محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844535788
از معنای زندگی تا اخلاق، آزادی و عدالت اجتماعی
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: روزنامه ایران - پریسا توکلی: یکی از نویسندگانی که در سالهای اخیر آثارش با استقبال کمنظیری روبهرو شده «تامس نِیگل» است که هماکنون در مقام استاد فلسفه و حقوق در دانشگاه نیویورک مشغول به تدریس و تحقیق است. نیگل، در زمینه فلسفه اخلاق، فلسفه سیاسی و معرفت شناسی پژوهشهای وسیعی انجام داده و آثارش در غرب و بخصوص در محافل فکری، سیاسی و فرهنگی، محل بحث و فحص و مداقه بوده است. در ایران هم با همت جواد حیدری، آثاری از این نویسنده ترجمه شده و به چاپ رسیده که قدم بلندی برای آشنایی با فلسفهای است که از «اصالت فرهنگ» حرف میزند. کتابهایی مثل «اخلاق شناسی»، «اینها همه یعنی چه»، «برابری و جانبداری»، «ذهن و کیهان» و... آثاری هستند که حیدری در طول چند سال اخیر به فارسی برگردانده است.
عموماً مباحث فلسفی و مباحث روشنفکری (آمیخته با نگرش فلسفی) برای عامه مردم و حتی دانشجویان و پژوهشگران سخت و پیچیده جلوه میکند. دلیلش هم واضح است، اصطلاحات و مفاهیمی که بعضاً در آثار فلسفی به کار برده میشوند، چنان دشوار و پیچیده هستند که درک مطالب مشکل میشود. اغلب در ایران بحثهای فلسفی و روشنفکری از همین نوع هستند. افرادی که در تلویزیون، مجلات و به طور کلی در سطح عمومی، وارد مباحث فلسفی و میزگردهای فلسفی-روشنفکری میشوند، شاید خودشان از حرفهای یکدیگر سر در بیاورند ولی اکثر شنوندگان، بینندگان و خوانندگان از حرفهای آنان چیز زیادی دستگیرشان نمیشود. موضوعاتی هم که در مباحث فلسفی-روشنفکری، مقالات فلسفی یا میزگردهای فلسفی جریان دارد، اغلب ربط چندانی به مسائل اساسی زندگی مردم ندارند و اگر هم ربطی داشته باشند، در طول بحث، آنقدر بر مطالب و مفاهیم تخصصی تأکید میشود که غیر از متخصصان فلسفه کسی از آن مطالب سر در نمیآورد. عمدتاً چنین مسائلی، فلسفه و فلسفهورزی را طاقتفرسا جلوه میدهد.
ساده، روان و عمیق سخنگفتن کمتر در چارچوب مباحث و مقولات فلسفی جایی پیدا میکند، گویا هر چه مطالب تخصصیتر و فنیتر بیان شوند، «نشانه دانایی» محسوب میشوند! اما چنین تصوری درست نیست زیرا وقتی مطالب فلسفی و روشنفکری در عرصه عمومی (تلویزیون، روزنامهها، مجلات و...) مطرح میشود، همه مردم مخاطب قرار میگیرند و نه فقط فلسفهدانها یا روشنفکران! در ایران به طور کلی این موضوع کمتر رعایت میشود و اثر مخرب آن در وهله اول، گریزانشدن مردم از فلسفه و مباحث مفید روشنفکرانه است. وقتی مردم نتوانند از سخنان گویندهای یا نوشتههای نویسندهای چیزی دریابند، سرخورده میشوند و خودشان را سرزنش میکنند. در صورتی که در چنین وضعی که تشریح شد، ایراد از جانب فیلسوفان و روشنفکرانی است که مبهم یا پیچیده حرف میزنند. از طرفی، گنگ و مبهم سخنگفتن و تکیه بر بازیهای زبانی، بیشتر «نشانه اذهان آشفته» و «نشانه روشننبودن مطالب نزد گوینده یا نویسنده» است. از چنین منظری است که مطالعه آثار تامس نیگل، اهمیت مضاعفی پیدا میکند.
مهمترین مسائل بشری در آثار نیگل
نیگل در آثارش به مهمترین مسائل بشری نظر دارد. از «معنای زندگی» گرفته تا «عدالت اجتماعی» و به همه مسائلی که برای انسان مطرح است توجه دارد. ولی در نوشتههای او کمتر با اصطلاحات تخصصی یا مفاهیمی دشوار روبهرو میشویم. او با زبانی ساده و قابلفهم برای همگان مینویسد و بدون کاستن از کیفیت و عمق مطالب، حرفهای خود را ارائه میکند. نیگل از مغلقنوشتن و غامضگویی پرهیز دارد و همین موجب شده تا بتواند با مسألهپردازیهای دقیقی که انجام میدهد، خوانندگان را به تکاپوی فکری و استدلالگرایی سوق دهد.
در باب این موضوع، جواد حیدری میگوید: «نیگل فقط به نحوی فلسفهورزی نمیکند که ارتباط فلسفه را با مسائلی که ما در زندگیمان با آن مواجه هستیم وضوح ببخشد، بلکه به شیوهای مینویسد که خواننده را بهعنوان همسفر فلسفی، به گونهای، درگیر بحث کند. او میکوشد تا به لحاظ عقلانی طرح کلی یک مسأله را به خواننده بفهماند و آنگاه تبیین کند که چگونه شخص میتواند کورمال کورمال به سمتوسوی یک راه حل پیش برود. او از ارائه راهحل شخصی و ترجیحی خودش برای یک مسأله در برابر سایر راهحلهای پیشنهادی محتاط است. نیگل وقتی درباره این موضوعات قلم میزند از خطر ابهام بهخوبی آگاه هست.
او، برای اجتناب از ابهام، با وضوح و سادگی تحسینبرانگیزی مینویسد و تا آنجا که در توانش هست از زبان تخصصی و فنی فیلسوفان حرفهای پرهیز میکند. از این لحاظ او در میان فیلسوفانی که در روزگار ما فلسفهورزی میکنند و نیز از لحاظ صداقت فکریاش جایگاه برجستهای دارد. غالباً اینگونه نیست که فیلسوفی در مکتوباتش بپذیرد که نمیداند درباب موضوعی چه باید بگوید. اما مکتوبات نیگل مملو از چنین تعابیری است: نمیدانم چگونه باید این سخن را اثبات بکنم، یا بهنظر میرسد که درباب این موضوع چیزی که راه به حقیقت ببرد ننوشتم. و او، در پایان کار (یا استدلال)، در باب نقشی که شهود غریزی در فلسفه ایفا میکند صادق است. تواضع فکری نیگل را نباید با ضعف فکری خلط کرد. تواضع نوعی تصدیق است که شخص نمیتواند همه پاسخها را در اختیار داشته باشد و مسأله حقیقتاً دشوار است.»
در جهانِ فکری نیگل، فرهنگ اهمیت ویژهای دارد. او به «اصالت فرهنگ» معتقد است و به همین سبب، بزرگترین مشکل و عامل اصلی مشکلات یک جامعه را نه در سیاست و نه در اقتصاد، بلکه در فرهنگ جستوجو میکند. از دیدگاه نیگل، اگر در باورها، احساسات و عواطف و خواستههای شهروندان جامعهای تغییری پدید آید (و اصلاحی صورت بگیرد) به دنبال آن، در سایر عرصهها و نهادهای اجتماعی هم تغییراتی ایجاد خواهد شد و جامعه به سمت سعادت پیش خواهد رفت. دیدگاه اصالت فرهنگ در اندیشه نیگل جایگاه والایی دارد و اصالت نهاد، اصالت جامعه، اصالت نظام سیاسی و چنین مفاهیمی که ساخته ذهن بشر هستند در نظر او محوریت ندارد. به نظر او، انسان هر چه بیشتر از بالا نگاه میکند بیشتر درمییابد که هیچ تفاوتی با سایر انسانها ندارد و بنابراین اگر من حق دارم نعمتی را داشته باشم، همه حق دارند آن نعمت را داشته باشند و بنابراین وقتی از بالا نگاه میکنیم همه را مساوی میبینیم و این موجب میشود که همنوع خودمان را هم دوست بداریم. در این صورت، نفع دیگران هم به اندازه نفع خودمان اهمیت پیدا میکند. به اعتقاد او آرمانشهرهایی که در تاریخ عرضه شدهاند، انتظاراتی از انسانها داشتهاند که انسانها از برآوردهکردن آنها عاجز بودهاند و این ثمره پشتکردن به خود بوده است.
درجات میل به تغییر
بنا به اعتقاد نویسنده کتاب «برابری و جانبداری» وقتی که ما از پایین به جهان مینگریم، خواستار بیشترین تغییر در جهان هستیم و میل بیشتری به تغییر داریم و وقتی از بالا نگاه میکنیم به تغییرات کمتری میل داریم. مثلاً وقتی در اتاقی هستیم و احساس میکنیم گرم است، در اتاق را باز میکنیم ولی در نگاه از بالا، وقتی در نظر بگیریم که شخص دیگری که بیمار هم هست در پشت دیوار است و صدای ما ممکن است برایش ایجاد مزاحمت کند، به تغییر کمتری فکر میکنیم. به تعبیر یکی از استادان فلسفه اخلاق: «هر چه آدم از دیدگاه شخص خودش به جهان نگاه میکند میلاش به تغییر جهان بیشتر است و هر چه میروید بالاتر و به کاروان بشری نگاه میکنید میل به تغییر جهان کمتر میشود. به زبان سادهتر، هرچه قطبیت و محوریتات در جهان بیشتر میشود جهان بیشتر باید عوض بشود تا موافق میل تو باشد و هر چه خودت را از قطبیت بیندازی کمتر طالب تغییر جهانی. از این نظر است که به زبان سادهتر هر چه آدم از بالا نگاه میکند –خجالت نکشیم- محافظهکارتر میشود. آنوقت این است که آدم در تصمیمگیریهای اجتماعیاش میگوید کمترین تغییر را ایجاد کنیم.»
دو ویژگی یک نهاد سیاسی
نویسنده کتاب «امکان دیگرگزینی» در فصلِ آخر این کتاب اظهار میدارد؛ یک نهاد سیاسی یا یک نظام سیاسی باید دارای دو ویژگی مهم باشد: ۱. با واقعیات روانشناختی انسانها سازگار باشد؛ نظامی که مطالبهاش از انسانها فوق طاقت باشد نظامِ مطلوبی نیست. ۲. با آرمانهای اخلاقی ما انسانها سازگار باشد و به تعبیر رایج در علوم سیاسی مشروعیت داشته باشد. نظامی که این معیار را برآورده نکند نظامی غیراخلاقی خواهد بود. اگر نهاد سیاسی یا نظام سیاسی شرط اول را برآورده نکند در دام ناکجاآبادگرایی خواهد افتاد و اگر شرط دوم را برآورده نکند در دام محافظهکاری و سلبِ مسئولیت اخلاقی است. نیگل اعتقاد دارد که گوهره اخلاق، دیگرگزینی یا نوعدوستی است و هسته اصلی دیگرگزینی هم بیطرفی است.
میگوید نظام یا نهاد سیاسیای اخلاقی است که به انسانی بگوییم نهاد یا نظام سیاسیای طراحی کند و بعد از طراحی چنین نظامی به دشمنت بگویی جایگاه تو را در این نظام تعیین کند. اگر بتوانی چنین کاری را بکنی میشود گفت نظام سیاسی اخلاقی را طراحی کردی و اگر نتوانی چنین بکنی معلوم است که این نظام اخلاقی نیست. مثلاً دانمارک را با آلمان نازی یا کمونیسم شوروی سابق مقایسه کنید. اگر دشمن تو جایگاه تو را در نظام سیاسی دانمارک تعیین کند باز هم یک مقرری داری، آزادی اساسی داری، امنیت داری، و… اما اگر دشمن تو جایگاهت را در نظام سیاسی نازیسم یا کمونیسم تعیین کند آنچه نصیب تو میشود این است که به درجه حیوان بودن تنزّل مییابی.
۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]
صفحات پیشنهادی
به هنرمندان اعتماد کنید تا آزادی اندیشه به وجود بیاید/ با نگاه امنیتی به آسیبهای اجتماعی نگاه نکنید
در مراسم رونمایی از مجموعه فیلمهای پوران درخشنده مطرح شد به هنرمندان اعتماد کنید تا آزادی اندیشه به وجود بیاید با نگاه امنیتی به آسیبهای اجتماعی نگاه نکنید مراسم رونمایی از فیلم های پوران درخشنده با حضور جمعی از هنرمندان مدیران و اصحاب رسانه شامگاه سه شنبه 16 شهریور در موزه سیرئیس سازمان بسیج هنرمندان اردبیل خبر داد اصالت سبک زندگی ایرانی - اسلامی برطرفکننده آسیبهای اجتماعی است/ ارس
رئیس سازمان بسیج هنرمندان اردبیل خبر داداصالت سبک زندگی ایرانی - اسلامی برطرفکننده آسیبهای اجتماعی است ارسال آثار رشته تئاتر تا 10 تیرماه رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل گفت نگاه تعهدگرانه به سبک زندگی ایرانی - اسلامی برطرفکننده معضلات اجتماعی است به گزارش خبرگزاری فرئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: ۱.۱ میلیون زن مجرد در کشور تنها زندگی میکنند
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ۱ ۱ میلیون زن مجرد در کشور تنها زندگی میکنندتاریخ انتشار چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۳ ۱۶ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از وجود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانواده و بیش از یکمیلیون و ۱۰۰ هزار نفر زن مجرد که جدا زندگی میکنندسید حسن خمینی: «آزادی» یاد گرفتنی است/ می توانیم به خوبی با هم زندگی کنیم اما اختلاف سلیقه هم داشته باشیم
سید حسن خمینی آزادی یاد گرفتنی است می توانیم به خوبی با هم زندگی کنیم اما اختلاف سلیقه هم داشته باشیم یادگار گرامی امام با تأکید بر اینکه جامعه ای که همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نمی رسد شنیدن و تحمل کردن را لازمه این امر دانست و یادآور شد امام خمینی انتقاد و بلکه تخطئهسید حسن خمینی: «آزادی» یاد گرفتنی است/دلیل بازگشت استبداد به جامعه ایران پس از مشروطه عدم تمرین دموکراسی بود/
سید حسن خمینی آزادی یاد گرفتنی است دلیل بازگشت استبداد به جامعه ایران پس از مشروطه عدم تمرین دموکراسی بود می توانیم به خوبی با هم زندگی کنیم اما اختلاف سلیقه هم داشته باشیم یادگار گرامی امام با تأکید بر اینکه جامعه ای که همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نمی رسد شنیدن و تحمل کانقلاب اسلامی ایران درصدد تحول نظامات زندگی اجتماعی مردم است
انقلاب اسلامی ایران درصدد تحول نظامات زندگی اجتماعی مردم است دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت انقلاب اسلامی ایران درصدد تحول نظامات زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم و پیشرفت کشور است به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایتامین اجتماعی نقش بسزایی در برقراری عدالت اجتماعی دارد
در گفت وگو با ایلنا مطرح شد تامین اجتماعی نقش بسزایی در برقراری عدالت اجتماعی دارد ایلنا سرپرست اداره کل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت تامین اجتماعی نقش بسزایی در برقراری عدالت اجتماعی درجامعه دارد سید احمد سیدی سرپرست اداره کل تامین اجتماعی خراسان شمالی در گفت وگو با خبرنگ۴۱ طرح عمرانی بسطام افتتاح شد/ دولت به دنبال تحقق عدالت اجتماعی
بخشدار بسطام ۴۱ طرح عمرانی بسطام افتتاح شد دولت به دنبال تحقق عدالت اجتماعی شناسهٔ خبر 3754757 - یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۱ ۲۶ استانها > سمنان jwplayer display inline-block; شاهرود - بخشدار بسطام از افتتاح ۴۱ طح عمرانی این بخش خبر داد و گفت با بهره داری از این طرح ها اتأمین نیازهای زندگی مردم، هدف تأسیس تأمین اجتماعی است/انتظار از سازمان ملل، افزایش کیفیت زندگی در سراسر دنیاست
تأمین نیازهای زندگی مردم هدف تأسیس تأمین اجتماعی است انتظار از سازمان ملل افزایش کیفیت زندگی در سراسر دنیاست رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با دبیرکل اتحادیه بینالمللی تأمین اجتماعی ایسا وابسته به سازمان ملل دیدار کرد به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جواعدالت آموزشی به معنای واقعی در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر در تبریز عدالت آموزشی به معنای واقعی در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد توسعه عدالت آموزشی برای اولین بار در دستگاه تعلیم و تربیت دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است ۱۳۹۵ جمعه ۵ شهريور ساعت 10 05 ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها