واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حمايت از فيلمنامهنويسي با موضوع سينماي مقاومت
حمايت از فيلمنامهنويسان و نويسندگان سينما و تشويق سينماگران و فيلمنامهنويسان كشور...
نویسنده : عليرضا مزيناني
حمايت از فيلمنامهنويسان و نويسندگان سينما و تشويق سينماگران و فيلمنامهنويسان كشور به تدوين، نگارش و توليد طرح اوليه فيلمنامههاي سينمايي با محوريت سينماي مقاومت و بر اساس رمانهاي مطرح دفاع مقدس از سوي شوراي سياستگذاري جشنواره بينالمللي مقاومت پيشبيني شده است.
كشف استعدادها و ظرفيتهاي تازه در حوزه فيلمنامهنويسي سينماي دفاعمقدس مهمترين دغدغه و هدف جشنواره بوده و اين حركت جشنواره ميتواند به ترويج فرهنگ مقاومت و ارتقاي سطح كيفي و محتوايي آثار سينمايي اين عرصه و همچنين تشويق جامعه هنري كشور و ترغيب هنرمندان براي پرداختن به موضوعات مرتبط با مضامين انقلابي و ارزشي و استفاده از ظرفيت سينما براي ثبت و انتقال الگوهاي درست و مؤثر سبك زندگي كمك كند. ضمن اينكه ساز و كار مسابقه اين بخش بر اساس رمانها و كتبي تعريف شده كه از سوي رهبري در اين سالها تقريظ شده است.
با توجه به مقوله فيلمنامهنويسي در سينما به عنوان زيرساخت توليد فيلم و ضعف عمومي و فقري كه در اين عرصه هم در كليت سينما و هم در سينماي دفاع مقدس وجود دارد، توجه به اهميت و جايگاه فيلمنامهنويسي در جشنواره مقاومت و اهتمام و تمركز بر متون و ادبيات غني اين حوزه به طور قطع به كشف استعدادهاي جوان منجر خواهد شد و گام مثبتي براي سنجش توان نويسندگان و مخصوصاً نسل جوان براي ورود به عرصه فيلمنامهنويسي و بهرهگيري از توانمنديهاي جامعه فيلمنامهنويسي كشور خواهد شد.
موضوع اقتباس ادبي در سينما و لزوم توجه به آن در سينماي دفاع مقدس از آن رو مهم است كه سينماي اجتماعي ما اين سالها در ورطه ابتذال و روزمرگي و سطحينگري و كليشهگرايي غرق شده است. نگاهي به تاريخ سينماي هاليوود نشان ميدهد كه سينماي هاليوود وقتي در موضوعات روزمره، دچار ركود و آثار افول در آنها پديدار شد، دست به دامن ادبيات و رمان شد و آثار كلاسيك هاليوود، همه زماني توليد شدند كه سينما از رونق افتاده بود و انرژي موجود در آثار ادبي به سينما تزريق شد و اين سينما، سينمايي است كه در ذات خود، موفق است. اين يكي از شاخههايي است كه مراكز تصميم گيرنده سينما بايد به صورت جدي در آن سرمايهگذاري كنند و به هر قيمتي هست، ادبيات داستاني را به سينما پيوند دهند، چون ادبيات داستاني يكي از زيرساختهاي مهم سينماست و اين موضوع در حوزه سينماي دفاع مقدس با گذشت سه دهه از آن دوران ضروري به نظر ميرسد.
ترديدي نيست به جز استثنائات در يك نگاه كلان و تحليل جامعه، سينماي ما به لحاظ اينكه به موضوعات سطحي، ابتدايي، پيش پا افتاده و گاهي خارج از واقعيت و اصالت اجتماعياش ميپردازد، توسري خورده و كوتوله مانده است و بهرهگيري از پشتوانه ادبيات و متون ادبي و اقتباس ميتواند باعث پويايي و ارتقاي زبان و سطح سينما شود و اين در حوزه سينماي دفاع مقدس نيز صدق ميكند. هر جا كه سينماي جهان دچار كمبود شده است با رويكرد به ادبيات ماندگار، اين نقيصه را جبران كرده است و چون ادبيات داستاني در تمام دنيا غربال شده و چكيده تفكر بشر است و همان است كه سينما را بالا ميبرد، براي قيمتي كردن سينما، ما نيز بايد لباس ماندگار ادبيات ماندگار خود را به تن سينما بپوشانيم.
ايده اقتباس از رمانهاي تقريظ شده از سوي جشنواره مقاومت ابتكاري درخور ستايش است و فتح بابي است تا سينماگران و نويسندگان سينمايي ضمن درك اهميت حوزههاي سينما و ادبيات از ظرفيتها و دستاوردهاي غني و گنجينههاي ارزشمند ادبي در آثار سينمايي شان وام بگيرند.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]