واضح آرشیو وب فارسی:الف: بازی مرگ و زندگی
نیره رحمانی، 26 خرداد 1395
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۸
«رولت روسی»نویسنده: کامران محمدیناشر: چشمه، چاپ اول ۱۳۹۴ ۸۸ صفحه، ۶۵۰۰ تومانشما میتوانید کتاب «رولت روسی» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب آنلاین خرید کنید.****کامران محمدی با نوشتن داستانهایی بسیار کوتاه خود را معرفی کرد، داستانک هایی که در روزنامه منتشر میشدند و بعدها بهترینهایش در قالب کتاب درآمدند و برای نویسنده خود جایزه نیز به همراه داشتند. اما این رماننویسی بود که کامران محمدی را به شهرت رساند.محمدی بعد از انتشار سه رمان «آنجا که برفها آب نمیشوند»، «بگذار میترا بخوابد» و «اینجا باران صدا ندارد» که سهگانهای با عنوان «فراموشی» را تشکیل میدادند، بهعنوان نویسندهای کاملاً شناختهشده و تجربه بیش از دو دهه داستاننویسی، کارگاههایی درباره داستاننویسی نیز با رویکردی متفاوت برگزار کرده است. مجموعه از ۹ داستان کوتاه خود را با عنوان «رولت روسی و هشت داستان دیگر» توسط نشر چشمه به بازار فرستاده است. عناوین داستانهای کتاب به قرار زیر است: «رولت روسی»، «بازی»، «سیمکارت»، «صد سال تنهایی»، «غریبه»، «قلعه»، «شطرنج»، «بیست و یک گرم» و «خروس بیمحل».محمدی در نوشتن داستان شیوهای خاص خود دارد و به جریانهای زودگذر و بعضاً پرسروصدایی که پارهای نویسندگان را به دنبال خود میکشند توجهی نشان نداده است. شاخصتری ویژگیهایی که داستانهای او که در سهگانه فراموشی دیده میشود، در مجموعه داستان رولت روسی نیز دیده میشوند. البته نه به معنای تکرار مایههایی آشنا که بیشتر نشانگر نظم فکری نویسنده و دنبال کردن طرحی از پیش مشخص در آثار اوست.داستانهایی که در رولت روسی به خوانندگان ارائهشده، از نثری روان و خوشخوان برخوردارند. راحت خوانده شدن و پرهیز از دشوار سازیهای بیدلیل از مهمترین عوامل اقبال آثار محمدی ست که در رولت روسی نیز مشخصاً دیده میشود. هر داستان را در یک نشست میتوان خواند و کشش آنها بهطوری است که تا هر داستان تمام نشود کنار گذاشته نمیشود.این ویژگی حاصل اهمیت داستانگویی و پیرنگ در آثار کوتاه و بلند محمدی ست، البته این به آن معنا نیست که داستانهای رولت روسی فاقد نوآوری و طراوت است نویسنده پا را از چهارچوبهای آشنا و سنتی فراتر نگذاشته است. اتفاقاً داستانهای رولت روسی به شکل بارزی بازتابدهنده این روزگار و برخوردار از روح زمان خود هستند. بار روانشناختی داستانهای این مجموعه و انعکاس کنش و واکنشهای که حاصل تأثیرپذیری شخصیتهای از مناسبات جامعه امروز هستند. پرداختن به مفاهیمی همچون عشق، تنهایی، دروغ، خیانت و عدم امکان اعتماد به دیگر آدمها که از اساسیترین معضلات جامعه ایرانی این روزگار است در لایههای مختلف داستانهای این مجموعه خودنمایی میکند.در چنین شرایطی حتی بیآنکه خواننده باشخصیتهای این داستانها همراهی و همذاتپنداری کند، سیگنالهایی که داستانها میفرستد دریافت کرده و خود را در دنیایی مضطرب کننده مییابند. این یکی ویژگیهای شاخص و متفاوت کننده داستانهای مجموعه رولت روسی که اساساً تجربهای متفاوت محسوب میشود.محمدی در این داستانها اگر چه از ناهنجاریهای روحی و جسمی مردم جامعه ایرانی سخن میگوید، اما با نگاهی بیطرفانه قضاوت را بر عهده مخاطب میگذارد، به همین دلیل خواننده با آنها ارتباط برقرار میکند چراکه نویسنده خود را به خوانندهاش تحمیل نمیکند.گذشته از حسن انتخاب محمدی که عنوان جذاب رولت روسی را از یکی از داستانها برگرفته و روی کل مجموعه گذاشته است. خود رولت روسی نیز بیگمان موفقتری داستان کتاب نیز هست. در این داستان محمدی با ارجاعی برو متنی به یک فیلم یعی شکارچی گوزن ساخته مایکل چمینو و یک نوع شرطبندی که در واقع بازیمرگ و زندگی ست، واقعیت درونمتنی داستان خود را میسازد. نویسنده در این داستان با درآمیختن واقعیت و خیال که گاه به حرکت روی خط وهمی ذهنی انجامیده، جذابترین داستان کتاب این مجموعه را پیش روی خواننده قرار داده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]