محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826229322
چاووش خوانی سنت دیرین مردم چهارمحال و بختیاری در ماه رمضان
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چاووش خوانی سنت دیرین مردم چهارمحال و بختیاری در ماه رمضان شهرکرد-ایرنا- مراسم چاووش خوانی یکی از سنت های مردم چهارمحال و بختیاری است که با آغاز ماه مبارک رمضان آغاز می شود و نهایت آن سحرخوانی و اذان های حلقومی است که در برخی از نقاط این استان در سحرگاهان ماه مبارک رمضان وجود دارد.
بیشترین آداب و سنت های مردم چهارمحال و بختیاری در ماه مبارک رمضان مربوط به دهه پایانی این ماه بزرگ است که از سه سنت دیرین ؛ دو سنت آن در هیچ کجای ایران نظیر ندارد. ازاین سه سنت دیرین ، آیین سنتی کاکولی پزان یکی دیگر از سنت های دیرین مردم در این ماه است که عده ای معتقدند که این نان شیرین ،طعم شیرین قصاص ابن ملجم است. سنت دیگر خاص مردم این منطقه حنای روز بیست و هفتم است که از سوی زنان در شهرکرد برگزار می شود. ***سنت چاووش خوانی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان،آیین سنتی چاووش خوانی بهار قرآن سحرگاه در برخی از نقاط چهارمحال و بختیاری برگزار می شود. اگر چه در سنت چاووش خوانی، چاووش خوانان آمدن بهار را نوید می دادند، اما برخی از چاووش خوانان در سحرگاه روزهای ماه مبارک رمضان، چونان صوراسرافیل با دهل نوازی آمدن بهار ماه خدا و بهار قرآن (رمضان) را نوید می دهند و مردم را برای بیدار شدن موقع سحر آگاه می کنند. این سنت دیرینه اکنون در برخی مناطق رو به فراموشی است و رادیو و تلویزیون جای چاووش خوانان را گرفته است، مردان و زنان در سحرگاهان، اینک با بانگ اذان مساجد و رسانه های شنیداری و دیداری برای روزه داری و اقامه نماز، قیام می کنند. بیش از این که بلندگو در مساجد باب شود، برخی ازمردم با کوبیدن برطبل، نواختن بوق، زدن درب خانه مردم و به صدا درآوردن جرس ها آمدن سحرگاه رمضان را نوید می دادند. این افراد که از آنها درکتاب ˈطهران قدیم ˈ نیز نام برده شده، برای بیدار کردن مردم در سحرگاه رمضان به دیوارهای خانه ها نیز با ضرباتی آرام می کوبیدند و مردم را آگاه می کردند و همه از کار این افراد خشنود بودند. چاووش خوانان همچنین مردم را برای رفتن به زیارت اماکن مقدس و متبرکه با خواندن آیاتی از قرآن و شعر نوید می دادند. درگذشته مردم در بیشتر کشورهای اسلامی به واسطه ˈبیدار باش سحر گاهیˈ که توسط عده ای از نقالان و نوازندگان سازهای بومی نواخته می شد، خود را برای آغاز ماه مبارک رمضان آماده می کردند. در نخستین سحرگاه ماه مبارک رمضان مردم از شب تا ظهر بیدار می ماندند و با برگزاری آیین های معنوی و تطهیر و پوشیدن لباس نو و رنگین، به استقبال ماه مبارک رمضان می رفتند و روز نخستین ماه رمضان کسب و کار تعطیل بود. این آیین هنوز در برخی از شهرهای این استان و شهرهای مختلف جهان اسلام به صورت کمرنگ تداوم دارد و مردم در نخستین سحرگاه روز اول رمضان تا صبح بیدار می ماندند و خود را برای آغاز این ماه آماده می کنند. چاووش خوانان و بیدارباش گوهای ماه رمضان، افرادی متدین و مومن بودند و از بین افراد صالح ضمیر و مسجدنشین انتخاب می شدند و در آخرین سحرگاه ماه مبارک رمضان نیز مردم به آنها عیدی و فطریه پرداخت می کردند. بسیاری از مردم به استقبال ماه مبارک رمضان می روند تا با ورود به این ماه الهی، دست در دامن خالق خویش زده باشند. آیین چاووش خوانی روز اول ماه رمضان اکنون تنها در دو سه روستای چهارمحال و بختیاری رواج دارد و آنها هم توسط پیرمردهایی خوانده می شود که صدایشان به سختی حتی به خانه همسایه می رسد ولی هنوز هم این آیین ادامه دارد. ****سنت پخت نان کاکولی یکی از این سنت های دیرین که هر ساله در آستانه پایان ماه مبارک رمضان انجام می شود،پخت نان ˈ گردک ˈ یا کاکولی در شب بیست و ششم ماه مبارک رمضان است. مردم چهارمحال و بختیاری بر اساس یک سنت دیرین، همزمان با فرارسیدن روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، طی یک آیین خاص اقدام به پخت نوعی نان شیرین و کلوچه شکل با نام محلی ˈ کاکولی ˈ می کنند. در این آیین و سنت دیرین،زنان درسحرگاه روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان آستین ها را بالا می زنند و آتش تنور بر می افروزند و نانی سنتی که پخت آن را از مادران و مادر بزرگ های خویش فرا گرفته اند، آغاز می کنند. نان کاکولی با مخلوط آرد، شکر، شیر، شیره انگور، تخم مرغ، گل رنگ، خشخاش وخشکبارهای افزودنی پخته می شود. زنانی که برای پخت نان کاکولی گردهم جمع شده اند، هر کدام کف دست خود را آرام روی خمیر چانه اول برای تبرک با ذکر دعا می گذارند و آن را پهن می کنند، تا نان اول توسط یک خانم و بانوی ˈ سیدهˈ و مشهور به مومنه بر تنور کوبیده شود. پس از آماده شدن نان کاکولی،آنها را در ظروف چوبی شکل قرار می دهند، تا بخار آنها گرفته شود و ترد باقی بماند. هنگامی که نان ها آماده شد، زنان آن را به عنوان نذر برای همسایه ها به تعداد مشخص می برند و به اصطلاح ˈ کاکولی را برای افطار در بین در و همسایه پخش می کنند ˈ. پخت نان کاکولی قدمتی دیرینه دارد و همه ساله این نان های پخته شده حتی تا روز عید سعید فطر نیز در بین مردم شهرها و روستاهای شهرکرد توزیع می شود. شکل این نوع نان همانند نان های جو قدیم است، با این تفاوت که نان کاکولی شیرین می باشد وبه آن افزودنی هایی مانند مغز گردو و بادام، شیر، شیره و گل رنگ اضافه می کنند. از مهمترین ویژگی های این نان سنتی و محلی ،ماندگاری آن می باشد و کاکولی پخته شده تا یک هفته دوام خواهد داشت. پخت نان کاکولی در ماههای دیگر نیز انجام می شود، اما هیچ کدام حال و هوای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان را ندارد و پخت این نان در ماههای دیگر سال به صورت انفرادی است. زنان و مردان در بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با فراهم کردن آرد از تاپوهای قدیم (مخازن ذخیزه سازی آرد)، شکر، زرده تخم مرغ، گلرنگ ، کنجد و مغز بادام،پشته ای هیزم را برای گرم شدن تنور جمع می کردند و آتش بر جان تنورهای گلی می انداختند و و نان سرخین با نانˈ کاکولیˈ را می پختند، که این سنت همچنان باقی است. مردم چهارمحال و بختیاری پخت این نان را در روز 27 ماه مبارک رمضان که از گذشته تاکنون ˈ روز قصاص ابن ملجم قاتل امام اول شیعیان امیرالمومنین علی (ع) ˈ می دانند، انجام داده و با پخش نان کاکولی این روز را جشن می گیرند و بدین ترتیب ارادت خود را به ائمه اطهار(ع) نشان می دهند. به گزارش ایرنا،در شهرهای شهرکرد و ˈ فرخشهرˈ این آیین به صورت های گوناگون اما با حفظ ساختار سنتی برگزار می شود. ***سنت حنا بران ماه رمضان یکی دیگر از این سنت ها که در بین برخی از خانواده های مردم چهارمحال و بختیاری مرسوم است،رسم ˈحنا بران ˈ است. برخی از خانواده ها ،همزمان با عصرگاه بیست و هفتمین روز ماه مبارک رمضان آیین سنتی و دیرینه حنا بران در چهارمحال وبختیاری را برگزار می کنند. به گزارش ایرنا،زنان روزه دار و مومن شهرکرد از نیمه ظهر بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با حضور در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون اقدام به برگزاری آیین دیرینه حنا بران می کنند. زنان روزه دار ، با لبانی سرشار از زمزمه یا علی(ع)براساس سنتی دیرین که از مادران خویش آموخته اند حنای معطر را به امامزاده می آوردند. آنان یکی یکی گوشه چادر خود را با گوشه لب خویش به دندان گرفته و کاسه حنای خشک را در میان زنان گردآمده، تاب می دهند تا گفت وگوی به لحن حنا و با لهجه شیرین سنت را داشته باشند. به گزارش ایرنا،در این آیین سنتی،پیران میدان داری می کنند و دختران و زنان جوان در اماکن مقدس و تکیه گاه ها به صورت نمادین جامه سیاه از تن بیرون کرده و رخت سپید پوشیده و حنا را به امامزاده می آورند تا پس از تبرک به خانه خویش ببرند. زنان برخی از نقاط چهارمحال وبختیاری پس از اقامه نماز صبح، به امامزاده می آیند و حنا را تا عصر کنار ضریح امامزاده حلیمه و حکمیه نگهداری می کنند. یکی از مورخان چهارمحال وبختیاری می گوید:آیین حنا بران در عصرگاه روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان قدمتی تاریخی دارد. ˈبابک زمانی پور ˈدر گفت وگو با ایرنا افزود:این آیین به صورت تاریخی در این استان در امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد ،طاقانک ، سرپیر برگزار می شده و تاکنون تداوم دارد. به گفته وی،این آیین فقط در بین بانوان رایج است و آیین حنا بران در نزد بانوان این استان بهˈ حنای مراد ˈ و ˈحنای اولادˈ تقسیم می شود. وی گفت: در آیین حنابران زنان ظرف حنا را در صحن امامزاده می چرخانند و هر کدام از آنها یک قاشق از محتوای حنای خشک را از ظرفی دیگر در ظرف خود می ریزند ، و از ظرف حنای خود نیز قاشقی به زنان دیگر هدیه می دهند. زمانی پور یادآور شد:براساس این سنت دیرین زنان هر مرادی که دارند را از خدا طلب می کنند و این آیین تا اذان مغرب در چهارمحال وبختیاری تداوم خواهد یافت و سپس ظرف حنا را به خانه خویش می برند. به گفته وی،زنان روزه دار ظرف حنای خشک را تا روز عید سعید فطر نگهداری می کنند و سپس آن را در روز عید فطر با آب یا گلاب مخلوط می کنند و حنای تر را بر کف دستان خود می کشند تا رنگ حنا بر کف دستان زنان یا کودکان باقی بماند. زمانی پور یادآور شد:قدمت این آیین به قرن ها پیش می رسد و مردم روز بیست و هفتم ماه را رمضان را روز قصاص ابن مجلم قاتل امام اول شیعیان می دانند و روز امامت حضرت امام حسن(ع) برمی شمارند، از این روز پخت نان شیرینی و حنابران را نیز برای خوشنودی در قصاص ابن مجلم انجام می دهند. به گزارش ایرنا،امامزاده حلیمه و حکمیه خاتون از اماکن زیارتی شهرکرد می باشد که در میدان اصلی شهر قرار گرفته است. ˈحناˈ گیاهی است از رده دو لبه جدا گلبرگ که خود تیره مشخصی را بنام حنا می سازد این گیاه بصورت درختچه ای است که در شمال و مشرق آفریقا و شبه جزیره عربستان و ایران و هند کشت می شود. به گزارش ایرنا،آخرین سنت ماه مبارک رمضان در چهارمحال و بختیاری ،نذر روز عید فطر است که برخی از مردم با توزیع نذری این روز را گرامی می دارند. گزارش از محمود رئیسی 2097/1138 /1484
06/04/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
آیین معنوی احیای شب نوزدهم ماه رمضان در چهارمحال و بختیاری برپا شد
آیین معنوی احیای شب نوزدهم ماه رمضان در چهارمحال و بختیاری برپا شد شهرکرد- ایرنا- همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان آیین احیای این شب بزرگ از سوی روزه داران چهارمحال و بختیاری سحرگاه شنبه برگزار شد به گزارش ایرنا مردم چهارمحال وبختیاری در نخستین شب از شبهای لیالی قدر در صفوفنظر مردم را درباره برنامههای رمضان بخوانید - ایسنا
برنامههای رمضانی تلویزیون سالهاست که مورد توجه مردم هستند انگار ماه رمضان برای ما ایرانیها و البته دیگر کشورهای مسلمان با برنامههای افطاری سریالها و برنامههای مناسبتی پس از افطار و ویژهبرنامههای سحر عجین شده و به همین خاطر است که جلب رضایت مردم بیش از همیشه در این ماه مسنت ها و آیین های مردم استان ایلام در ماه رمضان
سنت ها و آیین های مردم استان ایلام در ماه رمضان ایلام - ایرنا - مردم استان ایلام با تبلور فرهنگ های خاص بدلیل حضور اقوام عرب لر کرد و فارس دارای فرهنگ ها و سنت های ویژه ایی در ماه مبارک رمضان هستند سنت ها و آئین هایی که با گذر زمان شاید دستخوش تغییر شده باشند اما هنوز در برخیمحمد علیزاده خواننده بهترین تیتراژ ماه رمضان شد - ایسنا
بهترین تیتراژ پخش شده در ماه مبارک رمضان امسال بر اساس نظرسنجی که توسط برنامه موسیقی "دوباره گوش کن" برگزار شد در نخستین قسمت این برنامه با رای مردم انتخاب و معرفی شد به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی برنامه دوباره گوش کن نخستین نظرسنجی مردمی این برنامه تلویزعضو خبرگان رهبری: ماه رمضان بهترین فرصت برای ترویج آموزه های قرآنی است
عضو خبرگان رهبری ماه رمضان بهترین فرصت برای ترویج آموزه های قرآنی است آستارا - ایرنا - نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت ماه رمضان بهترین فرصت تبلیغی برای اشاعه فرهنگ اسلام ناب محمدی ص و آموزه های قرآنی در جامعه است به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا حجت الاسلام احمد1700 روحانی در ماه رمضان به مناطق مختلف استان کرمان اعزام شدند
1700 روحانی در ماه رمضان به مناطق مختلف استان کرمان اعزام شدند کرمان - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت در ماه رمضان و با تقاضاهای مردمی بالغ بر یکهزار و 700 روحانی را به مناطق مختلف اعزام کرده ایم و هر کدام از این روحانیون حداقل روزانه سه جلسه احکام تفسیر و سخنرانمردم چهارمحال و بختیاری کمترین شکایت را اصناف استان در کشور دارند
مردم چهارمحال و بختیاری کمترین شکایت را اصناف استان در کشور دارند شهرکرد- ایرنا- رئیس اداره اصناف سازمان صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت مردم این استان در سطح کشور کمترین شکایت و نارضایتی را از اصناف استان داشته اند به همین دلیل این استان در زمینه مقام برتر کشوری را کسمساجد چهارمحال و بختیاری برای احیای شبهای قدر آماده شد
مساجد چهارمحال و بختیاری برای احیای شبهای قدر آماده شد شهرکرد-ایرنا- مساجد تکایا و حسینیه های چهارمحال و بختیاری در آستانه فرارسیدن لیالی قدر خود را برای این شبهای بزرگ و عظیم آماده کرده اند به گزارش ایرنا مساجد تکایا و حسینیه های چهارمحال و بختیاری با مناسب سازی فضا و آماده کرآب و گلاب تدبیر طب سنتی برای جلوگیری از ضعف در ماه رمضان
آب و گلاب تدبیر طب سنتی برای جلوگیری از ضعف در ماه رمضان تهران - ایرنا - رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران استفاده از محلول آب و گلاب در مواقع ضعف هنگام ماه رمضان را یک تدبیر ساده طب سنتی دانست و گفت استنشاق گلاب موجب تمدید قوا می شود دکتر روشنک قدس در گفت و گو با خسنت های ماه رمضان در آذربایجان شرقی؛ از کره نی تا قاباخلاما
سنت های ماه رمضان در آذربایجان شرقی از کره نی تا قاباخلاما تبریز-ایرنا- رسوخ فناوری و زندگی ماشینی در فضای معنوی مردم ذائقه عبادت و بندگی روزه داران را نیز تغییر و آن را در ماه رمضان تحت تاثیر قرار داده است قبل از سحری حال و هوا و تب و تاب رمضان مثل موجی محله ها را در برمی گرفت-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها