تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820869107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران: رسانه‌ها باید تفاوت‌های قومی و دینی جوامع را مدیریت کنند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران:رسانه‌ها باید تفاوت‌های قومی و دینی جوامع را مدیریت کنند
خبرگزاری فارس: رسانه‌ها باید تفاوت‌های قومی و دینی جوامع را مدیریت کنند
رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: رسانه‌ها باید تفاوت‌های قومی و دینی جوامع را مدیریت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، محمدامین قانعی‌راد در نشست رسانه‌ها و همگرایی منطقه‌ای که همزمان با دومین روز از نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار کرد: در مسأله قومیت‌ها و مشکلات و چالش‌های مربوط به آن به جای استفاده از نیروهای نظامی و گفتمان‌های کلان سیاسی از جوامع مدنی، نخبگان فرهنگی، دانشجویی باید استفاده شود.
وی افزود: رسانه به علت ویژگی‌های خود توان شکل‌دهی به ارتباطات میان فرهنگی را دارد و می‌تواند گروه‌های مختلف اجتماعی با زبان، قومیت، نژاد، و مذهب، فرهنگ متفاوت یکسان را به صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم قرار دهد.
رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران یادآور شد: رسانه‌ها می‌توانند ابزاری در دست صاحبان قدرت و گروه‌هایی مثل داعش باشند و از آن به نفع سیاست‌های غلط خود و استکبار بهره‌برداری کنند و یا اینکه عاملی برای نزدیکی و الفت جوامع مختلف باشند.
قانعی‌راد تاکید کرد: امروزه منطقه خاورمیانه با مشکلات و چالش‌های قومیتی متعددی دست به گریبان است و مباحث دینی و نژادی منطقه را با چالش‌ها و مخاطرات زیادی مواجه کرده است که این فرایند با کمک و همراهی رسانه‌ها باید ساماندهی شود.
وی تبیین کرد: موضوع قومیت در جوامع مختلف دارای دو کارکرد مثبت و منفی است به گونه‌ای که هم سرمایه‌ فرهنگی ( سنن و آیین‌ها) و هم عاملی انفجاری و خطرناک ( حس برتری نژادی و دینی ) محسوب می‌شود که این تعارض برای جلوگیری از بروز مشکل و چالش در آن جامعه نیاز به مدیریت اصولی دارد.
رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران متذکر شد: سیاست دین اسلام بر پایه گفت‌وگو است و دین مبین اسلام به جای توجه به جنگ و خونریزی به قلم و نوشتن قسم خورده است و در این راستا با توجه به شرایط منطقه خاورمیانه باید اهالی قلم و مطبوعات با ذهن خلاق و بیدار خود گام‌های مؤثری برای عبور از بحران‌های موجود بردارند.
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: در عصر ارتباطات زندگی در جوامع بشری با چالش‌ها و تغییرات قومی، دینی، فرهنگی مواجه شده است و با رشد روزافزون رسانه‌های مجازی و موبایلی، باید بپذیریم که در دنیای متفاوتی قرار داریم.
هادی خانیکی افزود: اکنون ما شاهد وجود هویت‌های متکثر دینی، قومی، ملی، جنسیتی گوناگون هستیم که این هویت‌ها بتدریج در مقابل هویت‌های اصلی و مشروع جامعه متوسل به خشونت و ستیز و دفاع غیرمدنی از هویت خود می‌شوند.
وی، یکی از راه‌های جلوگیری از بروز این مشکلات را تقویت هویت گفت‌وگویی بیان و تأکید کرد: به دلایل مختلفی چون شرایط اقتصادی، سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی دنیای منطقه خاورمیانه بسته است و مهارت‌های گفت‌وگومحور در این منطقه از دست رفته است.
خانیکی تاکید کرد: رسانه‌ها باید این دنیاها را به هم نزدیک کنند و در این میان رسانه‌های خرد و محلی که از بطن این جوامع شکل گرفته‌اند بهتر و بیشتر از رسانه‌های مجازی و کلان توان نزدیک کردن و ایجاد الفت بین این جوامع را دارند.
وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مباحث و رویکردهای منطقه ما و کشورهای اسلامی و جوامع در حال توسعه این است که باید بدانیم که چگونه و بر سر چه مسائلی باید گفت‌و‌گو کنیم و کارکرد رسانه‌های محلی و مکتوب پیشرونده بودن و دامن زدن به موضوع گفت‌وگو در این کشورها است.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید خشونت و جنگ را از زبان و ذهن مردم خارج سازند، گفت: جنگ ابتدا در ذهن افراد شکل می‌گیرد و سپس به آن جامه عمل پوشانده می‌شود و رسانه‌ها در قالب مجموعه‌های به هم پیوسته باید خشونت‌زدایی را در بطن جامعه ترویج دهند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: رسانه‌ها باید با بازآفرینی افتخارات گذشته، تاریخ، فرهنگ و دیگر موضوعات مشترک احساس تعلق و اعتماد را بین دیگر جوامع افزایش دهند؛ به عنوان مثال دو کشور ایران عراق موضوعات مختلف مشترکی چون مسائل زیست محیطی، سلامت و آسیب‌های اجتماعی را مورد بحث قرار دهند.
خانیکی در خصوص موفقیت و گسترش فزاینده و پرشتاب رسانه‌های مجازی، افزود: این رسانه‌ها از ابتدای شکل‌گیری همواره در حال نوع‌آوری هستند، در حالی که رسانه‌های مکتوب سنتی چون کتب و نشریات دچار تحول و به روزآمدی نشده‌اند.
وی تاکید کرد: این تصور که رسانه‌های سنتی جای خود را به رسانه‌های مجازی داده‌اند اشتباه است و با توجه به کارکرد رسانه‌های محلی و ظرفیت بالای آنها در ایجاد تعامل و نزدیکی بین جوامع خرد، این رسانه‌ها باید خود را در برابر رسانه‌های مجازی به‌روز کنند.
خانیکی با اعلام اینکه همگرایی و نزدیکی بین دولت‌ها و جوامع تنها با ارتباطات کلان سیاسی یا نظامی و امنیتی پیش نمی‌‌رود، یادآور شد: ارتباطات و همگرایی موثر با مشارکت شهروندان و نهادهای مدنی این جوامع امکانپذیر است.
وی اضافه کرد: دولتژ‌ها و جوامع مدنی باید ارتباطات را جدی گرفته و آن را در سطح کلان سیاسی و نظامی محدود نکنند و رسانه‌ها نیز نقش پررنگ‌تری در زمینه همگرایی و مراودات مدنی ایفا کنند.
گفتنی است؛ این نشست در سالن فرزانگان دانشگاه ایلام و در دومین روز از نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات و خبرگزاری‌های نوار مرزی ایران و عراق با استقبال خبرنگاران و مدیران مسئول رسانه‌های ایرانی و عراقی برگزار شد.
نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان‌های جدار مرزی ایران و عراق 27 اردیبهشت‌ماه همزمان با روز جهانی ارتباطات در دانشگاه ایلام آغاز به کار کرد و به مدت سه روز نیز برگزاری آن ادامه دارد. انتهای پیام/2346/ذ

95/02/29 :: 00:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن