تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820717121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محروميتي به رنگ ماهواره و جبر جغرافيايي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: محروميتي به رنگ ماهواره و جبر جغرافيايي
به خاطر توسعه نیافتن خدمات صداوسيما، بخش‌هايي از كشور از دريافت مستقيم تصاوير تلويزيوني محرومند و اگرچه ماهواره را از خانه‌هايشان حذف كرده‌اند، اما تنها راه دسترسي‌شان به شبكه‌هاي صداوسيما پخش ماهواره‌اي است كه آن هم دردسرهايي را به همراه دارد.
نویسنده : محمدصادق عابدینی 


فرض كنيد شما يك خانواده ايراني ورزش‌دوست هستيد كه نه در شهر‌هاي بزرگ و پرجمعيت بلكه در مناطق حاشيه‌اي و شهر‌هاي كوچك زندگي مي‌كنيد. از قضا گيرنده ماهواره‌اي را به‌خاطر مضرات فرهنگي‌اش! كنار گذاشته و با گيرنده‌هاي ديجيتالي از شبكه‌هاي تلويزيوني داخلي تماشا مي‌كنيد. شما دوست داريد، مانند باقي هموطنان فوتبال‌هاي مهم خارجي را از طريق شبكه سوم سيما تماشا كنيد، اما درست در زماني كه فوتبال خارجي مي‌خواهد آغاز شود، گيرنده شبكه‌3 به جاي فوتبال براي شما فيلم سينمايي پخش مي‌كند و مجبور مي‌شويد فقط نتيجه بازي را از اخبار تماشا كنيد، آن وقت چه حالي به شما دست مي‌دهد؟ اگر ناراحت نمي‌شويد، پس فوتبال‌دوست نيستيد و اگر ناراحت مي‌شويد، تازه مي‌شويد شبيه خيلي از شهرها و شهرستان‌هايي كه تصاوير تلويزيوني را نه از طريق فرستنده تلويزيوني بلكه از ماهواره دريافت مي‌كنند. اين اتفاق را مي‌شود تضييع حقوق كساني دانست كه به خاطر احترام به تبليغات گسترده براي جمع‌آوري ماهواره‌ها و ايجاد فضاي سالم از طريق تماشاي تلويزيون داخلي انتظار دارند مانند ساير شهروندان از خدمات صداوسيما به طور كامل برخوردار شوند.

خبرگزاري فارس در گزارشي به قطع بودن اينترنت ورزشگاه آزادي در بازي دربي تهران مي‌پردازد، مسئله‌اي تأسف‌آور در هزاره سوم كه عصر ارتباطات نام گرفته است، اما از اين گزارش تأسف‌آورتر كامنت فردي به نام حسن اميني است كه نوشته است: «سلام شماكه منادي برابري رفاه در حوزه تكنولوژي هستي يك‌بار رفتي از مسئولان بپرسی چرا مناطق محروم ايران را از پخش فوتبال محروم كردي، مردمي كه به عشق ولايت و قانون ديش ماهوارشان را در جنوب كرمان دورانداختن و دستگاه ديجيتال گرفتن، اما اينم کارشان را راه نينداخت با بي‌مهري صداسيما!» اين مشكل تنها به مردم جنوب كرمان محدود نمي‌شد، در بخش‌هاي وسيعي از خراسان و ديگر استان‌هاي دور از پايتخت نيز چنين مشكلي وجود دارد. اما مشكل از كجا است؟
«جوان» براي پيگيري اين موضوع سراغ معاونت فني سازمان صداوسيما رفت. بعد از پيگيري‌هاي متعدد از بخش‌هاي فني پخش، فرستنده و ماهواره، در آخر تنها جواب فني كه از اين پيگيري به دست آمد، اين است كه در اكثر مناطق پخش ماهواره به عنوان رزرو پخش زميني عمل مي‌كند و در صورت مشكل پخش زميني، اين ماهواره است كه وارد عمل مي‌شود اما در ساير بخش‌هاي كشور كه فيبرنوري پخش زميني هنوز استقرار پيدا نكرده، شبكه‌هاي صداوسيما تنها از طريق ماهواره پخش مي‌شود. ايران مسابقات فوتبال اروپايي را از پخش‌كننده انحصاري اين مسابقات در خاورميانه و آفريقا خريداري مي‌كند كه يك شركت قطري زيرمجموعه شبكه الجزيره است. طبق مفاد قرارداد اين پخش تلويزيوني صرفاً براي پهنه جغرافيايي كشورمان اعتبار دارد و ايران نمي‌تواند تصاوير بازي‌ها را از طريق شبكه‌هاي جهاني‌اش پخش كند. اين سختگيري در پي آن صورت گرفت كه طي سال‌هاي گذشته شبكه 3 ايران باعث شده بود در بسياري از كشورهاي همسايه به جاي خريد حق پخش مسابقات مهمي مانند جام‌جهاني، گيرنده‌هاي تلويزيوني را روي فركانس شبكه‌هاي ايراني تنظيم و مسابقات را تماشا كنند. اقدامي كه به ضرر پخش‌كننده‌هاي مسابقات تمام مي‌شد.

اكنون تمرد كشورمان از اين قرارداد كه شامل حق كپي‌رايت مي‌شود، باعث شكايت و جريمه ايران خواهد شد. به همين خاطر شبكه 3 كه بازي‌هاي خارجي و به خصوص فوتبال روز جهان را پخش مي‌كند در زمان پخش مسابقات، صرفاً از فرستنده زميني اقدام به پخش بازي مي‌كند و فرستنده ماهواره‌اي برنامه‌اي جايگزين را كه معمولاً فيلم سينمايي است، پخش مي‌كند. در اين وضعيت به دليل آنچه نبود امكانات يا برنامه‌ريزي نداشتن براي توسعه پخش زميني و فيبر نوري پيش آمده، بخش‌هايي از كشور گويا خارجي حساب شده و پخش فوتبال شبكه3 روي آنها بسته مي‌شود.

اينكه چه زماني قرار است كل كشور تحت پوشش فيبر نوري قرار گرفته شود و ديگر نيازي به استفاده از ماهواره براي ارسال تصاوير شبكه‌هاي داخلي نباشد، مشخص نيست. عيب وابستگي به پخش ماهواره هم صرفاً به محروم شدن بخشي از هموطنان از تماشاي مسابقات مهم ورزشي نمي‌شود و عوارض ديگري نيز در پي دارد. حتي اگر همين عيب را نيز براي اين وابستگي در نظر بگيريم، ناتواني صداوسيما در پخش مسابقات پرطرفدار فوتبال باعث مي‌شود كه مردم به سمت استفاده از گيرنده‌هاي ماهواره‌اي سوق پيدا كنند تا بتوانند بازي‌هاي مهم فوتبال اروپا و جهان را تماشا كنند.

سياست افزايش شبكه‌هاي تلويزيوني و راه‌اندازي شبكه‌هاي جديد مدتي است دوباره در دستور كار سازمان صداوسيما قرار گرفته است و چه بهتر مي‌شود كه در كنار تشويق مردم به تماشاي شبكه‌هاي داخلي اين امكان نيز به وجود آيد كه همه مردم ايران فارغ از اينكه در كجاي اين پهنه جغرافيايي زندگي مي‌كنند به طور يكسان از امكان دسترسي به شبكه‌هاي داخلي برخوردار باشند و اين شبكه‌ها هم به طور يكسان خدماتشان را در اختيار مخاطبان قرار دهند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن