تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803837984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرخ زمین، معمای حل نشدنی بازار مسکن ایران


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: ایسنا: پس از آنکه دور جدیدی از شوک‌های قیمتی در بازار مسکن حدفاصل سال‌های میانی دهه 80 شکل گرفت، فاصله قدرت خرید اقشار کم درآمد با قیمت های تمام شده موجود در بازار به شکلی قابل توجه افزایش یافت. فاصله ای که پیدا نشدن راه حل جدی در آن دور جدیدی از رکود را کلید زد که در طول سال‌های گذشته سایه سنگین خودرا از روی بزرگترین بازار اقتصادی ایران برنداشته است.

هرچند وزارت راه و شهرسازی با همکاری شورای پول و اعتبار در ماه‌های گذشته طرح هایی را اجرایی کرده که نتیجه آن افزایش توان خرید مردم در بازار است و می‌تواند با گزینه های وام های 160،‌80 و 60 میلیونی بخشی از دغدغه متقاضیان را حل کند اما به نظر می‌رسد چالش اصلی در این حوزه هنوز با راه حلی بلند مدت حل نشده است.

با وجود آنکه در طول سال های گذشته نرخ خدمات ساختمانی و به دنبال آن هزینه تمام شده واحد های مسکونی جدید افزایش یافت اما همچنان در قیمت های موجود در بازار ایران نرخ زمین حرف اول را می‌زند.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت  راه و شهرسازی در گزارش اخیر خود اعلام کرده سهم زمین در معالمات شهری ایران به 55.2 درصد رسیده و سهم ساختمان حتی 45 درصد از نرخ نهایی را نیز در بر نمی‌گیرد.

ترکیب شدن این موضوع با آمار دیگری که نشان از رسیدن سهم درصدی مسکن به 34 درصد از هزینه خانوار های ایرانی دارد یک نتیجه قطعی به وجود می‌آورد و آن اینکه فاصله قدرت خرید مردم با آنچه در بازار عرضه می ‌شود همچنان به دلیل بالا بودن قیمت زمین است.

در شرایطی که آمارهای ارائه شده از کشور های توسعه یافته نشان می دهد که سهم زمین در معاملات مسکن یا به طور کلی مدیریت شده یا سهم نسبتا محدودی از هزینه نهایی ساختمان را شامل می‌شود اما در ایران این منحنی همچنان برعکس عمل می‌کند و در صورت تغییر نکردن روال آن شاید در سال‌های اینده مشکلات جدی بیشتری نیز به وجود بیاورد زیرا نبود زمین های قابل ساخت در شهرهایی مانند تهران باعث شده نرخ خانه های کلنگی به شدت افزایش یابد و این موضوع قطعا تاثیر خود را روی قیمت تمام شده خواهد گذاشت.

ارزش گذاری بالا برای قیمت زمین که رویه تاریخی در اقتصاد ایران بوده با وجود تمام برنامه ریزی هایی که در طول سال های گذشته برای بهبود اوضاع در حوزه های دیگر انجام گرفته، هنوز با راهکاری جدی مواجه نبوده است. این معضل که شاید حل شدن آن بتواند بخشی از مسائل به وجود آمده در سال های گذشته را حل  کند در حالی به قوت خود باقی است که مسکن با چند زنگ خطر بزرگ رو به رو بوده است.
 
از یک سو باید فکری به حال زمان میانگین پس انداز خانوار ها برای خرید مسکن صورت گیرد که از استاندارد ها فاصله ای طولانی گرفته از سویی باید سهم 34 درصدی خرید خانه کاهش یابد و از سوی دیگر اولویت کیفیت باید به ساخت وساز های ایرانی اضافه شود. این سه ضلع مهم شاید تنها زمانی حل شود که قیمت زمین حضور خود را در این بازار مهم کاهش دهد و انچه در نهایت قیمت گذاری می ‌شود براساس کیفیت ساختمان ها تعریف شود. موضوعی که شاید هنوز راه حلی برای آن در میان سیاست گذاران مسکنی ایران پیدا نشده است.




۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن