واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: دکور «خندوانه» تغییر میکند/ اضافه شدن آیتمهای جدید با حضور «جنابخان» + تصاویر
طراح صحنه و دکور برنامه تلویزیونی «خندوانه» از جزئیات جدید در طراحی دکور این برنامه و اضافه شدن بخشی جدید به «خندوانه» خبر داد.
بهراد جوانبخت، طراح صحنه برنامه تلویزیونی «خندوانه» در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص تغییرات جدید در طراحی و اجرای دکور این برنامه تلویزیونی گفت: دکور و فضای «خندوانه» در فصل سوم به سفارش رامبد جوان و درخواست برنامهسازان و عوامل این برنامه، بزرگتر از قبل طراحی شده بود. اما گویا بازتاب مورد نظرمان از تماشاچیان داخل استودیو به وقوع نپیوست و به همین دلیل ترجیح دادیم که دوباره دکوری جدید با فضایی صمیمیتر و کوچکتر درنظر بگیریم تا تماشاچیان نزدیکی و گرمای بیشتری را در این برنامه احساس کنند.
وی افزود: به هرحال ما هویت بصری و طراح ساختار اصلی را که همیشه به بدنه برنامه تزریق شده است، خواهیم داشت و همچنان ادامه میدهیم.
جوانبخت تصریح کرد: دغدغه ما در طراحی دکور بازیافتی فصل جدید خندوانه احترام به محیط زیست و حساسیت در برابر زباله به ویژه زبالههای پلاستیکی در طبیعت بوده است که همیشه در جایجای برنامه گوشه چشمی به آن داشته و همچنان خواهیم داشت.
طراح صحنه خندوانه با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد بخش جدیدی با حضور جناب خان هستیم، گفت: طراحی آیتمهای مختلف دیگر بیرون از استودیو انجام گرفته شده است که جنابخان نیز در آن حضور دارد. این بخش در چند مرحله صحنه آرایی و طراحی و اجرا شده و تا چند روز آینده در بخشهایی مانند پشت صحنه و لوکیشنهای مختلف و دیده نشده «خندوانه» شاهد آن خواهیم بود. طراحی دکورهای جداگانه این قسمت انجام شده و به تدریج ضبط و پخش می شود.
وی درباره زمانبندی و آماده سازی دکور جدید «خندوانه» تصریح کرد: احتمالا دکور جدید تغییر میکند، اما جابجایی مکان و انتخاب فضای دقیق آن هنوز قطعی نیست. از زمان طراحی تا اجرا دست کم به زمانی حدود یک تا یک ماه و نیم نیاز است تا شاهد دکور و فضایی جدید باشیم.
جوانبخت در ادامه با بیان اینکه همیشه در طراحی دکور هویت بصری «خندوانه» رعایت شده است، درخصوص ساختار طراحی دکور این برنامه عنوان کرد: اگر در طراحی فصلهای پیشین و فصل سوم برنامه دقت کرده باشید، هویت سازمانی و فضاسازی اعم از فرمها و رنگها در آن رعایت شده. یعنی طراحی دکور به فرمهای منحنی و عناصر تصویری ایرانی، رنگهای شاد و هماهنگی آنها که شناسنامه اصلی برنامه است وفادار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: شکل منحنی و فرم اصلی در دکور برنامه برگرفته از هویت اصلی «خندوانه» و لوگویی است که برای آن طراحی کردهایم و در فصلهای پیشین آن را بسط و توسعه دادیم. در اصل لبخند و فرم منحنی آن امضای ما است و تمام آیکنها بر این اساس شکل میگیرد و از آن تبعیت میکند چرا که استفاده از اشکال زاویهدار، تیز و خشن اصالتا القا کننده مفهوم دلخواه ما نیست و آن شادی و لطافت را به همراه ندارند. تلاش ما این است که همیشه انحنای فرم نیمدایره و لبخند را در «خندوانه» حفظ کنیم.
جوانبخت بیان کرد: در طراحی جدید هم ما ممکن است روش و یا نوع ارائه و قالب را تغییر بدهیم اما همچنان ایده پردازی بر پایه هسته مرکزی و فرمهای اصلی «خندوانه» پابرجاست و ماندگار خواهد بود. چارچوب اصلی «خندوانه» یک هویت بصری است که من از قبل و همزمان با نامگذاری «خندوانه» طراحی کردم. قالب عوض میشود اما کلیات طرح داینامیک است و نحوه ارائه آن قابل توسعه و بسط خواهد بود.
وی درباره اجرا و طراحی دکور جدید با مصالح بازیافتی توضیح داد: دغدغه بازیافت و محیط زیست، بحث همیشگی ما است، به هرحال فضا و دکور فصل سوم به خاطر عظمتش و بستری که برای من فراهم میکرد، به عنوان طراح صحنه و مدیر هنری توانستم قدری کوبندهتر از هنر بازیافت و ویژگی محیط زیستی این جریانسازی استفاده کنم و دغدغه رامبد جوان و برنامهسازان را به نمایش بگذارم.
جوانبخت تصریح کرد: برای اولین بار در جهان دکور بازیافتی برای یک برنامه تلویزیونی ساخته شد. شاید با کوچکتر شدن فضا این موضوع به شکلی دیگر به نمایش گذاشته شود و به این اندازه که این فصل دکور-محور بود صورت نگیرد. اما قطعا در طراحی و اجرا اهمیت محیط زیست را درنظر میگیریم.
طراح صحنه برنامه تلویزیونی «خندوانه» پیرامون زمان آغاز برای طراحیهای اولیه اظهار داشت: هنوز طراحی و اتودهای به پایان نرسیده است و در واقع این کار تا زمانی که فضا را دقیقا نشناسم، اتفاق درستی نیست. ولی ویژگیهایی که باید رعایت شود و همچنان مهم است، نفس به نفس بودن تماشاچیان است که بسیار به روی آن تاکید شده، ضمن اینکه تماشاچیان را در برنامه بیشتر دخیل کنیم تا بیشتر و بهتر دیده شوند و از فاصلهای نزدیکتر با مهمانها، بازیگران و مجری برنامه در ارتباط قرار گیرند.
جوانبخت درخصوص احترام به نظر مخاطبان و بازخورد مردم از دکور فصل سوم از برنامه تلویزیونی «خندوانه» ادامه داد: اصولا طراحی دکور فصل سوم را به خاطر احترام به نظر مردم بزرگتر کردیم، تا حضوری بیشتر و پررنگ تر در برنامه داشته باشند. دکور قبلی ما در گذشته حدود 100 تا 140 نفر تماشاچی را در خود جای میداد و در برنامههای ویژه که تماشاچیان بیشتر میشدند ما به اجبار صندلی اضافه میکردیم و به همین دلیل و به خاطر استقبال بسیار مردم از حضور بیشتر تماشاچی، آقای جوان و سازندگان «خندوانه» مجاب شدند تا گنجایش بیشتری را برای حضور تماشاچیان در نظر بگیرند.
وی افزود: به هر حال رامبد جوان به خواسته حضور بیشتر تماشاچیان احترام گذاشتند و این موضوع بسیار دور از ذهن بود که بیننده تلویزیونی از زاویهای دیگر به فضای بزرگ مینگرد و شاید در مقابل، آن صمیمیت و گرمای برنامه در فضایی کوچکتر برایش دلپذیرتر است. ظرفیت بالای دکور و گسترش آن به خاطر احترام به مخاطب بود و از آنجا که رامبد جوان به دیدگاههای مخاطبان بسیار بسیار اهمیت میدهد، حالا باز هم تغییرات آینده براساس بازتابهای مردمی صورت میگیرد.
جوانبخت پیرامون نورپردازی و تاثیر آن در طراحی و اجرای دکور گفت: بد نیست بدانید که نورپردازی دکور با نورپردازی خود برنامه متفاوت است. نورپردازی دکور پیش از اجرای برنامه در هنگام ساخت دکور و مبنی بر طراحی ساختمان صحنه با مدیریت طراح نور و مشورت من بهعنوان طراح صحنه و تایید نهایی کارگردان انجام میگیرد، نوری که برای دکوری خالی از تماشاچی، مجری و... است.
وی یادآور شد: نورپردازی بخش اجرا و حضور تماشاچیان برعهده طراح نورپردازی است که براساس میزانسن هر برنامه، محتوای برنامه و با مشورت کارگردان هنری و کارگردان تلویزیونی آن را به اجرا درمی آورد. ایشان ایده و نظرات خودشان را دارند و من در کار آنها دخیل نیستم. بهعنوان طراح صحنه و مدیر هنری نظر میدهم و اما در نهایت تصمیم آخر با ایشان است.
عکاس : طاهره فلاحت پیشه
۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]