واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
منوچهر محمدی معتقد است در پرداختن به آثار دفاع مقدس، باید عناصر دراماتیک و هنرمندانه مورد توجه باشد و مدیران هنری هم به سرداران و شهدای جنگ، به عنوان امری تبلیغی نگاه نکنند. این تهیهکننده سینما که دربارهی ضرورت ساخت فیلمهای دفاع مقدسی متفاوت با ایسنا گفتوگو میکرد، برهه دفاع مقدس را یکی از مقاطع مهم و سرنوشتساز دانست و افزود: در طول این جنگ چهرههای جوان و حتی غیرکاربلد در امور نظامی و جنگی وارد عرصه شدند و توانستند به دلیل هوش، علاقهمندی و همچنین داشتن آرمانهای بلند و انگیزههای بسیار زیاد که ناشی از باورهای دینیشان بود و با اعتقاد به امام راحل (ره) که او را اسطوره مقاومت و زندگی میدیدند، اتفاقات مهمی را رقم بزنند. او ادامه داد: آنان شاهد بودند که امام (ره) در زندگی و عمل، سرمشقی نمونه است. سادهزیستی ایشان و عمل به باورهای اعتقادی، باعث شده بود شخصیت امام (ره) الگویی تمام عیار برای جوانانی باشد که پا به عرصه دفاع مقدس گذاشتند. طبیعتا کارستان بزرگی انجام شد و جوانان کشور ما توانستند در مقابل تقریبا بیشتر دنیا که پشت سر صدام بودند، با شجاعت، ایستادگی کنند و افتخاری ابدی برای ایران به یادگار بگذارند که در تاریخ کشور نمونه است. به این دلیل که یک وجب از خاک کشور را در دست دشمن نگذاشتند و با سربلندی از جنگی غیرعادلانه و ظالمانه که همه نوع سلاح کشتار جمعی و شیمیایی در آن به کار گرفته شده بود، موفق و پیروز شدند. وی اضافه کرد: همه این نکات گواه آن است که در این جنگ میشود شخصیتهای بسیار و نیز حوادث متعدد را دستمایه آثار سینمایی قرار داد. اما نکته قابل تأمل در این زمینه این است که فیلمسازان به گوشههایی از زندگی این بزرگان و شخصیت آنان بپردازند و پرداخت سینمایی را دنبال کنند که خروجی و حاصل آن اثر سینمایی بتواند برای نسل جدید که با این مفاهیم کمتر آشناست و یا خاطراتی از جنگ ندارد، قابل لمس بوده و قدرت تأثیرگذاری داشته باشد. تهیهکننده فیلمهای «امکان مینا» و «مارمولک» افزود: بنابراین رعایت عناصر دراماتیک سینمایی از یک سو و توجه به مخاطب امروز از سوی دیگر، نوعی انتخاب هوشمندانه و هنرمندانه را طلب میکند. طبیعی است مدیران فرهنگی هم میباید نه صرفا به عنوان یک امر تبلیغی به شهدا و سرداران جنگ، نگاه کنند بلکه به عنصر هنرمندانه و تأثیرگذار این آثار هم توجه داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در این زمینه بالاخص به تازگی شاهدیم، این است که خانوادههای این عزیزان یعنی سرداران و شهدای جنگ بعضا ملاحظات و نکاتی دارند که طبیعی است باید بدانها توجه کرد. این تهیهکننده تصریح کرد: پارهای اوقات ممکن است براثر توجه نداشتن به این نکات، اثری ساخته شود که موجبات نارضایتی این خانوادهها را فراهم کند. توصیه من به شخصه این است که در این زمینه در مرحله پژوهش و نگارش فیلمنامه، فیلمساز بتواند با هماهنگی با خانواده این بزرگواران رویکردی را انتخاب کند و همچنین ملاحظات مربوط به ساخت اثر سینمایی را با آنان در میان بگذارد که پرداختن به این سوژهها را از جهت مسائل بعدی، دشوار و پرهزینه نکند. محمدی در عین حال افزود: گرچه بسیاری از این خانوادهها از چنان شخصیت و کرامتی برخوردارند که قاعدتا نباید مشکلی در این زمینه باشد اما اقتضای سینما ملاحظاتی را طلب میکند که گاه لازم است در چینش حوادث ، رخدادها یا احوالات شخصی این سرداران و شهدا، تصرفات هنرمندانهای انجام شود. همچنان که زنده یاد علی حاتمی میگفت اگر بخواهیم تاریخنگاری کنیم، کتاب مینویسیم اما مدیوم سینما اقتضائاتی دارد که باید آنها را در نظر بگیریم. او در پایان متذکر شد: اگر این نکات با هوشمندی و دقت انجام شود، به ذخیره نسبتا قابل توجهی از سوژهها دست پیدا میکنیم که میتواند سینمای ایران را از حیث فیلمسازی دفاع مقدس دارای تشخص و اعتبار داخلی و بینالمللی کند. انتهای پیام
سهشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]