واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله سبحانی پاسخ دادشفاعت در آخرت مشمول چه کسانی میشود
یکی از مراجع تقلید در پاسخ به این سؤال که شفاعت در آخرت مشمول چه کسانی میشود، گفت: شفاعت در اسلام دو شرط دارد، اول اینکه ارتباط ایمانی انسان با خدا برقرار باشد و دوم اینکه رابطه روحی فرد با پیامبر و ائمه قطع نشود که این دو شرط مایه کنترل انسان از ارتکاب به گناه است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله جعفر سبحانی امشب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به سوالی در خصوص شفاعت اولیای الهی در روز رستاخیز اظهار کرد: سوالی شده مبنی بر اینکه اعتقاد به شفاعت سبب میشود که گناهکاران گناه بیشتری کنند و امید به شفاعت اولیا داشته باشند اما اگر چنین اعتقادی نباشد کمتر گناه میکنند. وی با اشاره به معنای شفاعت، تصریح کرد: یاس یکی از عوامل انحطاط است، انسان مأیوس نمیتواند قدمی به جلو بردارد و اگر انسان مأیوس از رحمت الهی باشد و بداند که خدا او را نمیبخشد گناه بیشتری میکند زیرا با خود فکر میکند من که در آتش خواهم سوخت چرا خود را از لذایذ دنیوی محروم کنم، اما اگر امیدوار به رحمت حق باشد و بداند برخی گناهان سبب میشود که رحمت خدا به او نرسد کمتر گناه میکند. این مرجع تقلید با اشاره به روایتی در خصوص شفاعت خداوند در روز قیامت، خاطرنشان کرد: در روایتی آمده که امید برای امت من رحمت است بنابراین یاس از رحمت مایه گناه و امید به رحمت حق مایه کنترل انسان است. وی با اشاره به انواع شفاعت، گفت: دو نوع شفاعت داریم یکی شفاعتی که مشرکان و برخی اهل کتاب معتقد بودند، آنها معتقد بودند که بتها مالکان مقام شفاعت هستند و اگر آنها را بپرستیم در حق ما شفاعت میکنند و دیگر شرطی وجود ندارد، مسلماً اعتقاد به چنین شفاعت مایه جرات است، اگر بدانیم که در هر حالتی ما را شفاعت خواهند کرد، این سبب میشود که انسان هر نوع گناهی را به امید شفاعت مرتکب شود. آیتالله سبحانی اضافه کرد: قرآن در رد این افراد و تفکر میفرماید که هیچ فردی نمیتواند در پیشگاه خدا شفاعت کند مگر اینکه اذن خدا باشد و بتها هیچ اذنی ندارند. وی با اشاره به شرایط شفاعت در اسلام، اذعان کرد: شفاعت در اسلام دو شرط دارد که مایه کنترل انسان است، شرط اول این است که رابطه ایمانی انسان با خدا قطع نشود و اگر این رابطه قطع شد کوچکترین شفاعتی در حق این فرد صورت نمیگیرد، شرط دوم هم این است که رابطه روحی این فرد با پیغمبر و امام قطع نشود اما اگر به قدری غرق در گناه است که کوچکترین شباهت با امام و پیامبر ندارد این فرد مشمول شفاعت نمیشود. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بنابراین افراد متوسطی که دارای این دو شرط هستند خدا به آنها امید به شفاعت میدهد نه شفاعت قطعی، بنابراین چنین شفاعتی سبب میشود انسان خود را کنترل کند تا از این نعمت استفاده کند، پیش نرود و حجابها را پاره نکند چون میداند اگر مرزها را بر هم زد از شفاعت انبیا و اولیا محروم خواهد شد. وی با بیان اینکه برخی مطرح میکنند که شفاعت در آخرت عیناً همانند پارتی بازی در این دنیا است، تصریح کرد: همینطور که انسانها با دیدن افراد مسوول زمینه ای فراهم میکنند که قانون در جایگاهش عمل نشود و اعمال قدرت صورت بگیرد، میگویند شفاعت هم شبیه همین است و ائمه اعمال قدرت میکنند و ما از گناه معاف میشویم، اما تفاوت این دو بسیار است، در پارتی بازی دنیا گناهکار به سوی شفیع و قدرتمند میرود و او را وادار به اقدام میکند، در حالی که شفاعت در آخرت عکس این عمل است، خدا سراغ پیغمبر و امام میرود که در حق این گروهی که چنین شرایطی دارند شما اگر دعا کنید من آن را استجابت میکنم. آیتالله سبحانی با تاکید بر اینکه شفاعت در آخرت از خدا آغاز میشود، خاطرنشان کرد: شفاعت محدود به این شرایط یکی از امیدهایی است که خدا برای بشر نهاده است. وی بیان کرد: همینطور که توبه امیدی است برای انسان، شفاعت هم زمینه ای است تا انسانها از گناه دوری کرده و امید به شفاعت خداوند داشته باشند. انتهای پیام/78027/ذ40
95/04/12 :: 23:34
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]