تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817270013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادق هدایت، تافته جدابافته


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: هفته نامه کرگدن - علیرضا کیوانی نژاد: رک و پوست کنده درباره کتاب «طنز و طنزینه هدایت» نوشته دکتر همایون کاتوزیان؛ اگر آثار هدایت را نخوانده اید سراغ این کتاب نروید.

باور عمومی درباره طناز بودن، خاصه در ایران، چنین است که هر کسی بتواند لطیفه ای تعریف کند و دیگران را بخنداند، به قول همدانی ها، «کانِ لطیفه» است و کارخانه قند فریمان. نیز در قاطبه موارد، ما ایرانی های شیرین سخن مدعی هستیم که می توانیم قاب خنده را بر چهره هر فردی بنشانیم اما عکس این صادق نیست؛ یعنی مردمی هستیم که به راحتی نمی خندیم.

در صحت و سقم این ادعای آخر، نه سندی وجود دارد نه اساسا می توان برایش سندی جور کرد اما درباره بخش نخست این یادداشت، حرف بسیار است؛ این که از اس و اساس، طنز و طناز بودن را با تخریب شخصیت، هتاکی، لودگی و هر چیز سطحی دیگری اشتباه گرفته ایم و چاره ای هم نداریم، تا ثریا این دیوار کژ رفته است اما هنوز هم کسانی پیدا می شوند که با وسواس و دقت خاصی، مرزی میان طنز و شبه طنز قائل هستند و هزل و هجو را به مثابه سره از ناسره، در هر متن و گفتاری، تشخیص می دهند. بی شک همایون کاتوزیان از آن جمع است.


تافته جدابافته



«طنز و طنزینه هدایت» عنوان کتابی است به قلم دکتر کاتوزیان که نشر «پردیس دانش» امسال آن را به قیمت 20 هزار تومان منتشر کرده است. همان طور که از اسم کتاب پیداست، کاتوزیان در این اثر تلاش کرده است رد طنز را در آثار صادق هدایت، پیش قراول ادبیات داستانی ایران، به ویژه در حوزه رمان و داستان بلند، بررسی کند.

کتاب حاضر از چند جهت قابل بررسی و شایسته تامل و تفکر است. نخست آن که این کتاب پیشینه طنز را در ادوار تاریخی ایران و لابلای آثار چرب دستانی جستجو کرده که اکثرشان حرفی برای گفتن داشته اند؛ دست کم به زعم خودشان، اما کاتوزیان با دقت به خواننده نشان می دهد که طنزپردازان گاه در نوشته های شان چنان جانب ادب را رها کرده اند که متن شان بیشتر شبیه فحش نامه است تا متنی طنزآلود. دوم آن که کاتوزیان در این کتاب سعی می کند منشأ این همه – به اصطلاح – طنازی را واکاوی کند و بعد به این نتیجه می رسد که آن منشاء، بیشتر اجتماعی بوده نه ادبی (نگاه کنید به پاراگراف دوم صفحه 38). بعد با استناد به چنین استنتاجی است که طنز هدایت را تافته جدا بافته قلمداد می کند.

کاتوزیان معتقد است که وجه غالب رایج آن روزگار، شعر و به همین دلیل شعر طنز از مقبولیت بیشتری برخوردار بوده است اما هدایت «یکی از استادان طنز در ادبیات فارسی قرن بیستم میلادی است و طنز او در انواع و اقسامی که دارد، آکنده از انگیزه های درونی و از جمله خشم نویسنده است.» (صفحه 115). سوم آن که اشاره – ولو گذرا – به نام و تلاش نام آوران حوزه طنز و البته نقد برخی آثار سطحی و میان مایه، این امکان را به وجود آورده است که خواننده تا حدی با آنها نیز آشنا شود.

نویسنده، طنز متعالی را نوشته ای می داند که از عقب ماندگی های اجتماعی، تحجرهای ادبی، زورگویی های سیاسی، ایضا تحقیر و استحقافی که در اجتماع و ادبیات نسبت به خود می بیند به ستوه آید و اعتراض کند و این همان آینه تمام نمای طنز صادق هدایت است. نویسنده به این اشاره می کند که «بوف کور» را نمی توان در این دسته بندی قرار داد و مرادش از رگه های طنز، همان مواردی است که در کالبد و پیرنگ داستان های رئالیستی هدایت دیده می شود.

با وجود این، بخش های متعددی از این کتاب به بوف کور اختصاص دارد چرا که طبق استدلال کاتوزیان، خشمی که در این اثر نهفته است، منشأ بروز خلاقیتی است که جان مایه طنز اجتماعی است، امری که در نهایت نمی توان تمام و کمال آن را حتی طنز تمام اجتماعی هم نامید!

و آخر این که نباید از این نکته غافل شویم که خواندن این اثر، زمانی می تواند جذاب باشد که خواننده دست کم چند اثر هدایت را با دقت خوانده باشد، نه این که یکراست بیاید سراغ این کتاب و بعد هم انتظار داشته باشد صدر و ذیل آثار هدایت مثل موم کف دستش باشد.





۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن