تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805075076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سايه شوم شبكه جم بر سر سينماگران ماهواره‌ای


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سايه شوم شبكه جم بر سر سينماگران ماهواره‌ای
حکم دادستانی به تهیه‌کنندگان فیلم‌های «باركد» «زاپاس»، «دراكولا»، «دختر» و «آب نبات چوبي» ابلاغ شدروز گذشته حبيب ايل بيگي معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي از دستور دادستاني براي ممنوع الكار شدن برخي از سينماگران به دليل پخش تيزر فيلم از شبكه‌هاي ماهواره‌اي بيگانه سخن گفت...
نویسنده : جواد محرمي 


روز گذشته حبيب ايل بيگي معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي از دستور دادستاني براي ممنوع الكار شدن برخي از سينماگران به دليل پخش تيزر فيلم از شبكه‌هاي ماهواره‌اي بيگانه سخن گفت و توضيحات بيشتر درباره اين موضوع را به پس از ديدار با سينماگران موكول كرد. يك سايت مدعي شد صاحبان فيلم‌هاي «باركد»، «زاپاس»، «دراكولا»، «دختر» و «آب نبات چوبي» از جمله سينماگراني بوده‌اند كه به اداره نظارت مراجعه كرده‌اند و حكم دادستاني به آنها ابلاغ شده است.
  
پخش رايگان يا پولي
شبكه ماهواره‌اي جم از سال پيش پخش تيزر برخي فيلم‌هاي ايراني را از اين شبكه آغاز كرده بود و در ابتدا اين اقدام واكنش زيادي به همراه نداشت اما به تدريج دامنه پخش تيزر فيلم‌هاي ايراني در اين شبكه گسترده‌تر شد و به مرور حساسيت‌هايي را برانگيخت. قوه قضائيه چند تن از تهيه‌كنندگان را احضار كرد و با دستور دادستاني، اكران فيلم «آااادت نمي‌كنيم» در سينماها متوقف شد. پس از اين مسئله شبكه جم براي مدتي تيزر فيلم‌هايي را كه تهيه‌كننده آنها نهادهايي مثل سازمان سينمايي اوج بودند، هم پخش كرد و اين شائبه را به وجود آورد كه اساساً پخش تيزرها مي‌تواند بدون هماهنگي تهيه‌كننده و عوامل فيلم‌ها و به صورت يك‌طرفه در اين شبكه پخش شود. مديران شبكه جم ظاهراً اعلام كرده‌اند، بدون دريافت هيچ مبلغي حاضرند تيزر فيلم‌هاي ايراني را پخش كنند. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه صداوسيما همچنان براي پخش تيزر فيلم‌ها محدوديت‌هايي اعمال و قيمت بالايي را نيز طلب مي‌كند.

شبكه جم مدتي پخش تيزرها را متوقف كرد ولي ظاهراً بازهم تبليغ آثار سينمايي را از سر گرفته است. پخش تيزرها ظاهراً روي فروش فيلم‌هاي سينماي ايران نيز بي‌تأثير نبوده است و خيلي‌ها فروش خيره‌كننده سينماي ايران را در گيشه از ابتداي سال جاري را مرتبط با اين مسئله قلمداد مي‌كنند. در شرايط فعلي بعد از اولين برخورد قوه قضائيه با فيلم سينمايي «آااادت نمي‌كنيم»، تهيه‌كنندگان از ارائه تبليغات فيلم‌هايشان به ماهواره اعلام برائت كردند. طبق ماده 15 قانون جرائم رايانه‌اي تبليغ در شبكه‌هاي ماهواره‌اي كه در قالب رسانه‌هاي ضد‌انقلاب و معاند فعاليت مي‌كنند، جرم محسوب مي‌شود. از سويي ديگر انتظار مي‌رود وزارت ارشاد به وظايف پيشگيرانه‌ خود عمل كند و البته در اين راستا سازمان صدا و سيما و شهرداري‌ها نيز زمينه را براي تبليغات آثار سينمايي فراهم كنند تا فيلمسازان براي تبليغ آثار خود به سراغ شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند نروند.

هم اينك شبكه جم تبليغات فيلم‌هاي اكران شده در سينماها را به مدت 10 دقيقه و هر روز پخش مي‌كند، حجت‌الاسلام مازني، رئيس كميته فرهنگ، هنر و رسانه مجلس شوراي اسلامي هم در گفت‌وگو با «فارس» به وظيفه پيشگيرانه‌ دستگاه‌هاي فرهنگي از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان صدا و سيما در اين راستا تأكيد كرده است: «از وزارت ارشاد مي‌خواهيم در مورد فيلم‌هايي كه در شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند تبليغ مي‌شود، ورود كند و همچنين سازمان صدا و سيما و شهرداري زمينه را براي تبليغات فراهم كند تا فيلمسازان براي تبليغ آثار خود سراغ شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند نروند.»
  
رضايت تهيه‌كنندگان از پخش تيزر
تهيه‌كنندگان سينماي ايران نيز گويا از تبليغ آثارشان در شبكه‌هاي ماهواره‌اي ناراضي نيستند و واكنشي نشان نمي‌دهند. اما نكته قابل توجه جمله‌اي است كه ذيل پروانه نمايش فيلم‌ها نوشته شده و تبليغ در شبكه ماهواره را ممنوع مي‌كند و اين بار حقوقي را براي دارنده مجوز (تهيه كننده) ايجاد مي‌كند و همين امر باعث شده قوه قضائيه وارد عمل شود. حالا معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي از ممنوع الكاري برخي سينماگران توسط دادستاني سخن گفته است، اما مسئله اين است كه شبكه جم اعلام كرده تبليغ فيلم‌هاي ايراني در اين شبكه را بدون هماهنگي با تهيه‌كنندگان انجام مي‌دهد و تهيه‌كنندگان نيز همين را تأييد مي‌كنند و در اين زمينه هيچ مرجعي قادر نيست به لحاظ حقوقي صحت و سقم اين موضوع را اثبات كند. مسئله اين است كه اگر شبكه جم پخش تيزر تبليغاتي فيلم‌هاي ايراني را رسالت خود فرض كرده و بدون هيچ چشمداشت مالي اقدام به اين كار كند، آيا به لحاظ حقوقي جرمي متوجه سينماگراني كه روحشان هم خبري از اين مسئله ندارد، خواهد بود يا خير؟
  
راهي براي آزاد شدن ماهواره
با توجه به حجم گسترده تبليغ فيلم‌ها در شبكه‌هاي ماهواره‌اي به نظر مي‌رسد تبليغات در اين شبكه‌ها رفته رفته به قانون ممنوعيت ماهواره در كشور شباهت پيدا كرده و به يك روال بدل مي‌شود و قوه قضائيه را در تنگناي جدي براي برخورد با اين مسئله قرار مي‌دهد. درحال حاضر تنها كاري كه سينماگران ممنوع الكار مي‌توانند انجام دهند اين است كه با مديران شبكه جم تماس بگيرند و از آنها خواهش كنند تا پخش تيزر آنها را ادامه ندهند اما مسئله اين است كه مديران شبكه جم تا چه اندازه نسبت به سينماگران ايراني احساس تعهد مي‌كنند. به نظر مي‌رسد اين چالش تازه قوه قضائيه با سينماگران به تدريج به مرحله‌اي مي‌رسد كه نمي‌توان راه حلي جز انفعال براي آن متصور بود. شبكه‌هایي چون جم اصولاً  خود را موظف به اجراي سياست‌هايي مي‌كنند كه الزاماً هيچ ربطي به منافع ملي ايران و سينماگران ايراني نمي‌تواند داشته باشد.

پخش تيزر فيلم‌هاي ايراني از جم مي‌تواند به منظور انتقال پيامي حمايتي به سينماگران ايراني براي جهت دادن به محتواي آثار اين قشر تلقي شود. ابزاري تازه براي غرب كه مانند اهرم سينماي جشنواره‌اي عمل مي‌كند. اگر تا ديروز جشنواره‌ها عرصه‌اي براي جهت‌دهي به محتواي سينماي ايران محسوب مي‌شد؛ امروزه شبكه‌هايي چون جم با اقدامات حمايتي چون پخش تيزر تبليغاتي فيلم‌هاي ايراني مي‌توانند در شكل‌دهي به محتواي اين آثار تأثيرگذار باشند؛ چالشي تازه براي جمهوري اسلامي كه دنياي ارتباطات آن را رقم‌زده است و پاتك اين حمله نيز بيش از هر چيز فعال‌تر‌‌شدن اقدامات هنري و فرهنگي جبهه انقلاب را طلب مي‌كند و البته منجر به رقابتي‌تر شدن عرصه سينما و هنر در داخل كشور مي‌شود و تجربه نشان داده كه هيچ چيز به اندازه تحرك ناشي از رقابت در عرصه فرهنگ قادر به رونق و تقويت آثار جبهه فرهنگي انقلاب نمي‌شود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن