تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820921131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاخص کل بورس با نفس مصنوعی کد به کد روی پاست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شاخص کل بورس با نفس مصنوعی کد به کد روی پاست
ارزش و حجم معاملات بازار سهام به طرز قابل ملاحظه‌اي افت داشته است به نوعي كه برخي از اهالي تالار به طعنه مي‌گويند ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار در حد يك فروشگاه زنجيره‌اي نزول كرده است.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


ارزش و حجم معاملات بازار سهام به طرز قابل ملاحظه‌اي افت داشته است به نوعي كه برخي از اهالي تالار به طعنه مي‌گويند ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار در حد يك فروشگاه زنجيره‌اي نزول كرده است.
به گزارش «جوان» با پشت سر گذاشتن فصل برجام و اخبار هسته‌اي اين روزها ديگر خبري وجود ندارد كه به واسطه آن بتوان بازار بورس اوراق بهادارتهران را تكان داد و‌لي با اين حال تلاش مي‌شود تا با بلوك‌زني و معاملات كد به كد حقوقي‌ها شاخص كل بورس از بر و رو نيفتد.
تكيه بيش از اندازه دولت بر برجام و كاهش تورم موجب شد تا ركود بيش از پيش بخش‌هاي مختلف اقتصاد ايران را تحت تأثير قرار دهد، اين در حالي است كه بورس به عنوان دماسنج اقتصاد ايران اين روزها به لطف معاملات كد به كد حقوقي‌ها روي پا ايستاده است و سهامداران حقيقي كه سرمايه خود را وارد اين بازار كرده‌اند به منتقدان سياست‌هاي اقتصادي دولت يازدهم تبديل شده‌اند.
سهامداران بازار سرمايه ايران، با گوشت و پوست تغيير و تحولات اقتصاد ايران را متوجه مي‌شوند و از اينكه به رغم ادعاي دولت كه مدعي بود در دوران پسا برجام اقتصاد ايران بهبود پيدا مي‌كند، تا كنون كه ماه‌ها از دوران پسا برجام مي‌گذرد، نه تنها خبري از رونق اقتصادي نيست، بلكه ركود بيش از پيش تعميق شده است.
سهامداران بازار سرمايه براين باورند كه دولت سه سال اخير را با تمركز بيش از اندازه روي كاهش تورم و همچنين گفت‌وگوهاي هسته‌اي در عمل از اعمال سياست‌هايي صحيح اقتصادي كه مي‌توانست وضعيت بهتر را براي اقتصاد ايران به همراه آورد، غفلت كرد، به طوري كه امروز به دولت يازدهم به عنوان دولتي كه در حوزه اقتصاد فرصت سوزي كرد نگاه مي‌كنند.

  ارزش معاملات بورس برابر با يك فروشگاه زنجيره‌اي
در ادامه روند اسفبار بورس واهمیت ندادن  مسئولان به اين بازار امروز ارزش معاملات بازار سرمايه برابر با گردش مالي يك روز فروشگاه زنجيره‌اي همچون ‌هايپر استار است با اين تفاوت كه در آنجا گوشت، پنير، پوشاك و مواد غذايي مي‌فروشند اما اينجا سهام كارخانه‌هاي بزرگ كشور كه بعضاً بزرگ‌ترين شركت‌هاي سازنده همين محصولاتي هستند كه در اين فروشگاه‌ها به فروش مي‌رسند.
بي‌برنامگي و نداشتن هدف در بازار سرمايه سبب شده است قيمت سهام اغلب شركت‌ها به زير ارزش ذاتي آنها نزول كند و به اصطلاح امروز در بازار سرمايه ايران «كفي» براي قيمت سهام هيچ شركتي وجود ندارد.
در اين بين در شرايطي كه سرمايه‌گذاران داخلي نگاهي به باز‌ار سهام ايران نمي‌اندازند و عده‌اي نيز در حال خروج از بازار هستند، مسئولان از ورود سرمايه‌گذاران خارجي به اين بازار خبر مي‌دهند.
امروز كه به صنايع مختلفي چون سيمان، پالايشي، خودرو، پتروشيمي و. . . نگاه مي‌كنيم مشخص است كه هيچ مشكلي از مشكلات گذشته آنها حل نشده است و مشكلاتي چون كمبود نقدينگي و سرمايه در گردش و مقررات دست و پا‌گير و... همچنان در رأس مشكلات آنها قرار دارد.

  دماسنج بازار سرمايه در پنج روز كاري هفته گذشته ۹۱۴ واحد معادل 2/1 درصد كاهش يافت  
تا اواسط ماه گذشته دماسنج بازار سرمايه شاهد رشد پي در پي بود به طوري كه شاخص كل تا عدد ۷۸ هزار و ۷۰۰ واحدي هم بالا رفت اما از ۱۷ مرداد ماه نماگر بازار با افت و خيزهاي فراواني مواجه شد و در هفته گذشته اين نوسانات به شدت مشهود بود. به نظر مي‌رسد اين روزها شاخص كل، روند اصلاحي را پيش گرفته است.
در پنج روز كاري اين هفته ارزش كل معاملات سهام و حق تقدم به ۸۴۸۲ ميليارد ريال رسيد كه نسبت به هفته قبل با ۴۰ درصد افت مواجه شده است. علاوه بر اين تعداد ۳۹۹۱ ميليون سهم و حق تقدم در ۲۴۴ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتيب ۱۲ درصد و ۱۵ درصد كاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه كرد.
براين اساس تعداد ۴۵۴ هزار برگ اوراق مشاركت به ارزش ۴۶۰ ميليارد ريال معامله شد كه ۸۹ درصد كاهش نسبت به هفته گذشته را نشان مي‌دهد. اين درحالي است كه تعداد ۸ميليون واحد از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس تهران به ارزش كل بيش از ۸۶ ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت.  فرابورس ايران نيز معاملات هفته گذشته را با دادوستد يكهزار و ۱۷۷ ميليون ورقه بهادار به ارزش ۶ هزار و ۶۷۸ ميليارد ريال پشت سر گذاشت.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن