تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837130560
آتش جهنم چگونه با انسان حرف می زند؟
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
آتش جهنم چگونه با انسان حرف می زند؟ انسان در قيامت زنده است و حيات دارد و وقتی حيات داشته باشد، هم روح و هم جسم او حيات دارد؛ به قول قرآن عالم حَيَوان است و اين عالم حَيَوان، له ما يا عليه ما شهادت می دهد. به اين معاد جسمانی مثلی می گويند.
به گزارش فرهنگ نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مظاهری؛ حضرت آیت الله مظاهری در سلسله درس های اخلاق خود «معاد جسمانی مثلی» را مورد بحث قرار داده اند که در ذیل می آید.بحث دربارۀ يک امر مهم عرفانی و اخلاقی است و آن معرفة النفس، انسان شناسی و خودشناسی است. بيست فصل از اين بحث عنوان گردید. فصل بيستم راجع به انسان و رابطۀ او با معاد بود. شش مبحث در اين باره صحبت شد. بحث هفتم يک بحث فوق العاده مهم کلامی است که جنبۀ عرفانی و اخلاقی دارد و رابطۀ انسان با معاد است.* معاد جسمانی همراه با معاد روحانیاول چيزی که همۀ ما بايد به آن توجه داشته باشيم اين است که معاد، معاد جسمانی است. يعنی انسان با همين هيکل و با همين روح و جسم و با همين صورت و ماده وارد صف محشر می شود و حساب و کتاب دارد؛ اين انسانی که مرکب از جسم و روح است، يا بهشتی می شود يا جهنمی. لذا اين معاد جسمانی يک ضرورت در اسلام عزيز است و کسی منکر معاد جسمانی باشد، مسلمان واقعی نيست. هزار و چهارصد آيه در قرآن در خصوص معاد بوده و بيش از دويست آيه دربارۀ معاد جسمانی است.عربی نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله آمد و استخوان مرده ای که در دستش بود را خاک (پودر) کرد و خاک استخوان در هوا پراکنده شد. به پيغمبر اکرم«صلّی الله علیه وآله وسلّم» گفت: يا رسول الله! آيا اين استخوان پوسيده دوباره برمی گردد؟ اين استخوان يعنی معاد جسمانی يعنی اين جسم ما که پوسيده است، دوباره زنده می شود؟! آنگاه آيۀ شريفه نازل شد. مفهوم آيۀ شريفه در قرآن مکرّر تکرار شده است: «وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَميمٌ ، قُلْ يُحْييهَا الَّذي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَليمٌ»[1]؛ برای ما مثال می زنند و می گويند آيا استخوان پوسيده زنده می شود يا نه! به آنها بگو چطور تک سلولی که از زن و مرد است يک آدم می شود، همينطور که خدا قدرت دارد يک تک سلول را آدم کند، قدرت دارد استخوان پوسيده را دوباره زنده کند. نظير اين آيه در قرآن زياد است.* قرآن و معجزۀ اثر انگشت در معاديکی از معجزات بزرگ قرآن آیۀ سوم سورۀ قیامت است و دنيای روز اقرار دارد که اين معجزه است. دنيای انگشت نگاری می گويد: دو انسان نمی توانيد پيدا کنيد که سرانگشت های اين دو انسان مثل هم باشد. لذا اين انگشت نگاری که شما شنيده ايد از نظر علمی مسلّم است. اگر الان هفت هشت ميليارد نفر در جهان باشند، در هفت هشت ميليارد انگشت، خط های سر انگشت متفاوتند. حتی دو برادر که دو قلو هم باشند و خيلی به هم شباهت داشته باشند، اما خط های سر انگشت اينها با هم تفاوت فاحش دارد. آن انگشت نگاری خوب می فهمد که اين اثر انگشت از کداميک است. قرآن اين را متذکّر می شود و می فرمايد: «لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ، وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ، أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ، بَلى قادِرينَ عَلى أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ»[2]؛ قسم به روز قيامت، قسم به اين نفس لوامه ای که اگر در کسی باشد، رستگار می شود. بعضی گمان می کنند استخوان های انسان زنده نمی شود. يا رسول الله! به اينها بگو نه تنها استخوان ها زنده می شود و نه تنها هيکل به تمام معنا برمی گردد، بلکه خط های سر انگشت نيز دوباره برمی گردد.اين از معجزات بزرگ قرآن است که در زمانی که سواد الفبا هم نداشتند، قضيۀ انگشت نگاری را برای مثال معاد در قرآن آورده است. و علی کل حالٍ نظير اين دو آيه بيش از صدها آيه است که معاد، معاد جسمانی است. الاّ اينکه بايد توجه به اين مطلب داشت، وقتی بخواهد روز قيامت بشود، قرآن می فرمايد: «إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ، وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ»[3]لاأقل اين منظومۀ شمسی ما به طور کلی نابود می شود. نابود شدنش نيز برای اين است که قوۀ دافعه از کرۀ زمين يا ستاره های ديگر گرفته می شود و قوۀ جاذبه از خورشيد گرفته می شود و همۀ آنها در فضا پرتاب می شود و آب می شود: «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ»[4]* برگشت هویت جسم و روح بدون تغییرلذا پروردگار عالم که زنده می کند، معنايش اين است که همين هويّت، همين روح و جسم را که معدوم شده بود و در فضا پرتاپ و نابود شده بود، پروردگار عالم دوباره انسان ها را به صف محشر می آورد. وقتی نگاه به اين انسان کنند، می بينند که فلانی است. سرتاپا شناخته می شود و اگر العياذبالله تجسّم عملی برايش پيدا شود، اما در اينکه خود او شناخته می شود شکی نيست. لذا اين هويتی که پروردگار عالم ساخته است، اين هويت دارای جسم و روح است و تمام خصوصيات جسم و روح را دارد و دارای لذت بردن روحی و جسمی است. يا بهشتی می شود و در لذت های بهشت قرار می گیرد؛ يا جهنمی می شود و در عذاب های جهنم قرار خواهد گرفت. لذا اين انسان با هويت است.* خلقت «تکوینی» و «تشریعی و ذهنی»قرآن شريف در اين باره تصريح می کند. الان شما زن و مردی که پای منبر من نشسته ايد، وقتی من می گويم حضرت رضا «سلام الله عليه»، شما می توانيد حرم حضرت رضا «سلام الله عليه» و تمام خصوصيات حرم را در ذهنتان ايجاد کنيد. ضريح مطهر، ديوارها، رواق ها و غيره را در ذهن ايجاد کنيد. لذا شما هم مثل خدا خالق هستيد. خلقت خدا، خلقت تکوينی و خلقت شما خلقت تشريعی و ذهنی است. تا به اين (حرم) توجه داريد، اين هست و تا از آن غفلت کنيد، نابود می شود. يعنی به طور کلی حرم حضرت رضا «سلام الله عليه» که در ذهن شما بود، نابود شد. حال دوباره می خواهيد حرم حضرت رضا «سلام الله عليه» را ايجاد کنيد، آنگاه تا توجه کنيد، فوراً ايجاد می کنيد. به قول قرآن «كُنْ فَيَكُون» است. عين آن است، اما اولی غير دومی و دومی غير اولی است. به اين مثلی می گويند. هيچ تفاوتی با هم ندارد. آنچه شما خلق کرده ايد، اولی و دومی و سومی هيچ تفاوتی با هم ندارد، اما آنچه اول بود نابود شد و دوم موجود شد و دوباره نابود شد و سوم موجود شد تا آخر.قرآن در سورۀ يس، اين را گوشزد می کند و می فرمايد: «أَ وَ لَيْسَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِقادِرٍ عَلى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلى وَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَليمُ ، إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»[5]به کسانی که استخوان پوسيده به تو نشان می دهند و مي گويند معاد نيست، به آنها بگو آيا خدا نمی تواند همان که نابود شده، دوباره موجود کند؟ نظير ما که جوانيم و پير و مسن می شويم و جوانی و مسنّی و پيری ما مثل هم است و لذا مثلاً اگر کسی در جوانی عباداتی کرده باشد و در پيری بميرد، خيلی پاداش دارد. اگر کسی در جوانی گناه کرده باشد و توبه نکرده باشد و برود، در پيری مرده است، اما عذاب دارد. اين آيۀ شريفه به ما می گويد: «أَ وَ لَيْسَ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِقادِرٍ عَلى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلى وَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَليمُ».* عالم آخرت، عالم حيات استچيزی که همۀ زن و مرد بايد به آن توجه داشته باشند، اين است که عالم آخرت، عالم حيات است. در سورۀ عنکبوت می فرمايد: «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ»[6].عالم حَيَوان است، يعنی دست ما حرف می زند و پای ما حرف می زند و چشم و گوش ما حرف می زند و استخوان و پوست و گوشت ما حرف می زند، چنان که روح ما حرف می زند.قرآن در اين باره می فرمايد: «حَتَّى إِذا ما جاؤُها شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَ أَبْصارُهُمْ وَ جُلُودُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ، وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَ هُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»[7].در روز قيامت چشم انسان و گوش انسان و پوست بدن انسان ضد انسان شهادت می دهد. قرآن می فرمايد: اين شخص ناراحت می شود و با پوست بدنش حرف می زند و به پوست بدن می گويد: «لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا»؛ چرا عليه من شهادت می دهی و او می گويد: «قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ».خدا می گويد بگو و من می گويم. لذا در بهشتش عالم حَيَوان است و ميوۀ آن شعور دارد. همين مقدار که شما اراده کنيد و دلتان ميوه بخواهد، درخت در مقابل شما می آيد. هرچه بخواهيد هست: «فيها ما تَشْتَهيهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَ أَنْتُمْ فيها خالِدُونَ»[8].* بهشت و جهنّم گويا هستندآتش جهنّم نيز با انسان حرف می زند. وقتی داد و فرياد انسان بلند است، آتش جهنّم به او می گويد: چرا چنين کردی که الان در آتش جهنم بسوزي؟! بهشتش گوياست و جهنّمش گوياست و خود انسان گوياست. دست و پا و چشم و سایر اعضا نیز همینطور. در همين سورۀ يس می فرمايد: «الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْديهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»[9].در روزی که انسان از ترس گنگ می شود، آنگاه دست و پای انسان عليه او به آنچه گناه کرده شهادت می دهند. آن کسی که دنبال معصيت رفته، پای او شهادت می دهد. کسی که با دستش ظلم کرده، شهادت می دهد. آن زبانی که غيبت کرده، زبان عليه او شهادت می دهد. چشمی که به نامحرم نگاه کرده، شهادت می دهد.معاد جسمانی است، اما فرقش با اينجا اينست که اين انسان اگر بميرد و يک روز يا دو روز بماند، می گندد. اما آن انسان در قيامت زنده است و حيات دارد و وقتی حيات داشته باشد، هم روح و هم جسم او حيات دارد؛ به قول قرآن عالم حَيَوان است و اين عالم حَيَوان، له ما يا عليه ما شهادت می دهد. به اين معاد جسمانی مثلی می گويند. يعنی در قيامت همين انسان وارد صف محشر می شود. اما وضع اين انسان اينگونه است که دست و پا و چشم او شعور دارد. لذت جسمی و روحی دارد و آن لذّت ها دارای شعور است.پاورقی:[1]. یس، 78 و 79: «و براى ما مَثَلى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد؛ گفت: چه كسى اين استخوان ها را كه چنين پوسيده است زندگى مى بخشد؟ بگو: همان كسى كه نخستين بار آن را پديد آورد و اوست كه به هر [گونه] آفرينشى داناست.»[2]. القیامه، 1تا4: «نه! سوگند به روز رستاخيز، و [باز] نه! سوگند به وجدان سرزنشگر! آيا انسان مى پندارد كه هرگز ريزه استخوان هايش را گرد نخواهيم آورد؟! آرى [بلكه] تواناييم كه [خطوط]سر انگشتانش را [يكايك]درست [و بازسازى]كنيم.»[3]. التکویر، 1و2: «آنگاه كه خورشيد به هم درپيچد، و آنگه كه ستارگان همى تيره شوند.»[4]. ابراهیم، 48: «روزى كه زمين به غير اين زمين، و آسمان ها [به غير اين آسمان ها] مبدل گردد، و [مردم] در برابر خداى يگانه قهار ظاهر شوند.»[5]. یس، 81و82: «آيا كسى كه آسمان ها و زمين را آفريده توانا نيست كه [باز] مانند آنها را بيافريند؟ آرى، اوست آفريننده دانا. چون به چيزى اراده فرمايد، كارش اين بس كه مى گويد: «باش»؛ پس [بى درنگ] موجود مى شود.»[6]. العنکبوت، 64: «اين زندگى دنيا جز سرگرمى و بازيچه نيست، و زندگى حقيقى همانا [در] سراى آخرت است؛ اى كاش مى دانستند.»[7]. فصلت، 20و21: «تا چون بدان رسند، گوششان و ديدگانشان و پوستشان به آنچه مى كرده اند، بر ضدّشان گواهى دهند. و به پوست [بدنِ] خود مى گويند: چرا بر ضدّ ما شهادت داديد؟ مى گويند: همان خدايى كه هر چيزى را به زبان درآورده ما را گويا گردانيده است، و او نخستين بار شما را آفريد و به سوى او برگردانيده مى شويد.»[8]. الزخرف، 71: «و در آنجا آنچه دل ها آن را بخواهند و ديدگان را خوش آيد [هست] و شما در آن جاودانيد.»[9]. یس، 65: «امروز بر دهان هاى آنان مُهر مى نهيم، و دستهايشان با ما سخن مى گويند، و پاهايشان بدانچه فراهم مى ساختند گواهى مى دهند.»
95/5/19 - 15:49 - 2016-8-9 15:49:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
جانداران عجیب و غریب گالاپاگوس در اقیانوس آرام چگونه زندگی میکنند
جانداران عجیب و غریب گالاپاگوس در اقیانوس آرام چگونه زندگی میکنند مستند سه قسمتی "گالاپاگوس" از یکشنبه دهم مرداد ساعت 16 از شبکه یک پخش میشود به گزارش ایلنا مستند سه قسمتی "گالاپاگوس" که در 3 قسمت 50 دقیقهای ساخته شده درباره جزایر بسیار زیبا و دیدنیمفیدترین لحظه زندگی انسان به تعبیر علامه جعفری+صوت
مفیدترین لحظه زندگی انسان به تعبیر علامه جعفری صوت علامه جعفری میفرماید که مفیدترین و عظیمترین لحظه زندگی هر کسی که باعث اتلاف زندگیاش نشده زمانی است که با خود اندیشه کرده است تمام درد پیامبران ما هم همین بوده که وجدان انسان را درباره خودش بیدار کنند به گزارش خبرنگار آیین وجیمز باند احتمالی ترجیح میدهد حرف نزند
جیمز باند احتمالی ترجیح میدهد حرف نزند شناسهٔ خبر 3734400 - یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۱۴ هنر > سینمای جهان jwplayer display inline-block; آیدان ترنر بازیگری که از او به عنوان یکی از احتمالات انتخاب به عنوان جیمز باند بعدی نام برده شده گفت ترجیح میدهد در این باره حرفینادره ترکمانی در گفتوگو با فارس ماجرای عشق حسن کچل و گیس خانم فیلم میشود/ شورای راهبردی سینمای کودک فارابی ب
نادره ترکمانی در گفتوگو با فارسماجرای عشق حسن کچل و گیس خانم فیلم میشود شورای راهبردی سینمای کودک فارابی با کارگردانها حرف بزند نادره ترکمانی گفت نگارش فیلمنامه حسن کچل به شهر اصفهان به پایان رسیده است این اثر سینمایی ماجرای عشقی حسن کچل و چهل گیس خانم را به تصویر میکشد نداریوش ارجمند: هنرمند باید بتواند حرفش را بزند
داریوش ارجمند هنرمند باید بتواند حرفش را بزند داریوش ارجمند در مراسم تولدش با گلایه از برخی ناهنجاریهای فرهنگی گفت با داغ و درفش نمیشود مشکلات را حل کرد و من معتقدم باید درهای جامعه را باز گذاشت تا هنرمند بتواند حرفش را بزند چون در این دنیای عجیب و غریب فقط هنر میتواند به کمواکنش توکلی بهتوهین یالثارات بههنرمندان؛ حدشرعی دارد/یالثاراتیها بازندهترند/ پوزش بطلبند/بهفکر نجات از آ
واکنش توکلی بهتوهین یالثارات بههنرمندان حدشرعی دارد یالثاراتیها بازندهترند پوزش بطلبند بهفکر نجات از آتش جهنم باشند احمد توکلی با انتشار یاداشتی به نوع حجاب بازیگران شرکتکننده در جشن حافظ و تیتر هفتهنامه یالثارات در مورد این جشن واکنش نشان داد آفتابنیوز در متن یاددتوافق طاهری و رضاییان برای ادامه همکاری/ حرف آخر را برانکو می زند و می گوید، چشم!
توافق طاهری و رضاییان برای ادامه همکاری حرف آخر را برانکو می زند و می گوید چشم سرمربی پرسپولیس تاکید کرده به رضاییان نیازی ندارد اما پرواضح است که او تصمیم گیرنده نیست به گزارش نامه نیوز رامین رضاییان که با دور زدن پرسپولیس راهی ترکیه شده بود حالا دنبال راهی برای بازگشت استریبری: گواردیولا زیاد حرف می زند
ریبری گواردیولا زیاد حرف می زند انتقادات تند و تیز وینگر فرانسوی بایرن مونیخ از سرمربی فصل گذشته این تیم تمامی ندارد به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از وب سایت برنامه نود فرانک ریبری هافبک تهاجمی و پا به سن گذاشته بایرن مونیخ در صحبت های تازه خود باز هم به انتقاد از پپ گواردیولاآموزش آتش نشانان برای زنده گیری گونه های حیات وحش - خبرگزاری قوه قضاییه
خبرگزاری میزان- کارگاه آموزشی نحوه زنده گیری گونه های حیات وحش برای 250 نفر از آتش نشانان در کلینیک حیات وحش پارک پردیسان در حال برگزاری است به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان کیومرث کلانتری مدیر کل دفتر آموزش محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گفت در کلاس آموزش زنده گیری که مختآتش سوزی کوه های راستوند شازند مهار شد/ ۶۰ هکتار مرتع سوخت
آتش سوزی کوه های راستوند شازند مهار شد ۶۰ هکتار مرتع سوخت شناسهٔ خبر 3732962 - شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹ ۴۲ استانها > مرکزی jwplayer display inline-block; شازند- رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شازند گفت آتش سوزی عصر جمعه کوه های راستوند شازند پس از هشت ساعت مقارن ب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها