واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قطعه «مدافعان حرم» افتخاري پيوند موسيقي با پديدههاي اجتماعي
آهنگ «مدافعان حرم» به خوانندگي عليرضا افتخاري براي جشنواره فيلم «مدافعان حرم» خلق و اجرا شد.
![](http://javanonline.ir/files/fa/news/1395/3/16/233823_836.jpg)
عليرضا افتخاري در آخرين اثرش با قطعهاي پيرامون مدافعان حرم پا به عرصه اخبار موسيقي گذاشت. قطعهاي با محتواي رشادتهاي مجاهدان و مدافعان حرم عمه سادات كه با شعري از احمد بابايي به عنوان يكي از شاعران جوان و خوش قريحه كشور ساخته شده است. آهنگسازياش را عليرضا سپهوند به انجام رسانده و صداي عليرضا افتخاري يكي از ستارگان سپهر موسيقي كشور روي آن نشسته و اين يعني تلفيق نيكوي محتوا و فرم، استفاده از ظرفيت موسيقي براي فرهنگسازي و پيشبرد فرهنگي يك دغدغه مهم سياسي عقيدتي. اتفاقي كه هرچند بسيار دير- تقريباً سه سال بعد از آغاز اين موضوع- افتاده، اما بههرحال جاي خوشحالي دارد كه بالاخره كسي به فكر پيوند ميان موسيقي و پديدههاي اجتماعي افتاده است.
در سالهاي اخير تكآهنگهايي نظير «نفس تازه كنيم» حامد زماني كه براي نيمه شعبان ساخته شد، «خاك» مهدي يراحي كه در اعتراض به خاك آلودگيهاي مستمر هواي استان خوزستان توليد شد و اين آخري «مدافعان حرم» با صداي عليرضا افتخاري جزو معدود آثار انگشت شماري بودهاند كه در ارتباط مستقيم با پديدههاي اجتماعي يا مذهبي بودهاند و به جاي نگاه 99 درصدي موجود در موسيقيهاي توليدي كشور كه حول محور خال و لب و چشم خمّار دلبر – آن هم به اسفناكترين و بعضاً مستهجنترين نحو ممكن- ميگردد، توانستهاند با نگاهي نيكو به اين دغدغهها بپردازند. اين يعني به خدمت آوردن موسيقي براي اجتماع. اين بهترين راه براي مواجهه حاكميت، ارگانهاي فرهنگي و دلسوزان اين عرصه با موسيقي نيست؟ بهتر بپرسيم؛ اين نوع برخورد، وظيفه امروز اين نهادها براي كنترل موسيقي نيست؟
منحصر كردن و محدود كردن دايره خوانندگان مجاز و تلويزيوني كه اجازه پخش مستمر از رسانه ملي را دارند و امتياز بزرگي به نام تيتراژهاي سريالهاي شبانه را دارند نيز همواره محل بحث بوده و يكي از موارد اشكال مديريتي موسيقي به حساب ميآيد. دايره محدودي كه قريب به اتفاق سريالهاي پرطرفدار شبانه را ميخوانند و روز به روز بر محبوبيتشان افزوده ميشود و قيمت بليت كنسرتهايشان نيز! اما هيچكس نميداند چرا اين دايره اينقدر محدود است و طبق معمول هيچكس پاسخگو نيست.
بههرحال بايد به دنبال راه چارهاي بود. اينكه چطور ميشود موسيقي را به خدمت ارزشها و نيازهاي جامعه درآورد. اينكه چطور ميشود اين مقوله مهم اجتماعي را در خدمت تعالي جامعه در آورد و او را به يك عنصر مثبت در تحركات اجتماعي و لايههاي جامعه تبديل كرد.
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]