تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833320159




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منافقین از کفار بدترند - سایت خبری تحلیلی بولتن


واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: [منافقان،] آنان [=مومنان] را ندا می دهند که آیا با شما نبودیم؟ گفتند: چرا، ولی شما خود را به فتنه انداختید و منتظر ماندید و در شک و تردید غوطه ور شدید و آرزوها شما را فریفت تا امر خدا آمد و آن فریبکار [شیطان/ دنیا] شما را به خدا مغرور کرد [= فریفت].گروه دین و اندیشه: حجت الاسلام دکتر سوزنچی از اساتید دانشگاه، هر روز یک آیه قران را با ترجمه و چند حدیث تفسیری و چند نکته در تدبر آن آیه منتشر می کند. بولتن نیوز نیز در راستای ترویج چنین اقدامات ارزشی این سلسله مطالب را به صورت روزانه منتشر خواهد کرد. به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، در مطلب روز 15 خرداد به آیه 14 سوره حدید پرداخته شده و در آن آمده است: یُنادُونَهُمْ أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ قالُوا بَلى وَ لکِنَّکُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَکُمْ وَ تَرَبَّصْتُمْ وَ ارْتَبْتُمْ وَ غَرَّتْکُمُ الْأَمانِیُّ حَتَّى جاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَ غَرَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُور سوره حدید(57) آیه14 ترجمه: [منافقان،] آنان [=مومنان] را ندا می دهند که آیا با شما نبودیم؟ گفتند: چرا، ولی شما خود را به فتنه انداختید و منتظر ماندید و در شک و تردید غوطه ور شدید و آرزوها شما را فریفت تا امر خدا آمد و آن فریبکار [شیطان/ دنیا] شما را به خدا مغرور کرد [= فریفت]. توضیح برخی کلمات: فتنتم: از ریشه «فتن» (فتنه) است که اصل آن به معنای گداختن طلا در آتش به منظور جدا کردن خالصی و ناخالصی آن بوده و لذا هم به معنای عذاب کردن به کار می رود، هم به معنای بلا و سختی و قرار گرفتن در وضعیت بغرنج، و هم به معنای امتحان دشوار (مفردات ألفاظ القرآن/623) تربصتم: از ریشه «ربص» است که دلالت بر «انتظار» می کند (معجم المقاییس اللغه 2/ 477) که در این آیه متناسب با موقعیت های مختلف می تواند به معنای «مترصد و دنبال فرصتی برای سوءاستفاده بودن»؛ ویا «انتظار واقعه ای تلخ برای اسلام یا مسلمانان داشتن»؛ ویا «امروز و فردا کردن، و اقدام نکردن [برای توبه و ایمان و عمل صالح]»؛ ویا «جا ماندن» باشد. حدیث: 1) قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ رَحِمَهُ اللَّهُ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْأَحْوَلِ عَنْ سَلَّامِ بْنِ الْمُسْتَنِیرِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى «فَضُرِبَ بَیْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِیهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ یُنادُونَهُمْ أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ» قَالَ فَقَالَ: أَمَا إِنَّهَا نَزَلَتْ فِینَا وَ فِی شِیعَتِنَا وَ فِی الْکُفَّارِ أَمَا إِنَّهُ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ وَ حُبِسَ الْخَلَائِقُ فِی طَرِیقِ الْمَحْشَرِ ضَرَبَ اللَّهُ سُوراً مِنْ ظُلْمَةٍ فِیهِ بَابُ «باطِنُهُ فِیهِ الرَّحْمَةُ» یَعْنِی النُّورَ «وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذاب»ُ یَعْنِی الظُّلْمَةَ فَیُصَیِّرُنَا اللَّهُ وَ شِیعَتَنَا فِی بَاطِنِ السُّورِ الَّذِی فِیهِ الرَّحْمَةُ وَ النُّورُ وَ یُصَیِّرُ عَدُوَّنَا وَ الْکُفَّارَ فِی ظَاهِرِ السُّورِ الَّذِی فِیهِ الظُّلْمَةُ فَیُنَادِیکُمْ عَدُوُّنَا وَ عَدُوُّکُمْ مِنَ الْبَابِ الَّذِی فِی السُّورِ مِنْ ظَاهِرِهِ «أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ» فِی الدُّنْیَا نَبِیُّنَا وَ نَبِیُّکُمْ وَاحِدٌ وَ صَلَاتُنَا وَ صَلَاتُکُمْ وَاحِدَةٌ وَ صَوْمُنَا وَ صَوْمُکُمْ وَ حَجُّنَا وَ حَجُّکُمْ وَاحِدٌ قَالَ فَیُنَادِیهِمُ الْمَلَکُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ «بَلى وَ لکِنَّکُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَکُمْ» بَعْدَ نَبِیِّکُمْ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ وَ تَرَکْتُمْ اتِّبَاعَ مَنْ أَمَرَکُمْ بِهِ نَبِیُّکُمْ «وَ تَرَبَّصْتُمْ» بِهِ الدَّوَائِرَ «وَ ارْتَبْتُمْ» فِیمَا قَالَ فِیهِ نَبِیُّکُمْ «وَ غَرَّتْکُمُ الْأَمانِیّ»ُ وَ مَا أَجْمَعْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ خِلَافِکُمْ لِأَهْلِ الْحَقِّ وَ غَرَّکُمْ حِلْمُ اللَّهِ عَنْکُمْ فِی تِلْکَ الْحَالِ «حَتَّى جَاءَ الْحَقُّ» وَ یَعْنِی بِالْحَقِّ ظُهُورَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ مَنْ ظَهَرَ مِنَ الْأَئِمَّةِ ع بَعْدَهُ بِالْحَقِّ وَ قَوْلُهُ «وَ غَرَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ» یَعْنِی الشَّیْطَانَ «فَالْیَوْمَ لا یُؤْخَذُ مِنْکُمْ فِدْیَةٌ وَ لا مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا» أَیْ لَا تُوجَدُ لَکُمْ حَسَنَةٌ تَفْدُونَ بِهَا أَنْفُسَکُمْ «مَأْواکُمُ النَّارُ هِیَ مَوْلاکُمْ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ». از امام باقر درباره این آیات سوره حدید سوال می شود ایشان می فرمایند: اما این آیات درباره ما و شیعیانمان و در مورد کفار نازل شده است. هنگامی که روز قیامت شود و مردم در راه محشر گرفتار آِند، خداوند دیوار بلندی می زند که دروازه ای دارد «باطنش، در آن، رحمت است» یعنی نور؛ «و ظاهرش، از جانب آن، عذاب است» یعنی ظلمت؛ پس خداوند ما و شیعیانمان را در داخل آن حصار که رحمت و نور است می برد و دشمنان ما و کفار را در بیرون آن حصار که ظلمت است. پس دشمنان ما و دشمنان شما، شما را از جانب آن دروازه ای که در آن حصار در قسمت بیرونی اش (ظاهری اش) هست ندا می دهند که «آیا با شما نبودیم» در دنیا که پیامبر ما و شما یکی بود و نماز ما و شما یکی بود و روزه ما و شما، و حج ما و شما یکی بود؟ پس فرشته ای از جانب خداوند به آنها ندا می دهد که: «چرا، ولی شما خود را - بعد از پیامبرتان - به فتنه انداختید» سپپس روی گردان شدید و تبعیت از کسی که پیامبرتان به شما دستور داده بود را رها کردید «و منتظر ماندید» تا به او مصیبتها برسد «و در شک و تردید – در مورد آنچه پیامبرتان در مورد او گفته بود - غوطه ور شدید و آرزوها – و آنچه در خصوص مخالفت با اهل حق و حقیقت بر آن توافق کردید - شما را فریفت» و بردباری خدا نسبت به شما در آن وضعیت شما را مغرور کرد تا حق آمد و منظور از آمدن حق، آشکار شدن علی بن ابی طالب و ائمه بعد از ایشان است که به حق آشکار و ظاهر می شوند [شاید اشاره به رجعت است] و «آن فریبکار شما را به خدا مغرور کرد» که مقصود همان شیطان است «پس در آن روز نه از شما و نه از کافران فدیه [عوض] ای گرفته نمی شود» یعنی هیچ حسنه ای برایتان نیست که آن را به ازازی نجات خود پرداخت کنید «و جایگاه شما آتش است؛ او سرپرست شماست و بد بازگشت گاهی است.» 2) عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ ... قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص : ... یَا ابْنَ مَسْعُودٍ سَیَأْتِی مِنْ بَعْدِی أَقْوَامٌ یَأْکُلُونَ طَیِّبَاتِ الطَّعَامِ وَ أَلْوَانَهَا وَ یَرْکَبُونَ الدَّوَابَّ وَ یَتَزَیَّنُونَ بِزِینَةِ الْمَرْأَةِ لِزَوْجِهَا وَ یَتَبَرَّجُونَ تَبَرُّجَ النِّسَاءِ وَ زِیُّهُمْ مِثْلُ زِیِّ الْمُلُوکِ الْجَبَابِرَةِ هُمْ مُنَافِقُو هَذِهِ الْأُمَّةِ فِی آخِرِ الزَّمَانِ ... فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ ... «یَوْمَ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذِینَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُم»ْ إِلَى قَوْلِهِ «وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ» یَا ابْنَ مَسْعُودٍ عَلَیْهِمْ لَعْنَةٌ مِنِّی وَ مِنْ جَمِیعِ الْمُرْسَلِینَ وَ الْمَلَائِکَةِ الْمُقَرَّبِینَ وَ عَلَیْهِمْ غَضَبُ اللَّهِ وَ سُوءُ الْحِسَابِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ ... مکارم الأخلاق (للطبرسی)، ص449-450 پیامبر اکرم ص در فرازی از توصیه طولانی ای که به عبدالله بن مسعود داشت، فرمود: ای ابن مسعود! بعد از من اقوامی می آیند که خوراکی های مطبوع و رنگارنگ می خورند و بر سواری ها سوار می شوند و آن گونه که زنی برای همسرش زینت کند خود را آرایش می کنند و همچون خودنمایی زنان به خودنمایی در جامعه مشغول می شوند و سبک زندگی آنان همانند زندگی پادشاهان ستمگر است؛ آنان منافقان این امت در آخرالزمان هستند ... [سپس آیاتی از جمله آیات 13 تا 15 سوره حدید را خواندند و فرمودند] ای ابن مسعود، لعنت من و همه پیامبران و فرشتگان مقرب بر آنها و غضب خدا و حسابرسی دشوار در دنیا و آخرت بر ایشان باد. ... تدبر: «یُنادُونَهُمْ... قالُوا» در عرصه قیامت، با اینکه فاصله بین مومن و منافق می افتد، اما همچنان ارتباط وجود دارد. این ارتباط از زاویه منافق، با مشقت و تلاش زیادی توام است؛ اما از جانب مومن، راحت است (تفاوت بین «با صدای بلند خطاب کردن» و «گفتن») «أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ ... بَلى وَ لکِنَّکُمْ...»: می دانیم که منافقین از کفار بدترند (نساء/145) آنها «ظاهرا» همراه مومنان و عضوی از جامعه دینی اند، اما «واقعا» همراه نیستند. نکته مهم اینکه در این آیه، همراه نبودن آنها، نه لزوما از جهت اعمال دینی (مانند نماز و روزه و ... – حدیث1)، بلکه از جهت نگرش ها و دغدغه های درونی آنها (فتنه، تربص، تردید، غرور) است. پس، منافق لزوما «مسلمانی که مرتکب گناه شده» نیست، بلکه منافق کسی است که در حوزه باورهای درونی و جهت گیری درونی اش دچار مشکل شده، هرچند در ظاهر همانند مومنان اهل عمل باشد. منافق شدن در گروی چهار (یا پنج) ویژگی است که به نظر می آید مترتب بر هم پیش می آید: الف- «فَتَنْتُمْ أَنْفُسَکُمْ»: فتنه عرصه آزمایش های سخت و بغرنج است. یکبار انسان ها ناخواسته در فتنه می افتند، این امری طبیعی است و اصلا خدا برای تصفیه انسان این فتنه ها را ایجاد می کند (توبه/126؛ عنکبوت/2) اما یکبار خودشان زمینه افتادن خود در فتنه را ایجاد می کند؛ یعنی خود را در وضعیت های شبهه ناک قرار می دهند تا کم کم کار به جایی می رسد که دیگر نمی توانند حق و باطل را تشخیص دهد. ب – «وَ تَرَبَّصْتُمْ»: وقتی خود را در وضعیت های شبهه ناک قرار دادند، مترصد و دنبال فرصتی برای سوءاستفاده از این وضعیت اند؛ فکر می کنند با رفتن در آن وضعیت زرنگی کرده اند و انتظار واقعه ای تلخ برای اسلام یا مسلمانان دارند؛ و برای خروج از آن وضعیت با بهانه های مختلف دائما امروز و فردا (وقت کشی) می کنند و از توبه بازمی مانند. (به «توضیح کلمات» مراجعه کنید) ج - «وَ ارْتَبْتُمْ»: ابتدا حق را می دانستند و خود را در وضعیت شبهه ناک انداختند، اما این درنگ در آن وضعیت، کم کم باعث ایجاد شک و تردید در خودشان شد. د - «وَ غَرَّتْکُمُ الْأَمانِیُّ»: دچار شک شدند اما به خاطر آنچه مترصدش بودند، اصرار بر ماندن در آن وضعیت کردند چون در آن وضعیت، آرزوهایی را تعقیب می کردند؛ آن انتظار باطل، کم کم اینها را آرزواندیش کرد؛ و شخص آرزواندیش، کم کم نسبت به واقعیاتی که نشان می دهد که وی در محاسبات خود دچار اشتباه بوده ، بی توجه می شود، و می کوشد دائما کار خود را توجیه کند تا زمانی که مرگش برسد (حَتَّى جاءَ أَمْرُ اللَّهِ) ه - «وَ غَرَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُور»: و شیطان آنها را به خدا مغرور کرد؛ یعنی حتی تا مرگشان خود را برحق می دانستند و به خیال خود چه بسا خود را همچنان مسلمان واقعی می دیدند (در قیامت هم ابتدا همراه مومنان اند و بعد عقب می افتند). امروز 15 خرداد، سالروز شروع قیامی است که به انقلاب اسلامی منجر شد؛ و این آیه چه بسا نحوه ریزش های انقلاب را شرح می دهد (حدیث2): عده ای که از ابتدا «همراه» بودند اما تدریجا از آرمان های اسلام (در نظر یا در عمل) روی گردان شدند در حالی که خودشان را هنوز برحق می دانند. با توجه به بدتر بودن جدی «منافق» نسبت به «مسلمان گناهکار»، و خزنده و ناخودآگاه بودن ورود «نفاق» در انسان، مراقبت درباره این ویژگی ها بسیار مهمتر از مراقبت درباره اعمال خوب و بد خویش است. یادمان باشد همه ما در معرض «غَرور» [شیطان] قرار داریم. نکند ما چنین شده باشیم و همچنان در غفلتیم! «وَ غَرَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُور»: این جمله را می توان، نه یک ویژگی جدید، بلکه جمع بندی و بیان ریشه چهار ویژگی قبلی است؛ خصوصا که فاعل قبلی ها یا خود افراد بودند (سه تای اول) یا یک خصلت درونیِ آنها (آرزو)؛ اما اینجا سخن از یک فریبکار متمایز (شیطان) در میان است. «حَتَّى جاءَ أَمْرُ اللَّهِ»: می تواند اشاره به مرگ باشد، و می تواند اشاره به هر واقعه ای باشد که دست خدا در آن آشکار است مانند ظهور امام زمان یا رجعت. خصوصا که از مزایای دوره ظهور امام زمان این است که منافق در آن ذلیل می شود و دیگر کاری از دستش برنمی آید: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ ...تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَه (کافی 3/ 424؛ دعای افتتاح ماه رمضان/مفاتیح الجنان) مطالب مرتبط آن همان رستگاری عظیم است کیست کسی که خداوند را قرضی نیکو دهد تا آن را برایش مضاعف کند زندگان و مردگان برابر نیستند به ناگاه احساس خوشحالی می کنند اگر تو نبودی نمی دانستم که تو کیستی خداوند بزرگتر از آن است که وصف شود و نیرنگى بس بزرگ اندیشیدند / خدا بکشدشان کسی که از آتش می ترسد، شهوت پرستی را رها می کند براى دل چیزی تباه کننده تر از گناه نیست شنیده اید دنیا خود را فداى آنان کرده باشد سلمان کجا و درک محضر آنان کجا؟ پیامبر فرمودند: شما مستضعفان بعد از من هستید من کارگزار و متصدی امور شما نیستم با صد هزار جلوه برون آمدی که من / با صد هزار دیده تماشا کنم تو را نه ترسی بر آنان است و نه غمگین می شوند به آن غار پناه برید چه کسی به عدل فرمان می دهد و خود بر راه مستقیم است عاقبت کسانی که قبلا اکثرشان مشرک بودند هنگامی که ده ویژگی در امّت من پیدا شود، خداوند آنها را ده گونه عذاب می کند آیا شما را به زیرکترین زیرک ها و احمق ترین احمق ها خبر ندهم؟ به بهشتم وارد شو! زینت عبادت کنندگان کجاست؟ عباس نزد خداوند جایگاهی دارد که تمامی شهدا به حال او غبطه می خورند چگونه این سوره مخصوص امام حسین است؟ پس از نقل، بیدار بودن چه سود؟ اگر مخلوقی از خدا رویگردان شود، خدا در همین دنیا برایش کم نمی گذارد بکوشید از فرزندان آخرت باشید، نه دنیا


یکشنبه ، ۱۶خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[مشاهده در: www.bultannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن