تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813293094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اردوگاه ها، دانش آموزان را اجتماعی بار می آورند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش: اردوگاه ها، دانش آموزان را اجتماعی بار می آورند مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه افتتاحیه اولین دوره متمرکز آموزش مهارتی مدیران اردوگاه های دانش آموزی سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار پانا گفت: اردوگاه های دانش آموزی، بهترین فضا برای تربیت اجتماعی دانش آموزان است.
۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ شهريور ساعت 15:59

خبرگزاری پانا+

- اولین همایش آموزشی مهارتی اردوگاه های دانش آموزی چه دستاوردهایی خواهد داشت؟ - این، اولین دوره متمرکز است که پس از احیای امور تربیتی در وزارت آموزش پرورش برگزار می شود که چند ویژگی خاص دارد: تبادل تجربه بین مدیران اردوگاه های ما که در این فضا، اطلاعات خودشان را باهم به مراوده می گذارند، بررسی می کنند، تجربیات موفق را کسب می کنند و در اردوگاه های خود مورد استفاده قرار می دهند. همچنین آموزش های جدید، به به رؤسای اردوگاه ها ارائه می شود و با حضور اساتیدی که در زمینه های مختلف از جمله حقوقی، مالی، واحدهای تربیتی، نگهداری اردوگاه، محیط زیست، برنامه ریزی برای بهتر برگزار کردن اردو برای دانش آموزان در نظر می شود که ره توشه ی این عزیزان خواهد بود. فرصتی هست که در واقع یک فضای تقریبا اردویی، از بخش ها و برنامه های در نظر گرفته شده، استفاده می شود و نیز برای فعالیت های هر استان در فضای اردوگاهیشان بحث و تبادل نظر می شود. ما امیدوار هستیم که مدیران پس از شرکت در دوره، با یک نگاه جدید و به روز شده و با یک آگاهی های جدید، به اردوگاه ها برگردند و اردوگاهشان را جور دیگری ببینند مثل این که یک فضای جدیدی با یک دید جدیدی در اختیارشان گذاشته شده که با این دید و بینش جدید برنامه ریزی های جدیدی متناسب با نیاز های روز دانش آموزان داشته باشند و ارائه دهند.
  - خیرین مدرسه ساز چه سهمی در بهسازی اردوگاهای آموزشی دارند و چه راه هایی برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد؟ - خوشبختانه از یکی دو سال پیش برخی خیرین مدرسه ساز به سمت فضاهای پرورشی تمایل پیدا کرده اند. در چند سال گذشته در زمینه توسعه اردو های پرورشی از قبیل مرمت اردوگاه، توسعه فضا های پرورشی از نظیر توسعه و تجهیز کتابخانه ها، فضا های ورزشی و پرورشی، خیرین وارد شدند و اکنون به سمت اردوگاه ها تمایل پیدا کرده اند. در یکی از استان ها، الا ن اردوگاهی وجود دارد که به نام خیراحداث شده و در اختیار دانش آموزان است. اردوگاهی دیگر در یکی از استان ها احداث شده که خیر آن هنوز در قید حیات است و دائما در حال مرمت و بازسازی آن است. ما خیرین این چنینی هم داریم که روز به روز دارد بر تعداد آنها افزوده می شود و تلاش ما بر این است که در آینده نزدیک بتوانیم سایر خیرین مدرسه ساز را هم آگاه سازی بکنیم که بتوانند به سایر زمینه ها گرایش بیشتری پیدا کنند و بتوانند در این زمینه ها هم مارا بیشتر یاری کنند.
    - سیاستگذاری مدیریت اردوگاه های دانش آموزی در راستای خود اشتغالی و کار آفرینی اردوگاه های چیست؟ - اتفاقا یکی از کارگاه های ما در این دوره، آشنایی با شیوه های درآمدزایی اردوگاه هاست که اساتید از لحاظ مسائل مالی و حقوقی با مسئولین صحبت می کنند و به آن ها راهکار ارائه می دهند تا اردوگاه ها را به درآمدزایی موفق برسانند. در آموزش و پرورش اعتقاد بر این است که فضاهای پرورشی ما باید این توانایی را داشته باشند و دستشان برای درامدزایی باز باشد و به صورت خود اتکایی فعالیت های فرهنگی خود را اداره کنند. طبیعتا اعتبارات دولتی گاهی کفاف برنامه های پرورشی ما را نمیدهند. بنابر این چقد خوب است که این فضاها به طریق درست و قانونی برنامه ریزی شود و قابلیت های این مراکز نمود پیدا کند.
    - نقش اردوگاه ها در ایجاد تغییر و تحول در آموزش و پروش چیست؟ - اردوگاه هاو کانون های فرهنگی-تربیتی، فضا هایی هستند که دانش آموز را اجتماعی بار می آورند. یکی از رسالت های مهم هر آموزش پرورشی در کل دنیا، مخصوصا در کشور ما، تربیت اجتماعی دانش آموزان است. تربیت اجتماعی بیش از اینکه در مدرسه اتفاق بیفتد، در فضا های اجتماعی نظیر اردوگاه و کانون های تربیتی، در دار القرآن ها، در پژوهش سراها، در فضاهایی غیر از فضای درسی اتفاق می افتد. البته مدرسه هم خودش فضای اجتماعی خوبی است ولی چون بعضی اوقات، فرصت بیان یا فرصت کار روی موضوع تربیتی-اجتماعی در مدارس کمتر به وجود می آید، این ماوریت به اردوگاه ها و کارگاه های فرهنگی-هنری یا کانون های فرهنگی-تربیتی محول می شود، این رویکرد، مکمل فعالیت های پرورشی در مدرسه است که فضا را در این مکان ها باز تر می کند و دانش آموزان را از یک فضای چاچوب دار مدرسه خارج کرده و در یک فضای باز،آرام، اجتماعی، با یک سری از اختیارات امکانات بیش از مدرسه قرار میدهد که بتوانند فعالیت های اجتماعی خودشان را هم آنجا داشته باشند.
    -درحال حاضر اصلی ترین چالش ارودگاه ها چیست؟ - باید یک همت جدی در توسعه و تجهیز اردوگاه هایمان اتفاق بیفتد. قطعا دولت تدبیر و امید در برنامه ریزی های خودش این را انجام داد به صورتی که امسال ما کارنامه خوبی را مخصوصا در تابستان در فعالیت های پرورشی فرهنگی دانش آموزان داشتیم. به نظر میرسد که در برنامه پنج ساله ششم باید ما اهمیت بیشتری به توسعه و مرمت و بازسازی فضا های پرورشی داشته باشیم. که این می تواند یکی از مهمترین مطالبات بین آموزش پرورش و مردم باشد، چرا که خیلی از جایگاه ها باید تکمیل شود و طبیعتا برای نگهداری و بهروز رساانی نیاز به اعتبارات خاصی است. ما رایزنی هایی با سازمان مدیریت برنامه ریزی انجام دادیم و همه موافق نظر هستند که باید در زمینه های فعالیت های پرورشی عرصه بیشتر بازشود تا در این زمینه هم کمک های زیادی به ما قول داده شده و امید وار هستیم ک در یکی دوسال آینده حتی جهش های بیش از امسال را هم در زمینه های فعالیت های پرورشی داشته باشیم. همت جدی در این موضوع واقعا همت همگانی را هم میخواهد ، یعنی والدین نیز باید حضور داشته باشند و فرزندان خود را برای حضور در اردوگاه ها و فضا های پرورشی ترغیب کنند و در کنار اموزش و پرورش در انجمن های اولیا مربیان به موضوع های فضای پرورشی اهمیت بیشتری داده شود. همچنین مدیران متخصصی جذب شوند تا فعالیت های پرورشی در کنار سایر فعالیت ها اموزشی دیگری که دارند می تواند مورد نظر قرار بگیرد. به گمان من، اگر از بعد آموزشی یعنی تربیت نیروی انسانی هم از نظر فضای فیزیکی تامین شویم، به مراتب به اهداف خودمان در زمینه های فرهنگی تربیتی خواهیم رسید.

    - به عنوان سوال پایانی، آیا اردوگاه ها میتوانند در عصر تکنولوژی نیاز های دانش آموزان را برطرف کنند؟ - همان طور که عرض کردم اگرآموزش و پرورش بخواهد در عصر تکنولوژی وموفق شود باید به روز شود هم نیروی انسانی این حوزه و هم تجهیزات به روز شود. در این صورت، روش ها و رویکردها به روز میشوند. نیروی انسانی از روش های مدرن برای تربیت و تعلیم دانش آموز استفاده می کند و البته از برخی روش های سنتی که هنوز پاسخگوی نیاز دانش آموزان است و لازم است این دو با هم ترکیب شوند و از روش های گذشته به صورت مدرن استفاده کنیم. دانش آموزان ما در این دوران زود قانع نمی شوند و از بزرگ ترهایشان انتظار دارند. ما اگر خود را به روز نکنیم، طبیعتا نیاز دانش آموزان برطرف نخواهد شد. یکی از اقدامات برای به روز شدن، همین دوره های آموزشی است که بتوانیم مشکلات اردوگاهایمان را برطرف کنیم تا بتوانیم انتظارات دانش آموزان را براورده کنیم.   / خبرنگار: کوثر دهستانی و مهلا بقایی/                               













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن