». تهرام/7245//1348 **1569
20/05/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]