تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833007598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس انستیتو فلسفه روسیه: انقلاب ایران مهمترین اتفاق قرن بود/ ایده جدایی دین از سیاست محصول انقلاب ترکیه است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس انستیتو فلسفه روسیه:انقلاب ایران مهمترین اتفاق قرن بود/ ایده جدایی دین از سیاست محصول انقلاب ترکیه است
خبرگزاری فارس: انقلاب ایران مهمترین اتفاق قرن بود/ ایده جدایی دین از سیاست محصول انقلاب ترکیه است
رئیس انستیتو فلسفه روسیه گفت: انقلاب اسلامی ایران مهمترین واقعه قرن بود که نشان داد اسلام در صدد یافتن مدل متمدن اسلامی امروزی است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همایش یک روزه «فلسفه و عرفان اسلامی در علم معاصر» صبح امروز (۹ خرداد) در دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبائی آغاز شد. در نوبت صبح این همایش که مدیریت آن را علی‌اصغر مصلح استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی بر عهده دارد، پروفسور آندره اسمیرنف رئیس انستیتو فلسفه روسیه، غلامرضا اعوانی استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، رزانا پسخو استاد فلسفه دانشگاه دوستی روسیه، کریم مجتهدی و غلامحسین ابراهیمی دینانی اساتید فلسفه دانشگاه تهران حضور دارند. پروفسور اسمیرنف در ارائه خود با موضوع نگاهی اجمالی به فلسفه ابن عربی توضیح داد: امروز می‌خواهم درباره فلسفه ابن عربی صحبت کنم، ما در جهانی زندگی می‌کنیم که برخی مباحث آن را اگر بخواهیم به زبان آکادمیک بیان کنیم سخت است باید ببینیم در جهان اسلام امروز چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟ وی در ادامه افزود: در جهان اسلام چه اتفاقاتی در حال وقوع است؟ هیچ کس از ما دقیق نمی‌دانیم که این مسئله داعش چطور در جهان اسلام پدید آمده است ما و همکارانمان در روسیه و دیگر اسلام شناسان معتقد هستیم که اسلام دین صبر و شفقت است اما آنچه امروز در دنیا توسط داعش نمایش داده شده خیلی متعصبانه است از طریق جنگ نمی‌توان بر داعش پیروز شد امروز آنچه از سوی داعش اعمال می‌شود به لحاظ انسانی به معیارهای انسانیت نزدیک نیست. اسمیرنف با اشاره به اینکه می خواهند واکنش همکاران خود در ایران را درباره داعش بپرسند، توضیح داد: در تحقیقات غرب و روسیه همیشه صحبت از اسلام فرهنگی است این واژه فرهنگ اسلامی را هم مسلمانان در غرب و هم سیاسیون که می‌خواهند اسلام را در سیستم غرب پیاده کنند، مطرح می‌سازند. همیشه به فرهنگ اسلام یک دید مثبت داشته‌ام که این کاملا مخالف با اسلام جنگ طلب است. وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا واقعا می‌توان از نظر منطقی آن فرهنگ اسلام را از سایر حواشی جدا کرد، اظهار داشت: در جریان انقلاب ترکیه در قرن بیستم حرکت عظیمی بوجود آمد، یکی از فیلسوفان این ایده را مطرح کرد که اسلام باید از دولت جدا شود و فقط به معنویات بپردازد. در حالی که دین فقط باید با فکر اداره بشود و تمام دانشگاه‌ها و مراکز دنیا از طریق فکر و منطق پایه گذاری و اداره شده است. پروفسور اسمیرنف با تأکید بر اینکه بحث جدایی دین و دنیا عامل پدید آمدن داعش شد، توضیح داد: برخی تصور می‌کنند این وضعیت اسلام خیلی خوب است! درحالیکه وقتی صحبت از فرهنگ اسلامی می‌شود باید از اسلام سیاسی هم صحبت به عمل بیاید چرا که دین و سیاست هم از جدایی ناپذیر است و این اسلام سیاسی تلاشی برای ایجاد توازن بین دین و دنیا است. زمانی که فشار زیادی از طرف فرهنگ غربی بر ما اعمال و ایده سکولاریسم مطرح می‌شود در جواب ما یک چیز بدی را دریافت می‌کنیم و این اسلام سیاسی که متأسفانه در جهان به شکل داعش بوجود آمده اگر فشار  غرب برای ساختن اسلام فرهنگی نبود امروز داعش هم به وجود نیامده بود این اسلام فرهنگی بر اثر تفکر اروپا بوجود آمد. این فیلسوف روسی با بیان اینکه ایران به اعتقاد من خود را ازاین جریان خطرناک دور نگه داشته، توضیح داد: انقلاب اسلامی چنین چیزی را نشان می‌دهد و من تصور می‌کنم انقلاب اسلامی ایران یکی از مهمترین وقایع قرن بوده که نشان می‌دهد جهان اسلام در صدد یافتن مدل متمدن امروزی است مسیر ایران خیلی سخت و یک تجربه خیلی مهم در قرن ما بوده است. وی در ادامه یادآور شد: چنین چیزهایی در جهان اهل سنت هم به وجود آمد ولی مسیر در ایران متفاوت بود با تأسف باید گفت جدایی سیاست‌ها و فرهنگ‌ها در جهان اهل سنت به وجود آمد چطور ما می‌توانیم با این امر مبارزه کنیم؟ متأسفانه سیاستمداران و فیلسوفان در حال حاضر خیلی کم درباره عمق این قضیه فکر می‌کنند اگر آن فرهنگ واقعی را ما اجرا نکنیم فکر کنم نتوانیم درباره این مشکل رهایی یابیم. درحالیکه اگر به این مسئله برنگردیم فرنگ و سیاست یکی نشوند این مشکلات حل نخواهد شد. * همچنین رزانا پسخو در از دانشگاه ملل دوستی روسیه با ارائه مقاله خود با عنوان «تناقض نمایی به منزله روش فهم معانی الهی بر اساس کتاب محمد عبدالجبار النفری» با تشکر از میزبانان خود در ایران گفت: درباره متنی از محمد عبدالجبار در زمینه صوفیه صحبت می‌کنم. عبارت پارادوکسیکال (متناقض‌نما) معانی متعددی دارد اما معنی متداول آن متناقض منطقی است که در یک  گزاره بخشی نافی و بخشی دیگر از لحاظ ریشه شناسی بررسی می‌شود. وی در ادامه گفت:‌ این واژه به یونان باستان باز می‌گردد، دارای دو بخش پارا به معنی غیر و ضد و داکا به معنای عقیده است. در این محور لفظ پارادوکس تفسیرش چیزی است که در تناقض با عقیده عام است. در فلسفه دو نوع اصلی پارادوکس وجود دارد اولی منطقی و دومی معناشناختی است یک پروژه پارادوکس در لغت نامه های فلسفی متعدد نمایانگر نتایج مورد انتظار ماست اگرچه این مفهوم بین فلاسفه چندان رایج نیست برخی نادیده می‌گیرد و برخی ارجاع به مقالات دیگران می‌دهند. پسخو با اشاره به اینکه برخی متناقض نماها دائم در متون مختلف تکرار می‌شوند، گفت: براساس متن عبدالجبار این تعاریف اصلا درست نیست که در کار او تعریف پارادوکس به معنای یک امر غیر منتظره است. براساس متن او متناقض نما دارای سه دسته است نخست پارادوکس منطقی که بهترین نحو کلام خداست نه سخنان خود نویسنده، این بسیار مهم است که درک و فهم کار او بهترین عبارت است. وی همچنین افزود: من دقیقا نمی‌دانم اینها صحبت‌های «نفری» است یا کلام خدا اما هر چه هست تأثیرش زیاد است پس استفاده از متناقض نما در سبک شناسی خیلی مهم است استفاده از کلمات متناقض نما به همین دلائل راه سخن گفتن از جانب خداست بر اساس این گزارش، نوبت عصر این همایش از ساعت 15 آغاز می‌شود و تا ساعت 19 ادامه می‌یابد. مدیریت این بخش بر عهده رضا سلیمان‌حشمت دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی است. در این بخش از برنامه قاسم پورحسن دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی، ایلشات نصیراف استاد فلسفه انستیتو فلسفه روسیه، علی‌اصغر مصلح استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی، سیدجواد میری دانشیار فلسفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و تاتیانا کورنیوا پژوهشگر انستیتو فلسفه روسیه سخنرانی می کنند. انتهای پیام/ک

95/03/09 :: 12:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن