محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845062307
پیام زندگی امام رضا (ع) برای ما چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
پیام زندگی امام رضا (ع) برای ما چیست؟ رهبر انقلاب فرموده اند: ما نباید فقط به مرقد امام علیبن موسیالرضا اظهار ارادت کنیم؛ او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم؛ زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه میکنم...
به گزارش فرهنگ نیوز، مقام معظم رهبری در بیاناتشان در جمع مردم مشهد در آستان مقدس رضوی 03/09/1363در تبیین بعد مبارزه سیاسی امام رضا و اولویت و گستردگی میزان آن در زندگانی امام رضا(ع) فرمودهاند: «پیام زندگی علیبن موسیالرضا(ع)چیست؟ ما که نباید فقط به مرقد امام علیبن موسیالرضا اظهار ارادت کنیم؛ او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم؛ زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه میکنم. بدانید پیام زندگی پرماجرای علیبنموسیالرضا(ع) به ما عبارت است از مبارزهی دائمی خستگیناپذیر.»
ایشان به مناسبتهای مختلف ردپای این عنصر سیاسی در زندگانی حضرت را هم در دوره بیست سالهی حضور حضرت در مدینه، نحوه پذیرش ولایتعهدی و اعلام آن، نحوه حرکت حضرت در مسیر مدینه تا مرو و هم در نوع تقابل با عملکرد و نقشههای مامون، سراغ میدهند.
در این مختصر به برخی از این فصول مبارزاتی حضرت که در بیانات رهبر معظم به زیبایی بیان شده اشاره مینماییم.
* مبارزه حاد سیاسی امامان بعد از عاشورا
باید اعتراف کنیم که زندگی ائمه، علیهمالسلام، بهدرستی شناختهنشده و ارج و منزلت جهاد مرارتبار آنان حتی بر شیعیانشان نیز پوشیده مانده است. علیرغم هزاران کتاب کوچک و بزرگ و قدیم و جدید درباره زندگی ائمه علیهمالسلام، امروز همچنان غباری از ابهام و اجمال، بخش عظیمی از زندگی این بزرگواران را فرا گرفته وحیات سیاسی برجستهترین چهرههای خاندان نبوت که دو قرن و نیم از حساسترین دورانهای تاریخ اسلام را دربرمیگیرد با غرضورزی یا بیاعتنایی و یا کجفهمی بسیاری از پژوهندگان و نویسندگان روبهرو شده است. این است که ما از یک تاریخچه مدون و مضبوط درباره زندگی پرحادثه و پرماجرای آن پیشوایان، تهیدستیم.
زندگی امام هشتم(ع) که قریب بیستسال از این دوره تعیینکننده و مهم را فراگرفته ازجمله برجستهترین بخشهای آن است که بهجاست درباره آن تامل و تحقیق لازم بهکار رود.
مهمترین چیزی که در زندگی ائمه علیهمالسلام، بهطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سیاسی» است. از آغاز نیمه دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی بهطور آشکار با پیرایههای سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت، ائمه اهل بیت علیهمالسلام، مبارزه سیاسی خود را بهشیوهای متناسب با اوضاع و شرایط، شدت بخشیدند.
اینمبارزه، بزرگترینهدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه امامت بود. بیشک تبیین و تفسیر دین با دیدگاه مخصوص اهل بیت وحی و رفع تحریفها و کجفهمیها از معارف اسلامی و احکام دینی نیز هدف مهمی برای جهاد اهل بیت بهحساب میآمد. اما طبق قرائن حتمی، جهاد اهل بیت به این هدفها محدود نمیشد و بزرگترین هدف آن، چیزی جز تشکیل حکومت علوی و تأسیس نظام عادلانه اسلامی نبود. بیشترین دشواریهای زندگی مرارتبار و پر از ایثار ائمه و یاران آنان بهخاطر داشتن این هدف بود و ائمه علیهمالسلام، از دوران امام سجاد علیهالسلام و بعد از حادثه عاشورا به زمینهسازی درازمدت برای این مقصود پرداختند.
در تمام دوران صدوچهل ساله میان حادثه عاشورا و ولایتعهدی امام هشتم(ع)، جریان وابسته به امامان اهل بیت یعنی شیعیان، همیشه بزرگترین و خطرناکترین دشمن دستگاههای خلافت بهحساب میآمد. در این مدت بارها زمینههای آمادهای پیش آمد و مبارزات تشیع که باید آنرا نهضت علوی نام داد به پیروزیهای بزرگی نزدیک گردید.
اما، در هر بار موانعی برسر راه پیروزی نهایی پدید میآمد و غالبا بزرگترین ضربه از ناحیه تهاجم بر محور و مرکز اصلی این نهضت، یعنیشخص امام در هر زمان و به زندان افکندن یا به شهادت رساندن آنحضرت وارد میگشت و هنگامیکهنوبت به امام بعد میرسید، اختناق و فشار و سختگیری بهحدی بود که برای آماده کردن زمینه به زمان طولانی دیگری نیاز بود.
* مبارزه و جهاد امام رضا
ائمه علیهمالسلام، در میان طوفان سخت این حوادث هوشمندانه و شجاعانه تشیع را همچون جریانی کوچک اما عمیق و تند و پایدار از لابهلای گذرگاههای دشوار و خطرناک گذراندند و خلفای اموی و عباسی در هیچ زمان نتوانستند با نابود کردن امام، جریان امامت را نابود کنند و این خنجر برنده همواره در پهلوی دستگاه خلافت، فرورفته ماند و بهصورت تهدیدی همیشگی آسایش را از آنان سلب کرد. هنگامیکه حضرتموسیبنجعفر(ع)، پس از سالها حبس در زندان هارونی مسموم و شهید شد، در قلمرو وسیع سلطنت عباسی اختناقی کامل حکمفرما بود. در آن فضای گرفته که به گفته یکی از یاران امام علیبن موسی(ع)، «از شمشیر هارون خون میچکید»، بزرگترین هنر امام معصوم و بزرگوار ما آن بود که توانست درخت تشیع را از گزند طوفان حادثه سلامت بدارد و از پراکندگی و دلسردی یاران پدر بزرگوارش مانع شود و با شیوه تقیهآمیز و شگفتآوری جان خود را که محور و روح جمعیت شیعیان بود حفظ کرد و در دوران قدرت مقتدرترین خلفای بنیعباس و در دوران استقرار و ثبات کامل آن رژیم، مبارزات عمیق امامت را ادامه داد.
تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران دهساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنجساله جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه درازمدت اهل بیت علیهمالسلام را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهتگیری و همان اهداف ادامه میداده است. هنگامی که مأمون در سال صد و نود و هشت از جنگ قدرت با امین فراغت یافت و خلافت بیمنازع را به چنگ آورد، یکی از اولین تدابیر او حل مشکل علویان و مبارزات تشیع بود، او برای این منظور، تجربه همه خلفای سلف خود را پیش چشم داشت. تجربهای که نمایشگر قدرت، وسعت و عمق روزافزون آن نهضت و ناتوانی دستگاههای قدرت از ریشهکن کردن و حتی متوقف و محدود کردن آن بود. او میدید که سطوت و حشمت هارونی حتی با بهبندکشیدن طولانی و بالاخره مسموم کردن امام هفتم در زندان هم نتوانست از شورشها و مبارزات سیاسی، نظامی، تبلیغاتی و فکری شیعیان مانع شود. او اینک در حالی که از اقتدار پدر و پیشینیان خود نیز برخوردار نبود و بعلاوه بر اثر جنگهای داخلی میان بنیعباس، سلطنت عباسی را در تهدید مشکلات بزرگی مشاهده میکرد، بیشک لازم بود به خطر نهضت علویان به چشم جدیتری بنگرد. شاید مأمون در ارزیابی خطر شیعیان برای دستگاه خود واقعبینانه فکر میکرد. گمان زیاد بر این است که فاصله پانزده ساله بعد از شهادت امام هفتم تا آن روز و بهویژه فرصت پنجساله جنگهای داخلی، جریان تشیع را از آمادگی بیشتری برای برافراشتن پرچم حکومت علوی برخوردار ساخته بود.
* نبرد قائله ولایتعهدی
مأمون این خطر را زیرکانه حدس زد و درصدد مقابله با آن برآمد و بهدنبال همین ارزیابی و تشخیص بود که ماجرای دعوت امام هشتم از مدینه به خراسان و پیشنهاد الزامی ولیعهدی به آنحضرت پیش آمد و این حادثه که در همه دوران طولانی امامت کمنظیر و یا در نوع خود بینظیر بود، تحقق یافت.
در حادثه ولایتعهدی، امام هشتم علیبن موسیالرضا(ع)، در برابر یک تجربه تاریخی عظیم قرار گرفت و در معرض یک نبرد پنهان سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن میتوانست سرنوشت تشیع را رقم بزند، واقع شد.
در این نبرد، رقیب که ابتکار عمل را بهدست داشت و با همه امکانات به میدان آمده بود، مأمون بود. مأمون با هوشی سرشار و تدبیری قوی و فهم ودرایتی بیسابقه قدم در میدانی نهاد که اگر پیروز میشد و میتوانست آنچنان که برنامهریزی کرده بود کار را به انجام برساند، یقینا به هدفی دست مییافت که از سال چهل هجری یعنی از شهادت علیبن ابیطالب(ع)، هیچیک از خلفای اموی و عباسی با وجود تلاش خود نتوانسته بودند به آن دستیابند، یعنی میتوانست درخت تشیع را ریشهکن کند و جریان معارضی راکه همواره همچون خاری در چشم سردمداران خلافتهای طاغوتی فرو رفته بود بهکلی نابود سازد.
اما امام هشتم با تدبیری الهی بر مامون فائق آمد و او را در میدان نبرد سیاسی که خود بهوجود آورده بود بهطور کامل شکست داد و نه فقط تشیع، ضعیف یا ریشهکن نشد بلکه حتی سالدویست و یک هجری، یعنی سال ولایتعهدی آنحضرت، یکی از پربرکتترین سالهایتاریختشیع شد و نفس تازهای در مبارزات علویان دمیده شد؛ و این همه به برکت تدبیر الهی امام هشتم و شیوه حکیمانهای بودکهآناماممعصومدراین آزمایش بزرگ از خویشتن نشان داد.
* برکات نحوه حرکت به مرو
بعد از حرکت حضرت رضا به طرف ایران و آمدن به خراسان، یکی از اتفاقاتی که افتاد، همین بود.... که قبل از آن، شیعیان در همهجا تک و توک بودند؛ اما بیارتباط به هم، ناامید، بدون هیچ چشماندازی، بدون هیچ امیدی؛ سلطة حکومت خلفا هم که همهجا بود؛ قبلش هم هارون بود با آنقدرت فرعونی. حضرت که به طرف خراسان آمدند و از این مسیر عبور کردند،(ایران) شخصیتی در مقابل مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق و هم نورانیت را جلوی چشم آنها میگذاشت؛ اصلاً مردم مثل چنین شخصیتی را ندیده بودند. قبل از آن، چقدر از شیعیان میتوانستند از خراسان حرکت کنند و به مدینه بروند و امام صادق را ببینند؟
اما در این مسیر طولانی، همهجا امام را از نزدیک دیدند؛ چیز عجیبی بود؛ کأنّه انسان پیغمبر را مشاهده کند. آن هیبت و عظمت معنوی، آن عزت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیت و آن علم وسیع - که هرچه میپرسی و هرچه میخواهی، در دستش هست؛ چیزی که اصلا مردم آنرا ندیده بودند - ولولهای راه انداخت.
امام به خراسان و مرو رسیدند..... بعد از یکی دو سال هم که شهادت حضرت بود و مردم داغدار شدند. هم ورود امام - که نشان دادن جلوهای از چیزهای ندیده و نشنیده مردم بود - و هم شهادت آنبزرگوار - که داغ عجیبی بنا کرد. در واقع تمام فضای این مناطق را در اختیار شیعه قرار داد؛ نه اینکه حتماً همه شیعه شدند، اما همه محب اهل بیت شدند.
در این فضا، شیعیان ریختهاند کار کنند. شما میبینید ناگهان سر و کله اشعریین در قم پیدا میشود. اینها چرا آمدند؟ اشعریین که عربند. اینها پا شدند به قم آمدند و بساط حدیث و معارف اسلامی را در قم پهن کردند و آنجا را پایگاه قرار دادند.
در ری هم امثال کلینی بلند شدند. کسی مثل کلینی ابتدا به ساکن از شهری بلند نمیشود؛ باید محیط شیعه باشد، باید محیط معتقد باشد تا بتواند جوانی را با این خصوصیات پرورش دهد که بعد او بشود کلینی.
بعد همینطور که این حرکت ادامه پیدا کرده، شما ببینید شیخ صدوق(ره) تا هرات و خراسان و جاهای دیگر رفته و برای شیعه حدیث جمع آوری کرده؛ این خیلی مهم است.
محدثین شیعه در خراسان چه کار میکنند؟ محدثین شیعه در سمرقند چهکار میکنند؟ در سمرقند چه کسی هست؟ شیخ عیاشی سمرقندی. عیاشی سمرقندی در همان شهر سمرقند بوده که گفته این در بیانات شیخ کشّی هست. خود شیخ کشّی، سمرقندی است. بنابراین حرکت امام ؛ کان بیته مرتعاً لشیعة و لعلماء و بعد شهادت مظلومانة آنبزرگوار کاری کرد که این فضا دست ائمه علیهم السلام افتاد؛ ائمه هم بنا کردند به استفاده کردن.
منبع: تسنیم
95/5/22 - 13:40 - 2016-8-12 13:40:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]
صفحات پیشنهادی
مداحی، نرمافزار و پیامک شهادت امام صادق(ع)/ داستانهای جالب از زندگی امام ششم شیعیان
مداحی نرمافزار و پیامک شهادت امام صادق ع داستانهای جالب از زندگی امام ششم شیعیان مجموعه تولیدات باشگاه خبرنگاران جوان به مناسبت شهادت امام صادق ع را در این بسته خبری بخوانید به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان مجموعه تولیدات باشگابزرگترین ترس کارگردان «صاحبدلان» چیست؟/قصه ای درباره امام رضا(ع) در 75 سال پیش
فرهنگ > تلویزیون - کارگردان سریال صاحبدلان مهمان مهران مدیری در برنامه دورهمی بود و در این برنامه از پروژهای که درباره امام رضا ع میخواهد بسازد گفت و اینکه از چه چیزی در زندگیاش بیش از همه چیز میترسد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حسین لطیفی در برنامه «به همت فرهنگسرای مهر نشست تخصصی بررسی «دایرةالمعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی(ره)» برگزار میشود
به همت فرهنگسرای مهرنشست تخصصی بررسی دایرةالمعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی ره برگزار میشود نشست تخصصی بررسی دایرةالمعارف مصور تارخ زندگی امام خمینی ره با حضور ناشر و پدپدآورندگان کتاب در فرهنگسرای مهر برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس فرهنگسرای مهر به مناسبت بیست و هپیام وزیر ارشاد اسلامی به چهاردهمین جشنواره امام رضا(ع)
پیام وزیر ارشاد اسلامی به چهاردهمین جشنواره امام رضا ع شناسهٔ خبر 3731340 - چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶ ۱۷ فرهنگ > فرهنگ عمومی jwplayer display inline-block; وزیر ارشاد به مناسبت آغاز چهاردهمین جشنواره امام رضا ع پیامی صادر کرد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد بیسخنان امام رضا (ع) در قالب فیلم کوتاه به جهانیان منتقل شود
هفتمین نشست شورای هماهنگی بزرگداشت جشن های مردمی دهه کرامت با حضور آیت الله محمدی ری شهری و اعضای این شورا در تالار شیخ کلینی ره آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ع برگزار شد به گزارش واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام در این نشست آیت الله محمد مویژگیهای همسر صالح از نگاه امام رضا(ع)
ویژگیهای همسر صالح از نگاه امام رضا ع خداوند متعال میفرماید ما از جنس خودتان همسرانی را آفریدیم تا برای شما ایجاد آرامش کنند و بین شما مودت و رحمت قرار دادیم به گزارش فرهنگ نیوز حجتالاسلام محمد مهدی مهدویسیرت استاد حوزه و دانشگاه درباره ویژگیهای همسر در نگاه قرآن وثبت آئین نمادین ورود کاروان امام رضا (ع) به ایران در میراث معنوی
ثبت آئین نمادین ورود کاروان امام رضا ع به ایران در میراث معنوی رضا مردانی گفت به مناسبت دهه کرامت سالروز ولادت حضرت معصومه س و ولادت امام رضا ع آئین نمادین ورود کاروان امام رضا ع به ایران چهارشنبه ١٣ مرداد در خرمشهر برگزار می شود وی با بیان اینکه این آئین هر سال در مرز شجشنوارهی امام رضا (ع) دارای ارزش بینالمللی است
در نشست چهاردهمین جشنوارهی بینالمللی امام رضا ع مطرح شد جشنوارهی امام رضا ع دارای ارزش بینالمللی است مدیرعامل بنیاد امام رضا ع بیان کرد تنها در یکی از برنامههای جشنواره امسال امام رضا ع دویست و سی وهشت هزار نفر از سراسر جهان شرکت می کنند به گزارش خبرنگار ایلنا نشستچه آدابی را هنگام زیارت امام رضا (ع) رعایت کنیم؟
چه آدابی را هنگام زیارت امام رضا ع رعایت کنیم دیدار با هر فردی آداب ویژهای دارد هر چه آن فرد بزرگتر و شریفتر باشد مسلماً برای دیدارش اهمیت زیادتری قائلیم و آداب بیشتری را رعایت مینماییم به گزارش فرهنگ نیوز امامان معصوم ما علیهم السلام كه حجتهای الهی بر روی زمین«گفتگو و عقلانیت در سیره امام رضا (ع)؛ شعار جشنواره رضوی
گفتگو و عقلانیت در سیره امام رضا ع شعار جشنواره رضوی چهاردهمین جشنواره بینالمللی امام رضا ع با شعار گفتگو و عقلانیت در سیره امام رضا ع پنجشنبه 21 مرداد ماه افتتاح میشود به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حاضر در محل برگزاری نشست خبری چهارد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها