محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1841835741
حمید نژاد: «چرخ فلک» را سینمایی ساختم
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: خبرگزاری صبا: حمیدنژاد نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «اشک سرما» بوده است. حمیدنژاد در سریال «چرخ فلک» که تجربه اول او در تلویزیون محسوب میشود شش اپیزود را کارگردانی کرده است.
عزيزالله حميدنژاد فعالیت خود را از سال 1356 با ساخت فيلم مستند «به شيوه سوپر هشت» در سينماي آزاد تهران آغاز كرد. حمید نژاد کار خود در سینما را با فعالیت های گوناگونی ازجمله، تهیهکنندگی، نویسندگی، طراحصحنه و لباس دنبال کرده است. وی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «اشک سرما» بوده است. حمیدنژاد در سریال «چرخ فلک» که تجربه اول او در تلویزیون محسوب میشود شش اپیزود را کارگردانی کرده است. کارگردان فیلم «آناهیتا» میگوید: که در این سریال تمام تلاش خود را کرده است تا با شاخصههای سینمایی اثر خود را ارائه دهد. گفتوگوی عزیز اله حمید نژاد را در ادامه میخوانید.
کارگردانی یک سریال در تلویزیون چه تفاوتهایی برای شما که به نوعی کارگردان سینما به حساب میآیید داشت؟
هرکدام جذابیتهای خاص خودش را دارد، به هرحال تفاوت اساسی که میتوان از آن یاد کرد این است که در تلویزیون شما با انبوهی از مخاطب و مجموعه آدمهای مختلف روبه رو هستید و سلایق وعلایق مختلفی را پیش رو دارید که باید آنها را برای جذب اثری که خلق میکنید درنظر بگیرید اما در سینما مخاطب طیف محدودتری را شامل میشود به طوری که تکلیف سازنده با مخاطب نسبت به تلویزیون روشنتر است. زیرا طیف محدودتری را در برمیگیرد اما در تلویزیون بیننده انبوهتری را پیش روی داریم و به همین سبب یک مقدار تکلیف ما فراگیرتر میشود و باید با توجه به تجربیاتی که داریم مخاطب را به گونهای راضی نگه داریم.
انبوه بودن مخاطب حساسیتهای کار در تلویزیون را بالا نمیبرد؟
طبیعتاً کار حساستری است. من به عنوان فیلمساز تلاش کردم که حساسیتها را در نظر بگیرم.
حساسیتهای موجود لطمهای به کلیت کار وارد نمیکند؟
لطمه از چه زاویهای؟
مقصودم این است که دست وپای سازنده را نمیبندد؟ آیا فضای مناسبی را در اختیار او قرار می دهد؟
بله. طبیعی است که یکسری محدودیتها را به وجود میآورد. کارگردان ناگزیر است پارامترهایی را در تلویزیون در نظر بگیرد که مقداری باعث عدم خلاقیت فیلمساز میشود و سازنده اگر در این راه موفق شود مؤلفههایش را تطبیق دهد و با توجه به محدودیتهای موجود روش جدیدتری را ابداع کند، میتواند به موفقیت دست پیدا کرده و اثر خود را بسازد، در نتیجه مخاطب را نیز جذب کند. من در تلویزیون هم به لحاظ تکنیکی تمام تلاش خود را کردم تا با شاخصههای سینمایی سریال بسازم.
پیرو این صحبتتان، اکثر بازیگرانی که با شما در این سریال همکاری داشتند نیز میگفتند: احساس کردهاند سر یک کار سینمایی بودهاند. نظر خودتان در این رابطه چیست؟
من معتقدم، زبان بصری سینما و تلویزیون بسیار به هم نزدیک است و اگر فیلمساز فکر کند حالا که قرار است برای تلویزیون کارکند، پس باید از پلانهای مستحکم و بازی گرفتنهای برتر بگذرد، به طبع از کیفیت کار کاسته خواهد شد و مخاطب ارتباط کمتری را با آن برقرار میکند. این کار زحمات بسیار زیادی دارد اما نتیجهاش به انرژی که صرف میشود میارزد.
