تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816321346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی با سوره‌های کتاب آسمانی/غاشیه


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 آشنایی با سوره‌های کتاب آسمانی/غاشیه
آشنایی با سوره‌های کتاب آسمانی/غاشیه غاشیه یعنی فراگیرنده و این سوره مکی است.


به گزارش فرهنگ نیوز، آیا خبر غاشیه به تو رسیده است؟
اینگونه سخن گفتن نشان دهنده آن است که می خواهد خبر مهمی بدهد؛ همچنانکه ما نیز در کلام خویش می گویی: آیا خبر داری چه شده است؟ سپس به دنبال آن خبر مهمی را مطرح می کنیم.غاشیه یعنی فراگیرنده و از اسامی قیامت است. قیامت را از آنرو غاشیه گفته اند که تمامی انسانها را فرا می گیرد.
اما خبر مهم سوره این است که:چهره هایی در آن روز وحشت زده و خوار و زبونند. (آنان) تلاش کرده، رنج (بیهوده) برده اند. در آتشی سوزان در آیند. از چشمه ای داغ و جوشان (در جهنم) سیراب شوند! خوراکی جز ضریع ندارند؛ (که) نه فربه کند و نه گرسنگی را بر طرف نماید.آری در روز قیامت، وحشت و ذلت و اضطراب و پریشانی بر چهره هایی سایه افکنده است. آنها کسانی هستند که در دنیا تلاش بسیاری کردند، اما در آن روز خسته و کوفته از تلاش بی حاصل خویشند. آنان تمام نیرو و توان خویش را در سراب آرزوها و خیالات و اوهام صرف کردند، اما هیچ سودی نبردند. آنها را در آتش سوزان داخل می کنند و از چشمه داغ جهنم سیراب می گرداند! خوراکشان تنها و تنها ضریع است. ضریع بوته خاری است که ناگوارترین و تهوع آورترین گیاه است که حتی هیچ حیوانی آن را نمی خورد. غذای جهنمیان این خار خشک است که علاوه بر تلخی بسیار و بوی نامطبوعی که همچون بوی مردار است، نه بهره ای برایشان دارد و نه گرسنگی آنان را بر طرف می کند.در آیات 8 تا 16 همان خبر مهم را با ارائه تصویری از گروه دیگر، ادامه می دهد:(در آن روز) چهره هایی شادابند. از کوشش خود خشنودند. در بهشت برینند. سخن بیهوده ای در آنجا نشنوند. در آن جا چشمه ای روان است. تختهایی بلند در آنجاست، و قدحهایی نهاده شده، و بالش هایی پهلوی هم چیده، و فرشهایی (زربفت) گسترده.پس از آن، مردم را تذکر می دهد که دقت کنند: پروردگار حکیم چه ظرافت ها و تدبیرهایی در عالم به کار برده است؛ ظرافت ها و ریزه کاری هایی که هر یک از آنها دلیل و نشانه ای بر حکمت و قدرت اوست. برگردان آیات 17 تا 21 چنین است:آیا به شتر نمی نگرند که چگونه آفریده شده؟ و به آسمان که چگونه برافراشته شده؟ و به کوه ها که چگونه برپاداشته شده؟ و به زمین که چگونه گسترده شده است؟ پس تذکر ده که تو تذکر دهنده ای و بس.از جمله چیزهایی که در این آیات بدان اشاره شده، آفرینش شتر است. این حیوان درشت اندام کاملا رام انسان است. حتی یک کودک می تواند افسارش را بکشد و او را به هر جا که می خواهد ببرد. مردم از سواری و بارکشی و گوشت و شیر و پوست و کرک شتر استفاده می کنند. حیوانی است که برخلاف حیوانات، به صورت نشسته بارگذاری می شود و بر آن سوار می شوند سپس بر می خیزد و راه می رود. اگر وضع شتر مانند اسب و قاطر و... بود بنا بر آن می بود که با آن قد بلندش در حال ایستاده بارگذاری شود، انسان برای استفاده از آن با مشکلات بسیاری روبرو بود و یا اصلا استفاده از آن ممکن نبود. آیا آفرینش چنین موجودی با این همه برکات و ویژگی ها می تواند تصادفی و انفاقی باشد؟دقت در آفرینش این حیوان و همچنین تأمل در آیات بعد، انسان را به حکمت و قدرت پروردگاری که خالق آسمان و زمین و تمام موجودات است رهنمون می گردد.

کتاب گلستان سوره‌ها – ص 166
 

منبع: تسنیم


95/5/13 - 07:48 - 2016-8-3 07:48:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن