تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821206152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستبرد به سنگ قبرهای گورستان تاریخی نورآباد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: دستبرد به سنگ قبرهای گورستان تاریخی نورآباد استان‌ها > فارس - «خبرجنوب» نوشت: یک فعال میراث فرهنگی فارس معتقد است آرامِستان گردی یکی از گونه های گردشگری در جهان است که امروزه هواداران فراوانی را به سوی خود کشانده و به یکی از جاذبه های ویژه گردشگری تبدیل شده است.

در ایران نه تنها آرامستان گردی حتي برای سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ناشناخته مانده است بلکه سنگ قبرهای تاریخی در گورستان ها به سرقت میرود .
سیاوش آریا با بیان اینکه یکی از مشکلات گورستان های تاریخی، ثبت نبودن این محوطهها در فهرست ملی است، افزود: متاسفانه هنوز هم روشن نیست مسئولیت حفاظت و نگهداری از سنگهای تاریخی این محوطهها برعهده کدام نهاد و یا سازمانی است.
به گفته وی سنگ قبرهای تاریخی از آن روی ارزشمند هستند که نشان و نمادهای ویژهای بر روی آنها تراشیده شده و برخی از آن ها با پیشه (شغل)، جایگاه اجتماعی و سیاسی فرد درگذشته، مقام آن فرد و رویدادهای تاریخی در پیوند بوده و نزد کارشناسان از دیدگاه پژوهش و مطالعه جایگاه ویژهای دارند.
آریا ادامه داد: در حال حاضر این قبرستانهای قدیمی در معرض آسیب هستند به طوری که سودجویان وسارقان میراث فرهنگی به بهانههای بیپایه و سُست یافتن گنج، به این یادمان های تاریخی ارزشمند دستبُرد زده و آن ها را به تاراج میبرند.
وی به آسیب هایی که قبرستان قدیمی یکی از روستاهای شهرستان نورآبادممسنی با آن مواجه است اشاره کرد و گفت: انبوه کَند و کاوهای غیرمجاز به انگیزه یافتن گنج در این گورستان، دل هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایرانی را به درد میآورد. گذر جادهای خاکی از میان گورستان در گذشته نیز آن را به دو بخش، بخشبندی کرده و مایه ویرانی سنگ گورها شده است.
این فعال میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: یادگارینویسی و خَراش با اشیای نوک تیز بر روی برخی از سنگ گورهای تاریخی از دیگر مصائب این گورستان به شمار میآید.
آریا در ادامه با بیان اینکه به گفته بومیان منطقه تا 6 - 7 سال پیش چندین شیر سنگی در این گورستان وجود داشته است افزود: متاسفانه سودجویان و چپاوُل گران یادمان های تاریخی - فرهنگی ظی سال های گذشته این آثار سنگی را رُبوده و یا شکسته اند وی ادامه داد:همچنین بر پایه بازدید میدانی و شواهد موجود و تاریخ های نگاشته شده بر روی برخی سنگ گورها قدمت این گورستان به روزگار صفویه می رسد و سنگ گورهای آن بیش از 400 سال دارند. این فعال حوزه میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: این گورستان ناشناخته مانده و هنوز به ثبت ملی نرسیده است!
وی در ادامه گفت :گِرداگِرد این گورستان تاریخی را زمین های کشاورزی فرا گرفته است و برخی از سنگ گورها به وسیله تاراج گران از جای خود بیرون آورده شده و در زمین های کشاورزان رها شده است. از همین روی نیاز است که هر چه زودتر مدیران شهری و استانی با همکاری میراث فرهنگی این گورستان تاریخی و ارزشمند را ساماندهی کرده و پس از ثبت از سوی سازمان میراث فرهنگی حریم و عرصه آن را تعیین کنند و با آگاهی رسانی و آموزش بومیان منطقه از دست اندازی بیشتر آن پیشگیری کنند. تا یادگارهای گذشتگان علاوه بر پاسداری و نگهداری برای آیندگان
برجای بماند.

کلید واژه ها: استان فارس -




شنبه 26 تیر 1395 - 08:15:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن