تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833023584
طرحم را در مورد انتخابات ۸۸ رد کردند/ تحول در آموزش و پرورش ارتجاعی با تئاتر شورایی
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: علی ظفر قهرمانینژاد: طرحم را در مورد انتخابات ۸۸ رد کردند/ تحول در آموزش و پرورش ارتجاعی با تئاتر شورایی
علی ظفر قهرمانینژاد گفت: سال 88 طرحی برگرفته از تکنیکهای تئاتر شورایی در مورد انتخابات به وزارت کشور ارائه کردم که رد شد. علی ظفر قهرمانینژاد که از فعالان تئاتر شورایی در ایران است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، افزود: با طرحی که من برگرفته از تکنیکهای تئاتر شورایی پیشنهاد داده بودم؛ میتوانستیم فرهنگ انتخاب را در مردم تقویت کنیم و حتی از بروز خیلی از اتفاقات با تخلیه هیجانی و شیوه تعاملی آن جلوگیری کنیم. او با بیان اینکه این طرح فرهنگ انتخاب درست را با الگوهای تئاتر تقویت میکرد، گفت: اگر با آن موافقت میشد میتوانست یک پروژه باشد و خروجی خوبی هم از آن بگیریم و محدودیتهایش را هم شناسایی کنیم. این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه عمر تئاتر شورایی ایران حتی کمتر از افغانستان است، گفت: چون در افغانستان خیلی از بچههای خوشفکر امریکایی و اروپایی آمدند از طریق کمکهای مالی کار کردند؛ در پاکستان و ترکیه به خصوص در زندانهای آن، تئاتر شورایی خیلی قوی است اما در ایران این نوع تئاتر ایران خیلی نوپاست. قهرمانینژاد یادآور شد: تلاشی که برای این کار میکنیم ترویج کارگاههای آموزشی است؛ چراکه هرچه بیشتر افراد به صورت علمی و استاندارد با این شیوه آشنا شوند بیشتر میتوانیم از بدآموزی، بدفهمی و سوءتفاهم جلوگیری کنیم. او با اشاره به نیاز تئاتر شورایی به یک مرکز که منبعی برای تولید آن یا اتفاقاتش باشد، گفت: خوشبختانه خانه نمایش این امکان را ایجاد کرده که آرام آرام نقش این مرکز را ایفا کند و بتوانیم برنامههای تخصصیتری برگزار کنیم و اساتید متخصص حتی بینالمللی را دعوت کنیم و درکنارش؛ نشستها و حلقههای گفتگو داشته و جشنواره مستقل تئاتر شورایی برگزار کنیم. قهرمانینژاد با بیان اینکه تاکنون هر کاری در مورد تئاتر شورایی انجام شده ذیل جشنوارههای مرسوم بوده است، گفت: تئاتر شورایی مقولهای است که با فرهنگ رقابت کاملا چالش دارد چون ادعایش ترویج صلح و مشارکت انتقادی است بنابراین سعی میکند رقابت را کنار بگذارد و به جای آن مشوقهای دیگری را جایگزین کند که صلحآمیزترند و فضای تعاملی ایجاد میکنند. مثل کارگاههای آموزشی؛ بجای اینکه به یک عده جایزه دهیم که دچار توهمشان کنیم و عدهای دیگر را سرخورده کنیم، برای همه کارگاه آموزشی میسازیم که توانمند شوند و بروند در اجتماع شیوهها را بیشتر گسترش دهند یا حلقههای گفتگو میزنیم که تبادل تجربه کنند یا اگر تقدیری در کار باشد از همه تقدیر میکنیم. او ادامه داد: یکساننگری در تئاتر شورایی خیلی مهم است که همه با هم جلو برویم و یاد بگیریم و فضای تعاملیتری ایجاد شود. به جای اینکه پول خرج جایزه کنیم و بگوییم جایزههای بهتری از فلان جشنواره دادیم، چند کنشگر مطرح بینالملل تئاتر شورایی را دعوت کنیم که بیایند آموزش دهند. تئاتر شورایی میتواند در آموزش و پرورش ارتجاعی، تحولی ایجاد کند علی ظفر قهرمانینژاد یادآور شد: حضور کنشگران برجسته تئاتر شورایی میتواند آرام آرام نسلی را تربیت کند که بتوانیم امید داشته باشیم که این نسل که وارد جامعه میشود و مدارس را کمی اصلاح کند. او یادآور شد: حضور این کنشگران با این تکنیکها میتواند این امید را ایجاد کند که اتفاقی در آموزش و پرورش ارتجاعی که ما داریم رخ دهد. این کارگردان تئاتر هدف نهایی از تئاتر شورایی را کمک به اقشار مختلف دانست و گفت: اینکه در بهزیستی بتوانیم به معلولان ذهنی و جسمی کمک کنیم امید به زندگی را پیدا کنند، یا به سالمندان کمک شود که از تجاربشان استفاده شده و احساس کنند هنوز در جامعه و مورد توجه هستند. یا حتی به موزهها بروند و تئاتر شورایی را به تئاتر موزه تبدیل کنند و بتوانند نسل جدید را با مواریث علمی، فرهنگی و تاریخی کشور آشنا کنند؛ هدف این است. قهرمانینژاد با اشاره به نحوه آشنایی خود با تئاتر شورایی گفت: من دورهای که فوق لیسانس میخواندم رشتهام سینما بود و لیسانسم تئاتر؛ چون معلم بودم همیشه این دغدغه را داشتم که تئاتر چه تاثیر آموزشی میتواند روی جامعه داشته باشد. هروقت به تئاتر آموزشی فکر میکردم اینطور تصور میکردم که انتقال معانی از طریق تئاتر است و انگار باز هم تریبون سخنرانی است و فقط بزک و جذابش کردهاند بنابراین چیزهایی را که در مورد تئاتر آموزشی میشنیدم خیلی دوست نداشتم. او ادامه داد: حتی برشت و تئاتر آموزشیاش هم تماشاگر را در حد تجربه ذهنی مشارکت میدهد اما ناگهان کتاب بازیهای «آگوستوا بوال» را دیدم که اولین کتابی بود که از او ترجمه شده بود و خیلی هم ترجمه خوبی نبود و دلیلش هم مشخص است چون تحقیقی در مورد این آدم و تکنیکهایش نبود. اما بهرحال وسیلهای شد تا من متوجه شوم به گونهای دیگر هم میشود تئاتر آموزشی را تجربه کرد. این فعال تئاتر شورایی با بیان اینکه بوال در این کتاب از این میگفت که تماشاگر میتواند مداخله کند اما نه فقط در تجربهای ذهنی بلکه تجربه عملی هم در آموزش داشته باشد، گفت: با این کتاب فهمیدم میشود تجربه آموزش از انتقال دانش به تولید دانش تبدیل میشود و همه باید مشارکت کنند و به معلم-شاگرد همدیگر تبدیل شوند. آن کتاب باعث شد بیشتر بخوانم و آرام آرام در مورد دانشآموزان تجربه کنم. قهرمانینژاد ادامه داد: اولین کارگاهی که گذاشتم سال ۸۶ در خانه هنرمندان بود، جشنواره کانونهای نمایشی شهرداری بود که براساس کتاب قانونگذار ورکشاپ گذاشتم. بعد کم کم جایی شکل گرفت به نام خانه تئاتر دانشگاهی که از من خواست کارگاهی برای دانشجویان بگذارم که حدود ۴۰ نفر شرکت کردند و ۱۰ روز ما هفت تکنیک تئاتر شورایی را کار کردیم و آخرش به بچهها گفتم دوست دارید که این روشها را ببریم بین مردم محک بزنیم؟ که خیلیها گفتند بله و از همانجا نطفه تئاتر شورایی تهران شکل گرفت. رفتیم در دانشگاهها اجرا کردیم و براساس همان مسائل مردم را در اجراها مشارکت میدادیم. تئاتر شورایی انرژی تئاتر را آزاد میکند او با اشاره به نقش تئاتری بودن این آموزشها گفت: تمام اهمیتش به خاطر همین وجه تئاتری بودنش است. در واقع تئاتر شورایی میگوید که ما همه بازیگر هستیم نه فقط عده خاصی و همهجا هم صحنه تئاتر است نه فقط پلاتوهای نمایش. وقتی این پتانسیل و انرژی را آنقدر محدود کردیم نمیتواند اتفاق زایندهای بیفتد. علی ظفر قهرمانینژاد یادآور شد: کاری که تئاتر شورایی میکند این است که انرژی تئاتر را آزاد میکند یعنی به امکانی تبدیلش میکند که در اختیار همه باشد و همه به عنوان یک ابزار ارتباطی از آن استفاده کنند البته با زیباییشناسی خاص خودش. زیباییشناسی تئاترهای کاربردی در شکل عامش و به صورت خاص تئاتر شورایی با زیباییشناسی تئاترهای مرسوم قطعا تفاوتهایی دارد. او خاطرنشان کرد: آنچه اتفاق میافتد تئاتر است به اضافه مشارکت تماشاگر برای تغییر؛ یعنی همه عناصر یک درام در هر اجرای شورایی هست. در آن شخصیت اصلی، کشمکش، بحران و وضعیت تراژیک و فراز و فرود وجود دارد اما یک فرق اساسی دارد که چیزی را به تئاتر مرسوم اضافه میکند آن هم این است که اگر بتوانیم کل اجرا را به عنوان یک مساله درنظر بگیریم آن وقت میتوان امید داشت تماشاگران در حل مساله باشند و منفعل نباشند و در آن اجرا مشارکت کنند. این کارگردان تئاتر با اشاره به هفت تکنیک موجود تئاتر شورایی، گفت: معمولا در دنیا تکنیک «مجادله» خیلی جذاب است و طرفدار دارد. چون مسائل اجتماعی را در هرجایی با هر کسی میتوان طرح کرد؛ خیلی اجتماعیتر است ولی تکنیکهای دیگر هم جذابیت خود را دارد. مثل رنگینکمان آرزو که من خیلی در کارگاههایم استفاده میکنم و بیشتر یک شیوه فرایندی و جزو نمایشهای کاربردی است و لازم است در محوطه بسته و فضای اعتماد اجرا شود. قهرمانینژاد یادآور شد: تکنیک دیگری که نتایج فرهنگی خیلی تاثیرگذاری دارد، شیوه نامرئی است که در آن بین مردم میرویم و بدون اینکه آنها بدانند وارد بازی و نمایش و مشارکت فعالانه میشوند. ما چندین بار در این هشت سال از آن استفاده کردیم. او دریافت بازخورد از تئاتر شورایی را یکی از خوبیهای آن دانست و گفت: متاسفانه تاکنون ارزشیابی به شیوه سیستماتیک نشده و هرچه بوده در حد گزارشهایی است که از نتایج و علل آن از اجراها شده که آن را در سایت شورای تئاتر تهران میبینید. اما خیلی مشخص و براساس فرم مشخص ارزشیابی نشده است گرچه در مورد تئاترهای کاربردی و به ویژه تئاتر شورایی باید این کار انجام شود.
۱۳۹۵/۰۴/۲۹ ۱۰:۲۰:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
«نگاهِ تربیتی به توسعه» در زمینه آموزش و پرورش روانه بازار نشر شد
نگاهِ تربیتی به توسعه در زمینه آموزش و پرورش روانه بازار نشر شد کتاب نگاهِ تربیتی به توسعه در زمینه آموزش و پرورش و توسعه انسانی و کتاب دیگر نقش شبكه های اجتماعی مجازی در تربیت دینی فرزندان توسط انتشارات مشق شب روانه بازار نشر شد ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۸ تير ساعت 09 06 به گزارش خبرمدیر کل آموزش و پرورش گیلان خبر داد جذب نیروهای پیشدبستانی در مناطق مورد نیاز گیلان
مدیر کل آموزش و پرورش گیلان خبر دادجذب نیروهای پیشدبستانی در مناطق مورد نیاز گیلان مدیر کل آموزش و پرورش گیلان گفت امسال قانون به ما اجازه میدهد در مناطقی که نیاز داریم نیروهای پیشدبستانی و خرید آموزش را جذب کنیم مهدی حاجتی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره بهیک هزار دانش آموز روانسری در پایگاه های تابستانی آموزش و پرورش جذب می شوند
یک هزار دانش آموز روانسری در پایگاه های تابستانی آموزش و پرورش جذب می شوند کرمانشاه- ایرنا- مدیر آموزش و پرورش روانسر گفت پیش بینی می شود بیش از یک هزار دانش آموز دختر و پسر روانسری در پایگاه های تابستانی اوقات فراغت آموزش و پرورش جذب شوند امان الله فرجی روز دوشنبه در نشست ستادمدیرکل آموزش و پرورش خوزستان: دوره پیش دبستانی در این استان اجباری است
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان دوره پیش دبستانی در این استان اجباری است اهواز – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت با توجه به شرایط خاص خوزستان به ویژه وجود دانش آموزان دو زبانه دوره پیش دبستانی در این استان اجباری است به گزارش ایرنا محمد تقی زاده یکشنبه در شورای آموزش و پتقاضای استخدام ۱۰هزار نیرو برای آموزش و پرورش
تراز وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شرایط استخدامی برای متقاضیان ثبتنام در آزمون این وزارتخانه از قبل اعلام شده بود نامه گلایهآمیز آنها به رییس جمهور را بلامحل دانست به گزارش تراز علی اصغر فانی با بیان اینکه وزرات آموزش و پرورش درخواست استخدام 10 هزار نیرو را به سازمانمعاون مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی خبر داد مشارکت 82 درصدی دستگاههای خراسان رضوی در تحقق سند تحول بنیادین
معاون مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی خبر دادمشارکت 82 درصدی دستگاههای خراسان رضوی در تحقق سند تحول بنیادین معاون مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی از مشارکت 82 درصدی دستگاههای استان برای تحقق سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد ابوالفضل احمدنخستین شورای آموزش و پرورش شهرستان فردیس برگزار شد
نخستین شورای آموزش و پرورش شهرستان فردیس برگزار شد کرج-ایرنا-نخستین شورای آموزش و پرورش شهرستان فردیس یکشنبه شب در سالن شهید باهنر اداره آموزش وپرورش ناحیه دو کرج برگزارشد به گزارش ایرنا امام جمعه شهرستان فردیس در این نشست گفت فردیس سه سال که شهرستان شده است و بایستی تمام دستگاتجلیل از برگزیدگان مسابقات فرهنگی و هنری آموزش و پرورش نقده
تجلیل از برگزیدگان مسابقات فرهنگی و هنری آموزش و پرورش نقده مهاباد- ایرنا- همایش تجلیل از برگزیدگان مرحله شهرستانی مسابقات فرهنگی و هنری و قرآن و عترت آموزش و پرورش نقده در سال تحصیلی جاری در این شهرستان برگزار شد به گزارش ایرنا معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان نمدیر آموزش و پرورش سلماس: 5 مدرسه سلماس مورد نوسازی قرار میگیرد
مدیر آموزش و پرورش سلماس 5 مدرسه سلماس مورد نوسازی قرار میگیرد مدیر آموزش و پرورش سلماس گفت 5 مدرسه فرسوده سلماس مورد نوسازی قرار میگیرد به گزارش خبرگزاری فارس از سلماس رسول موسیزاده عصر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان اظهار داشت بازسازی و نوسازی مدارس فرمدیر کل آموزش و پرورش گیلان: اجرای سند تحول بنیادین جزو مطالبات مسؤولان فرهنگی است
مدیر کل آموزش و پرورش گیلان اجرای سند تحول بنیادین جزو مطالبات مسؤولان فرهنگی است مدیر کل آموزش و پرورش گیلان گفت اجرای سند تحول بنیادین جزو مطالبه مسؤولان فرهنگی گیلان است به گزارش خبرگزاری فارس از رشت مهدی حاجتی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح جشنواره جابربنحیان اظها-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها