تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831604515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درباره «فروشنده»: غیرت یا منطق؟


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
درباره «فروشنده»: غیرت یا منطق؟
یک نقد معمولی از فروشنده؛
درباره «فروشنده»: غیرت یا منطق؟ «فروشنده» نیز همانند دیگر کارهای فرهادی داستان همیشه‌گیِ ماندن بر سر دو راهی‌های اخلاقی است. سختیِ فهمِ کار درست و گرفتن تصمیم راست در مقابله با موقعیت‌های پیچیده‌ی اخلاقی...


گروه فرهنگ و هنر فرهنگ نیوز؛ مریم کمالی نژاد: فیلم سینمایی «فروشنده»؛ آخرین ساخته فرهاد اصغری کارگردان نام آشنای ایران، در یک هفته اخیر روی پرده ها قرار گرفته که اکران عمومی آن باعث شکل گیری نظرات و نقدهای متفاوتی شده است. این فیلم با دستمایه قرار دادن یکی از حساس ترین نقاط زندگی هر فردی یعنی ناموس و غیرت، خواهان خوانش جدیدی از این مقوله در جامعه سنتی و خانواده محور ایران است. رکورد فروشکمتر از یک هفته از اکران عمومی آخرین ساخته‌ی اصغر فرهادی می‌گذرد. «فروشنده» در همین زمان کم توانسته رکورد دو میلیارد تومانی فروش را پشت سربگذارد و این برای سینمای ایران اتفاق فرخنده‌ای است. اما در همین مدت و پیش از این، کسانی که فیلم را دیده‌اند اعم از منتقدان و متخصصان و مردم معمولی و عادی، مواضع متفاوتی در مورد آن گرفته‌اند. عده‌ای معتقدند فرهادی در «فروشنده» خودش را تکرار کرده است. برخی دیگر فیلم را کسالت‌بار خوانده‌اند و می‌گویند بسیاری از قسمت‌های فیلم حتی اگر حذف شود هم اتفاقی نمی‌افتد و به داستان ضربه‌ای نمی‌زند، اغلب چهل دقیقه اول فیلم را عملا زاید و اضافی می‌دانند.  بعضی‌ها هم هستند که معتقدند فیلم مروج بی‌غیرتی است. عده‌ی دیگری هم ستایشگر لحظه به لحظه و پلان به پلان فیلم‌اند و آنرا شاهکار دیگری از فرهادی می‌دانند.اما داستان...رعنا و عماد زوج معمولی و شادی هستند. عماد معلم است و هر دو بازیگر تئاتر و در حال بازی در تئاتر «مرگ فروشنده» که به اقتباس از رمان معروف آرتور میلر، ساخته شده است. عماد و همسرش بر اثر  یک اتفاق مجبور می‌شوند خانه‌شان را عوض کنند.  مستأجر سابق خانه‌ی جدید٬ زنی روسپی بوده. یک شب رعنا به خیال اینکه عماد پشت در است٬ آیفون درب را می‌زند و خودش به حمام می‌رود... یکی از مشتریان مستاجر سابق به راحتی وارد خانه می‌شود و بله٬ رعنا مورد تعرض قرار می‌گیرد... داستان از این لحظه اوج می‌گیرد. زندگی‌ای‌  که در چند دقیقه دچار طوفان بزرگی شده٬ خشم و ناراحتی و بیماری روحی و حس انتقام و یافتن مردی که دست به چنین عمل وقیحی زده است، چیزی که در روند آرام فیلم به آن روبه‌رو هستیم. و بعد تصمیم در مورد انتقام یا بخشش... فیلم در عین تعلیق و ترس که به خورد مخاطب می‌دهد، فضای آرامی دارد. رعنا دچار فروپاشی و بیماری روحی شده و از تنها ماندن در خانه می‌ترسد، از نزدیک بودن به همسرش آزار می‌بیند و « تا چشمش را می‌بندد آن صحنه در جلوی چشمش ظاهر می‌شود» عماد دچار سردرگمی است، از طرفی می‌خواهد شکایت کند و از سوی دیگر از گرفتار شدن در پیچ و خم‌های اداری آن در هراس است، ضمن اینکه رعنا مخالف شکایت کردن است چون معتقد است خودش در را باز کرده و نمی‌تواند جلوی افراد غریبه ماجرا را دوباره و صدباره تعریف کند. لحظات پایانی فیلم پر از تعلیق است. یافتن مرد خطاکار و رویارویی با او و نحوه‌ی انتقام گرفتن و... نفس بیننده را حبس می‌کند. شخصیت‌های «فروشنده» همه‌گی خاکستری هستند. سیاه و سفید وجود ندارد. به همین‌خاطر وقتی مرد خطا کار را با مسائل زندگی‌اش، همسرش، دختر و دامادش می‌بینیم، به خودمان می‌گوییم: اگر در خیابان او را ببینم هرگز فکر نمی‌کنم او می‌تواند چنین عملی را انجام دهد. خاکستری بودن شخصیت ضدقهرمان باعث پیچیدگی بیشتر موقعیت پیش آمده می‌شود. دوراهی‌ای که به معنای واقعی دوراهی است، اگر شخصیت سیاه باشد، مخاطب کاملا به قهرمان حق انتقام می‌دهد.اما فروشنده نیز همانند دیگر کارهای فرهادی داستان همیشه‌گیِ ماندن بر سر دو راهی‌های اخلاقی است. سختیِ فهمِ کار درست و گرفتن تصمیم راست در مقابله با موقعیت‌های پیچیده‌ی اخلاقی...اما نکته‌ی قابل توجه این است که اگر این فیلم در فضای رئال ساخته شده باشد و از نمایانگر جامعه‌ی ایرانی و رفتارهای شایع باشد، هرگز نتوانسته آن را به خوبی به تصویر بکشد. چرا که به هر شکلی که حساب کنید، نود درصد ایرانی‌ها چنین موضعی در مقابل با مسئله‌ی تعرض نخواهند گرفت. این را زمانی که در سالن سینما هم نشسته‌اید، خواهید فهمید. وقتی که عماد در آخرین لحظه تنها یک سیلی به مرد خطاکار می‌زند، سالن یک پارچه «هوووف» می‌کند و از گوشه و کنار می‌شنوید که «دلم خنک شد» و «اگر همین کار را هم نمی‌کرد به دلمان می‌ماند و ...» اما این مسئله‌ای نیست که فرهادی باهوش متوجه آن نباشد. به نظر می رسد فرهادی در حال ارائه‌ی یک الگوی اخلاقی و رفتاری است. او در عین بی‌طرفی می‌خواهد بگوید کمی به گفتگو اهمیت بدهیم، به خشم‌مان مسلط باشیم، بین بد و بد هم می‌توان تصمیم درستی گرفت. این درست همان‌جایی است که باعث می‌شود عده‌ی زیادی فیلم را مروج بی‌غیرتی بدانند.راستش را بخواهید، با این که باید به این توجه به امور اخلاقی احترام ویژه گذاشت، اما نسخه‌ی فرهادی، برای جامعه‌ی ایرانی حداقل، نسخه‌ی قابل درکی نیست. کسی نمی‌تواند در لحظات آخر با رعنا و تصمیم قاطعانه‌اش همذات پنداری کند در حالی که اغلب افراد با عماد در حال همذات‌پنداری‌اند...دستاورد «فروشنده» برای مخاطب٬ تفکر است٬ تفکر اخلاقی٬ همذات‌پنداری و سنجش خود... دختری که کنار من در سالن نشسته بود، پس از پایان فیلم گفت: مغزم دارد منفجر می‌شود از بس فکر کردم که اگر من بودم چه کار می‌کردم ...اما ساختار و بازی‌هافیلمـ ساختار خوبی دارد. بازیگرها در انتقال حس بسیار خوب عمل کرده‌اند، اما از نظر نگارنده، شهاب حسینی با تمام توانایی و قدرت بازیگری‌اش و با وجود دریافت جایزه‌ی کن، در «جدایی نادر از سیمین» بسیار درخشان‌تر از فروشنده بوده است و ترانه علیدوستی با همه‌ی درست بودن نقش و بازی‌اش در چهارشنبه‌سوری متفاوت و عالی‌تر بود.بسیاری از افراد معتقدند که چون فیلم در جشنواره‌ی کن و دیگر جشنواره‌ها مورد توجه قرار گرفته و می‌گیرد و جایزه‌های فراوانی به دست آورده و می‌آورد، راه نقد بر آن بسته است و تنها می‌توان آن را ستود. این خام‌ترین نظر در حوزه‌ی حرفه‌ای سینماست. جایزه و توجه دلیل بر بی‌نقصی هیچ فیلمی نبوده و بالعکس.«فروشنده» فیلم قابل احترامی است اما راه نقد برای همه باز است، حتی مخاطبان معمولی و عادی که نقد و نظر آنها مهم‌تر  از نقدهای تئوری‌ و انتزاعی است... 




95/6/17 - 13:58 - 2016-9-7 13:58:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن