تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820083125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عجيب ترين كم فروشي!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: کم فروشی به قدری معنای وسیعی دارد که حتی ممکن است در مقدس ترین کارها نیز با بی دقتی و عدم توجه رخ بدهد...

پایگاه خبری تحليلي تراز: یکی از اعمال ناپسند و مذموم که در قرآن کریم با تعبیر "ویلٌ" یا "وای بر آنها" از آنان یاد شده کم فروشان هستند. جالب تر اینکه این برخورد قرآنی نه یکبار که در 6 جای این کتاب آسمانی به چشم می خورد و نشان از اهمیت موضوع دارد. قرآن کریم کم فروشی را موجب ویران شدن شهر مَدیَن و نابود شدن قوم آن معرفی کرده است.در سوره مطففین که به نام کم فروشان معرفی شده است می خوانیم:
«وای به حال کم فروشان؛ آنان که وقتی چیزی را با پیمانه یا وزن از مردم تحویل می گیرند کاملاً حق خود را استیفاء می کنند ولی وقتی چیزی را تحویل مردم می دهند در پیمانه و وزن کمتر می دهند. آیا آنها عقیده ندارند که بعد از مرگ زنده خواهند شد و به روز بزرگ رستاخیز ایمان ندارند!؟»
سه نکته:
* مطفّف به چه کسی میگویند؟
وازه تطفیف که مطفف از آن برگرفته شده در کتب لغت به معنای اندک و کم ترجمه شده است. لذا مطفّف کسی است که از چیزی بکاهد و آن را از حد واقعی آن کم کند.
نکته مهم این است که آن چیزی که مورد کم فروشی قرار می گیرد لزوماً جنس نیست (هرچند اجناس یکیاز مصادیق مهم آن هستند) بلکه ممکن است یا کاری باشد که برای فردی انجام می دهد یا حتی ممکن است بهای چیزی یا مزد کاری باشد که می پردازد. در واقع امکان تطفیف وکمفروشی فقط مختص داد و ستد نیست بلکه در هر معامله ای ممکن است.
 
** توسعه عقلی کم فروشی به همه مشاغل
پس مطابق تعریف صحیح کم فروشى شامل هر نوع کم کارى و کوتاهى در انجام وظائف مى شود، به این ترتیب کارگرى که از کار خود کم مى گذارد، آموزگار و استادى که درست درس نمى دهد، کارمندى که به موقع سر کار خود حاضر نمى شود و دلسوزى لازم را نمى کند، همه مشمول این حکمند و در عواقب آن سهیم هستند. شاید گفته شود الفاظ آیات قرآن مستقیما شامل این تعمیم نیست اما باید دانست این یک توسعه عقلى است ضمنا تعبیر سوره الرحمن: «وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ» اشاره اى به این تعمیم دارد.
 
*** عجیب ترین کم فروشی!
کم فروشی به قدری معنای وسیعی دارد که حتی ممکن است در مقدس ترین کارها نیز با بی دقتی و عدم توجه رخ بدهد. در دیدار اخیر رهبر انقلاب با ائمه جماعات مساجد استان تهران ایشان فرمودند:
«محور مسجد، امام جماعت است و وظیفه اش فقط پیشنمازی نیست. به‌عنوان یک کار حاشیه ای نباید به آن نگاه کرد. اینکه ما به کارهای روزانه مان، به مشاغل گوناگونمان برسیم، بعد سر ظهر یا مغرب با عجله‌ی تمام در ترافیک و مانند اینها خودمان را برسانیم -نیم‌ساعت، سه ربع هم از وقت دیر شده باشد- برویم آنجا بِایستیم به نماز، این کم گذاشتن در حقّ مسجد است... برخی می‌خواهند مسجد از مسائل سیاسی باز بماند و پیشنمازی محض باشد؛ این همان سکولاریسم است.»










زمانبندی انتشار: 3 شهريور 1395 - 13:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن