واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: احد دهبزرگی میگوید: جشنوارههای ادبی ویترینی برگزار میشوند و به همین علت بر روند شعر تاثیر ندارند.
این شاعر در گفتوگو با ایسنا، درباره تاثیر جشنوارهها در شعر آیینی گفت: معمولا جشنوارهها به صورت ویترینی برگزار میشوند و بیشتر نمایشی هستند. مسئولان این جشنوارهها معتقدند شبی برنامه بگیرند، تعدادی را دعوت کنند و شعرخوانی برگزار کنند تا بتوانند گزارش برگزاری جشنواره را ارائه بدهند. او درباره راه حل ناکارآمدی جشنوارهها اظهار کرد: برگزارکنندگان جشنوارههای ادبی باید دو نکته را مورد نظرشان قرار بدهند؛ اول اینکه مقدمهای برای دعوتشدگان بفرستند. مثلا ما در شب شعر عاشورای امسال سوژه فضایل حضرت ابوالفضل (ع) را به شاعران دادیم. اینکه شاعران بخواهند فضایل ایشان را به دست بیاورند کار دشواری است، به همین دلیل با دکتر سنگری صحبت کردیم و ایشان با قلم شیوایشان کتابی درباره فضایل حضرت ابوالفضل (ع) نوشتند و ما هم کتاب را بین شاعران توزیع کردیم. او همچنین افزود: درباره ماه مبارک رمضان هم باید یک شخصیت پیدا شود که بتواند گویای این ماه باشد. درباره این شخصیت کتابی نوشته و چاپ شود، تا شاعران روی موضوع کار کنند و بازدهی داشته باشد. دهبزرگی تکبعدی بودن جشنوارهها را دومین معضل آنها خواند و اظهار کرد: جشنوارهها باید کارگاهی داشته باشند و صرفا به شعرخوانی اختصاص داده نشوند، زیرا این سبک هیچ بازدهی ندارد. او با اشاره به یکشبه بودن جشنوارهها بیان کرد: بهتر است برگزارکنندگان جشنوارههای ادبی این یک شب را به یک روز ارتقا دهند و طی روز نشست و کارگاه برگزار کنند تا بیشتر درباره سوژه مورد نظر صحبت شود. در این کارگاها دو یا سه استاد حرف بزنند تا شاعران توجیه شوند و سر ذوق بیایند و در ادامه سال آینده بازدهی بهتری داشته باشند. این شاعر تاکید کرد: متاسفانه جشنوارهها تنها ویترین هستند و پول زیادی هم برایشان خرج میشود اما بازدهی ندارند زیرا برنامهریزی درستی برای آنها نشده است. اگر جشنوارهها بازدهی نداشته باشند پول حرام کردن هستند. او درباره روند توجه به یک موضوع در شعر گفت: هر موضوعی که قرار است روی آن کار شود یا باید شاعران به آن توجه کنند، و اگر شاعران به آن دقت ندارند باید کسی جرقهای در ذهن آنها بزند. برای مثال ما در شب شعر عاشورا هر سال سوژهای را قرار میدهیم و همانطور که گفتم یک کتاب پیشمقدمه برای شاعران تمام کشور میفرستیم. احد دهبزرگی با بیان اینکه از نهادهایی که میتوانند وارد حوزه شعر درباره ماه مبارک رمضان شوند میتوان سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد را نام برد، بیان کرد: تشکیلات فرهنگی باید حرکتی را برای متوجه کردن جامعه آغاز کند. اگر سوژه هم نمیدهند حداقل روی موضوع زوم کنند و درباره آن حرف بزنند. او افزود: اولین حرکت همین گفتوگوها پیرامون موضوع رمضان است که باعث منعکس شدن آن میشود. بعد از انعکاس عدهای به حرکت میافتند تا درباره این موضوع کار کنند. متولیان فرهنگی که مدعی هستند رشته فرهنگی را در دست دارند باید موج بهوجود بیاوردند تا شاعران روی موج رمضان حرکت کنند. دهبزرگی با تاکید بر کم بودن توجه به ماه مبارک رمضان در شعر بیان کرد: رمضان بیشتر در شعر کلاسیک اثر دارد. البته همواره یکی از موضوعات مورد توجه شاعران کلاسیک مناجات و نیایش بوده است. هر دیوانی را که باز کنید با شعرهای توحیدی، نیایش و مناجات آغاز و ختم شده است. اما در دوره معاصر خیلی به این موضوع نگاه نمیشود. او در پایان تصریح کرد: در تکبیتیها و غزلهای حافظ به فراوانی ماه رمضان را میبینیم، زیرا شاعران در آن دوره به رمضان دقت نظر داشتند؛ اما در دوره معاصر شعری که مستقیما به این ماه بپردازد، مخاطبش این ماه باشد و به این ماه اشاره و ایهامی داشته باشد، نداریم. انتهای پیام
جمعه / ۱۱ تیر ۱۳۹۵ / ۰۰:۳۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]