تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815418563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازمان انتقال خون و دستاوردهای چشمگیر در دوران پسا برجام


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: سازمان انتقال خون و دستاوردهای چشمگیر در دوران پسا برجام
با روی کار آمدن دولت یازدهم با شاهد توفیقاتی در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بودیم که دراین بین سازمان انتقال خون نیز دستاوردهای چشمگیری را کسب کرد و از خود کارنامه درخشانی بر جا گذاشت.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دستاوردهای دولت یازدهم در طول سه سال برای همگان روشن است و بخشی از این دستاوردها و فعالیت های موثر را می توان در حوزه سلامت در سازمان انتقال خون و بخصوص پس از دوره برجام مشاهده کرد.
سازمان انتقال خون تنها متولی تامین خون و فرآورده های خون سالم و کافی مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور است، در این راستا به افزایش کمی و کیفی خون و فرآورده های آن پرداخته است و شاخص های مدنظر این سازمان در کسب استاندارهای بین المللی بیانگر نیل به تحقق این هدف است.

** اهدای خون 27 نفر به ازای هزار نفر
این شاخص اهدای خون دواطلبانه در سال 1392 به میزان 26.02 اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت رسید و در سال 1393 به میزان 26.60 رسید و هم اکنون این شاخص 27 نفر درهزار نفر جمعیت است .

**رشد اهدا کنندگان مستمر
این سازمان برنامه های بلندمدتی برای دستیابی به اهدای 100درصدی داوطلبانه بدون چشم داشت مالی را به اجرا در آورده است و از سال 1386 تاکنون با حذف اهدای جایگزین و فامیلی، موفق به تحقق این مهم شده است. سیاست سازمان انتقال خون بر این است که در راستای تامین خون مورد نیاز کشور، نسبت افزایش اهدای خون سالم در جامعه تلاش کند و طیفی از اهداکنندگان سالم و مورد اطمینان را به صورت مستمر در اختیار داشته باشد، این شاخص از سال 1387 تاکنون بیش از40 درصد بود و در سال 1393 به میزان 51/54 درصد رسیدکه نسبت به سال قبل 59/0درصد رشد داشته است.

**ارتقا سلامت خون
بررسی آلودگی های ویروسی بر روی 100درصد خون های اهدایی، از اقدامات برجسته سازمان انتقال خون است که این بررسی ها نشان می دهد میزان آلودگی های ویروسی قابل انتقال توسط خون و فرآورده های آن در سال های اخیر دچار تغییرات قابل ملاحظه ای شده است.
تلاش برای کاهش میزان شیوع HIV (اچ آی وی) , HBV (اچ بی وی) و HCV(اچ سی وی)در اهداکنندگان همراه با ارتقا در انتخاب اهداکننده و سلامت فرآورده ها است ،هر چند طبق آمار کشورهای منطقه، میزان شیوع این عوامل در اهداکنندگان ایران در حد بسیار مطلوب است ولی این سازمان همچنان در برنامه خود کاهش آنها را مدنظر قرار داده و با کاهش چشمگیر سال های اخیر، میزان کاهش با شیوع فعلی بسیار تدریجی خواهد بود،در مقایسه با جامعه شیوع این عفونت ها در اهداکنندگان 10-8 برابر کمتر بوده و این نشانه موفقیت سازمان در ارتقا سلامت خون است.
همچنین پذیره نویسی سلول های بنیادی، ذخیره واحدهای خون بندناف برای خدمت رسانی به بیمارانی که نیاز به پیوند سلول های بنیادی دارند در این سازمان طراحی شده است، هزینه جمع آوری هر واحد و آزمایشات مرتبط با آن بسیار زیاد است و در واقع افزایش آمار آنها کاملا تحت تاثیر بودجه است.
تعداد واحد اهدایی خون نسبت به 1000 نفر جمعیت کشور است که برمبنای نیاز کشور به خون و فرآورده های این اندکس تعیین می شود، انعکاسی از فعالیت مراکز انتقال در جذب اهداکنندگان است که خود تابعی از تامین بودجه برای این فعالیت است، این شاخص در ایران نسبت به کشورهای منطقه برتر است.

**4میلیون و 89هزارو 972نفر خون اهدا کردند
آمار مراجعان، معافیت و اهدای خون در ادارات کل انتقال خون کشور از سال 1392 تا 1394مراجعه 5میلیون 71هزارو 579نفر به مراکز انتقال خون برای اهدای خون خود را نشان می دهد که از این تعداد 981هزارو 607نفر از اهدای خون معاف شدند و در مجموع 4میلیون و 89هزارو 972نفر خون اهدا کردند.
از تعداد کل اهدا کننده ها دراین مدت 2میلیون 109هزارو 721نفر اهدا کننده مستمر بودند که 58/51 درصد اهدا کننده ها را به خود اختصاص دادند. از بین اهدا کننده ها دراین مدت یک میلیون 108هزارو 726نفر اهدا کننده با سابقه ،875هزارو 268نفر نیز اهدا کننده بار اول و 179هزارو 339نفر نیزبانوان خون خود را اهدا کردن که 38/4درصد از آمار اهدا کنندگان دراین مدت را به خود اختصاص دادند .
استقرار سیستم هموویژلانس برای ارتقا سیستم مصرف و بهره برداری (در درجه اول) و سپس تولید از خون و فرآورده های خون مراقبت از تزریق و گزارش عوارض بسیار مهم است،استقرار این سیستم نیاز به تلاش بسیار همراه با پیگیری مداوم را می طلبد.
ارسال پلاسما برای پالایش قراردادی تهیه و تولید داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی در جهت ارتقا سلامت این داروها بسیار اهمیت دارد و در کاهش هزینه های تامین این داروها برای بیماران نیز نقش مهمی دارد، حدود 170هزار لیتر جمع آوری شده، که فقط دراین میان میزان ارسال فقط ثبت شده است.

**اقتصاد انتقال خون و مدیریت مصرف خون
اقتصاد انتقال خون باوجود رایگان به دست آوردن خون از طریق اهدا کنندگان چرخه آماده سازی و تهیه فرآورده های آن تعرفه گذاری می شود و برای در نظر گرفتن محدودیت های این عنصر حیاتی انتظار می رود پس از تعرفه گذاری و اقتصاد ی کردن چرخه اقتصاد انتقال خون ،جلوی مصرف بی رویه این بافت حیاتی و زنده در مراکز درمانی گرفته شود .
این حرکت علمی در راستای یکسان سازی نظام سلامت کشور که به سمت اقتصادی شدن حرکت کرده است در سازمان انتقال خون صورت پذیرفته و برای اولین بار در کشور در مجلس شورای اسلامی ، توسط وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و حمایت صد در صدی رئیس جمهوری بر اساس راهکارهای قانونی و مصوبات حمایت شده است .
برای جلوگیری از تحمیل فشارهای مالی به مردم این کار بدون پرداخت فرانشیز و با حمایت بیمه ها انجام خواهد شد ،تحولی است که در زنجیره مراقبت از خون در طرح (همو ویژلانس)،مدیرت مصرف خون و طرح مراقبت از اهدا کننده خون (دنو ویژلانس ) گره خورده است.
مدیریت خون بیمار به عنوان بخشی از بسته تحول سلامت دستاورد بزرگی در دنیا به حساب می آید. در مدیریت مصرف خون بیمار ،خون خود بیمار باید قبل و حین عمل مدیریت شود و درمان کم خونی بیمار قبل از عمل و قطع داروهای رقیق کننده خون مدتی قبل از عمل می تواند نیاز به خون را در حین جراحی و پس از آن کاهش دهد.
داروهای منقبض کننده عروق که باعث کاهش حجم خونریزی بیمار می شود، یکی دیگر از راههای کنترل خونریزی است. با آموزش ها جامعه پزشکی، همکاری بیمارستان ها و به خصوص با ساماندهی نرم افزار مرتبط با فناوری اطلاعات که از رگ دهنده تا رگ گیرنده را مدیریت می کند و با مدیریت مصرف خون با همکاری مراکز درمانی ،مصرف خون و چرخه انتقال خون در کشور ساماندهی خواهد شد. چرخه انتقال خون بیمارستانی در برنامه تحول انتقال خون ، چرخه مصرف انتقال خون با تدوین دستورالعمل های ملی مصرف خون ،بخش دوم چرخه انتقال خون که در بیمارستان ها می گذرد و مصرف خون و موارد آن را شامل می شود، تحت نظارت طرح مدیریت مصرف خون قرار خواهد گرفت. انتقال خون محافظ کارانه و تزریق خون مبتنی بر شواهد در این رویکرد جدید مورد توجه قرار می گیرد، در این چرخه اجازه مصرف غیر منطقی خون و فرآورده های آن داده نمی شود.

**سرمایه گذاری 3 شرکت خارجی برای تولید کیسه خون در ایران پس از برجام
با ورود سه شرکت خارجی برند تولید کننده کیسه خون، ایران برای اولین بار به جمع تولید کنندگان کیسه خون می پیوندند و قطب منطقه می شود.
سازمان انتقال خون سابقه همکاری دیرینه با شرکت های دارای استاندارد بالای کیفی در زمینه فرآوری خون و تولید تجهیزات دارد و با پایان تحریم ها پس از برجام ایران به بازاری رقابتی برای سرمایه گذاری تبدیل شده و موقعیت قابل توجه انتقال خون ایران فرصت مناسبی برای انتقال علم و تکنولوژی به همراه سرمایه گذاری برای تولید محصولات مورد نیاز در داخل کشور به دست می دهد.

**انتقال خون 210میلیارد تومان بدهی داشت، حالا یکسال ذخیره ملزومات داریم
روزی بدهی سازمان انتقال خون ٢١٠ میلیارد تومان بود، ضمن اینکه کیت، کیسه و اقلام ضروری را که حداقل باید به اندازه یک سال از آنها ذخیره راهبردی می داشتیم، صفر بود و ما روزانه مدیریت شد.
چون هر سال یک رشد اعتباری ٢٠درصدی بود و در مقابل ٣٠ درصد تورم و به خاطر همین هیچ فعالیت جدیدی در سازمان انتقال خون انجام نمی شد، اما امروزتمام ملزومات لازم برای سازمان انتقال خون را حداقل برای یک سال ذخیره داریم.

**دوره جدید خدمات انتقال خون با تعرفه گذاری در دولت یازدهم
دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به بحث سلامت دارد و با تعرفه گذاری خدمات انتقال خون وارد دوره ای جدیدی در انتقال خون شدیم.بیمارانی که به پلاکت نیاز داشتند یا هزینه های وحشتناک درمان سرطان را می دادند، یک میلیون تومان هم حداقل برای هزینه تست خون و وسایل درمانی می دادند، کاری که در حال حاضر انجام شده تعرفه گذاری است و خوشبختانه بیمه ها هم قبول کرده اند، پرداختی مردم در بخش بیمه روستایی حدود پنج درصد و در بیمه شهری هفت درصد است .

** افزایش مراکز جامع اهدای خون
نخستین مرکز اهدای جامع خون در استان تهران در دوره دولت تدبیر و امید راه اندازی شد و در دیگر مراکز انتقال خون نیز مرکز جامع اهدای خون ایجاد خواهد شد در مرکز جامع اهدای خون همه فرآیندهای انتقال خون شامل اهدای خون کامل، اهدای پلاسما به روش فرزیس، اهدای پلاکت به صورت پلاکت فرزیس و نیز امکان پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز غیر خویشاوند با هدف تجمیع فعالیت ها در یک سالن واحد و استاندارد با همه امکانات رفاهی پیش بینی شده است.

**3 هزار و 250 واحد خون بند ناف
هم اکنون 3 هزار و 250 واحد خون بند ناف بر اساس آخرین استانداردهای جهانی در بانک خون بند ناف این سازمان نگهداری می شود،با کاهش 25 درصدی اهداکنندگان بار اول و افزایش اهدای خون مستمر، این توان را خواهیم داشت که ضریب سلامت خون در کشور را افزایش دهیم.
همچنین سازمان انتقال خون آمادگی دارد تامین پلاسمای مورد نیاز کشور را برعهده گیرد و از بخش خصوصی در صنعت پلاسما برای ورود به صنعت پلاسما و ایجاد پالایشگاه پلاسما حمایت و تضمین لازم را برای تامین پلاسما به عنوان ماده خام فراهم کند.

**تولید 160 هزار لیتر پلاسما در سازمان انتقال خون و 360 هزار لیتر در کشور
سازمان انتقال خون هم اکنون 160 هزار لیتر پلاسما تامین می کند و 200هزار لیتر هم در بخش خصوصی جمع آوری شده و با ظرفیت تولید 360 هزار لیتر پلاسما در سال و تبدیل آنها به فرآورده های مشتق از پلاسما 17میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است .

**خودکفایی در تولید محصولات خونی با پلاسمای ایرانی
در صورتی که به تولید 600هزار لیتر پلاسما در کشور برسیم برای تولید تمام محصولات مشتق از پلاسما به جز فاکتور هشت خودکفا خواهیم شد،هم اکنون در زمینه فاکتور 9 و همچنین IVIG به خودکفایی رسیده ایم و در خصوص آلبومین هم در مرز خودکفایی قرار داریم .
در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما باید در این بخش دارای استانداردهای اروپایی باشیم که هم اکنون 18 مرکز استانی مورد تایید این استاندارد از کشور آلمان قرار گرفته است .

**تولید 12 میلیون کیسه خون در ایران برای اولین بار
در خصوص دستاوردهای دیگر برجام نیز می توان گفت، چند شرکت از بخش خصوصی برای تولید کیسه خون وارد عمل شده است و یک شرکت از فرانسه با سهم 50درصدی تولید کیسه خون در منطقه پیام کرج تولید 6 میلیون کیسه خون را تقبل کرده است .
همچنین شرکت های دیگر نیز هرکدام تولید 5 میلیون کیسه و شرکت دیگر تولید یک میلیون کیسه خون را تقبل کرده اند که در مجموع 12 میلیون کیسه خون تولید خواهد شد که بیش از نیاز کشور است .
هر سه شرکت اقدامات اولیه خود را انجام داده اند ، سرمایه گذاری ها نیز تا پایان سال انجام خواهد شد و تولید شکل خواهد گرفت و تولید محصولات با برند های معروف می تواند تولید دانش کند .

**14 خدمت انتقال خون ارزش گذاری و تعرفه گذاری شده است
بخش عمده ای از خدمات انتقال خون پیش از این تعرفه گذاری شده بود و آنچه در ارزش گذاری خدمات در سال 1394 اتفاق افتاده است ساماندهی خدمات انتقال خون به منظور کاهش هزینه ها و پرداختی های مردم در راستای طرح تحول سلامت است .
این خدمات شامل اشعه دادن به خون و فرآورده های آن، خدمات مرتبط با فرزیس درمانی (جدا کردن پلاسما از خون با دستگاه های فرزیس با هدف درمان)،فصد خون (خونگیری سنتی) و گلبول قرمز شسته شده است.
در ارزش گذاری و تعرفه گذاری جدیدهزینه ست مطابق قیمت اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت پوشش بیمه های پایه قرار گرفت و علاوه بر خدمات قبل، ست های مصرفی هم تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

**خدمات جدید انتقال خون زیر پوشش بیمه
علاوه بر این خدمات، خدمت جدید تهیه گلبول قرمز با حذف لکوسیت - پولد پلاکت با حذف لکوسیت و فرآورده CMV منفی در تعرفه گذاری سال 94 آورده شده است و تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفت.
تولید و توزیع پولد پلاکت با حذف لکوسیت و فرآورده هایCMV منفی به علت هزینه بالای این فرآیندها در سازمان انتقال خون ایران تاکنون مقدور نبود و بیماران و نیازمندان از دریافت این فرآورده ها محروم بودند که امید است با تعرفه گذاری در آینده شاهد راه اندازی و ارائه این خدمات در سازمان انتقال خون باشیم.
خدمات مربوط به گلبول قرمز با حذف لکوسیت تنها برای بیماران تالاسمی با تامین منابع مالی توسط معاونت درمان وزارت بهداشت درمان از محل ردیف بیماران خاص تامین می شودو با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، امکان ارائه این خدمت برای بیماران با توجه به حمایت بیمه ها امکانپذیر شد ، این خدمت جدید شامل پلاسمای تازه منجمد یا FFP، گلبول قرمز متراکم PC، پلاکت منفرد از اهداکنندگان خون (پلاکت رندوم) و کرایوی خون است.



۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن