تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 11 اسفند 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید پرینتر سه بعدی

سایبان ماشین

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

مهاجرت به استرالیا

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

ویزای توریستی ژاپن

قالیشویی اسلامشهر

قفسه فروشگاهی

چراغ خطی

ابزارهای هوش مصنوعی

آموزش مکالمه عربی

اینتیتر

استابلایزر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1862926518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایتی دربارۀ سازسازی استاد نریمان


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: وب‌سایت موسیقی ما: باباغلام همت آبادى، عارف وارسته و استاد تواناى تنبور به یکی از روستاهای همدان سفر کرده بودند و در منزلی یکی از اهالی روستا ساز چگور (تنبور پنج سیم ترکى) بسیار خوش ساخت و خوش صدایى مى بینند. از صاحب ساز پرس‌وجو می‌کنند و متوجه می‌شوند که این ساز خوش صدا را فردی به نام استاد نریمان ساخته‌اند.


نامی که تا ابد زنده ماند


 
نشانی استاد نریمان را جویا مى‌شوند و مى‌خواهند که ایشان، یعنى بابا غلام را پیش استاد نریمان ببرند. عازم تهران مى‌شوند و با نریمان ملاقات مى‌کنند، بابا در همان جلسه اول با نوازندگى دل از کف نریمان مى‌ربایند و ایشان را مسحور نواى حقانى ساز خویش مى‌سازند. سپس، به استاد نریمان آبنوسى می‌گویند که اگر تنبور بسازى، نامت تا ابد زنده خواهد ماند.
 
 نریمان که تا آن زمان با ساز تنبور آشنایی نداشته است، از جناب باباغلام الگو مى‌خواهد. باباغلام تنبور کاسه‌اى ساخت استاد چنگیز گهواره‌اى (جد استاد اسدالله)  خود را که اکنون نزد سید رکن‌الدین شهریارى است به نریمان مى‌دهد و از نریمان مى‌خواهد که این ساز را بررسى کند و صفحه و دسته‌اش را از روى الگوى اولیه‌اش مرمت کند و سفارش چند تنبور به نریمان مى‌دهند مبلغش را نیز پیش پیش به نریمان پرداخت مى‌کند.
 
نریمان الگوی تنبور خود را برگرفته از همان چگور با قالب جدید می‌‌سازد، دقیقا بنا به همان الگوى چگور فقط در اندازه تنبور.
 
پس از آماده شدن، جناب باباغلام تنبورها را امتحان کرده و بسیار نریمان را تشویق می‌کنند حدود بیست تومان هم اضافه بر مبلغ سازها به استاد نریمان پرداخت می‌کنند. همچنین چند ساز دیگر سفارش مى‌دهند. بدین ترتیب نریمان شروع به ساختن تنبور مى‌کند.
 
 از آنجا که استاد نریمان در شناخت چوب و عمل آوردن صفحه استاد بی‌نظیرى بوده‌اند، در ضمن از محضر بابا غلام نوازندگى هم مى‌آموزند، و به تایید باباغلام، نریمان در نواختن بیشتر مقام‌ها حتى مقام‌هاى کلام مثل شاه خوشینى مهارت پیدا کرده بود و در نهایت ظرافت و دقت تنبور مى‌نواخت. همین امر باعث شد در ساخت و طراحى تنبور گوى سبقت را از دیگر سازندگان این ساز مقدس برباید، الگوى ترکه‌اى ایشان تا به امروز از بهترین و عالى‌ترین الگوها بشمار مى رود تا حدى که بزرگ‌ترین استادان سازنده تنبور مثل استاد اسدالله گهواره، استاد رهنما و دیگر بزرگواران ضمن استفاده از الگوى ایشان نون معروف نریمان (الگوی سوراخ‌های صفحه ساز) را در صفحه ساز خویش نقش مى‌زنند.
 
در آن روزگار سید رکن‌الدین شهریارى، رابط بین استاد نریمان و جناب بابا غلام بودند و رمزشان این بود که پشت ساعت مچى استاد نریمان را  لمس می‌کردند و استاد نریمان متوجه می‌شد‌اند که ایشان از طرف جناب باباغلام هستند. از این دست رمزگذاری‌ها بین سازندگان ساز برای لو نرفتن الگو، مرسوم بوده است.
 
آخرین سازى که استاد نریمان براى باباغلام مى‌سازند، تنبور متفاوتى است که الگویش با دیگر الگوهاى نریمان فرق دارد و بدون پاشنه است اندازه ترکه اول بسیار بلند تر است و همین ویژگی شیب زیبایى در انتهاى کاسه ساز ایجاد کرده است. واقعیت این است‌که این تنبور ظرف پانزده روز اقامت باباغلام در کارگاه و منزل نریمان براى بابا ساخته می‌شود. هم اکنون این ساز زیبا نزد استاد لطفعلى منفردنیا پسر ارشد باباغلام همت آبادى نگهدارى مى‌شود.
 
بعدها دیگر استادان تنبور با دیدن تنبورهاى مهر نریمان، که بیشتر از جانب باباغلام بزرگوار خریدارى شده و به عنوان هدیه به یاران داده بودند، با استاد نریمان ارتباط برقرار مى‌کردند و به ایشان سفارش مى‌دادند.
 
حقیر با دیدن نقش نون معروف نریمان بر صفحه تنبور ساخت بیشتر استادان از جمله استاد اسدالله گهواره (فرمانى)، استاد رهنما، استاد کمالى کرند، و دیگر بزرگواران به یاد جمله باباغلام عزیز مى‌افتم که در نخستین دیدار به نریمان فرموده بودند که نامت تا ابد زنده خواهد ماند اگر تنبور بسازى...
 
به نقل از پدر بزرگوارم و تایید استادان گرانقدرم، زنده یاد استاد سید قاسم افضلى شاه ابراهیمى، زنده یاد استاد درویش امیر حیاتى ( همت آبادى ) و خانواده محترم بابا غلام همت آبادی.




۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن