واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اينبار «خانه دختر» در ژاپن وطن فروشي ميكند!
ارديبهشت امسال اصغر خمسه يك عكاس خبري از ايران با مجموعه عكس «آتش نفرت» با موضوع جشنواره پسند و ضدايراني قربانيان اسيدپاشي، برنده جايزه جهاني عكاسي «سوني» شد.
نویسنده : فرزين ماندگار
جشنوارههاي عكاسي خارجي همواره با استقبال از سياه نمايي در ايران به اينگونه عكسها روي خوش نشان و به اين آثار جايزه دادهاند. پرترههاي خمسه برنده بخش عكاسي حرفهاي معاصر شد كه مهمترين بخش اين رويداد است. داوران براي انتخاب به مجموعه عكسهاي ارسالي عكاس توجه و براساس آن برنده را انتخاب كردهاند. اين رويداد در 14 بخش، برندگان خود را كه از كشورهاي مختلف بودند، اعلام كرد.
از اين رويداد ماهها ميگذرد اما آنچه سبب شد اين ماجراي تلخ مجدد مطرح شود مطلبي است كه يكي از مسافران هيئت اعزامي ايران به ژاپن در صفحه اينستاگرام خود به آن اشاره كرده است.
حامد يامينپور كه اخيراً همراه با هيئت ايراني به منظور شركت در مراسم سالگرد بمباران اتمي هيروشيما و جشنواره فيلم صلح و دوستي ايرانيان به ژاپن سفر كرده در متن اينستاگرامي خود نوشته است: «متأسفم كه اين عكسها را منتشر ميكنم. اين عكسها برنده جايزه جهاني «سوني» شدهاند. آقاي اصغر خمسه به خاطر ارائه اين تعريف از ايران 25هزار دلار جايزه گرفته است. جهانيان از طريق تصاوير اسيدپاشي با ايران آشنا ميشوند. بنده ايشان را نميشناسم ولي به نظر من ايشان ارزان فروشي كردهاند.»
اين فعال فرهنگي در ادامه اين متن آورده است: اين خبر مربوط به چند هفته قبل است. ولي در سفر اخيرم به ژاپن با برخي نخبههاي ايراني آشنا شدم كه از اين اتفاق بسيار ناراحت بودند. آنها ميگفتند هرقدر ما تلاش ميكنيم چهرهاي فرهنگي و انساني از ايران ايجاد كنيم، عدهاي نظير اين عكاس رشتههاي ما را پنبه ميكنند. همچنين متأسفم كه عرض كنم از ميان دهها فيلم ايراني فيلم توقيف شده «خانه دختر» براي نمايش در فستيوال توكيو انتخاب شده است!
اميدوارم از اين طريق بتوانيم جلوي تكرار چنين اتفاقات تأسفباري را بگيريم. آدمهايي داريم كه هيچ اعتقادي به جمهوري اسلامي ندارند ولي دستكم دغدغه آبروي وطنشان را دارند. وطن، شرف ماست.
نوبت ارزان فروشي به «خانه دختر» رسيد
روزنامه «جوان» در چند شماره قبل طي مطلبي به نگاه توهينآميز و مفسدهآميز فيلم «خانه دختر» و سخنان تازه تهيهكننده اين فيلم براي دريافت مجوز اكران اين فيلم اشاره كرده بود.
آنجا به اين موضوع اشاره كرديم كه نفس ساخته شدن چنين فيلمي حتي اگر راه به اكران عمومي نبرد؛ تبعات ضدفرهنگي و ضدملي خود را برجاي خواهد گذاشت و چه بسا سازندگان و تهيهكنندگان اين آثار اصولاً به سفارش و انگيزههاي ديگري غير از نمايش عمومي در ايران چنين فيلمهايي را ميسازند.
اين ادعا وقتي بيشتر رنگ واقعيت به خود ميگيرد كه چندي پيش يكي از اعضاي شوراي پروانه نمايش صراحتاً از اين سخن گفته بود كه كارگردان فيلم غيرقابل نمايش «ارادتمند؛ بهاره، نازنين، تينا» اصولاً نبايد ترديدي در دريافت نكردن مجوز نمايش فيلمش به خود راه دادهباشد، با اينحال او اين فيلم را بدون نگراني ساخته است.
نكته اينجاست كه چنين آثاري اصولاً به منظور ارائه به جشنوارههاي خارجي ساخته ميشوند و از اين نظر نيز هيچ دغدغهاي براي بازگشت سرمايه ندارند. فيلمهايي كه پيش از اين از آنها با عنوان فيلمهاي سفارتي ياد شده بود.
گرايشهاي موذيانه و ضدفرهنگي از اين دست نيازمند تدابير وزارت ارشاد براي جلوگيري از اشاعه چنين تصاوير ضدملي به خارج از كشور است.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]