تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816191925
کم و کاستی های بزرگترین محل تجمع نمازگزاران تهرانی
واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: نخستین عاملی که به خوبی به چشم می آید حوض وسیعی است که می توان درباره علت و ضرورت وجودش تاملاتی داشت. اول آنکه این حوض اگر به کار وضو و یا تجدید وضوی نمازگزاران می آید، توجه به این نکته ضروری است که این اتفاق تعاملی در لبه های این مربع وسیع ممکن است و این سطح گسترده به جز لبه هایش جز اشغال فضا کار دیگری نمی کند.
به گزارش تراز ،آنچه در متون درباره مصلی رسول اکرم(ص) در مدینه آمده است نشان می دهد که مکانی است رو باز در خارج از شهر که برای نمازهای عید و استسقاء(نماز باران) استفاده می شده و احکام مسجد بر آن روایی نداشته. خود پیامبر در این باره می فرمایند: ” اینجا محل تجمع ما و جایگاه نماز باران و دعا در عید فطر و قربان است. کسی حق ندارد در اینجا خشت بر خشت نهد یا برای آن حد و مرز تعیین کند”.[i]
هرچند مصلی تهران در حاشیه شهر قرار ندارد و جای این پرسش ها را زنده می کند که علی رغم وجود وسایل و خطوط ارتباطی برای برگزاری نمازهای اینچنینی در خارج از شهر، ضرورت برپایی چنین طرح عظیمی در مرکز شهر تهران برای چیست و یا آنکه این طرح بر خلاف فرمایش ظاهری پیامبر(ص)، حدود جمعیت را محدود می کند به چیزی بیش از ۱۲۰ هزار نفر که قریب به ۱% جمعیت تهران است و این مساله چه نسبتی دارد با سیاست مکان یابی اش برای جمعیت پذیری بیشتر؟ اما لابد ضرورت هایی مطرح بوده از جنبه های امنیتی طرح و یا آسودگی دسترسی و یا اقتصادی شدن پروژه با عملکردهای تجاری و نمایشگاهی در ایام دیگر سال. به هر حال این پروژه عظیم اکنون به ثمر نشسته و پرسش های کلان از علل وجودی اش جز بهره های آکادمیک، مزیت بیشتری تولید نمی کند.
اما آنچه جای سوال می تواند داشته باشد همان مواردی است که می تواند جای اصلاح نیز داشته باشد. آن هم در راستای همان اندیشه هایی که چنین طرحی را در چنین نقطه ای سامان داده است. یعنی حداکثری کردن حضور جمعیت در مراسم عبادی و سیاسی نماز. اگر به تصویر ذیل نگاه کنید جز دیوارها که جمعیت را ظرف کرده اند، چه عامل دیگری را کاهنده حضور جمعیت می دانید؟
حوض بیش از حد وسیع صحن جامع مصلی تهران
نخستین عاملی که به خوبی به چشم می آید حوض وسیعی است که می توان درباره علت و ضرورت وجودش تاملاتی داشت. اول آنکه این حوض اگر به کار وضو و یا تجدید وضوی نمازگزاران می آید، توجه به این نکته ضروری است که این اتفاق تعاملی در لبه های این مربع وسیع ممکن است و این سطح گسترده به جز لبه هایش جز اشغال فضا کار دیگری نمی کند. از این رو شاید مناسب تر آن بود که این حوض به چندین حوض کوچکتر تبدیل شود که با پخشایش مناسب باعث سهولت دسترسی همگان شود.
دوم اینکه در شرایط حساس امنیتی از قبیل انفجار، آتش سوزی و یا زلزله که نیاز به خروج سریع جمعیت است، این حوض یک عامل تهدید بسیار مهلک محسوب می شود که شبیه سازی ذهنی خروج افراد در همین تصویر بالا با وجود این حوض می تواند میزان خطر را آشکار کند.
سوم آنکه اگر به احکامی که برای کاشت درختان و یا قرار دادن مناره در مسجد میان فقیهان رایج است رجوع کنیم در می یابیم که قرار دادن چیزی که سبب کاهش فضای عبادت شود، بعد از قرائت صیغه وقف، حرام است.[ii] هر چند مصلی مسجد نیست و آن ضروریات شرعی را ندارد اما منطقی که این حکم را ایجاد کرده بر همان منظوری که این بنا را ایجاد کرده، قابل تسری است. چه اینکه برای ایجاد چنین حوض وسیعی، رجحان عقلی محکمی نیز وجود ندارد و اگر بخواهیم صادقانه با موضوع برخورد کنیم باید بگوییم این حوض محصول یک برداشت صوری و فرمالیستی از مقوله حیاط در معماری ایرانی است، اما بدون درک مفهوم مقیاس در این معماری. نگاهی به برخی صحن های فضاهای عبادی و یا جز آن در معماری ایرانی نشان می دهد که هرگاه عرصه حیاط وسعت یافته، حوض ها به ۲ یا بیشتر از آن تقسیم شده اند. اما این حوض وسیع تنها کارکردی کارت پستالی آن هم در دید پرنده ایجاد می کند.
به نظر می رسد تقسیم این حوض به چند حوض دیگر و یا اندیشیدن تمهیدی بران آن که در زمان استفاده و حضور حداکثری جمعیت در ایام نمازهای عمومی، پوششی موقت و مستحکم از این حوض، صفه ای برای نماز بسازد تا جمعیت تام و تمام صحن را در بر بگیرد که می تواند رقم چشم گیری را به جمعیت نمازگزار بیافزاید.
نکته دیگر در طراحی بستر صحن مصلی تهران وجود پله هایی است که اثرش را در تصاویر ذیل مشاهده می کنید.
پله ها منفصل و محدود کننده صفوف نماز و تهدید امنیتی به شمار می روند
درباره پله ها نیز ابتدا باید به این امر اشاره کرد که حضورشان بی شک باعث انفصال صفوف نماز و کاهش جدی جمعیت پذیری صحن می شود. اگر بنا بوده تا به نحوی اختلاف تراز دو سطح از طرح برطرف شود، چرا این مفصل ارتفاعی پیش از فضای عبادی در نظر گرفته نشده و یا سعی نشده به حاشیه طرح منتقل شود؟ حتی اگر بنا به وضعیت بستر خاک و یا ارتفاع ابنیه یک سو از طرح چنین رفتاری ضرورت داشته که بر ما آشکار نیست، چرا این شیب تهدید کننده باید برطرف کننده این ضرورت باشد؟ در این جا نیز باز ذکر همان مثال پیشین درباره آتش سوزی و یا زلزله ضرورت دارد که تخلیه جمعیت از این تراز ارتفاعی در لحظه هجوم و گریز بسیار ناکارآمد و مهلک است. از سوی دیگر می دانیم که استفاده از رمپ سطح اشغال بسیار زیادی را به طرح تحمیل م کند و از آنجا که روی رمپی با شیبی مناسب برای عبور عابرین، مشکلات فقهی و عملکردی برای اقامه نماز وجود دارد، این پیشنهاد خود با کاهش جمعیت پذیری صحن نقض غرض می کند. پس چطور باید این تضاد را پاسخ گفت؟ آیا طراحی معماری، هنری جز پاسخ گویی همزمان به نیازهای متضاد است؟ اگر با کاهش پیشانی پله و افزایش کف پله تا قریب به ۱۳۰ سانتی متر، پله ها را تبدیل هب صفه هایی تک ردیف برای ایجاد صفوف منفرد نماز می کردیم که در لحظه خروج جمعیت، با نرمی و روانی این امر را تسهیل کند و همچنین تمام سطح جابجایی کننده را به برپایی نماز اختصاص دهد، آیا عملی نیکوتر نبود و آیا تجربه این تمهید را در مثال هایی بی شمار ندیده ایم؟
در هر گوشه از دنیا که وجود عقل را در دیگران نیز محتمل می دانند، چنین پروژه های عظیمی بلاشک پیش از ساخت به معرض دید عموم در می آید تا عام و خاص بتوانند درباره آن نظر بدهند و ریسک خطا را در مسیر پروژه کاهش دهند. اما اخلاق کار در ایران که محصول امنیت شغلی و حقوقی بسیار پایین متخصصین است سبب شده که یک پروژه برای اولین بار در پایان بتن ریزی قابل فهم و بررسی گردد. گویا هزینه آزمون و خطای فضای ساخته شده، از هزینه مضاعف مشاوره تخصصی در نظر مسئولین امر گزاف تر است! به هر رو امید است که با درک ضروریات عقلی و عملی زمانه، هر طرح هرچند وسیعی قابل بازنگری بوده و با اصلاح آن ضمن بر طرف کردن تهدیدات، بر ظرفیت های غایی طرح نیز افزوده شود. از این رو باید گفت که نقد پروژه، بخشی جا مانده و فراموش شده از فرآیند خلق پروژه است.
[i] نورالدین علی ابن احمد سمهودی، وفاء الوفاء،ج۳، دارالکتب علمیه، بیروت، ص۷۹۲ به نقل از رحیم نوبهار، معماری مسجد از دیدگاه متون دینی، مجموعه مقالات همایش معماری مسجد، نشر دانشگاه هنر، ۱۳۷۶، تهران، ص ۲۶۳
[ii] محمد بن حسن بن یوسف بن مطهر حلی(فخر المحققین)، ایضاح الفوائد، ج۲، ص ۴۰۵ به نقل از نوبهار، ص۲۷۷
زمانبندی انتشار: 18 تير 1395 - 13:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
تجمع مهندسین تهرانی مقابل دیوان عدالت+تصاویر - دولت بهار
دولت بهار صبح امروز جمعی از مهندسین رشته های عمران مکانیک معماری و برق برای اعتراض به مصوبه 25 مرداد 94 روبروی دیوان عدالت تجمع کردند به گزارش دولت بهار به نقل از سایت خبری کار ایرانی صبح امروز جمعی از مهندسین رشته های عمران مکانیک معماری و برق برای اعتراض به مصوبه 25 مرداموشک باران محل تجمع تروریستهای داعش بوسیله گردان حزبالله عراق
موشک باران محل تجمع تروریستهای داعش بوسیله گردان حزبالله عراق گردان حزب الله عراق محل تجمع عناصر داعش در شمال استان صلاح الدین را موشک باران کرد به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون الاتجاه رزمندگان گردان حزب الله عراق محل تجمع عنغذاهای محلی استان آذربایجان غربی، بَه بَه!
غذاهای محلی استان آذربایجان غربی بَه بَه در این سری مجموعه مطالب خوشمزه قصد کرده ایم غذاهای محلی و معروف هر استان را به تفکیک به شما معرفی کرده و آموزش دهیم امروز با غذاهای محلی استان آذربایجان غربی ما را همراهی کنید برترین ها هر شهر و استانی برای خودش نشانه هایی دارد که بهمرگ ۷ تهرانی در حادثه اتوبوس شرکت واحد
مرگ ۷ تهرانی در حادثه اتوبوس شرکت واحدتاریخ انتشار يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹ ۳۰ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت در سال گذشته هفت شهروند در تصادف با اتوبوس های شرکت واحد جانشان را از دست داند به گزارش میزان پیمان سنندجی گفت طی سال ۹۴ در تداوم برنامه های آموزشی تئوریمسمومیت ۸ تهرانی به خاطر گاز کلر استخر
مسمومیت ۸ تهرانی به خاطر گاز کلر استخرتاریخ انتشار شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱ ۴۷ هشت شهروند تهرانی به علت گاز کلر در استخری در نواب تهران مسموم شدند به گزارش میزان حسن عباسی اظهار داشت ساعت ۲۰ ۱۵ شب گذشته مسمومیت در استخر به ارورژانس تهران اعلام شد بلافاصله چند دستگاه آمبولانستجمع طلبکاران ثامن الحجج در اصفهان/ سخنگوی قوه قضاییه: حساب ها تا سقف 100 میلیون پرداخت می شود
تجمع طلبکاران ثامن الحجج در اصفهان سخنگوی قوه قضاییه حساب ها تا سقف 100 میلیون پرداخت می شود جامعه > مشکلات مردم - سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد مطالبات سپرده گذاران شرکت تعاونی اعتبار ثامن الحجج تا سقف 100 میلیون تومان پرداخت م شود ولی مردم همچنان در برخی شهرها علیهزلزله برد خون بوشهر را لرزاند / نیرو های امدادی به محل اعزام شدند
زلزله برد خون بوشهر را لرزاند نیرو های امدادی به محل اعزام شدند زمین لرزه ای به وسعت 4 2 ریشتر برد خون بوشهر را لرزاند به گزارش خبرنگار حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان زمین لرزه ای به وسعت 4 2 ریشتر در عمق 15 کیلومتری زمین برد خون در استان بوشهر را لرزاند نیرو هایبزرگترین خواسته راهپیمایان بیداری مدعیان حقوق بشر است
رئیس ستاد توان افزایی سازمانهای مردم نهاد بزرگترین خواسته راهپیمایان بیداری مدعیان حقوق بشر است شناسهٔ خبر 3699505 - جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۲۱ جامعه > شهری jwplayer display inline-block; رئیس ستاد توان افزایی سازمانهای مردم نهاد شهر تهران گفت حقوق بشر چندین سال است که د٢ قصه از ٢ زن سرپرست خانوار در محله هرندی
٢ قصه از ٢ زن سرپرست خانوار در محله هرندی جامعه > آسیبها - روزنامه شهروند نوشت ان جی او های زیادی در محله هرندی فعالیت میکنند اما توان تشکلها محدود است و اتفاق خاصی در محله نیفتاده است امروز صبح مینا بعد از چند سال خوشحال شد وقتی شوهرش تکه فرشها را آورقرآن، محل امنى است براى هر کس که وارد آن شود
قرآن محل امنى است براى هر کس که وارد آن شودتاریخ انتشار دوشنبه ۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۸ ۲۲ امیر مؤمنان حضرت علی علیهالسلام درباره ارزشها و ویژگیهای قرآن کریم فرمودند قرآن محل امنى است براى هر کس که وارد آن شود راهنمایى است تا از او پیروى کند وسیلۀ انجام وظیفه است براى-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها