تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802502132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همکاری ایران-ترکیه بر منطقه موثر است


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
همکاری ایران-ترکیه بر منطقه موثر است
همکاری ایران-ترکیه بر منطقه موثر است معاون حزب جمهوری خلق ترکیه با تاکید بر اهمیت همکاری های ایران، روسیه و ترکیه در حل بحران های منطقه ای، حمایت قاطع ایران از دولت منتخب ترکیه را از دلایل بهبود نسبی روابط آنکارا و تهران دانست.


به گزارش فرهنگ نیوز،در پی تحولات اخیر در ترکیه و کودتای نافرجام ۱۵ جولای این کشور شاهد افزایش تنش ها در روابط ترکیه با متحدان قدیمی غربی خود به ویژه آمریکا هستیم. بسیاری از مقامات ترکیه، آمریکا و برخی متحدان قدیمی رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس سابق ارتش ترکیه را متهم به دست داشتن در کودتای نافرجام این کشور می کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در اظهاراتی تند متحدان غربی خود را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آنها را به ایستادن در کنار کودتاچیان و همچنین به حمایت از تروریسم متهم کرد.

اظهارات تند رجب طیب اردوغان علیه آمریکا و متحدان خود در ناتو در حالی صورت می گیرد که قرار است روز ۹ جولای وی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

تحولات اخیر و وعده مقامات ترکیه مبنی بر تغییر در سیاست خارجی این کشور موجب شده است تا دیدار وی با رئیس جمهور روسیه در کانون توجهات قرار گیرد و به دقت از سوی واشنگتن و متحدان غربی اش از یک سو و مسکو از سوی دیگر رصد شود.

در همین راستا گفتگویی با «عثمان فاروق لوغ اوغلو» معاون حزب جمهوی خلق ترکیه که بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه است انجام شده که مشروح آن در زیر آمده است.

*در روزهای اخیر شاهد شاهد آن هستیم که مقامات ترکیه از جمله رئیس جمهور«اردوغان» صحبت از تغییرات در سیاست خارجی آنکارا می کنند. بطور خاص این تغییرات در چه حوزه هایی خواهند بود؟چرا؟

من پیشنهاد تغییرات سیاست خارجی را داده ام که بر اساس آنها ترکیه مبادرت به عادی سازی روابط با همسایگان نزدیک خود به ویژه روسیه، اسرائیل و مصر کند. منافع ترکیه در سال های اخیر به خاطر روابط منفی اش با همسایگانش آسیب های بسیاری دیده است. دولت هم اعلام داشته است که تلاش خواهد کرد دوستان ترکیه را افزایش دهد و دشمنانش را کاهش. به هر حال بعد از کودتای نافرجام ۱۵ جولای این اقدامات واقع گرایانه رنگ و بوی ایدولوژیک یافته و از آن به عنوان جهت گیری های مجدد در سیاست خارجی ترکیه تفسر می شود، سیاست های مستقل از آمریکا و اروپا در قبال روسیه. این تلاش ها برای احیای روابط بایستی برای تامین منافع استراتژیک و اقتصادی ترکیه ادامه یابد. البته بعد از آرام شدن اوضاع داخلی ، روابط ترکیه با غرب هم تدریجا به وضعیت عادی برخواهد گشت.

*اهمیت دیدار اردوغان با رئیس جمهور روسیه چیست؟ آیا این دیدار تاثیری در حل روند بحران سوریه خواهد داشت؟

نزدیکی ترکیه به روسیه می تواند تاثیرات وسیعی در منطقه داشته باشد. مسئله اصلی این است که باید ببینیم این دو قدرت منطقه ای تا چه حد خواهند توانست در سوریه همکاری کنند. اگر روسیه و ترکیه تلاش هایشان در سوریه را مشترک کنند و در عین حال با ایران همکاری کنند شانس پایان درگیری ها در سوریه بسیار زیاد خواهد بود. به خاطر تاثیر احتمالی دیدار اردوغان و پوتین در سوریه است که دیدار این دو رئیس جمهور از اهمیت زیادی برخوردار است.

*روی آوردن اردوغان به سیاست های خاورمیانه ای آیا به این معنی است که آنکارا از عضویت در اتحادیه اروپا ناامید شده است؟

ترکیه عضو جامعه اروپایی-آتلانتیکی است. روابط ما با غرب همواره سخت بوده است. درست است که در حال حاضر روابط ترکیه و اروپا با مشکلاتی مواجه است و با رجزخوانی هایی همراه است اما با اینحال پروسه الحاق به اتحادیه اروپا کم و بیش پا برجاست و زمانی که گرد و غبارها فروکش کنند ترکیه و اتحادیه اروپا به روابطشان ادامه خواهند داد.

*علت بهبود نسبی روابط ایران و ترکیه بعد از کودتای ۱۵ جولای چیست؟

تهران قویا کودتا در ترکیه را محکوم کرد و محکم در کنار دولت منتخب ترکیه ایستاد. همچنین تغییرات در سیاست خارجی ترکیه در قبال سوریه به بهبود فضای روابط بین ایران و ترکیه کمک کرده است. من قویا معتقدم که این دو قدرت پیشروی منطقه یعنی ایران و ترکیه می توانند از طریق همکاری و مشارکت موجبات ثبات و پیشرفت مناطق پیرامونی خود را ایجاد کنند.

منبع: مهر


95/5/19 - 07:14 - 2016-8-9 07:14:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن