تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817147036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

"دوشان" تفکر قراردادی پروسۀ هنری و بازاریابی هنر را به چالش کشید


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: آشنایی با صاحبان غربی آثار در موزه هنرهای معاصر؛ /7/ "دوشان" تفکر قراردادی پروسۀ هنری و بازاریابی هنر را به چالش کشید
"دوشان" تفکر قراردادی پروسۀ هنری و بازاریابی هنر را به چالش کشید

مارسل دوشان معتقد است؛ اثر خلاق را هنرمند به تنهایی به وجود نمی‌آورد، بلکه بیننده نیز با رمزگشایی و تعبیر کیفیت‌های درونی اثر آن را با دنیای بیرون پیوند می‌دهد و به این ترتیب سهم خود را به کار خلاق اضافه می‌کند. به گزارش خبرنگار ایلنا، مارسل دوشان در  ۲۸ ژوئیه ۱۸۸۷ در فرانسه متولد شد او در خانواده‌ای اهل فرهنگ و هنر رشد کرد. خواهر و برادران او نیز هنرمند بوده و خانه‌شان مملو از نقاشی‌های امیل نیکول پدربزرگ مادری‌اش بود. او در کودکی به خواهرش سوزان بسیار نزدیک بود اما به همراه دو برادرش خانه را ترک کرد و در روان به مدرسه رفت. دو جایزه‌ای که در سالهای 1903 و 1094 برای نقاشی‌هایش گرفت او را برای هنرمند شدن مصمم‌تر کرد.
7
در مدرسه معلمش که بسیار سعی داشت شاگردانش را از امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم و دیگر جنبش‌های هنری آونگارد دور نگه دارد؛ به او نقاشی آکادمیک را آموخت. اما دوشان بیشتر سبک برادرش ژاک ویلن را که سبکی سیال و برنده بود؛ تقلید می‌کرد. او در ۱۴ سالگی اولین فعالیت جدی هنری‌اش را آغاز کرد و نقاشی‌هایی با آبرنگ از سوزان در حالت‌های مختلف و در حال انجام کارهای گوناگون می‌کشید. در تابستان همان سال منظره‌هایی هم به سبک امپرسیونیست‌ها با رنگ و روغن نقاشی کرد. دوشان به شیوهٔ سزان و فووها کارش را شروع کرد و سرانجام به مضمون‌های سمبولیستی روی آورد. او به برکت نفوذ برادرانش که هر دو ده سالی از او بزرگترند و قبلاً به جنبش پیشتاز پیوسته‌اند آثارش را نه فقط در سالن مستقلان بلکه همچنین مرتباً در سالن پاییز به نمایش گذاشت.
8
دوشان تفکر قراردادی درباره پروسۀ هنری و بازاریابی هنر را به چالش کشید. البته نه چندان با نوشتن مقاله بلکه با انجام فعالیت‌های خرابکارانه به عنوان اثر هنری و نامگذاری آن به نام‌های متناقض. دوشان به نسبت آثار هنری اندکی تولید کرده‌ اما در همین آثار اندک جنبش‌های هنری آوانگارد زمانۀ خود را به سرعت پیموده است. او پیشگام راستین مدرنیسم پساکلاسیک است. تحول هنری مارسل دوشان که آندره برتون او را زیرک‌ترین هنرمند سدهٔ بیستم نامید؛ فقط در متن اوضاع هنری حاکم بر پاریس در واپسین دههٔ پیش از جنگ جهانی اول قابل فهم است. پس از جنجال‌هایی که با نمایش آثار کوربه، مانه و امپرسیونیست‌ها به پا شد، میان هنر رسمی که هنوز وامدار سنت آکادمی‌ها بود و کار هنرمندان جوان پیشرو که از این سنت روی گردانده و در جستجوی مضمون‌ها و وسایل جدید بازنمایی بودند، شکافی ژرف پدید آمد. با وجود این، زمانی که انقلابیون قبلی به خاطر دستاوردهایشان مورد توجه قرار می‌گرفتند، این عقیده در محافل هنری رواج می‌یافت که هر هنر پرمعنا و هدفمندی که سرانجام معیارهای «سلیقهٔ خوب» را می‌سازد، اصلاً نوآورانه و نقض‌کنندهٔ معیارهای حاکم است. به عبارت دیگر، راه افتخار؛ راه به سوی قلهٔ خدایان موزه‌ها؛ از هنر پیشتاز می‌گذرد. بر اساس یک نظرسنجی هنری، کاسه توالت مارسل دوشان (duchamp fountain) تاثیرگذارترین اثر هنری مدرن دنیا در تمامی دوران نام گرفته‌است.
6
این نقاش فرانسوی‌ـ آمریکایی در 2 اکتبر 1968 در گذشت. او نقاش و مجسمه‌سازی بود که آثارش را بیشتر با سبک‌های دادائیسم و سوررئالیسم مرتیط می‌دانند. آثار دوشان در گسترش هنر غرب پس از جنگ جهانی اول تأثیرگذار بود. منتقدان هنری درباره این هنرمند می‌گویند؛ نقاش مدرن بین دو نقطه نهایت زیسته است: مارسل‌دوشان از آن دسته نقاش‌هایی است که بزرگترین تاثیر را بر عصر ما گذاشته‌. آثار او نفی تصور مدرن از اثر است. در آثار دوشان فضا طی طریق می‌کند، آمیخته می‌شود و به اسبابی فلسفی و خنده‌آور تبدیل می‌گردد تاخیر را در مقابل جنبش می‌گذارد و استهزا را در مقابل تاخیر قرار می‌دهد. از این هنرمند تابلویی با عنوان" بررسی شیشه (لیوان) بزرگ" در اندازه 13.5 x 21 cm در سال 1914 – 15 به تصویر کشیده است.
9


۱۳۹۵/۰۷/۱۱ ۰۹:۳۵:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن