تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805630034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهمان ناخوانده‌اي كه براي صاحبخانه تعيين تكليف مي‌كند!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مهمان ناخوانده‌اي كه براي صاحبخانه تعيين تكليف مي‌كند!
امروزه ماهواره درون خانه و خانواده بعضي از ما، به صورت سر زده و به عنوان مهمان ناخوانده جا باز كرده است...
نویسنده : ميلاد صالح 
امروزه ماهواره درون خانه و خانواده بعضي از ما، به صورت سر زده و به عنوان مهمان ناخوانده جا باز كرده است. بعضي‌ها نيز از سر كنجكاوي و شايد هم كمي حسادت فكر دعوت آن را در سر خود مي‌پرورانند. اما ماهواره چيست؟ وقتي اين سؤال را از خود ماهواره پرسيدم! اين گونه پاسخ داد: من خيرخواه شما هستم و هدفم اين است كه شما را با دنياي پيرامون خود آشنا سازم. او مي‌گفت: من بسان دانشكده‌اي هستم در خانه‌هايتان كه دنيايي از علم را بدون اينكه از جايتان تكان بخوريد در اختيارتان قرار مي‌دهم. او مي‌گويد: من تمام اخبار جهان را بدون اينكه يك كلاغ، چهل كلاغ كنم صادقانه در اختيار شما قرار مي‌دهم. كافي است به من اعتماد كنيد و من را درون خانه‌هايتان راه دهيد. اين طور كه با من حرف مي‌زد، گويا دلش براي ما سوخته و تمام فكر و ذكرش پر كردن اوقات فراغت ما است. تمام دغدغه اين مهمان ناخوانده اين است كه با پخش برنامه‌هاي مختلف به صورت شبانه‌روزي دل ما را به دست آورد. او حتي تضميني N ساله براي پر كردن اوقات فراغت ما داده است به صورتي كه حتي يك لحظه هم وقت سر خاراندن نداشته باشيم.


به راستي آيا مي‌شود به ماهواره كه خود را دوست و همراه زندگي ما معرفي مي‌كند اعتماد كرد؟ چرا بسياري از ما در‌هاي منزل‌مان را به روي اين مهمان ناخوانده باز گذاشته‌ايم كه حالا براي سبك زندگي صاحبخانه هم تعيين تكليف مي‌كنند؟ اين در صورتي است كه ما هيچ گونه شناخت عميقي از كاركردهاي پشت پرده اين وسيله نداريم. آيا شما بدون اينكه فردي را بشناسيد، در صورتي كه ناموس‌تان هم در خانه باشد، اجازه ورودش به خانه‌تان را مي‌دهيد تا آزادانه به گوشه و كنار خانه‌تان سرك بكشد؟ واقعيت تلخي كه در حال حاضر ميان خانواده‌هاي ايراني به چشم مي‌خورد، چشم و همچشمي است.

بسياري از افراد معمولاً اصالت خود را در همرنگ جماعت شدن مي‌دانند. در واقع اگر اطرافيان آنها، ماهواره را جزئي از زندگي خود بدانند، او نيز بر اثر جوزدگي بند و بساط ماهواره را در خانه‌اش راه مي‌اندازد و به اين كار خويش مي‌بالد. در واقع مصيبت از زماني آغاز مي‌شود كه فرد استقلال فكري خود را از دست داده و چشم و همچشمي را جايگزين آن مي‌كند. اگر اندكي تأمل كنيم، مي‌بينيم افرادي ما را نسبت به نداشتن ماهواره تحقير مي‌كنند كه خود براي دينشان، ناموسشان، خانواده‌شان، عفاف و غيرتشان ارزش چنداني قائل نيستند. پدري كه مي‌بيند بعد از خريد ماهواره چگونه دخترش از حجاب فاصله گرفته و همسرش با مردهاي غريبه چقدر راحت شده و وقتي به خودش باز‌مي‌گردد مي‌بيند ديگر مثل گذشته روي ناموسش حساس نيست. آيا عقل سليم اين را مي‌پذيرد كه من بر اساس حرف‌هاي بي‌اساس مردم زندگي خود را مديريت كنم؟ آيا حرف كسي كه به خانواده و ناموس خود اهميت نمي‌دهد، منطقي است كه براي من اهميت داشته باشد؟ يكي از عوامل مهمي كه مردم به ماهواره مي‌گرايند، بيكاري است.


چه زيبا فرموده‌اند امير مؤمنان حضرت علي(ع) كه اگر كار، سخت و توان‌فرساست، بيكاري دائمي هم فساد‌آور است. در خانواده با معيارهاي اسلامي، مرد احساس مسئوليت عميقي در قبال اعضاي خانواده‌ خود دارد اما در برنامه‌هاي ماهواره‌اي مرد خانواده به عنوان يك فرد مطرح مي‌‌شود كه اميال فردي‌اش معيار رفتارهاي او هستند و براي تأمين اميال و نيازهاي خود مي‌تواند روابط مقدس خانوادگي را زير پا بگذارد. ماهواره‌‌ها عناصر بيگانه‌‌اي هستند كه با ورود به مناسبات فرهنگي جامعه اسلامي ايران، ممكن است اثرات زيانباري به جا بگذارند. محمل ماهواره در ايران، خانواده‌‌ها هستند كه به نوبه‌ خود مهم‌ترين نهاد اجتماعي و بنيان انتظام اجتماعي به حساب مي‌آيند. بر اين اساس مهم‌ترين اثر ماهواره متوجه مهم‌ترين بنيان اجتماع است و آسيب‌‌هاي آن در گام اول متوجه خانواده‌‌‌ها و اعضاي آن است. خانواده نهادي فرهنگي است و مهم‌ترين عنصر آن را عناصر فرهنگي تشكيل مي‌‌دهد.


بنابراين تغييرات فكري كه تحت تأثير ماهواره در افراد خانواده ايجاد مي‌شود، سرآغاز آشفتگي در تركيب اين نهاد خواهند بود. فرهنگ نيز در رابطه‌ متقابل با واقعيات زندگي قرار دارند و اين واقعيات زندگي هستند كه مناسبات فرهنگي ضروري براي بقاي خانواده را فراهم مي‌‌آورند. برنامه‌هاي ماهواره‌اي فرهنگي را معرفي مي‌‌كنند كه متناسب يا تركيب متفاوتي از خانواده‌‌هاست كه مطلوب سنت ايراني و اسلامي نبوده و كاربست آنها به تغيير تركيب اسلامي خانواده‌ ايراني مي‌‌انجامد.


خانواده‌‌اي كه در ذهن زن و مرد داراي تقدس و احترامي لايزال است و تغيير در آن به اغتشاش ذهني، ناآرامي و نارضايتي از زندگي منجر مي‌‌شود. رسانه‌هاي ماهواره‌‌اي اين تطابق را مختل مي‌‌كنند و ايده‌‌هايي را كه بر اساس واقعيات زندگي ديگر ساخته‌ شده است، به عنوان واقعيات زندگي ما ارائه مي‌‌كنند. اين گسست باعث سردرگمي و ايجاد اغتشاش ذهني افراد مي‌‌شود و ميان واقعيات زندگي خود با ايده‌هاي ارائه شده در برنامه‌هاي ماهواره‌‌اي دچار ترديد و تردد مي‌‌شوند. تلويزيون‌هاي ماهواره‌‌اي با حضور در خانه‌‌ ايرانيان به خصوصي‌ترين حوزه‌هاي زندگي آنان دسترسي پيدا كرده و با نمايش مناسبات و روابط ناسازگار با زندگي ايراني، الگوهاي مختلف زندگي خانوادگي را معرفي مي‌‌كنند. اين در حالي است كه محتويات چنين روابط و ارتباطاتي بر اساس واقعيات زندگي ايراني بنا نشده و با عناصر ديني و آيين اسلامي فاصله‌‌اي پر ناشدني دارد و به خاطر نشان دادن اهميت، ضرورت و فوريت پرداختن به مسئله و معضلي كه جامعه، خانواده و فرهنگ ما را نيز به ناگزير و عميقاً متأثر كرده است. اين روزها خانواده به عنوان امن‌ترين حريم حيات انساني بخشي از كاركرد خود را از دست داده است.


ديوارهاي اين حريم به روي ديگران باز شده است. عصري كه به نام عصر ارتباطات نام گرفت تأثير خود را بر اين چهار‌ديواري گذاشت و آن را از اختياري بودن بيرون آورد. امواج راديو و تلويزيون و اين اواخر، ماهواره و تلويزيون كابلي و اينترنت و... به خانه‌هاي خانواده‌هاي گرم و صميمي سرازير شد. خانواده جديد چنان ابعادي يافته كه هرگز در تاريخ نداشته است. اين روند نيز روز به روز به سمت فردي شدن سوق پيدا كرده است به طوري كه افراد خانواده با كامپيوتر و اينترنت و روزنامه و... به صورت فردي، سر خود را گرم مي‌كنند. خانواده با وجود داشتن ويژگي‌هاي مختص خود كه براي سلامت جسـم و روح انسان‌ها در تمامي جوامع مفيد بوده است در معرض تهديدهاي بسياري قرار گرفته است. تجربه نشان داده تمدن‌هايي كه به خانواده اهميت نداده‌اند و بحران ايجاد شده در خانواده‌ها را به جامعه منتقل كرده‌اند دچار بحران تمدني شده‌اند. طبق نظرسنجي‌هاي صورت گرفته، زماني گرايش به برنامه‌هاي ماهواره‌اي بيشتر مي‌شود كه مدرسه‌ها باز مي‌شوند.


والدين مي‌گويند فرزندمان صبح تا ظهر مدرسه است و خانم‌ها هم كه كار خاصي ندارند و برنامه‌هاي ماهواره نيز سرگرمي خوبي براي پر كردن اوقات فراغت يك زن در خانه است. مسئله اين است كه اگر واقعاً ما حق مادري و همسري را با مطالعه، آموزش و تفريحات سالم زندگي درست به جا بياوريم يا اگر صله رحم (سر زدن به مادر، خواهر و...) را جدي بگيريم، آيا باز هم وقت آزاد و خالي براي ما باقي مي‌ماند؟ در خانه‌تان را به روي اين دشمن در پوستين دوست ببنديد و از دورهمي‌ها و همكلامي‌ها با اعضاي خانواده و اقوام لذت ببريد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن