تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819996741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آلودگي هوا هر سال ۸۰ هزار ميليارد تومان به ايران ضرر مي‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آلودگي هوا هر سال ۸۰ هزار ميليارد تومان به ايران ضرر مي‌زند
خسارت اقتصادي آلودگي هوا در كشور هر سال ۲۳ ميليارد دلار معادل ۸۰ هزار ميليارد تومان است.
بررسي‌هاي جديد بانك جهاني نشان مي‌دهد آلودگي هوا چهارمين عامل مرگ و مير زودرس در جهان است. همچنين بررسي‌ها نشان مي‌دهد هواي آلوده عوارض اقتصادي سهمگيني براي كشورهاي در حال توسعه به همراه دارد و سالانه بيش از ۵ تريليون دلار هزينه در سطح جهاني صرف تعطيلي روزهاي كاري در اثر آلودگي هوا و هزينه‌هاي پيشگيري از مرگ و مير زودرس مي‌شود.

بر اساس گزارش جديد بانك جهاني، آلودگي هوا سالانه بيش از ۵/۵ ميليون كشته و بيش از ۵ تريليون دلار هزينه براي اقتصاد جهاني به همراه دارد. اين گزارش با اشاره به اينكه آلودگي هوا روند رشد كشورهاي در حال توسعه را كند مي‌كند، خطرات ناشي از آلودگي هوا بر سلامتي را در كشورهاي در حال توسعه بيشتر از كشورهاي توسعه‌يافته ارزيابي كرده است. بر اساس اين گزارش، كشور چين بيشترين ضرر را از ناحيه آلودگي هوا متحمل شده و در سال ۲۰۱۳ رقمي معادل ۱۰ درصد از توليد ناخالص داخلي اين كشور هزينه آلودگي هوا شده است.

كشورهاي هند و سريلانكا به ترتيب 7/69 درصد و 8درصد از توليد ناخالصي خود را، طي سال ۲۰۱۳، صرف هزينه‌هاي ناشي از آلودگي هوا كرده‌اند.  گزارش بانك جهاني همچنين اين هزينه را براي ايران حدود 2/3 درصد توليد ناخالص داخلي برآورد كرده است. از سويي ايران بر اساس سال معيار ۲۰۱۳، ۹۹۷ ميليارد دلار توليد ناخالص داخلي دارد.

به گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران، بدين ترتيب رقم هزينه كشورمان در آلودگي هوا بر اساس قيمت دلار فعلي، ۸۰ هزار ميليارد تومان در هر سال است. بر اساس گزارش بانك جهاني، مرگ و مير زودرس ناشي از آلودگي هوا در ايران نيز طي دو دهه گذشته رشد كرده و از ۱۷ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ به بيش از ۲۱ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ رسيده است. آلودگي هوا براي كشورهاي توسعه‌يافته نيز كم‌هزينه نيست و سالانه دهها ميليارد دلار در اين كشورها صرف هزينه تعطيلي روزهاي كاري و هزينه‌هاي پيشگيري از مرگ و مير زودرس مي‌شود.

بر اساس اين گزارش، آلودگي هوا براي ايالات متحده امريكا، بريتانيا و آلمان به ترتيب ۴۵، ۷. ۶ و ۱۸ ميليارد دلار هزينه سالانه در بردارد. كشور ۴۰۰ هزار نفري ايسلند كمترين ميزان هزينه را بابت آلودگي هوا مي‌پردازد (حدود ۳ ميليون دلار) و اين كشور بر اساس گزارش بانك جهاني پاك‌ترين هواي جهان را دارد. بانك جهاني، بر اساس آمارهاي سازمان بهداشت جهاني، در گزارش مفصل خود اعلام كرده كه سالانه 5/5 ميليون مورد مرگ و مير زودرس ناشي از آلودگي هوا است و اين ميزان معادل يك مورد از هر ۱۰ مرگ و مير در جهان است.





تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن