تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798649435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرداخت سليقه‌اي تسهيلات به بنگاه‌هاي اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پرداخت سليقه‌اي تسهيلات به بنگاه‌هاي اقتصادي
بخش خصوصي: وزارت صنعت و بانك مركزي آمار تسهيلات به بخش كشاورزي و صنعت را جدا منتشر كنند...
نویسنده : مهران ابراهيميان 


نگراني در نحوه پرداخت سليقه‌اي تسهيلات به بنگاه‌هاي خرد و تكرار تجربه تسهيلات بنگاه‌هاي خرد در دولت قبلي باعث شد نشست مشترك كميسيون بازار پول و سرمايه و كميسيون صنايع اتاق ايران با موضوع «بررسي ساز‌و‌كار عملكرد پرداخت تسهيلات 16 هزار ميلياردي به صنايع كوچك و متوسط» در اتاق بازرگاني ايران برگزار شود.

در اين نشست كه صاحبان صنايع كوچك از نحوه توزيع تسهيلات گلايه داشتند، كوروش پرويزيان رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني ايران گفت: براساس آمار اعلام شده از سوي بانك مركزي و وزارت صنايع گفته مي‌‌شود تا به امروز به بيش از 9 هزار واحد صنعتي كوچك و متوسط مبلغ 7 هزار و 600 ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده است. رئيس كميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني با بيان اينكه بايد آمار تسهيلات پرداختي به بخش كشاورزي از صنعت جدا شود، گفت: اين درخواست صاحبان صنايع از وزارت صنعت و بانك مركزي است.
پرويزيان با بيان اينكه پرداخت تسهيلات نبايد سليقه‌اي باشد، گفت: با توجه به جميع مطالب مطرح شده در اين جلسه تداوم پرداخت تسهيلات به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط را با توجه به تعداد زياد متقاضيان تا پايان سال از دولت و بانك‌ها خواستار هستيم.

وي با بيان اينكه بانك‌ها براي پرداخت تسهيلات بايد در قالب بخشنامه و چارچوب ابلاغي بانك‌ها عمل كنند، گفت: همچنين بايد براي رابطه شفاف‌تر بين بانك‌ها و مشتريان مكانيسم‌هاي اعتبارسنجي بروني با كمك تشكل‌ها، اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي تخصصي شكل بگيرد.
   
سليقه نه! اعتبارسنجي
اما محمدرضا قرباني مدير اعتبارات بانك مركزي در پاسخ به اتهام عملكرد سليقه‌اي در نحوه پرداخت تسهيلات بنگاه‌هاي خرد، به دفاع پرداخت و گفت: آيين‌نامه واجدان شرايط دريافت تسهيلات را كاملاً مشخص كرده است و اگر بانكي پس از اعتبارسنجي به اين نتيجه مي‌رسد كه نبايد به بنگاهي تسهيلات اختصاص يابد اين موضوع به معناي برخورد سليقه‌اي نيست، بلكه قرار نيست بانك‌ها مسابقه توزيع پول در سطح كشور داشته باشند. وي با بيان اینکه بانك‌ها هم يك بنگاه اقتصادي هستند كه بايد مطمئن از بازگشت پول خود باشند، گفت: لازم است براي پرداخت تسهيلات از سوي بانك‌ها اعتبارسنجي انجام شود. مدير اعتبارات بانك مركزي با اعتراف به اينكه بانك مركزي از ميزان تقاضاها شوكه شده است، توپ را در زمين وزارت صنعت انداخت و گفت: قرار نبود تقاضا براي تسهيلات تا اين اندازه سرعت پيدا كند و به دنبال افزايش تقاضا براي دريافت تسهيلات بانك‌‌ از وزارت صنعت خواست تا ميزان تقاضا را براساس شرايط كنترل كند تا مشكلي در زمينه پرداخت تسهيلات به وجود نيايد.

وي در مورد نرخ سود تسهيلات نيز اظهار داشت: بانك‌ها به ازاي سپرده سپرده‌گذاران 15 درصد سود پرداخت مي‌كنند و آن سپرده را با سود 18 درصد در اختيار متقاضيان تسهيلات قرار مي‌دهند كه اين مابه‌التفاوت 3 درصدي جز ضرر و زيان چيزي نيست و براي هزينه شعبه و حقوق پرسنل و... صرف مي‌شود.
قرباني گفت: براساس ماده 92 قانون برنامه پنجم الزام بانك‌ها به اهداي تسهيلات ارزان‌قيمت منوط بر اين است كه دولت يارانه سود را پرداخت كند كه البته اين موضوع به نظام بانكي مربوط نمي‌شود و بايد دولت درباره آن پاسخگو باشد.
  
برداشت بدهي از محل تسهيلات پرداختي
در ادامه اين نشست فرشاد مقيمي معاون سازمان شهرك‌هاي صنعتي كوچك و متوسط اظهار داشت: تاكنون به 3 هزار و 460 واحد صنعتي كوچك و متوسط كه از طريق سامانه طرح رونق براي دريافت تسهيلات معرفي شده‌اند، مبلغ 3 هزار و 400 ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده است.
وي افزود: همچنين به 5 هزار و 560 واحد صنعتي كوچك و متوسط هم مبلغ 4 هزار و 170 ميليارد تومان به وسيله بانك‌ها تسهيلات پرداخت شده كه در مجموع تعداد اين واحدها بيش از 9 هزار واحد است و مبلغ پرداختي به آنها هم حدود 7 هزار و 600 ميليارد تومان است.
معاون سازمان شهرك‌هاي صنعتي كوچك و متوسط بيان داشت: هر واحد و بنگاهي كه از وزارت صنعت و معدن پروانه بهره‌برداري دريافت كرده باشد، حتي اگر افراد شاغل در آن كمتر از 10 نفر باشند، جزو واحدهاي كوچك صنعتي به شمار مي‌روند و مشمول دريافت تسهيلات مي‌شوند. مقيمي تصريح كرد: برداشت بدهي از محل پرداخت تسهيلات پرداختي توسط بانك‌ها خلاف ابلاغيه بانك مركزي است.

در همين حال محسن چمن‌آرا عضو هيئت نمايندگان اتاق ايران در گفت‌وگو با «جوان» گفت: وقتي توزيع تسهيلات نسبت به درخواست كمتر باشد، ايجاد رانت مي‌كند زيرا نرخ سود تسهيلات دريافتي نسبت به عرف موجود پايين‌تر است.  وي با بيان اينكه اين طرح‌ها و برنامه‌ها براي حل مشكل بنگاه‌هاي كوچك محدود و موقتي است، افزود: معضل توليد بايد در يك بسته جامع ديده شود نه با تسهيلات محدود يا افزايش نرخ ارز و... بلكه بايد فضا و محيط كسب و كار براي توليد‌كنندگان رقابتي شود وگرنه تجربه پرداخت تسهيلات به بنگاه‌های زود بازده در دولت قبلي وجود داشته و مشكلي را حل نكرده است. گفتني است كميسيون صنايع اتاق ايران نتايج تسهيلات بنگاه‌هاي كوچك و متوسط را بررسي‌كرده و در گزارشي آورده بود: اگر چه قضاوت هنوز زود است اما كم و بيش شرايط و ساز‌و‌كار تسهيلات زودبازده (دولت نهم) تكرار مي‌شود. مكانيسم اعطاي تسهيلات تا حد زيادي همانندگذشته مي‌باشد كه نتايج نامطلوب آن قبلاً تجربه شده است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن