تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آفت دینداری حسد و خودبینی و فخر فروشی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826956981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزینه حیرت آور ایرانی‌ها برای بازی‌های دیجیتالی


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: روزنامه فرهیختگان:  شاید شما هم این روزها افراد بسیاری را در کنار خود چه در خانه یا محل کار یا حتی خیابان‌ها و پارک‌ها ببینید که مشغول بازی با موبایل هستند. افراد دیگری را دیده‌اید که از ایکس‌باکس‌های خود و بازی‌های دیجیتالی سخن می‌گویند.

گیمورها این روزها در همه‌جا هستند. بنابر آخرین پژوهش‌ها که توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام شده است، ایرانی‌ها 460 میلیارد تومان در سال برای بازی‌های دیجیتالی هزینه می‌کنند. میانگین سنی بازی‌کنندگان، 21 سال است اما سه سال پیش این رقم 16 سال بود. 12 درصد این افراد کودک، 33 درصد نوجوانان، 29 درصد جوانان، 25 درصد میانسال و یک درصد کهنسال هستند. 67 درصد کسانی که بازی می‌کنند مرد و 33 درصد زن هستند. حجم فروش بازی‌های رایانه‌ای در کشور چهارهزار و 600 میلیارد ریال است.

 65 درصد فروش بازی در کشور برای بازی‌های موبایلی، 20 درصد برای بازی‌های رایانه‌ای و 15 درصد برای کنسول‌های بازی است در حالی که در جهان تنها 32 درصد فروش بازی در موبایل است. براساس نتایج این گزارش، 23 میلیون نفر از جمعیت ایران مشغول انجام بازی‌های رایانه‌ای هستند و ایرانیان به‌طور میانگین روزانه 79 دقیقه از زمان خود را صرف انجام بازی می‌کنند. همچنین طبق این گزارش، از هر پنج خانوار، چهار خانوار حداقل یک دستگاه برای بازی کردن در اختیار دارند. پلتفرم موبایل با اختلاف زیاد، بیشترین درآمد را به خود اختصاص داده است و 65 درصد مخاطبان بازی در کشور برای بازی‌های موبایل پول خرج می‌کنند. پلتفرم رایانه‌های شخصی با 20 درصد و بازی‌های کنسولی با 15 درصد رتبه‌های بعدی درآمدزایی را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم بازی‌های ایرانی از بازار بازی‌های رایانه‌ای تنها پنج درصد است. در سال‌های اخیر نمونه‌هایی از بازی‌های ایرانی تولید شده‌اند که مورد اقبال کاربران ایرانی قرار نگرفته‌اند. در این‌باره با شهریار ازهاریان‌فر، فوق‌لیسانس برنامه‌ریزی شهری و نویسنده و طراح (game designer) بازی‌های رایانه‌ای گفت‌وگو کردیم. از جمله فعالیت‌های او در حوزه بازی‌های رایانه‌ای می‌توان به بازی‌های «شبگرد»(نویسنده)، «پایان معصومیت»، «لطفعلی‌خان زند» و «شمشیر نادر»( نویسنده و طراح بازی) اشاره کرد. ‌

وضعیت بازی‌های ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازی‌های رایانه‌‌ای در ایران به لحاظ فنی بسیار رشد کرده ولی بیزینس آن رشد نکرده است و در این میان محدودیت‌هایی وجود دارد، به‌عنوان مثال خیلی از شرکت‌ها از قبیل اپل در ایران فعالیت رسمی ندارند، از این رو نمی‌توانیم بازی‌ها را در آن عرصه‌های بزرگ عرضه کنیم. از طرفی، بودجه‌های دولتی محدود هستند و تولیدکننده‌ها باید به سمت تاسیس استودیوهای شخصی بروند که هزینه‌های هنگفتی را دربردارد. به‌عنوان مثال، برای تولید یک بازی تقریبا یک سال زمان باید صرف شود که حدود یک میلیارد تومان هزینه در بردارد و تولیدکنندگان نسبت به برگشت هزینه و موفقیت بازی دچار شک و تردید می‌شوند، بنابراین کسی به این سمت حرکت نمی‌کند. استودیوهای دولتی هم معمولا گلخانه‌ای و جزیره‌ای هستند به‌طوری که امروز بودجه هست ولی هفته بعد بودجه آن را قطع می‌کنند چراکه شناختی از میزان هزینه‌بر بودن این کار ندارند.

این بازی‌ها چه میزان توانسته‌اند با گیمرهای ایرانی ارتباط برقرار کنند؟

موفقیت بازی‌های ایرانی مقطعی بوده است. بازی‌هایی مانند گرشاسب یا شبگرد که از معروف‌ترین بازی‌های رایانه‌ای ایرانی هستند، فروش آنچنانی نداشته‌اند. چون بازی‌های ایرانی در تعداد کم تولید می‌شوند، کاربران ترجیح می‌دهند پای بازی‌های خارجی بنشینند.  

کیفیت فنی بازی‌های داخلی چگونه است؟

 درنهایت کیفیت بازی‌ها نسبت به بازی‌های خارجی پایین‌تر است. به‌عنوان مثال، در بازی GTA، 263 میلیون دلار هزینه ساخت آن شده است که برابر 900 میلیارد تومان می‌شود به‌طوری که 100 میلیون دلار (450 میلیارد تومان) تنها روی تبلیغات هزینه می‌کنند که با این مبلغ در ایران می‌توان چند برج مسکونی و تجاری ساخت. با توجه به عدم حمایت‌های دولتی در این بخش، نمی‌توان با بازارهای جهانی رقابت کرد.

 از طرفی، ساخت یک بازی مشابه clash of clan در ایران حدود 5 تا 6 میلیارد تومان هزینه دارد که کسی حاضر به سرمایه‌گذاری روی آن نیست. به عبارتی، دولت دید واقعی نسبت به هزینه‌ها ندارد و بودجه‌هایی که برای این بخش اختصاص می‌دهد، کارساز نیست و گره‌ای را باز نمی‌کند. کشورهای خارجی تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای به کل دنیا وصل‌اند. آمریکایی‌ها بیشترین بازار فروش بازی‌های خود را در چین دارند. از طرفی استودیویی مثل «سوپر سل» حدود 400 هزار دلار کمک دولتی دریافت می‌کند که همین امر از عوامل رونق تولید بازی‌ها‌یشان به شمار می‌رود. در واقع، عرصه برای آنها باز است و بالطبع موفق می‌شوند.

مقوله «کپی‌رایت» چه میزان در عدم توفیق بازی‌های ایرانی نقش دارد؟

بخش اعظم عدم موفقیت بازی‌های ایرانی به خاطر مساله کپی‌رایت است. به‌عنوان مثال، یک بازی خارجی به قیمت 5000 تومان در بازار عرضه می‌شود و بخشی از کاربران آن را از اینترنت دانلود می‌کنند ولی ما به خاطر اینکه بفروشیم، مجبور می‌شویم بازی را به نصف قیمت بازی خارجی در اختیار کاربران قرار دهیم که طبیعتا به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود.  

کدام بازی‌های ایرانی بیشترین دانلود را داشته‌اند؟

بازی ایرانی «باقلوا» با دو میلیون دانلود، بالاترین میزان دانلود را بین بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل به خود اختصاص داده است. بعد از آن، بازی‌های موتوری با حدود یک میلیون دانلود، بیشترین استقبال را از سوی کاربران داشته‌اند. ولی به‌طور کلی، بازی‌های PC کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر پلتفرم موبایل و تبلت در این روز‌ها مورد توجه است.





۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن