واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: جامعه المصطفی گرگان، از جمله مراکز آموزشی ویژه اهل سنت است که دانشجویانی از کشورهای مختلف درخواست تحصیل در آن را دارند.
به گزارش مهر، جامعه المصطفی نام نهادی آموزشی، پژوهشی است که محصلان و دانشجویان غیرایرانی در حوزه علوم اسلامی و انسانی در آن مشغول به تحصیل می باشند. این نهاد علمی بین المللی بیش از ۵۰ هزار دانش پژوه مرد و زن را از ۱۲۲ ملیت، تحت تعلیم و تربیت خود داشته که تاکنون، بیش از ۲۵۰۰۰ نفر از آنان دانش آموخته شده اند.
«جامعه المصطفی العالمیه» در سال ۱۳۸۶ از ادغام دو مجموعهٔ «سازمان مدارس و حوزههای علمیه خارج از کشور» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» تشکیل شد و رئیس آن آیت الله علیرضا اعرافی است. این نهاد دارای معاونتهایی همچون معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی تربیتی و معاونت پژوهشی است. دوره های تحصیلی این نهاد عبارتست از : دوره تمهیدی (آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی)، سطح ۱ – کاردانی، سطح ۲ – کارشناسی، سطح ۳ - کارشناسی ارشد، سطح ۴ – دکتری و سطح ۵ – اجتهاد. جامعه المصطفی بیش از ۱۷۰ واحد آموزشی، تربیتی و پژوهشی در داخل و خارج کشور دارد. این واحدها در کشورهای اندونزی، انگلستان، لبنان، نروژ، نیجریه، هند و ... و در داخل کشور در شهرهای قم، مشهد، اصفهان، قشم و گرگان فعال است. اما نمایندگی جامعه المصطفی حوزه گرگان نسبت به سایر نمایندگی های این نهاد آموزشی خاص تراست. دلیلش هم این است که این نمایندگی از جامعه المصطفی ویژه اهل سنت است و از کشورهای مختلفی درخواست تحصیل در این نمایندگی را دارند. جامعه المصطفی حوزه گرگان سال ۱۳۷۵ گشایش یافت و رئیس آن حجت الاسلام علی تقوی است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر از استقبال بسیار خوب دانشجویان غیرایرانی برای حضور در حوزه گرگان خبر داد و گفت: در یک ماه اخیر، مصوبه ای از طرف هیئت رئیسه جامعه المصطفی، آیت الله اعرافی داشتیم مبنی براینکه تا دو-سه سال آینده جمعیت این واحد جامعه المصطفی را به دو هزار نفر و در پنج سال آینده به سه هزار نفر برسانیم. در حال حاضر واحد گرگان ۲۵۰ دانشجو دارد و تعداد زیادی درخواست کننده داریم که منتظرند تا ما آنها را پذیرش کنیم. ثبت نام هم از طریق سایت سمپا sampa.miu.ac.ir انجام می شود و وقتی این روند طی شود آنها می توانند وارد حوزه شوند.
آیت الله تقوی افزود: تاکنون حدود ۳۰۰ نفر ثبت نام کرده اند و منتظرند تا از طرف ما پذیرش شوند و به این واحد جامعه المصطفی راه پیدا کنند. بنابراین رسیدن به هدفی که هئیت رئیسه در نظر دارد خیلی دور از ذهن نیست و حتی من معتقدم ما می توانیم بیشتر از این ها هم دانشجو داشته باشیم. منتها در ابتدا باید زیرساخت های حضور این دانشجویان آماده شود درحال حاضر در فکر خرید ساختمانی هستیم که فضای وسیعی داشته باشد و بتوانیم این دانشجویان را در آنجا بگنجانیم.
رئیس جامعه المصطفی گرگان در خصوص وجه تمایز واحد گرگان با سایر حوزه ها توصیح داد: در حوزه های شهرهای دیگر مثل قم، مشهد و تهران همه دانشجویان شیعه هستند بنابراین ممکن است تحصیل برای برخی از دانشجویان غیرایرانی که مذهبی غیر از شیعه دارند کمی سخت باشد اما در واحد گرگان ورود همه مذاهب آزاد است و بیشتر دانشجویان هم اهل تسنن هستند.
پس از گفتگو با رئیس این حوزه جامعه المصطفی گرگان به سراغ یکی از دانشجویان این مرکز رفتیم. دختری ۲۷ ساله که نام اصلی اش ویکتوریاست اما پس از مسلمان شدنش دوست دارد او را خدیجه صدا کنند. به گفته خودش او فقط در مدارکش نامش ویکتوریاست اما همه حتی خواهرش که در آلمان هست هم او را خدیجه می نامد. اصلیتش اوکراینی است ولی بزرگ شده شهر هامبورگ آلمان است. او مدتهاست که به واسطه مسلمان شدنش به ایران آمده و به تنهایی مشغول تحصیل و زندگی در جامعه المصطفی گرگان است. با او پس از اتمام کلاسش گفت و گوی کوتاهی انجام دادیم. با اینکه متوجه زبان فارسی می شد و تا حدودی هم می توانست فارسی صحبت کند ولی ترجیح داد گفتگوی مان به زبان انگلیسی انجام شود.
وی گفت: من از ۱۸- ۱۹ سالگی مسلمان شدم و دلیل مسلمان شدنم، هم این بود که قبل از اینکه مسلمان بشوم همیشه به خدا فکر می کردم و معتقدم بودم که تنها یک خدا وجود دارد در واقع برسر وحدانیت او شک نداشتم ولی مذهب خاصی نداشتم ضمن اینکه خانواده ام هم معتقد به مذهب خاصی نبودند. وقتی که ۱۴ ساله ام بود مدرسه مسیحی ها می رفتم و می دیدم که برخی در مقابل یک عکس تعظیم می کنند و آن را می پرستند فکر می کردم که این شرک است و قطعا یک خدا وجود دارد. از ۱۵ سالگی شروع به مطالعه درباره ادیان و مذاهب کردم از یهودیت و مسیحیت و هندوئیسم گرفته تا اسلام.
این بانوی مسلمان شده افزود: اصلی ترین دلیلی که باعث شد از میان این مذاهب دین اسلام را انتخاب کنم این است که در اسلام همه قوانین خیلی واضح و مشخص است و مسلمانان می دانند که در موقعیت های مختلف چه باید بکنند در حالی که مسیحی ها قوانین متعددی دارند که برایشان واضح نیست و اغلب هم دچار اشتباه می شوند. زمانی که تصمیم به مسلمان شدن گرفتم تنها ۱۸ سال داشتم و در ابتدا خانواده ام با من مخالفت کردند اما پس از اینکه متوجه شدند من تصمیم خودم را گرفتم مخالفتشان را با من تمام کردند در همان زمان به یک مسجد عربی در هامبورگ رفتم و با شیخ آنجا گفت و گو کردم و مسلمان شدم. پس ازآن، تا مدتی ارتباطم را با همه حتی خانواده ام قطع کردم و فقط در خانه، در اتاقم ماندم البته من خیلی ارتباطات وسیع و دوستان زیادی نداشتم با این حال بعد از مسلمان شدنم به دلیل تفاوت در عقایدم با دوستانم و بقیه دور وبری هایم قطع رابطه کردم. اصل تعجب دور وبری ها و مادر من موقعی بود که من حجاب کردم آنها اصلا توقع نداشتن من را با ظاهر محجبه ببینند و در ابتدا مادرم هم خیلی مخالفت کرد ولی من تصمیم خودم را گرفته بودم.
خدیجه ادامه داد: در همان مدتی که در هامبورگ بودم زبان های ایرانی، عربی و ترکیه ای را خواندم و یادگرفتم. یک روزی در یکی از سایت ها آگهی دیدم که یک خانم تاجیکی آگهی داده بود که هرکسی می خواهد زبان فارسی را به صورت رایگان یاد بگیرد به من پیغام بدهد همان زمان به او پیغام دادم و اموزش زبان فارسی را از طریق آن سایت به صورت اینترنتی آغاز کردم. در همین جریان و از طریق آن خانم که آگهی داده بود با فردی به نام سیدرضا هاشم آشنا شدم، او مرا با جامعه المصطفی آشنا کرد البته من او را هرگز ندیدم و ارتباطات ما اینترنتی بود ولی بسیار به من کمک کرد. پس از آن برای جامعه المصطفی درخواست حضور دادم.
این دانشجوی جامعه المصطفی در پایان صحبت هایش می گوید که قبل از آمدنش به ایران دوست داشته به دانشگاه الازهر مصر برود ولی پس از پرس و جوهای مختلف متوجه شده که هیچ جا امکانات و شرایط تحصیل ایران را ندارد و هرجا بخواهد برود باید هزینه زیادی بپردازد به همین دلیل هم ایران را انتخاب کرده است. او پیش از آمدنش به گرگان مدتی را در حوزه بنت الهدی قم بوده ولی به دلیل اینکه مذهب او حنفی است از قم به گرگان مهاجرت کرده است. خدیجه برنامه آینده اش این است که پس از تمام کردن درسش به دانشگاه الازهر مصر برود و درآنجا هم تحصیل کند.
پس از گفتگو با این بانوی آلمانی تازه مسلمان شده با حامادو بیرو، از اساتید فلسفه این نهاد آموزشی گپ و گفت انجام دادیم. این استاد فلسفه حدود دوسال است که در جامعه المصطفی واحد گرگان مشفول تحصیل رشته فلسفه اسلامی به دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و کتاب هایی چون منطق کلیات و منطق مظفر علی محمدی خراسانی را به دانشجویانش درس می دهد. او در ترم های تحصیلی خود مکتب های مختلف فلسفه اسلامی از جمله مشاء، اشراق و متعالیه را به دانشجویانش درس می دهد.
بیرو اصلیتش برای بورکینافاسو است و حدود ۱۴ سال است که در ایران اقامت دارد. در حال حاضر او دانشجوی دکتر در قم و مشغول آماده کردن رساله اش است.
وی گفت: حسن ایران نسبت به سایر کشورها این است که یک مرکز علمی معتبر است. جهان هم تشنه معارف اسلام است و چه جایی بهتر از ایران برای فراگرفتن این معارف. امروزه ایران بهترین مرکز برای علوم عقلی است و فقط در ایران چنین علومی یافت می شود. ممکن است در برخی کشورها علوم نقلی وجود داشته باشد ولی علوم عقلی از همه جا جز ایران حذف شده است. در خصوص بحث اسلامی سازی علوم انسانی هم بنده معتقدم چیزی که علوم اسلامی را از علوم غیراسلامی جدا می کند مبانی آن مانند هستی شناسی، انسان شناسی و معرفت شناسی است.
به عقیده حامادو بیرو، فلسفه مبناست، فلسفه نباشد زندگی معنا ندارد چون فلسفه به ما می گوید جهان چیست، انسان چیست؟ انسان چه باید بکند؟ فلسفه از معرفت و آگاهی می گوید و اینکه باید به کدام معرفت اعتماد کرد؟ فلسفه اول و آخر است و اگر نباشد علم معنا ندارد.
۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]