تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804249618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ به یک سوال از سوی محمد معتمدی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: پاسخ به یک سوال از سوی محمد معتمدی محمد معتمدی با اشاره به استفاده از دست در آواز عنوان کرده است؛ در اكثر كشور های شرقی، در بین خوانندگان موسیقی های مقامی و سنتی، به نوعی این استایل مشاهده می شود. حتی در آذربایجان گاهی خواننده ساز ˝دایره˝ را كنار گوش خود قرار می دهد.
۱۳۹۵ شنبه ۱۲ تير ساعت 12:36

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ در ادامه این یادداشت آمده است؛ مهم ترین دلیل استفاده از این استایل "مانیتورینگ" خوب و طبیعی صداست.. انسان وقتی حرف می زند یا می خواند صدای خود را از گوش میانی و از درون بدنش می شنود و هرگز آنگونه كه دیگران صدای ما را می شنوند خودمان نمی شنویم. بعنوان مثال همه ما وقتی صدای ضبط شدهء خود را می شنویم حس خوبی نسبت به آن نداریم و احساس می كنیم صدایمان غیر طبیعی ضبط شده است. خواننده هنگامی كه دست خود را كنار گوش می گذارد هم صدای خود را بهتر و واقعی تر می شنود و هم از شنیدن صدای طبیعی خود انرژی بیشتری می گیرد و توان و انرژی خود را كنترل كرده و دیرتر خسته می شود.  ولی چرا قاریان قرآن معمولاً با این استایل می خوانند؟؟ اجرای صوت و لحن قرائت قرآن، به لحاظ علم موسیقی در دستگاه های موسیقی كلاسیك عرب انجام می شود. همانگونه كه ما به موسیقی اصیلمان "ردیف" یا "موسیقی سنتی" می گوییم نام موسیقی اصیل و كلاسیك عرب "طَرَب" یا "مقامات عرب" می باشد. سعدی می فرماید: اُشتُر به شعر عرب  در حالت است و طَرَب گر ذوق نیست تو را  كژ طبع و جانوری   تمام اساتید قرائت قرآن، مسلط به اغنیهء موسیقی طرب نیز هستند. مثل مرحوم عبدالباسط كه نوازندهء عود و استاد بزرگ موسیقی اصیل عرب بودند.   طبق آیهء شریفهء "وَ رَتِّل القرآنَ تَرتیلا" خداوند امر فرموده كه قرآن را با موسیقی و لحن زیبا بخوانید(*). از این رو اعراب پس از نزول قرآن بهترین و غنی ترین و اصیل ترین موسیقی خود را كه همان موسیقی "طرب" می باشد به خدمت قرآن و اجرای دستور الهی در آوردند. (*این آیهء شریفه تنها موردی است كه در قرآن بصورت مستقیم به صوت و موسیقی اشاره شده و اتفاقاً در همین تنها مورد، برای استفادهء صحیح از موسیقی فعل امر به كار برده شده و خبری از نهی نیست!)   بنا براین، این استایل قرن ها پیش از اینكه استایل قاریان محترم قرآن باشد استایل خوانندگان و مغنیان موسیقی اصیل و باستانی عربی بوده است.   نكتهء جالب این است كه قاریان برجستهء مصری، گاهی تلاوت هایشان بیش از یك ساعت به طول می انجامد و با اینكه در طول این یك ساعت، بدون كمك ساز، در تمامی مقام های موسیقی عرب گردش می كنند و در پایان به همان مقام اول بر می گردند ولی ذره ای تغییر كوك ندارند. این به دلیل آن است كه آنها با تمركز و به درستی به صدا و كوك خود گوش می سپارند. این در حالی است كه بسیاری از خوانندگان امروزی حتی با كمك گرفتن از ساز هم قادر به ثابت نگه داشتن كوك خود حتی برای دقایقی كوتاه نیستند.  در ایران قدیم نیز این استایل در بین بسیاری از خوانندگان وجود داشته است.  سعدی علیه الرحمه می فرماید:   یكی را دست حسرت بر بناگوش یكی با آنكه می خواهد در آغوش زبانگ رود و آوای سرودم دگر جای نصیحت نیست در گوش   دست حسرت بر بناگوش نهادن در فرهنگ و ادبیات كهن،  كنایه از افسوس و دریغ خوردن است. موسیقی و ادبیات شرق معمولاً مبتنی بر یك هجران و حسرت ازلی بوده و در اكثر آواز های شرقی نیز مدام با واژه هایی نظیر: ای آمان، داد بیداد، وای، خدای من و امثالهم مواجه می شویم كه حكایت از همین حسرت و هجران همیشگی دارد. نماد و ترجمان بیرونی این حسرت و افسوس، دست حسرت بر بناگوش نهادن بوده كه در طول قرن ها به یك سنت و نماد تبدیل شده است. ولی ما ایرانیان این سنت را به مرور در پیچ و خم گذر از تاریخ جا گذاشتیم،  اما در كشور های دیگر كه شاید زیر مجموعه های فرهنگی ایران بزرگ بودند مثل آسیای میانه هنوز این سنت حفظ شده است. درست مثل زبان فارسی دری كه هرچند خاستگاهش سرزمین ایران و تمدن پارس است اما امروزه برای شنیدن زبان درست اجدادی خود، آنگونه كه حافظ و سعدی در زندگی روزمره خود سخن می گفته اند، باید به كشور هایی مثل تاجیكستان یا افغانستان سفر كنیم.   با مهر-محمد معتمدی یازدهم تیر ماه یك هزار و سیصد و نود و پنج خورشیدی













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن