تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815497530




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دروغ‌پردازي با هدف ارتباط برقرار كردن در خليج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دروغ‌پردازي با هدف ارتباط برقرار كردن در خليج فارس
طي چند هفته گذشته، امريكايي‌ها به شكل‌هاي مختلف اخباري را مبني بر نزديك شدن شناورها و قايق‌هاي تندرو سپاه پاسداران در خليج فارس به ناوها و شناورهاي امريكا منتشر كرده...
نویسنده : دکتر یدالله جوانی 


طي چند هفته گذشته، امريكايي‌ها به شكل‌هاي مختلف اخباري را مبني بر نزديك شدن شناورها و قايق‌هاي تندرو سپاه پاسداران در خليج فارس به ناوها و شناورهاي امريكا منتشر كرده و يك نوع جنجال رسانه‌اي در اين خصوص به راه انداخته‌اند. با بررسي اين نوع اخبار سه نكته قابل توجه به دست مي‌آيد:

1- قايق‌هاي تندرو نيروي درياي سپاه با رفتارهاي غيرحرفه‌اي، احتمال درگيري در خليج فارس را افزايش داده‌اند.

2- حجم اين نوع رفتارها نسبت به گذشته، افزايش يافته است.

3- ناوها و شناورهاي امريكايي براي پرهيز از درگيري در مواردي مسير خود را تغيير داده يا فاصله خود را از آب‌هاي سرزميني ايران بيشتر كرده‌اند.

مقامات نظامي امريكا در انتشار اين نوع اخبار، به گونه‌اي عمل كرده‌اند كه برخي از كارشناسان با تصور درستي اين اخبار، تحليل‌ها و تفسيرهاي خود در رسانه‌هاي گوناگون جهان، نسبت به وقوع يك درگيري در اين آبراه راهبردي ابراز نگراني كرده و هشدار داده‌اند. در بعضي از تحليل‌ها هم اين نوع رفتار نيروي دريايي سپاه در خليج فارس به مسائل داخلي كشور ارتباط داده شده و به نوعي از اين اقدام با عنوان سنگ‌اندازي سپاه در مسير ديپلماسي دولت و ناكام گذاشتن برجام ياد كرده‌اند!
اما نكته قابل توجه در اين ميان، اظهارنظر سردار فدوي، فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران نسبت به اخبار منتشره از سوي مقامات امريكايي است. سردار فدوي با اشاره به اخبار منتشره مبني بر رويارويي شناورها در خليج فارس و احتمال درگيري اظهار داشت: «تمام مطالبي كه از سوي مقام‌هاي كاخ سفيد و پنتاگون اذعان شده، در مقابل آنچه در صحنه درياست، غيرواقعي بوده و اخبار آنها دروغ است. مدارك، اسناد و فيلم آن موجود است.»

فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران با اشاره به دروغ‌پردازي امريكايي‌ها مي‌گويد: «شرايطي كه در منطقه وجود دارد، سال‌هاست که پايدار است و ما تسلط كامل بر منطقه خليج فارس و تنگه هرمز داريم.»

براساس تجربه، فرماندهان سپاه پاسداران در رويارويي با امريكايي‌ها از دو ويژگي صلابت و صداقت برخوردار هستند. معناي اين سخن آن است كه اگر شناورهاي نيروي دريايي سپاه در ماه‌هاي اخير، رفتارهاي متفاوت از قبل داشته‌اند و بر اين اساس،‌ تنش‌ها در منطقه خليج فارس و تنگه استراتژيك هرمز با امريكايي‌ها نسبت به قبل بالا گرفته بود، به طور قطع فرماندهان سپاه با شجاعت و با ذكر دلايل، اخبار آن را به اطلاع ملت ايران مي‌رساندند.

بنابراين دروغ‌پردازي امريكايي‌ها مبني بر افزايش تنش‌ها در خليج فارس ميان قايق‌هاي تندرو سپاه و ناوهاي امريكا يك امر قطعي است. حال سؤال اين است كه هدف اصلي امريكايي‌ها از اين نوع دروغ‌پردازي‌ها و به راه انداختن جنجال‌هاي رسانه‌اي چيست؟

امريكايي‌ها با ترسيم پديد آمدن صحنه‌هاي تنش رو به تزايد در خليج فارس بين نيروي دريايي ايالات متحده و شناورها و قايق‌هاي تندرو سپاه، به دنبال دستيابي به چه هدفي هستند؟
به نظر مي‌رسد خواسته و هدف امريكايي‌ها در اين خصوص، ارتباط با سياست كلان آنان در سال‌هاي اخير درباره ايران داشته باشد. سياست امريكايي‌ها طي سال‌هاي اخير، ‌نزديك شدن به جمهوري اسلامي، گشودن باب مذاكره و ارتباط‌گيري است.
اين نكته و خواسته را صريحاً مقامات نظامي امريكايي پس از جنجال‌آفريني بر مبناي اخبار كذب و خودساخته افزايش تنش‌ها، مطرح ساختند.

مقامات نظامي امريكا كه در گذشته خواستار برقراري خط تماس مستقيم در خليج‌فارس با فرماندهان نيروي دريايي سپاه شده بودند، به دنبال جنجال رسانه‌اي مورد اشاره، مجدداً از ضرورت برقراري يك خط ارتباط مستقيم بين فرماندهان نظامي دو كشور براي جلوگيري از تنش‌ها و وقوع يك جنگ ناخواسته سخن به ميان آوردند. بنابراين ترديدي وجود ندارد كه هدف از دروغ‌پردازي امريكايي‌ها، زمينه‌سازي براي دستيابي به چنين خواسته‌اي باشد. البته اين بار هم تير امريكايي‌ها به سنگ خورد و با فاش شدن دروغ‌هاي آنان، سردار فدوي اعلام داشت تحت هيچ شرايطي بين فرماندهان نيروي دريايي سپاه و فرماندهان نظامي امريكا در خليج فارس، خط مستقيم ارتباطي برقرار نخواهد شد و مسئولان نظام اسلامي، چنين سياستي را ندارند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن