واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بازي افخمي با اعتبار «هفت» و حيثيت تلويزيون
بهروز افخمي سردبير برنامه سينمايي «هفت» باز هم دست به قلم شد و در يكي از روزنامههاي كثيرالانتشار يادداشتي را خطاب به دبير جشنواره فيلم مقاومت نوشت؛ يادداشتي كه مانند نوشتارهاي قبلي افخمي داراي لحني لوده، خارج از دايره ادب، هتاك و گستاخ است.
نویسنده : محمدصادق عابدینی
بهروز افخمي سردبير برنامه سينمايي «هفت» باز هم دست به قلم شد و در يكي از روزنامههاي كثيرالانتشار يادداشتي را خطاب به دبير جشنواره فيلم مقاومت نوشت؛ يادداشتي كه مانند نوشتارهاي قبلي افخمي داراي لحني لوده، خارج از دايره ادب، هتاك و گستاخ است. شايد خوانندگان آن روزنامه به چاپ نوشتههاي عجيب افخمي در روزهاي سهشنبه عادت داشته باشند، ولي اين بار سردبير «هفت» توهين آشكاري به يكي از مهمترين جشنوارههاي سينمايي كشور كه حضور موفق بينالمللي داشته و در حوزه استراتژيك تعريف شده داشته است. تلاش افخمي براي بايكوت جشنواره مقاومت در تلويزيون و همچنين حمله به اين جشنواره در يادداشتش از كجا نشأت ميگيرد؟!
ادبيات لمپني از آنتن شبكه 3 تا يادداشت روزنامه
مهمترين تفاوت برنامه «هفت» بهروز افخمي با برنامههايي كه فريدون جيراني و محمود گبرلو اجرا ميكنند، لحن لمپني است كه اين كارگردان و منتقد ثابت برنامهاش براي تخريب سايرين استفاده ميكنند. افخمي كه گويا برنامه تلويزيوني در يك شبكه سراسري را با چاله ميدان اشتباه گرفته نهتنها در ادبياتي كه به كار ميبرد، بلكه در نوع پوشش و لباسش سعي ميكند متفاوت باشد و از استانداردهاي تلويزيوني عدول كند. مسعود فراستي نيز كه در دورههاي قبلي هفت حضور داشته و در نهايت براي تخريب يك فيلم از كلماتي چون «در نيامده» يا «مقوا» استفاده ميكرد، اين بار در «هفت»هايي كه افخمي اجرا ميكند، كار را به فحشهاي ناموسي كشانده و از الفاظي زشت استفاده ميكند و ديگران را مورد هجمه قرار ميدهد كه باز گو كردن آن نيز شرمآور است. البته تا به حال افخمي و اطرافيانش از مصونيت برخوردار بودهاند و خبري از توبيخ آنها به خاطر هتاكي در برنامه زنده، منتشر نشده است. اين ملاطفت باعث شده تا افخمي در يادداشتهاي هفتگياش در روزنامه «هفت صبح» نيز رويه لودگياش را ادامه دهد.
استدلالهاي آقاي اصلاح طلب!
بهروز افخمي از ابتداي پيروزي انقلاب و در حالي كه تازه سالهاي نوجواني را پشت سر ميگذاشت توانست با ارتباط با مراكز قدرت مراحل ترقي را طي كند و به راحتي در پستهاي مهم اجرايي قرار گيرد. به همين خاطر در نامهاش به محمد خزاعي، دبير جشنواره مقاومت با افتخار ميگويد: « در سال 62 كه من مدير گروه فيلم و سريال تلويزيون جمهوري اسلامي بودم و توليد و نمايش همه فيلمها و سريالها و برنامههاي سرگرمكننده و مسابقهها و خريد و نمايش همه توليدات خارجي اعم از فيلم و سريال مستند و داستاني را مديريت ميكردم، شما تازه وارد دبستان شده بوديد و داشتيد ياد ميگرفتيد كه بنويسيد بابا نان داد!» اين استدلال يعني هر كس سنش بالاتر است و پستی به او دادهاند، قاعدتاً بايد آدم موفقتري نيز باشد! همان طور كه حتماً فيلمفارسي سازهاي دهه 40 و 50 از فيلمسازان اجتماعي دهه 60 كه سينماي ايران را متحول كردند بايد فيلمسازان قويتري باشند! و در واقع خود افخمی با این استدلال پذیرفته که از فیلمفارسیسازها کمتر است! افخمي كه سن و سالش را به رخ ديگران ميكشد، بهتر از سايرين به ياد دارد كه در مجلس ششم با بليت اصلاحطلبها به مجلس رفت و اداي اصلاحطلبي را درآورد و در تحصن مجلس نقش داشت و اكنون براي ساخت فيلم دست به دامن نهادهاي انقلابي ميشود، همفكران سابق خودش را مسخره ميكند، جشنواره خارجي را كه خودش در آن حضور داشته اين روزها جشنواره همجنسگراها ميخواند.
وقتي كانادا جايي براي افخمي نداشت
بهروز افخمي بعد از دوران حضور در مجلس و بالا رفتن از سر و كول اصلاحات، هواي مهاجرت و گرينكارت به سرش زد و يك راست به كانادا رفت. آنچه باعث شد تا اين كارگردان قيد پناهندگي و اقامت در كانادا را بزند، موضوع بحث ما نيست، ولي كسي با چنين سابقهاي كه نشان داده دلش با كشورش نيست و چمدانهايش را براي رفتن بسته است، ميتواند ديگران را به بيلياقتي متهم كند؟ اگر بحث لياقت به ميان باشد، افرادي كه در بحبوحه فتنه 88 ايستادند و فيلم حساس «قلادههاي طلا» را ساختند، شرفشان بسيار بيشتر و لياقتشان بالاتر از افرادي است كه در تلويزيون به تخريب فيلم استراتژيك «باديگارد» پرداختند و بعد مجبور شدند حرفهاي نسجيده خود را پس بگيرند.
توهم مجري برنامه هفت!
اينكه برنامه «هفت» براي پوشش جشنواره مقاومت درخواست وجه كرده، مسئلهاي واضح است كه دستاندركاران اين برنامه اگر فراموش کردهاند ميتوانند تكذيبيهاي را منتشر كنند تا جواب آن را براي روشنشدن افكار عمومي نسبت به عملكرد شبهه ناك برنامهشان دریافت کنند وگرنه پنهان شدن در پشت الفاظ و هتاكيكردن كاري از مد افتاده و تكراري است كه تنها باعث ريزش بيش از پيش تعداد مخاطبان برنامه «هفت» خواهد شد.
افخمي در يادداشتش خطاب به خزاعي نوشته است: «شنيدهايد كه برنامه «هفت» چند ميليون بيننده دارد و خيال كردهايد كافي است با زور و تهديد سوار برنامه ما بشويد تا همه ضعف و ناتواني خودتان را در تبليغ و جا انداختن جشنواره تحت مديريت خودتان جبران كنيد و نگاه همه مردم را به طرف خودتان برگردانيد.» افخمي بر چه اساسي ميگويد برنامه تلويزيونياش چندين ميليون بيننده دارد؟ اگر اين رقم واقعي است پس چرا كانال تلگرامي اين برنامه 7 هزار و 500 نفر عضو دارد؟ آماري كه بسيار پايينتر از كانالهاي شخصي است كه در تلگرام ايجاد ميشود. آيا جشنواره مقاومت نيازي به جا افتادن دارد؟ سؤال اينجا است چرا سردبير يك برنامه سينمايي در تلويزيون كه فكر ميكند چند ميليون بيننده دارد، آنقدر اطلاعات سينمايياش بايد پايين باشد كه نداند جشنواره فيلم مقاومت در چه وضعي است و چه جايگاهي دارد؟ آيا نميداند اين جشنواره بازتابهاي جهاني دارد يا صرفاً براي تضمين گرين كارتش ميخواهد خودشيريني و فستيوال مقاومت را به خيال خودش لجن مال كند؟!
افخمي كه 10 سال پاي سفره «فرزند صبح» نشست و در نهايت يكي از بدترين توليدات سينماي ايران را ساخت كه هنوز هم كه هنوز است نمیتواند به خاطر ضعفهاي آشكارش اكرانش كند، چطور از مخاطب گريزي همكارانش ميگويد. افخمي كه با فيلم شكستخورده «روباه» يكي از ضعيفترين توليدات سينمايي در حوزه سينماي استراتژيك را ساخت، مينويسد: «تلويزيون سينماي ملي نيست كه شما و مديراني مثل شما در طول 10 سال باعث ريزش تماشاچيانش از سي و چند ميليون به كمتر از 10 ميليون شديد و سالنهاي نمايش را به كلي سوت و كور كرديد!»
بهتر است كمي هم درباره هزينههاي تبليغ «روباه» در تلويزيون صحبت شود تا افخمي در زمان گفتن جمله «بايد بدانيد كه اگر تلويزيون براي ترويج و تبليغ پروژههاي پرخرج و ناقص و ابتر شما هزينه مطالبه كند ،كار درستي كرده» به ياد پخش تيزرهاي تلويزيوني فيلم شكستخوردهاش نيز بيفتد.
اگرچه به نحوه اجراي چهاردهمين جشنواره فيلم مقاومت ايراداتي وارد است، ولي اين جشنواره كه در راستاي اهداف فرهنگي جمهوري اسلامي ايجاد شده و اكنون به مرحله بلوغ رسيده است، آنقدر استراتژيك و توانمند است كه رشك و دشمني دشمنان انقلاب نسبت به آن برانگيخته شود، صحبتهايي از جنس يادداشت هتاك مجري و سردبير برنامه «هفت » را بايد در راستاي همين تخريبها دانست. «هفت » تحت مديريت افخمي حتي حاضر نشد مانند «هفت» تحت مديريت گبرلو آنتنش را در اختيار جشنواره مقاومت قرار دهد و در يادداشتش تا جايي كه توانست به جشنواره حمله كرد تا همسو با جريان ضد مقاومت عمل كند، آيا رسانه ملي جاي چنين افرادي است كه هيچ دلبستگي و تعهدي نسبت به اهداف نظام اسلامي ندارند و از هيچ اقدامي در جهت بايكوت و تخريب برنامههاي فرهنگي نظام فروگذار نيستند؟!
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]