تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815545821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبليغ قرص‌هاي لاغري بدون مجوز روي آنتن!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تبليغ قرص‌هاي لاغري بدون مجوز روي آنتن!
تبلیغات دارو و محصولات پزشکی از رسانه ملی مسئولان وزارت بهداشت را هم غافلگیر کرده است / تلويزيون را كه روشن مي‌كنيد با تصاويري از يك مرد چاق با شكمي بر آمده مواجه مي‌شويد. در ذيل اين تصاوير صدايي پخش مي‌شود...
نویسنده : زهرا چيذري 


تلويزيون را كه روشن مي‌كنيد با تصاويري از يك مرد چاق با شكمي بر آمده مواجه مي‌شويد. در ذيل اين تصاوير صدايي پخش مي‌شود؛ صدايي كه بر فقدان اعتماد به نفس براي حضور در اجتماع به خاطر چند كيلو اضافه وزن دلالت دارد و از معايب و مضرات چاقي مي‌گويد. در ادامه اين برنامه تلويزيوني انتظار داريد كه به ورزش و رژيم غذايي مناسب و پرهيز از مصرف غذاهاي مضر و پركالري توصيه كند اما چنين توصيه‌اي در كار نيست. اين بار خانمي به صحنه مي‌آيد و قرص‌هايي را به مخاطب معرفي مي‌كند كه كاملاً گياهي است و بدون هيچ عوارضي ماهي چهار تا هشت كيلو شما را لاغر مي‌كند، بدون اينكه نيازي به تغيير رژيم غذايي يا افزايش فعاليت بدني داشته باشيد. از همه مهم‌تر اينكه اين دارو مجوز وزارت بهداشت را هم دارد. پيگيري رسانه‌ها از وزارت بهداشت نشان مي‌دهد اين دارو مجوزي از وزارت بهداشت ندارد و اصولاً تبليغ هر دارويي از رسانه‌ها ممنوع است.

فضاي آگهي چند دقيقه‌اي كه مدتي است از شبكه‌هاي تلويزيوني پخش مي‌شود، مخاطب را در فضاي تبليغات ماهواره‌اي قرار مي‌دهد تا جايي كه با چند بار بالا و پايين كردن كانال‌هاي تلويزيون مي‌خواهيد مطمئن شويد كه بيننده يكي از كانال‌هاي داخلي هستيد. صحبت از چاقي و مضرات آن ابتدا مخاطب را به خود جلب مي‌كند و وقتي كار به جايي مي‌رسد كه شما مي‌توانيد بدون رژيم غذايي و ورزش ماهي چهار تا هشت كيلوگرم لاغري بدون بازگشت داشته باشيد به طور يقين بيشتر به طرف اين برنامه بازرگاني جلب مي‌شويد.
 
فيلم كوتاه بازرگاني براي محصولي بدون مجوز
مصاحبه با يكي از مصرف‌كنندگان اين دارو كه به طرز معجزه‌آسايي لاغر شده و علاوه بر لاغري زندگي‌اش از اين رو به آن رو شده هم حكايت جذابي است كه نمي‌توان از آن گذشت. از همه مهم‌تر اينكه به گفته مجري اين برنامه داروي مذكور از چند گياه تهيه شده و كاملاً بي‌عارضه است. شاهد اين ادعا هم مجوز وزارت بهداشت و گارانتي مرجوعي اين داروست. درست شبيه داروهاي ماهواره‌اي كافي است شما عدد شش را به شماره‌اي كه زيرنويس شده پيامك كنيد تا دارو را در منزل تحويل بگيريد. تازه به 5 هزار نفر اولي كه اين دارو را سفارش بدهند تخفيف ويژه هم تعلق مي‌گيرد. اما اين بار هم درست شبيه داروهايي كه در ماهواره تبليغ مي‌شود خبري از مجوز وزارت بهداشت نيست. شاهد اين ادعا هم نامه‌اي رسمي از سوي وزارت بهداشت است كه اعلام كرده هيچ‌گونه مجوزي براي توليد و توزيع كپسول لاغري مهزل از سوي اداره كل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي و مكمل اين وزارتخانه صادر نشده است.
 
بعيد است مجوز نداشته باشد!
تبليغات پر تعداد قرص لاغري و تأكيد بر داشتن مجوز از وزارت بهداشت انگار مسئولان اين وزارتخانه را هم غافلگير كرده است. اين را مي‌توان از پاسخ دكتر ايرج حريرچي، سخنگوي وزارت بهداشت به مجوز داشتن يا نداشتن اين قرص‌هاي لاغري دريافت كه گفته بود «گرچه نمي‌توان درباره يك مورد خاص بدون اطلاعات كافي اظهار نظر كرد، اما به طور كلي داروي بدون مجوز تبليغ نمي‌شود. »‌بنا به تأكيد وي، براي تبليغ هر ماده غذايي يا خوراكي معمولاً تأييديه و مجوز آن توسط اصحاب رسانه بررسي مي‌شود و بعيد به نظر مي‌رسد بدون بررسي، اين نوع از قرص‌ها تبليغ شوند.
قائم‌مقام وزارت بهداشت تصريح كرده بود: «با توجه به سياست‌هاي صدا و سيما و رسانه ملي هيچ قرص يا دارويي بدون بررسي مجوز آن تبليغ نمي‌شود و در صورت مشاهده تبليغ بدون تأييديه به سرعت با آن برخورد مي‌شود.»
 
تبليغاتي خلاف قانون
قانون مربوط به ممنوعيت تبليغ دارو و محصولات پزشكي يكي از قديمي‌ترين قوانين حوزه تبليغات در كشور است. بر اين اساس تبليغات عمومي فرآورده‌هاي مكمل تغذيه‌اي در مجلات و انتشار عمومي آنها، بيلبوردهاي تبليغاتي، رسانه‌هاي جمعي و تبليغات هواپيمايي ممنوع است و در صورت مشاهده، با متخلفان برخورد مي‌شود. دو سال پيش حتي تبليغ مكمل‌هاي غذايي هم ممنوع شد.

قائم‌مقام معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكي در اين باره مي‌گويد: معرفي و تبليغ دارو و مكمل‌هاي غذايي فقط در نشريات تخصصي سلامت و براي صاحبان علمي رشته‌هاي مربوطه مجاز و تبليغ اين اقلام در نشريات عمومي ممنوع است.
دكترعبدالرضا معادي با استناد به دستورالعمل ساماندهي تبليغات پزشكي و نشستي مشترك با معاون غذا و داروي وزارت بهداشت مي‌افزايد: تنها نشريات تخصصي سلامت مجاز به انتشار اين قبيل تبليغات هستند. از دوسال پيش با هماهنگي اتحاديه‌هاي مربوط به اقلام دارويي و مكمل‌هاي غذايي، مجوز تبليغات اين كالاها فقط براي انتشار در مجلات تخصصي سلامت صادر مي‌شد.  اين عضو شوراي عالي سازمان نظام پزشكي نتيجه اين اصلاحات را اجراي بهينه طرح ساماندهي تبليغات پزشكي عنوان و اضافه مي‌كند: بر اين اساس نه تنها تبليغات خدمات درماني، بلكه معرفي و تبليغ داروها، مكمل‌هاي غذايي، آرايشي و بهداشتي نيز بر اساس موارد قانوني صورت مي‌گيرد.
تبليغات داروهاي لاغري و رفع ريزش مو در رسانه ملي با وجوداين قوانين همچنان ادامه دارد. در اين بين معلوم نيست اگر اتفاقي براي يكي از مصرف‌كنندگان اين داروها بيفتد چه سرنوشتي در انتظار اوست. به خصوص اينكه اغلب متخصصان معتقدند نمي‌توان به قرص‌هاي لاغري اعتماد كرد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن