تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804576101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرش قرمز جشن خانه سينما مقابل مديران دولتي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فرش قرمز جشن خانه سينما مقابل مديران دولتي
مسئولان خانه سينما همواره از اين نهاد به عنوان نهادي مستقل ياد مي‌كنند، اما...
نویسنده : جواد محرمي 


مسئولان خانه سينما همواره از اين نهاد به عنوان نهادي مستقل ياد مي‌كنند، اما با اعلام ليست اعضاي داوران هجدهمين جشن خانه سينما، نام مديران دولتي چون حجت‌الله ايوبي و شهين مولاوردي ديده مي‌شود؛ اسامي‌ای كه مي‌تواند حاكي از بده بستان‌هاي پشت پرده‌اي باشد كه قرار است بودجه‌هاي نفتي را سمت و سو بدهد.

شهين مولاوردي كه از او به عنوان يكي از داوران هيئت مديره ياد مي‌شود، در حال حاضر معاون رئيس‌جمهور در امور زنان است كه در رزومه كاري او عناويني چون فعال سياسي اصلاح‌طلب و دبير كل جمعيت حمايت از حقوق بشر زنان ديده مي‌شود. يك مدير دولتي كه هيچ سابقه سينمايي در كارنامه او ديده نمي‌شود.

در ميان داوران هيئت مديره خانه سينما، نام اشخاصي چون محمد قوچاني نيز به چشم مي‌خورد. فعال و روزنامه نگار اصلاح‌طلب كه البته در طول سال و هر از گاهي سركي هم به سينما مي‌كشد. از رئيس سازمان سينمايي نيز به عنوان يكي از داوران نهايي اين جشن نام برده شده است. كمال تبريزي دبير هجدهمين جشن خانه سينما روز گذشته با بيان اينكه براي نخستين‌بار است كه رئيس سازمان سينمايي، داور جشن خانه سينما مي‌شود، گفت: امسال علاقه‌مند بوديم همه‌ گروه‌هايي كه در حوزه‌ فرهنگي و هنري فعال هستند، مثلاً نمايندگاني از شوراي‌ عالي انقلاب فرهنگي و كميسيون فرهنگي جزو داوران نهايي ما باشند، اما چون اغلب اين افراد، گرفتار بودند و در مقطع مشخص شده نمي‌توانستند فيلم‌ها را ببينند، اين امكان فراهم نشد اما سال آينده كه قطعاً شيوه‌ برگزاري جشن به شكل آكادمي خواهد بود و داوران فرصت دارند در طول سال فيلم‌ها را ببينند، اين اتفاق خواهد افتاد و خانه سينما از نخبگان گروه‌هاي مختلفي كه در حوزه فرهنگ و هنر فعال هستند، دعوت خواهد كرد كه در جمع داوران باشند. تبريزي با اشاره به حضور حجت‌الله ايوبي در جمع داوران در پاسخ به اينكه چگونه اين مدير سينمايي، فيلم‌ها را تماشا خواهد كرد، اينگونه توضيح داد: فكر مي‌كنم آقاي ايوبي جزو معدود افرادي هستند كه به شيوه‌ آكادمي و در طول سال فيلم‌ها را ديده‌اند و ما نيز به ايشان اعلام كرديم كه هر كدام از فيلم‌هاي نامزد شده را نديده‌اند براي ايشان فرصت نمايش فراهم مي‌كنيم.

كمال تبريزي در پاسخ به اينكه آيا اين روند و حضور مسئولان در جمع داوران به روند برگزاري يك جشن صنفي كه قرار است برگزيدگان آن اهالي سينما معرفي شوند، لطمه‌اي وارد نمي‌كند؟ عنوان كرد: بله، جشن صنفي است و اكثريت صنوف در اين رأي‌‌گيري حضور دارند، اما اين روند هيچ مغايرتي ندارد با اينكه گروه‌هاي مختلف اجتماعي فعال و تأثيرگذار در عرصه‌ فرهنگ و هنر در اين نظرسنجي صنفي شركت كنند، چون جشن سينما متعلق به همه هست و ما معتقديم برگزيدگاني كه در نهايت معرفي مي‌شوند، قرار است روي همه‌ ديدگاه‌ها و نگاه‌هاي مختلف در اين انتخاب تأثير بگذارند.

دبير جشن خانه سينما در حالي از حضور مديران دولتي با عنوان گروه‌هاي مختلف اجتماعي در ميان داوران اين جشن سينمايي دفاع مي‌كند كه اصولاً خانه سينما به عنوان يك نهاد صنفي و غيردولتي شناخته مي‌شود و همواره ادعاي استقلال از دولت داشته است و به ويژه در زماني كه دولت دهم بر سر كار بود، اين نهاد بيش از هر زمان ديگري بر طبل استقلال مي‌كوبيد و ادعاي وابسته نبودن داشت، اما در دولت يازدهم همه آن ادعاها رنگ باخته و فاصله‌هايي كه انتظار مي‌رود به طور منطقي وجود داشته باشد از ميان رفته است. نتيجه اين نزديكي‌ها اين شده كه بسياري از مطالبات صنفي سينماگران روي زمين مانده و از خانه سينما فقط يك جشن و حواشي آن و تعدادي بيانيه در طول سال باقي مانده است.

آنچه همواره درباره ضعف فلسفه وجودي جشن خانه سينما عنوان شده اين مطلب است كه وقتي قرار است اين جشن نيز با همان رويكردها و گرايشات مرسوم جشنواره فيلم فجر برگزار شود و در اهداي جوايز با همان تفكرات به آثاري توجه شود كه در جشنواره فجر كمتر مجال ديده شدن و جايزه گرفتن پيدا كرده‌اند، پس اصولاً چه حاجت به برگزاري آن و تحميل هزينه‌اي تا اين حد گزاف به بدنه سينماگران ايران، ناگفته پيداست كه از قبل برگزاري اين جشن عده‌اي محدود از سينماگران به لحاظ مالي بهره‌مند مي‌شوند و بخش عمده‌اي از سينماگران هيچ نفعي از اين جشن نخواهند داشت. نكته ديگر اينكه به نظر مي‌رسد، دخالت دادن مديران دولتي در جشن خانه سينما بيش از آنكه دليلي چون استفاده از ظرفيت همه گروه‌هاي اجتماعي داشته باشد، بهانه‌اي براي جلب بودجه‌هاي نفتي است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن