واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خواب محور شدن «از لاك جيغ تا خدا»
«از لاك جيغ تا خدا» يك اثر مستند است كه به صورت سريالي پخش ميشود و در هر قسمت يك نفر به بيان ماجراي چادري شدن خود يا مذهبي شدنش ميپردازد تا اينجا مشكلي نيست.
نویسنده : معصومه طاهري

نزديك به دو سال است شبكه 2 برنامهاي پخش ميكند به نام «از لاك جيغ تا خدا»؛ برنامهاي كه در راستاي بحث معرفي حجاب در جامعه به سفارش يكي از نهادهاي ارزشي ساخته شده است. «از لاك جيغ تا خدا» توانسته به خاطر نبود برنامههاي مشابه و جذابيت موضوعي كه دارد مخاطباني را به خود جذب كند و بيشتر رسانههاي مذهبي اين برنامه را به اشكال مختلف اعم از تصوير، خبر و ويدئو پوشش ميدهند و در تمجيد از آن مطالبي مينويسند، امري كه به دليل نبود محتواهاي توليدي با وجود شعارهاي مسئولان بسيار طبيعي است. «از لاك جيغ تا خدا» يك اثر مستند است كه به صورت سريالي پخش ميشود و در هر قسمت يك نفر به بيان ماجراي چادري شدن خود يا مذهبي شدنش ميپردازد تا اينجا مشكلي نيست.
اما وقتي با ديد كارشناسي و دقيق برنامه را رصد ميكنيم بايد نسبت به تبعات آن نگران باشيم. «از لاك جيغ تا خدا» البته مانند بسياري از برنامههاي شبهمذهبي سعي كرده تا افراد مذهبي را از ديگران جدا كند و با يك خطكش دختران را به سياه و سفيد تقسيم كرده است. اين موضوع شايد درباره تازهمسلمانان كه برخي از آنها در اين برنامه هم حضور داشتهاند صادق باشد اما درباره دختران مسلمان و شيعهزادهاي كه در حكومت اسلامي و تحت تعليمات مدارس اسلامي تربيت شدهاند اصلاً صادق نيست. به نظر ميرسد «از لاك جيغ تا خدا» از چند نمونه واقعي كه البته خيلي از ما در اطرافمان سراغ داريم شروع شده اما بعد از آن به خاطر كمبود سوژه و پركردن عريضه ادامه پيدا كرده است. رفتار و گفتار دختراني كه ميگويند ما گناهكار بودهايم و حالا توبه كردهايم باورپذير نيست و به صورت غيرارادي عجيب است. خاطرات گاهي داراي مشكلاتي است كه در ذهن مخاطب سؤال ايجاد ميكند.
قصد نداريم برنامه را تخطئه كنيم ولي به نظر نميرسد همه سوژهها واقعي و عقلاني باشد. چرا بايد حجاب را در چادري بودن يا اعمال خاص تعبير كنيم؟ درست است چادر حجاب برتر تعريف شده ولي كم نيستند چادريهايي كه متأسفانه بيشتر مايه تبرج و خودنمايي ميشوند و بانواني با پوشش مانتو محجوبتر و پوشيدهترند. از سوي ديگر خود برنامه به نوعي مصداق تبرج است؛ دختري يا زني جلوي دوربين برنامهاي كه از شبكه ملي پخش ميشود و در اينترنت انتشار مييابد مينشيند و چنان از گذشته خود ميگويد كه انگار غيرمسلمان بوده است درحالي كه تنها سبك زندگياش و نوع نگاهي كه داشته تغيير كرده است. سؤال اينجاست چگونه يك دختر متدين و مذهبي (معمولاً مذهب باعث ميشود كمتر خودش را به نماش بگذارد) جلوي دوربين مينشيند و آن هم در شرايطي كه تنها زن حاضر در لوكيشن به استناد تيتراژ مجري است و سه تصويربردار و صدابرداران و كارگردان همه پشت صحنه مرد هستند، اينچنين راحت در نقش خود مانند بازيگر تئاتري قرار ميگيرد؟! سؤال جدي درباره اين برنامه آن است كه سوژههاي آن غير از تازه مسلمانان شناخته شده و چند نفري كه در كنار همه ما به عنوان افراد متحول شده وجود دارند، از كي و چگونه مورد شناسايي قرار گرفتهاند؛ چه آنكه ميدانيم چنين سوژههايي بعد از تحول به سختي جلوي دوربين ميآيند و در فضاي كاملاً مردانه از گذشته خود به حد گناهان كبيره و بزرگ ياد ميكنند !
البته اين برنامه موفق بوده و ما نميخواهيم برنامه موفق شبهمذهبي را سرزنش كنيم اما بايد در نظر گرفت كه در بحث حجاب و عفاف و ارزشها نبايد به فكر اقناع كوتاه مدت مديران بود. تبعات اين كار نياز به بررسي دارد. هاشم تفكري سازنده اين برنامه كه حاميانی بسيار قوي در برخي سازمانهاي نوظهور دارد، در يكي از گفتوگوهاي خود ميگويد كه برنامههاي ماهواره را بسيار دنبال و سعي ميكند تا از اين برنامهها الگوبرداري كند. اين در حالي است كه تقريباً همه ما با تأثيرات منفي ماهواره آشنا هستيم. درست است كه تكنيك در شبكههاي ماهوارهاي ميتواند بر اساس فن منتقل شود اما آفتي كه گريبانگير اين روزهاي تلويزيون شده، آن است كه تكنيك با خلاقيت و عقيده همراه نبوده و بيشتر برنامهها تنها كپي از ماهواره هستند. آيا «از لاك جيغ تا خدا» هم تنها يك برنامه كارگرداني شده است كه در آن جز چند شخصيت تازه مسلمان معروف بقيه يك تئاتر احساسي را به نمايش ميگذارند؟ كه اگر اينطور باشد بايد منتظر تبعات اين برنامه در آينده بود.
اين نوع خطكشيها براي جامعه ما نه تنها درست نيست، بلكه ترسناك هم هست؛ چراكه علناً به افرادي كه مانند چهرههاي اين برنامه به تصوير كشيده ميشوند ميگوييم تو مسلمان نيستي. مسئله ديگر ماجراي خوابهاي افراد در اين برنامه است؛ هرچند خوابهاي صادقانه در اسلام تعريف شدهاند اما همه خوابها ملاك نيستند و قرار نيست كسي كه در راه خدا قدم گذاشته خوابي ديده باشد. مثلاً در يكي از بخشها فردي كه خود را تواب ميناميد و مدام قسم و آيه هم ميآورد! ميگفت اكثريت با خواب متحول ميشوند ولي من حضرت زهرا(س) را حس ميكردم و ميديدم كه دستهايم را ميگيرند...! به واقع اين خطر و هشدار جدي است كه قديسهسازيهاي مبهم مردم را تشويق به اين فضاها ميكند چه آنكه در رابطه با فرقههاي ضاله و عرفانهاي كاذب نقش اين خوابها و ارتباطات را به وضوح ميتوان ديد. اين درحالي است كه (جز در مواردي خاص از خوابها و ارتباطات با ائمه) اسلام و مذهب تشيع انسان را به تعقل و تفكر سفارش ميكند كه بالاتر از هر چيزي است و مذهبي خردگراست. البته نميتوان بحث خوابها را به طور كلي رد يا تأييد كرد ولي اين تأكيد برنامه به موضوع خواب و ارتباط با ائمه جاي تأمل دارد.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]