محدودیتهایی که راجع به آنها صحبت کردید در سینما هم وجود دارند؟
سینما هم محدودیتهای خاصخودش را دارد. به هر حال هرکدام ویژگیهای مختص به خود را دارند به همین علت فیلمساز باید قبل از کار این ویژگیها را بشناسد و بنا به وضعیت موجود، فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی خود را بسازد.
با مجید مولایی از چه زمانی آشنا هستید و پیشنهاد ساخت سریال «چرخ فلک» چه زمانی مطرح شد؟
مجید مولایی از جمله تهیهکنندگانی بود که در طی این سالها به من پیشنهاد کار داد و پذیرفتم، زیرا سریالها وتله فیلمهای زیادی به من پیشنهاد شده بود که به دلایلی زیر بار ساخت آن نرفته بودم. موضوعی که آقای مولایی مطرح کرد برایم جذاب بود و ویژگیهای خاصی داشت؛ داستانهایی که در رابطه با معضلهای اجتماعی بودند ونکتهها و روابط انسانی در آن پررنگ بود به همین دلیل پذیرفتم با اصلاحاتی آن را کار کنم، هنگامیکه طرح را خواندم گفتم من تعدادی از این قصهها را کار میکنم که او هم پذیرفت تا با یک شرایط ویژهای که در زمانی مشخص بودکار را پیش ببریم.
این شرایط ویژه که از آن حرف می زنید شامل چه مواردی میشود؟
ببنید، شرایط ویژه این بود که به هر حال ما با برآورد محدودی برای این پروژه روبهرو بودیم و باید کار را با روزی شش دقیقه مفید جلو میبردیم یعنی: در مدت زمان دو هفته (چهارده الی پانزده روز) یک اپیزود هشتاد دقیقهای را به اتمام میرساندیم. یکی از شرایط این بود که از برنامه مورد نظر عقب نمانیم. من به او گفتم: که اگر قرار باشد یک کار معمولی برای تلویزیون بسازم این کار را نمیکنم. پس تلاش میکنم که اگر کاری را میسازم، همراه با مختصات ویژه باشد و در همین زمان محدود سعی میکنم به یک استانداردهایی بالاتر ازسطح سریالهای مرسوم تلویزیون دست پیداکنم که برای مخاطب جذاب باشد، زیرا کار غیر استاندارد کردن برای تلویزیون هیچ لطفی برایم ندارد.
هدفتان در این مسیر محقق شد؟
شکر خدا. با گروه خوبی که داشتیم میسور است. ومن از تکتک آنها تشکر وقدردانی میکنم. زیرا همه تلاش کردند و فکر میکنم که این هدف در اپیزودهایی که ساختم محقق شده باشد ، البته بهتر است منتقدین و مخاطبان پس از پخش کامل در این زمینه نظرات خود را بیانکنند. در مجموع من شش اپیزود ازمجموعه را ساختم که شامل: سیزده قسمت میشود. ازجمله اپیزودهای کامران، مینا، سارا، باران، نوری و سیدرضی
ساخت فیلم یا سریال با مضمون اجتماعی چقدر جزو دغدغه های ذهنی شما بوده که با پیشنهاد طرح «چرخ فلک» ساخت اپیزودهایی از آن را پذیرفتید؟
وقتی که قرار است یک مجموعه بسازیم ممکن است با یک قصه ارتباط بیشتری برقرار کنیم و برعکس، با قصه دیگری ارتباط کمتر اما مجموع قصه ها و بر آیندکلی آنها قابل قبول بود، من اختیار انتخاب تک تک قصه هارا نداشتم در واقع چنین امکانی وجود نداشت که یکی یکی قصه ها را انتخاب کنم، بنابراین باید ریسک می کردم. قرار بر این شد که قصه هارا به ترتیب فرد وزوج کنیم یعنی داستان های فرد را من بسازم و داستان های زوج را کارگردان دیگری کار کند زیرا مجموعه تاریخ پخش داشت و باید در ماه مبارک رمضان پخش می شد و این امکان نداشت که با یک گروه کار به موقع برسد . مجید مولایی هم که با بهرام عظیم پور آشنایی قبلی داشت وکاراو را دیده بود برای گروه دوم وی را انتخاب کرد . هرچند که ترتیب زوج وفرد بودن اپیزدها برای نمایش بنا بر لینک هایی که داشت تغییر کرد و به آن ترتیب پخش نخواهد شد .
قصه های فرد که شما ساخت آنها را قبول کردید دارای چه ویژگی هایی بودند؟
بعضی از این قصه ها داستان هایی داشتند که ارتباط بیشتری با آنها برقرار کردم و برخی کمتر اما در طی کار تلاش کردم با بازنویسی هایی که داشتم فضای کلی فیلمنامه را تا حدودی به سلایق خودم نزدیک کنم و این نزدیکی سلیقه شرایطی را رقم زد که من بتوانم راحت تر با قصه ها کنار بیایم و در ادامه با اجرای مناسب فضاسازی کنم تا در نهایت شاهد خروجی باشیم که ملاحظه می کنید.
بازیگران در این سریال به چه صورت انتخاب شدند و این انتخاب ها چقدر به سلیقه شما نزدیک بودند؟
انتخاب بازیگران به سلیقه من و فیلمنامه هایی که پیش رو داشتم برمی گشت. بر همین اساس سعی کردم گروهی را جمع کنم که در درجه اول فیزیک مناسب نقش را دارا باشند و فضای فیلمنامه هم بطلبد در ثانی جنس بازی آنها با سلیقه ومؤلفه های بنده نزدیک باشد، خوشبختانه با بسیاری از بازیگرانی که صحبت کردیم استقبال کردند و با آغوش باز پذیرفتند که در خدمت پروژه باشند و به ندرت پیش آمد که دوست داشتیم بازیگری را در تیم داشته باشیم و نشود و اگر هم بود نه ما مقصر بودیم و نه آنها. این نکته برای من خیلی جالب بود و از همه آنها تشکر می کنم ،به هر حال چیدن گروه بازیگران مهم است اگر درست چیده نشوند کارگردان به زحمت می افتد و کار آسیب می بیند.
زمان پخش سریال «چرخ فلک» را مناسب دیدید و یا تصور می کنید که بهتر بود همان ماه رمضان به پخش می رسید؟
فکر می کنم زمان مناسبی است به این شرط که وقفه ای بین پخش قسمت های آن به وجود نیاید، متأسفانه وقفه هایی که بین پخش بعضی اپیزودها وجود دارند به کار لطمه وارد می کنند.
تبلیغات سریال در شبکه های تلویزیون درخور و مناسب بوده است؟
قبل از اینکه سریال به روی آنتن برود تبلیغات مناسبی را در شبکه های مختلف شاهد نبودیم، اگر تبلیغات بهتری شود می توان مخاطب بیشتری را جذب کرد.
تبلیغات برای سریالی که ساخته می شود از چه زمانی باید آغاز شود و فراگیری آن به چه شکلی باشد بهتر است؟
من معتقدم که حداقل پانزده تا بیست روز قبل از شروع قسمت اول سریال تبلیغات مربوط به کار باید در شبکه های مختلف آغاز شود و به مخاطب اطلاع رسانی شود تا آنها هم بتوانند تصمیم بگیرند که چه کاری را ببینند.
سریال سازی آن هم به شکل اپیزودیک از علایق خودتان بود، مایل نبودید که اولین تجربه تلویزیونی تان با یک سریال داستانی بلند رقم بخورد؟
این شکل کار کردن یک ویژگی دارد و آن هم این است، تنوع موضوعی وتنوع شخصیت ها و پرسوناژهایی که در طول فیلم و قصه های مختلف مخاطب با آنها روبه رو می شود . البته این نوع کار دشوارترین راه برای جذب مخاطب است چراکه اصولا کارهای اپیزودیک در سینما و تلویزیون کار سختی برای جذب مخاطب است، اما باید در نظر داشت که ما لینک هایی در فیلمنامه ها داشتیم که برخی شخصیت ها را در قسمت های بعدی به هم ربط می داد و مخاطب راغب می شد تا کار را دنبال کند و این ویژگی مجموعه اپیزودیک ما بود اما به طور طبیعی کاری که اپیزودیک نباشد وبه صورت سریال ساخته شود کار راحت تری برای جذب مخاطب است و بیننده را آسان تر پای تلویزیون می نشاند. در هر صورت این کار دشواری بود به خصوص اینکه دو گروه با سلیقه های مختلف باید بطور مجزا اپیزودها را می ساختند . اما این ریسکی بود که برای شخص خودم ارزشش را داشت و فکر می کنم که باید این تجربه را می کردم و خودم را در یک شرایط بحرانی و ویژه با زمان محدود محک می زدم که ببینم آیا میتوانم این اپیزودها را به سر منزل مقصود برسانم یا نه، مضاف بر این که مجید مولایی به عنوان تهیه کننده با توجه به شرایطی که داشت حداکثر تلاش خود را شبانه روز کرد تا در بخش نرم افزاری وسخت افزاری سرویس مناسبی را به گروه ارائه دهد و آن را حمایت کند.
سختی های کار اپیزودیک در تلویزیون شامل چه مواردی می شود؟
این نوع کار کردن به نسبت سریال های بلند سختی های بیشتری دارد، در یک سریال چند قسمتی شخصیت ها ثابت تر و فرصت بیشتری برای شخصیت پردازی وجود دارد و مخاطب زمان بیشتری دارد تا با شخصیت ها ارتباط برقرار کند. در کار اپیزودیک زمان محدودی در اختیار داریم و در همین وقت کم باید شخیت پردازی کرده و مخاطب را مجاب کنیم تا این شخصیت ها را دوست داشته باشد به طوری که دغدغه های بازیگران دغدغه های مخاطب شوند که این موارد در زمان محدود کار سختی خواهد بود.
آیا علاقه دارید بعد از تجربه «چرخ فلک» و تمام سختی هایی که ازآنها یاد کردید باز هم در تلویزیون کار کنید و سریال بسازید؟
بستگی به شرایط موجود دارد، باید کمی صبرکنم تا بازخوردهای مختلف را ببینم و اینکه آیا برای کارفرما کاری متفاوت کردن و سطح سریال سازی را تغییر دادن ارزش دارد یا ندارد ومهمتر از همه باید دید خدا چه می خواهد.
باز خوردهایی که تا به اینجا دریافت کرده اید چطور بوده است؟
فعلاً با تعداد محدودی که پخش شده و ممیزی آسیب زنندهای که به بعضی قسمت ها اعمال شده ، بازخوردهای خیلی خوبی داشته ایم و منتظرم تا قسمت های بعدی هم پخش شوند تا بازخوردهای بعدی را هم بگیرم.
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]
صفحات پیشنهادی
نظر مرحوم حمید سبزواری در مورد دولت احمدینژاد: من این هشت سال را در ذهنم از تاریخ ایران حذف می کنم
نظر مرحوم حمید سبزواری در مورد دولت احمدینژاد من این هشت سال را در ذهنم از تاریخ ایران حذف می کنم حمید سبزواری شاعر مشهور انقلاب که اخیرا به رحمت خدا رفت از منتقدان جدی هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد بود وی طی مصاحبه ای با نشریه مهرنامه گفت من این هشت سال را در ذهنم از تاانتظار تاثیر ناگهانی از «چرخ فلک» نداشته باشیم/ سرگرمی با آموزش
داریوش اسدزاده در گفتگو با مهر انتظار تاثیر ناگهانی از چرخ فلک نداشته باشیم سرگرمی با آموزش شناسهٔ خبر 3728581 - شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۵۹ هنر > رادیو و تلویزیون jwplayer display inline-block; بازیگر سریال چرخ فلک با اشاره به مضمون این سریال و داستان هایی شبیه بهتازهترین عکسهای حمید فرخنژاد و پولاد کیمیایی با گریم «گشت ارشاد2»
فرهنگ > سینما - مهرنوشت فیلمبرداری گشت ۲ به کارگردانی سعید سهیلی روزهای پایانی خود را سپری می کند و ۸ شهریور ماه به طور کامل به پایان می رسد فیلمبرداری فیلم سینمایی «گشت ۲» به کارگردانی سعید سهیلی که روزهای پایانی ساخت خود را سپری میکند این روزه«چرخ فلک» بازگو کننده مسائل اجتماعی بود
چرخ فلک بازگو کننده مسائل اجتماعی بود چرخ فلک درامی ساده صمیمی و در عین حال پرعمق بود و کارگردانی نازنین داشت حمیدرضا آذرنگ بازیگر در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص دلیل ایفای نقش در سریال چرخ فلک گفت اینمهران احمدی روحانی «چرخ فلک»
سینماپرس با پایان تصویربرداری سید رضی جدیدترین اپیزود از چرخ فلک کار تولید این سریال به آخر رسید اپیزود سید رضی به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد مراحل تصویربرداری خود را به پایان برد و سازندگان در لوکیشن هایی چون مسجدی در شاپور دادسرایی در اقدسیه بهشت زهرا س و… تعکس: حمید فرخنژاد و پسرش در گشت ارشاد
عکس حمید فرخنژاد و پسرش در گشت ارشاد فیلم سینمایی گشت ارشاد 2 به کارگردانی سعید سهیلی در حال ساخت است در فیلم گشت ارشاد 2 حمید فرخنژاد پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی حضور دارند به گزارش ایلنا فیلمبرداری صحنههای مختلف این فیلم در تهران ادامه دارد حمید فرخنژاد فرزند خود را بنظر مرحوم حمید سبزواری در مورد دولت احمدینژاد
نظر مرحوم حمید سبزواری در مورد دولت احمدینژاد حمید سبزواری شاعر مشهور انقلاب که اخیرا به رحمت خدا رفت از منتقدان جدی هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد بود آفتابنیوز وی طی مصاحبه ای با نشریه مهرنامه گفت من این هشت سال را در ذهنم از تاریخ ایران حذف می کنم وی افزودتک جمله حمید فرخ نژاد برای روز خبرنگار
خبرگزاری ایسنا حمید فرخ نژاد خبرنگاران را خادمان بی ادعای روشنایی نگهبانان گوهر اندیشه راستی عنوان کرد این بازیگر در پیام تبریکی برای خبرنگاران که فرستاد نوشت سلام بر خادمان بی ادعای روشنایی نگهبانان گوهر اندیشه راستی که کلمه خبرنگار را تشکیل میدهند حمید فرخنژاد در حال حاکارگردان چرخ فلک: سینما دارد به قهقرا میرود
کارگردان چرخ فلک سینما دارد به قهقرا میرود حمیدنژاد گفت سینمای ما دارد به قهقرا میرود و تمام دغدغهاش ایجاد سرگرمی کاذب است فیلمهای بسیاری هستند که ساخته میشوند اما نمیتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و دل مخاطب را نمیلرزانند هنرمند باید در افکار مخاطبان تاثیر بگذاردپخش «بیتا» اپیزود جدید سریال «چرخِ فلک»
پخش بیتا اپیزود جدید سریال چرخِ فلک شناسهٔ خبر 3747519 - یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۵۸ هنر > رادیو و تلویزیون jwplayer display inline-block; با پایان قصه هستی از مجموعه تلویزیونی چرخِ فلک پخش اپیزود بیتا امشب یکشنبه ۳۱ مرداد آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها