تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811661048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امید در شالیزارها جوانه می‌زند/ جای خالی پرندگان مهاجر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پیوند گردشگری و کشاورزی
امید در شالیزارها جوانه می‌زند/ جای خالی پرندگان مهاجر

پرندگان مهاجر


شناسهٔ خبر: 3693312 - جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
استانها > مازندران

.jwplayer{ display: inline-block; } فریدون‌کنار - ماه‌هاست تک درنای سیبری «امید» و پرندگان مهاجر از شالیزارهای فریدون‌کنار کوچ کرده‌اند اما همزمان با برآمدن خوشه‌های طلایی‌رنگ برنج، امید در شالیزارها جان تازه‌ای گرفت. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- عباس مهدوی: بین سفر پرندگان به تالاب‌های شالیزاری فریدون‌کنار و مرغوبیت برنج این منطقه ارتباطی نانوشته و عمیق وجود دارد و بسیاری از شالی‌کاران معتقدند، حضور پرندگان در شالیزارها سبب مرغوبیت برنج منطقه شده است. سالانه هزاران قطعه از پرندگان مهاجر به تالاب‌های فریدون‌کنار و محمودآباد هنگام پاییز مهاجرت و با شروع بهار دوباره به سرزمین‌های دوردست سیبری کوچ می‌کنند. اگرچه ماه‌هاست که این پرندگان به سفر رفته‌اند اما ردپای آنان را می‌توان در شالیزارها و برنج‌زارهای مازندران به‌ویژه شهرهای فریدون‌کنار و محمودآباد به نظاره نشست، درنایی که رفت اما همزمان با فصل برداشت شالیزار امید را در دل شالیزارها نشاند. سالانه بیش از ۱.۴ میلیون تن شلتوک در مازندران تولید می‌شود و این استان ۴۰ درصد برنج کشور را به خود اختصاص داده است. پرندگان در شهر ساحلی همچون فریدون‌کنار لحظات خوشی را سپری نمی‌کنند و به‌رغم مهمان‌نوازی پرآوازه ایرانیان به خوراک سفره‌ها مبدل می‌شوند، شکار  گسترده پرندگان در شهر فریدون‌کنار که هم‌نشین با دریا،   دشت و تالاب است به یک معضل اساسی زیست‌محیطی تبدیل‌شده است و تلاش‌های معصومه ابتکار که به بانوی محیط‌زیست ایران شهره است نیز نتوانسته آرامش را به پرندگان مهاجر مهمان در فریدون‌کنار هدیه کند.

سالهاست که شکارچیان در فریدون‌کنار به شکار پرندگان عادت کرده‌اند و فروش لاشه‌های پرندگان مهاجر  راهکاری برای کسب درآمد است، دامگاه‌های فریدون‌کنار  به کشتارگاه پرندگان زیبا و مظلومی مبدل شده که در  تورها  گرفتار می‌شوند و با قیمت ۷۵ تا ۱۲۰ هزار تومان در بازار سیاه فریدون‌کنار و سایر شهرها به فروش می‌رسندو بخشی از پرندگان  نیز  زنده گیری  می‌شوند تا  به  باغ‌های  پرندگان  فروخته شوند. دامگاه‌های فریدون‌کنار  به کشتارگاه پرندگان زیبا و مظلومی مبدل شده که در  تورها  گرفتار می‌شوند و با قیمت ۷۵ تا ۱۲۰ هزار تومان در بازار سیاه فریدون‌کنار و سایر شهرها بفروش می‌رسند آوازه کشتار پرندگان مهاجر در فریدون‌کنار چهره ناخوشایندی را از این شهر ترسیم کرده و این  آوازه  حتی در ابعاد بین‌المللی نیز  مطرح شده است. نگرانی از کشتار پرندگان در فریدون‌کنار در  ایران نیز  با واکنش  گسترده رسانه‌ها  و دوستداران محیط‌زیست مواجه شده است. به تاکید کارشناسان راهکار نرفتن توریست‌ها به فریدون‌کنار علمی و کارشناسانه نیست و تأثیری روی کاهش کشتار پرندگان در این شهر ساحلی ندارد اما آنچه موجب شده تا شاهد شکار بی‌رویه پرندگان در فریدون‌کنار  باشیم نگاه درآمدی و معیشتی شکارچیانی است که هنوز به این درک و باور نرسیده‌اند که پرندگان از شیوه‌های انسانی و کاربردی دیگری هم می‌توانند به درآمد و رفاه بیشتر آن‌ها کمک کنند. آلن ووسالو بانوی فنلاندی ساکن در شهر رویان مازندران عاشق پرندگان مهاجر و درنای سیبری بوده و بیش ازچهار  دهه است که در ایران زندگی می‌کند. وی معتقد است که باید رابطه میان انسان‌ها و پرندگان برقرار شود و مردم باید بیایند و پرنده‌ها را ببینند و پرنده‌ها به انسان عادت کنند. برج های پرنده نگری احداث شود این بانوی فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: ورود توریست‌ها برای تماشای پرندگان بسیار کارساز است و چند تور گردشگری آوردم که راضی بودند و احداث برج‌های پرنده‌نگری می‌تواند زمینه دیدن پرندگان را برای دانش آموزان فراهم کند تا به دیدن پرندگان بیایند و یاد بگیرند چگونه با آن‌ها رفتار کنند.

به گفته وی ایجاد پارک‌های ملی و رفت‌وآمد گردشگران و علاقه‌مندان می‌توانند علاوه بر جنبه‌های اقتصادی برای مردم منطقه در آموزش آن‌ها نیز مؤثر باشد. در حال حاضر، روزنه‌های امید برای پذیرایی مهربانانه از پرندگان در فریدون‌کنار در حال شکل‌گیری است و به گفته دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، دانش آموزان فریدون‌کناری با شعار «رهایی و پرواز پرندگان هدیه نسل آینده فریدون‌کنار» روزهای نویدبخشی را برای آسایش و آرامش پرندگان مهاجر در این شهر ترسیم می‌کنند. وی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: کشاورزان فریدون‌کناری هم به این مسئله پی برده‌اند که حضور این پرندگان در شالیزارهایشان موجب می‌شود تا محصول برنج مرغوب‌تری را برداشت کنند. به گفته وی پرورش اردک در پاییز و زمستان هم در حال ترویج است تا علاوه بر تقویت خاک کشاورزان برای کشت بهار درآمد خانواده‌ها را افزایش بخشد و جوجه اردک‌ها پس از پرورش در  مزارع در بازار به فروش می‌رسد تا گوشت موردنیاز خریداران را تأمین کند تا دیگر به سراغ گوشت پرندگان مهاجر نروند. بزرگ نیا افزود: حضور گردشگران برای دیدن پرندگان در مناطقی همچون روستای «ازباران فریدون‌کنار» و شالیزارهای منطقه سرخ‌رود در همسایگی فریدون‌کنار  موجب شده تا ساکنان این  مناطق میزبان شایسته ای برای پرندگان و قوهای مهاجر باشند. مردم منطقه ازباران و سرخ‌رود شالیزارهای خود را در اختیار قوها و پرندگان قرار می‌دهند. وی عنوان کرد: دوستداران محیط‌زیست نیز ذرت موردنیاز این قوها را تأمین می‌کنند تا بخشی از غذای موردنیاز آن‌ها فراهم شود. قوهای مهاجر فریدون‌کنار  و سرخ‌رود در سه سال اخیر به یک جاذبه برای حضور تورها و گردشگران مبدل شده است.

سایت‌ها و اکو کمپ‌های پرنده‌نگری و بوم گردی و برقراری صندوق‌هایی برای دریافت خرید بلیت از گردشگران برای ورود به تالاب‌های زیست پرندگان می‌توانند رفاه بیشتر را برای جامعه محلی به ارمغان آورد تا به این باور برسند که با کاهش شکار پرندگان می‌شود منافع دیگری را عاید خود کنند. به تاکید دوستداران محیط زیست، یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند از محل حضور پرندگان مهاجر درآمد سرشاری را نصیب جامعه محلی فریدون‌کنار و شکارچیان کند، حضور گردشگرانی است که به تالاب فریدونکنار می‌آیند تا از هزاران پرنده مهاجر دیدن کنند. بومیان اطراف محل زندگی پرندگان اگر طعم درآمد بیشتر حضور گردشگران را در زندگی خود احساس کنند،  رویکرد خود را تغییر خواهند داد.  تجربه نشان می دهد برخورد قهری با این ماجرا تاکنون نتیجه‌بخش نبوده و نتوانسته است مانع شکار بی‌رویه مهمانان این شهر شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن