تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 19 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810329624




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دود 40 میلیون معتاد امریکا به چشم جهان می‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دود 40 میلیون معتاد امریکا به چشم جهان می‌رود
هيچ‌كس در امان نيست. فرقي نمي‌كند در افغانستان باشي يا در قلب امريكا. ايمان به زندگي نداشته باشي، مهارت‌هاي درست زندگي كردن را ياد نگرفته باشي، در دام آسيب‌ها گرفتار خواهي شد...
مترجم: بهنام صدقي


هيچ‌كس در امان نيست. فرقي نمي‌كند در افغانستان باشي يا در قلب امريكا. ايمان به زندگي نداشته باشي، مهارت‌هاي درست زندگي كردن را ياد نگرفته باشي، در دام آسيب‌ها گرفتار خواهي شد. يكي از اين آسيب‌هاي خانمان‌برانداز اعتياد است. اعتياد نه تنها ريشه‌هاي زندگي فرد معتاد را را مي‌سوزاند، بلكه دوستان، اعضاي خانواده، همكاران و كل جامعه را با سهم‌هاي متفاوت درگير مي‌كند. بررسي وضعيت اعتياد در جامعه به اصطلاح مدرن امريكا شايد به خوبي بيانگر دامي باشد كه اعتياد براي همگان گسترده است و دود غفلت از اين دام بزرگ به چشم همه مي‌رود.
          
40 ميليون امريكايي معتاد


از مسئله اعتياد در سطح جامعه امريكا به نوعي به يك بيماري و غفلتي بزرگ ياد مي‌شود. با توجه به ماحصل مطالعات انجام شده از سوي دانشگاه كلمبيا قريب به 40 ميليون امريكايي 12 ساله و بالاتر به بيماري اعتياد به مواد مخدر و مشروبات الكلي مبتلا بوده و براي درمان اعتياد خود نيز حداقل يك بار در طول زندگي‌شان به مراكز و كلينيك‌هاي ترك اعتياد مراجعه كرده‌اند. اعتياد و مواد مصرفي آنان نيز شامل نيكوتين، الكل يا مواد مخدر ديگر است. بر اساس يافته‌هاي محققين و صاحب نظران اين حوزه امريكايي‌ها نسبت به ساير ملل دنيا بيشترين كساني هستند كه به اين قبيل اعتياد‌ها دچار بوده و از بيماري‌هاي قلبي، ديابت، سرطان و... در پس اعتياد خود رنج مي‌برند.



ميزان قاچاق مواد مخدر در اسناد سازمان ملل متحد جزو چهار بحران تهديد‌كننده قرن ۲۱ به شمار مي‌آيد. اين تجارت پر‌سود با بيش از ۱۶۰۰ ميليارد دلار گردش مالي در جهان، اقتصاددانان را بر آن داشته كه آن را به لحاظ اقتصادي پس از تجارت نفت، توريسم و سلاح در رده چهارم قرار دهند. طبق برآوردي 80 ميليون نفري هم كه تا به حال به سمت و سوي اين مواد كشيده شده‌اند، در اين كشور از آنها به عنوان «كاربران ماده خطرناك» ياد مي‌شود. اين بدين معني است كه آنها در حالي كه معتاد نيستند اما هر ساله به سمت تنباكو، الكل و ديگر مواد مخدر كه سلامت و ايمني عمومي را تهديد مي‌كند سوق داده مي‌شوند.





دود 40 میلیون معتاد امریکا به چشم جهان می‌رود





بر اساس گزارش «Psychiatric News» «اخبار روانپزشكي» و با توجه به سخنان دكتر نورا وولكو، روانپزشك و مدير مؤسسه ملي مواد مخدر، معتادان در واقع كمتر حساس به اثرات دوپامين بوده و هزينه‌اي كه براي درمان اين افراد بيمار و گرفتار در منجلاب اعتياد خرج مي‌شود سالانه چيزي بالغ بر «billion468» يا 468 ميليارد دلار است. جالب اينجاست كه در سال 2010 بيش از 38000 نفر از ساكنان شهرهاي اطراف مركز از مصرف بيش از حد مواد مخدر در ايالات متحده جان خود را از دست داده‌اند. اين در حالي است كه بر اساس گزارش‌هاي ارائه شده بيشتر از مرگ و مير ناشي از حوادث وسايل نقليه موتوري، قتل و خودكشي و... مرگ و مير از مواد افيوني (اوردوز و...) در صدر قرار دارد.

جوانان، قربانيان اصلي


از مهم‌ترين موضوعات موجود در بطن جامعه، بحث سلامت جسماني و رواني جوانان و ابتلای اين قشر به انواع مواد مخدر است. مخدرهايي كه چه بسا پيامدها و نابساماني‌هايي را به همراه داشته و بسياري از جوانان را به ناكامي و ورطه سقوط مي‌كشاند. مصرف مواد مخدر سابقه‌اي بس طولاني دارد و از آن به عنوان پديده‌اي مخرب در جهان ياد مي‌شود. در حال حاضر مواد مخدر جوانان بسياري را در دام خود كشانده و تنها محدود به يك قشر يا طبقه‌اي خاص نيست. با توجه به پيشرفت جوامع و تبديل روش‌هاي سنتي به صنعتي هر ساله بر ميزان و تعدد افراد مختلفي كه در قبال استفاده از مواد مخدر آسيب‌پذير مي‌شوند و همچنين خانواده‌هايي كه به ورطه انحطاط كشيده مي‌شوند افزوده مي‌شود.




دود 40 میلیون معتاد امریکا به چشم جهان می‌رود





اين امر قطعاً هزينه‌هاي سنگيني را بر دوش جامعه و اقتصاد وارد مي‌سازد. پس ريشه‌يابي و شناسايي عوامل روي آوردن جوانان به مواد مخدر در درجه اولويت قرار دارد و مي‌توان به سبب شناختن آن از مؤلفه‌ها و پيامدهاي بعدي نيز جلوگيري به عمل آورد.


تأثير مواد اعتياد‌آور بر مغز


در كل مواد اعتياد‌آور به دسته‌اي از مواد مصرفي كه موجب به وجود آمدن اعتياد در فرد شده و استفاده از آن فرد را دچار وابستگي و عوارض ناخواسته مي‌كند گفته مي‌شود. حشيش، هروئين، ترياك، شيشه، كريستال و... هر يك به طرق مختلف بر جسم و تفكرات فرد تأثير منفي مي‌گذارد.
مواد مخدر صنعتي به مواد موجودي كه در كارخانه‌ها طي فرآيندهاي شيميايي و صنعتي ساخته شده و تنوع زيادي دارند گفته مي‌شود. اهم تقسيم‌بندي مواد مخدر صنعتي نيز بدين ترتيب است: اكستازي، دي متيل تريپتامين، گرد فرشته يا فن سيكليدين و... كه از آنها به عنوان مواد توهم‌زا ياد شده و بر روي سيستم مركزي مغز تأثير مي‌گذارند.  آمفتامين‌ها، شيشه و كريستال نيز محرك‌كننده‌هايي هستند كه به محض ورود به بدن سيستم عصبي مركزي مغز را تحريك كرده و احساس شور و شعف در فرد به وجود مي‌آورند. ناركوتيك‌ها اگر چه مي‌توانند به عنوان مسكن دردها به كار برده شوند اما سيستم كنترل عصبي مغز را ضعيف مي‌كنند. ناركوتيك‌هايي همچون مرفين، كدئين و متادون.


ابعاد روانشناختي و اجتماعي اعتياد


در رابطه با مصارف انواع مواد مخدر نظريه‌هاي روان‌شناختي گوناگوني ثبت شده كه هر يك از آنها سوء‌مصرف مواد را ناشي از عدم معاشرت، اجتماعي نبودن، تجمل‌گرايي و مادي‌گرايي مي‌دانند.
هنگامي كه جامعه نتواند ناهنجاري‌هاي اجتماعي فرد را كنترل كند، افراد بيشتري را به سمت تجملات و مادي‌گرايي مي‌كشاند و در نهايت مي‌تواند آنها را در معرض خطر اعتياد قرار داده و به ورطه نابودي بكشاند. به ويژه در گروه همسالان و دوستان كه مي‌توانند رابطه بهتري با هم برقرار كنند، زيرا در گروه بودن، انسجام و برقراري ارتباط يعني به دست آوردن اهداف و امكانات بيشتر كه مي‌تواند افراد را به انحراف بكشاند. اشخاصي كه سعي مي‌كنند از اين طريق به آرزوهاي محال خود دست يابند ارزش‌هاي جامعه را زير سؤال مي‌برند و در تكاپوي جامعه‌اي غير‌واقعي بوده و به دنبال الگويي كه پاسخگوي هنجارهاي اجتماعي باشد هستند. آنها به هر دليل به دنبال راهي جايگزين براي كسب زندگي جديد بر اساس پذيرش ساختارهاي اجتماعي هستند.


اين دسته از افراد براي محقق شدن اهداف خود، اعتياد به مواد مخدر را با بهانه‌هاي مختلفي همچون شادي‌آوري، تفنني و تفريح‌زا بودن آن در پيش مي‌گيرند و موجب كارهاي اعتيادآور شده و مدام به سوي مصرف بي‌رويه اين ابزار رو مي‌آورند، افرادي كه در برآوردن احتياجات خود دچار تعارض شده و اضطراب و دلشوره به سرعت بر آنها مستولي مي‌شود. اين نوع نگاه اضطرابي به زندگي موجب تغير نگرش فرد شده و محيطي ناامن همراه با تنش را براي او فراهم مي‌سازد و مطمئناً فرد براي غلبه بر آن توانايي لازم را ندارد. اين حس خوشايند كه بر اثر استفاده از مواد افيوني و ديگر مخدرهاي صنعتي خطرناك است، ‌نوعي حالت سرخوشي در فرد ايجاد مي‌كند و شخص براي ادامه راه چاره‌اي جز استفاده مجدد از مواد را ندارد. امروزه با مصرف مواد ارزان‌قيمت و صنعتي حتي در برخي موارد اثرات غير قابل جبراني بر سلامت جسم و روان وارد مي‌شود. از جمله اينكه با مصرف بسياري از اين مخدرها قدرت اراده و انتخاب فرد بسيار تضعيف شده و حتي كم‌كم حافظه خود را از دست مي‌دهد. اثرات غير قابل جبراني نيز بر سيستم‌هاي دفاعي بدن و مغز و ساير اندام‌هاي بدن وارد مي‌شود. در حقيقت بهترين شيوه براي پيشگيري از شيوع اين پديده زمينه‌سازي براي ايجاد و ساخت برنامه‌ها و تبليغات و كمك گرفتن از ابزارهاي قدرتمند و پر‌طرفدار است.


مواد مخدر به خصوص از نوع صنعتي آن كه مسيرهاي طي شده را براي افراد در نظر گرفته به تدريج بر متغيرهاي موفقيت در حوزه‌هاي مختلف زندگي فرد نقش عمده‌اي ايفا مي‌كند و از راهبردهاي مقابله‌اي براي مهار افكار تلاش مي‌جويد. به طور كلي افرادي كه در پي تنوع و تغيير هستند بيشتر رو به سوي اين دسته از مخدرها مي‌آورند.


آسيب‌هاي رواني اعتياد


تحقيقات و مطالعات نشان مي‌دهد كه اين بيماري و اثرات و فشارهاي روحي و رواني حاصل از آن اتحاد، همدلي و يكرنگي را در ميان اعضاي خانواده از بين برده و مشكلات بسيار زيادي را در مقوله‌هاي متفاوت عاطفي و روحي و رواني براي افراد رقم مي‌زند. مثلاً از جمله تأثيراتي كه اعتياد بر كودكان در بستر خانواده به وجود مي‌آورد اين است كه معمولاً فرزنداني كه در اين خانواده‌ها پرورش پيدا مي‌كنند دچار كمبود اعتماد به نفس و احساس تنهايي شده و حتي گاهي اوقات حس گناه مبهمي را در اعماق وجود خود احساس مي‌كنند و گاهي نيز مشكلات به وجود آمده را به خود نسبت مي‌دهند. طبق تحقيقات و پژوهش‌هاي انجام شده، عملكرد شناختي و هوش پايين افراد براي رسيدن به حداكثر كارايي در زندگي و برتري جستن سبب روي آوردن به اعتياد مي‌شود. در اين حالت كه مكانيزم‌هاي دفاعي فاقد مقابله با حوادث مشكل‌زا هستند، فرد را به پيروي از الگوهاي خاصي كشانده و طيف گسترده‌اي از رفتارهاي مخرب را در آنها به وجود مي‌آورند.

آسيب‌شناسان رواني معتقدند گرايش اين افراد همراه با سطح مكانيزم دفاعي پايين آنها است و مي‌تواند در درمان اختلال سوء‌مصرف مواد حائز اهميت باشد. يكي از دلايل تجربه كردن مصرف مواد در جوانان، زندگي در مناطق محروم و عدم امكانات رفاهي لازم است.


مهارت‌آموزي، بهترين شيوه گريز از اعتياد


طبق تحقيقات انجام شده، اشخاصي كه از سطح هوش هيجاني بالا و نگرش‌هاي مثبتي برخوردارند، بيشترين مقابله را در فشارهاي وارده بر زندگي تحمل كرده و از اعتياد به مواد مخدر دوري مي‌كنند.


هرچند ويژگي شخصيتي نيز مي‌تواند فرد را در موقعيت‌هاي مختلف قرار دهد اما سبك زندگي و آگاهي افراد از مشكلات روانشناختي مهم‌ترين عامل ميزان موفقيت در عدم گرايش به استعمال و اعتياد به مواد است. بنابراين ايجاد پروژه‌هاي آشنايي با مواد مخدر و پيامد آن مي‌تواند تا حدودي از عوارض اين دسته از آسيب‌هاي اجتماعي بكاهد، زيرا درصد چشمگيري از اين اشخاص به دليل آشنا نبودن با پيامدهاي زيان بار مواد مخدر در اين منجلاب گرفتار شده‌اند. اين آگاهي مي‌تواند در قالب ديداري و شنيداري در اماكن مختلف و به صورت نمايش يا بروشور در بين افراد جامعه مورد پذيرش واقع شود. همچنين آموزش مهارت‌هاي زندگي و ابراز وجود افراد براي كارهاي مختلف از مهم‌ترين عوامل در پيدايش حل مسئله و بيان مهارت‌هاي ارتباط كلامي و تقويت آيتم‌هاي فكري جوانان در زمينه پيشگيري از مصرف مواد مخدر است.


به دنبال محقق شدن اين امر مي‌توان از پيامدهاي ناگواري چون افسردگي، خودكشي، فرار و از هم پاشيدگي خانواده جلوگيري به عمل آورد. اگر چه نگرش‌هاي مذهبي در افراد نيز مي‌تواند در بهبود زندگي و دوري از اعتياد مؤثر باشد اما در واقع تمام عوامل به عدم آگاهي افراد در زندگي مربوط مي‌شود. مصرف مواد مخدر آسيب‌هاي جسمي، رواني و اجتماعي بسياري را به دنبال دارد. ضعف عضلاني، تحليل رفتن قوا، احساس درد در تمامي اعضاي بدن، پرخاشگري، افسردگي و عدم ارتباط برقرار كردن با ديگر افراد از پيامد‌هاي سوء‌مصرف مخدر است. هر يك از اين موارد ماحصل اعتيادي است كه به عنوان يك بلاي خانمانسوز گريبانگير اعضاي جامعه مي‌شود. با توجه به شناخت عوامل و مراقبت از رفتارهاي انساني و با هدف افزايش آگاهي اشخاص در جلوگيري از رو آوردن به اين مواد مهلك، بايد افراد را از زندگي با اهداف زيبا خاطر جمع كرده و راهي براي رويارويي با مشكلات را به آنها نشان داد.

منابع:
www.usnews.com
alcoholrehab.com



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن