تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812838574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم 85 درصدي عوامل محيطي و خوراكي‌ها در بروز بيماري سرطان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سهم 85 درصدي عوامل محيطي و خوراكي‌ها در بروز بيماري سرطان
«سرطان» ‌بيماري سخت و صعب‌العلاج قرن كه حالا روند ابتلا به آن در كشور آنچنان رشد داشته است كه‌ سالانه 90 هزار مورد جديد درگير اين بيماري مي‌شوند. اين در حالي است كه بنا به تأكيد معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، ۸۵ درصد سرطان‌ها مربوط به عوامل محيطي و بخش كمتري نيز مربوط به وراثت است.
نویسنده : زهرا چيذري 


ما چه بخواهيم چه نخواهيم از محيطي كه در آن زندگي مي‌كنيم تأثير مي‌پذيريم؛‌ هوايي را نفس مي‌كشيم كه با انواع و اقسام آلاينده‌هاي آروماتيك آلوده شده است. آبي را مي‌نوشيم كه آلوده به نيترات و مواد آلي است و محصولات غذايي گوناگوني را مصرف مي‌كنيم از شير آلوده به وايتكس تا گوشت‌هايي با باقي مانده آنتي‌بيوتيك و محصولات كشاورزي آلوده به فاضلاب، ‌سموم نامرغوبي كه به اين راحتي‌ها شسته نمي‌شوند و البته روغن‌ها و دانه‌هاي تراريخته‌اي كه خيلي از كشورهاي دنيا در برابرش موضع منفي دارند اما در ايران 90 درصد دانه‌هاي روغني مصرفي تراريخته است. اگر اين عوامل را در كنار هم بگذاريم به روشني متوجه مي‌شويم اينكه سعيد متصدي مي‌گويد 85 درصد از سرطان‌ها به دليل عوامل محيطي است بر چه اساسي مطرح شده است.
  
هوايي كه نفس مي‌كشيم
معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست اما درباره نقش عوامل محيطي در بروز سرطان در نشست «سمپوزيوم تخصصي مواد سرطان‌زاي پيرامون ما» گفت: آلاينده‌هاي خطرناك هوا قطع به يقين سرطان‌زا هستند و به همين دليل نمي‌توان به سادگي از كنار آلودگي هوا گذشت. به گفته متصدي طبق اعلام WHO آلايندگي هوا و به طور كلي آلاينده‌ها سرطان‌زا هستند. آلاينده‌هاي سمي نيز جايگاه خود را دارند و به هيچ عنوان نبايد در محيط‌هاي شهري وجود داشته باشد. معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست تأكيد كرد: در حال حاضر ميزان آلاينده‌ها در كشور رو به كاهش است و حتي تعداد روزهاي سالم در برخي شهرها افزايش سه برابري يافته است.
بنا به تأكيد متصدي علاوه بر تركيبات احتراقي، تركيبات ديگري هم داريم كه به دلايلي در شهر هستند؛ مثلاً آزبست يكي از آنهاست كه منجر به آزبستوز، سرطان ريه و افزايش احتمال ابتلا به سل، برونشيت، سينه پهلو و سرطان روده و معده مي‌شود. قبلاً مشكل آزبست، مشكل مشاغل خاص بود اما به دليل استفاده گسترده از اين ماده مثلاً در لنت‌هاي ترمز، آزبست الان در سطح جامعه وارد شده است اما امروز مصوبه ممنوعيت آزبست را داريم و با آن برخورد مي‌كنيم.
به گفته معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، فيورين‌ها حاصل زباله‌سوزي هستند و امروز زباله‌سوزي براي تبديل زباله به انرژي در كشور رايج شده است. در حال حاضر ۳۰ نوع آلاينده خطرناك در مناطق شهري وجود دارد كه جيوه و نيكل از جمله آنها است.
  
نقش تراريخته‌ها در سرطان‌ها
در كنار عوامل محيطي اما نمي‌توانيم از آنچه كه مي‌خوريم چندان هم مطمئن باشيم. به گفته متصدي امروز وجود تركيبات كود و سم در مواد غذايي به يك تهديد بدل شده و بحث پايش يكي از مواردي است كه ما بايد بر اساس استانداردهاي جهاني عمل كنيم.
در كنار سموم كشاورزي اما تراريخته‌ها هم تهديد تازه‌اي هستند كه هر چند چند سالي مي‌شود سر و كله‌شان در سبد غذايي مردم ما باز شده اما طبق برنامه ششم توسعه قرار است بذرهاي دستكاري شده ژنتيك در مزارع ايران هم كشت و تكثير شوند. مهناز مظاهري معاون آموزش سازمان حفاظت محيط زيست با تأكيد بر اينكه بايد روي محصولات دستكاري شده ژنتيكي برچسب لازم براي اطلاع‌رساني مردم وجود داشته باشد، گفت: ما هيچ عملكردي براي اينكه ثابت كنيم محصولات دستكاري شده ژنتيكي خوب است يا بد آغاز نكرده‌ايم.
بنا به اظهار وي تا سال 2014، 1/8 ميليون هكتار زمين در جهان محصولات دستكاري شده ژنتيكي را كشت مي‌كردند كه اين مساحت پس از سال 2014 يك درصد كاهش پيدا كرد كه اين نشانگر آن است كه دنيا به سمت كاهش محصولات دستكاري شده ژنتيكي (تراريخته) مي‌رود.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر بسياري از كشورهاي اروپايي، روسيه و تايوان مصرف محصولات دستكاري شده ژنتيكي را ممنوع كرده‌اند و حتي در تايلند نيز روي اين موضوع تحقيقات لازم در حال انجام است.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محيط‌زيست به خطرات اين محصول در كشورهايي نظير امريكا اشاره و تصريح كرد: حتي در سال 1986 در كشوري مانند امريكا به خاطر نبود ارزيابي خطر روي محصولات دستكاري شده ژنتيكي يك هزار و 500 نفر بيمار و 37 نفر كشته شدند كه بايد براي اين منظور، ارزيابي خطر جدي گرفته شود در حالي كه در داخل كشورمان هيچ عملكردي براي اثبات خوب يا بودن محصولات دستكاري شده ژنتيكي آغاز نشده است.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محيط‌زيست با اشاره به پروتكل كارتاهينا كه ايران نيز يكي از اعضاي امضا‌كننده آن است، اظهار كرد: طبق اين پروتكل بايد آگاهی عمومی را نسبت به محصولات تراريخته بالا ببریم تا مردم بدانند كه چه محصولاتي را استفاده مي‌كنند و بدانند اين محصولات احتمال ايجاد چه بيماري‌هايي را در انسان دارد. به گفته معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت بهداشت، جهاد كشاورزي و سازمان حفاظت محيط زيست ناظران موضوع محصولات دستكاري شده ژنتيكي هستند و وظيفه سازمان حفاظت محيط زيست در موضوع محصولات دستكاري شده ژنتيكي ارزيابي خطر، مديريت خطر و حفظ تنوع زيستي است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن