واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خروج روزانه تا 500 ميليون تومان ارز براي يك بازي
ظاهرش يك بازي است اما باطنش خيلي بيشتر از يك بازي در دل خود جاي داده است. كلش آف كلنز بازي آنلايني است كه ميليونها كاربر در سراسر جهان را سر كار گذاشته و آنطور كه روحالله مؤمننسب، كارشناس فضاي مجازي خبر ميدهد 20 ميليون ايراني روزانه 144 دقيقه وقت خود را صرف بازيهاي آنلاين ميكنند...
نویسنده : زهرا چيذري
ظاهرش يك بازي است اما باطنش خيلي بيشتر از يك بازي در دل خود جاي داده است. كلش آف كلنز بازي آنلايني است كه ميليونها كاربر در سراسر جهان را سر كار گذاشته و آنطور كه روحالله مؤمننسب، كارشناس فضاي مجازي خبر ميدهد 20 ميليون ايراني روزانه 144 دقيقه وقت خود را صرف بازيهاي آنلاين ميكنند كه يكي از اصليترين اين بازيها همين بازي آنلاين كلش آفكلنز است؛ بازي استراتژيكي كه هرچند براي ورود به آن نيازي به پرداخت پول نيست اما با طي مراحل مختلف و رسيدن به سطوح بالاتر و براي بقا در بازي ناگزير ميشويد هزينه كنيد. اگرچه قبل از اين گيمرهاي ايراني براي خريد الماس مشكل داشتند و بايد از طريق واسطههايي اين كار را انجام ميدادند اما هماكنون نسخه فارسي اين بازي هم به بازار آمده و شما ميتوانيد از طريق درگاههاي پرداخت الكترونيكي بانكي به راحتي براي ادامه بازي الماس بخريد. همين مسئله موجب شده به گفته اين كارشناس فضاي مجازي روزانه 50 تا 500 ميليون تومان ارز از كشور خارج شود.
فضاي مجازي اگرچه توانسته فرصتهاي بيبديلي را در اختيار كاربران خود قرار دهد اما شبكههاي اجتماعي و بازيهاي آنلاين و آفلاين عرضه شده در بازار كشورهاي مختلف جهان چالشهايي جدي را در پي داشته است. اعتياد، مرگ زمان و پيشبرد بسياري از اهداف استراتژيك در قالب اين بازيها و ارتباطات مجازي نگرانيهايي جدي است كه بسياري از كشورهاي دنيا را به فكر مديريت در شبكههاي اجتماعي و بازيهاي آنلاين و آفلاين انداخته است. بر اين اساس كشور ما هم با چالشهاي متعدد فرهنگي و اجتماعي و نفوذ اطلاعاتي از طريق شبكههاي اجتماعي و بازيهاي آنلاين مواجه شده است.
باخت 40 ميليون ساعت عمر
طبق آمار رسمي ارائه شده توسط شوراي عالي فضاي مجازي، امروزه 25 ميليون ايراني به انجام بازيهاي ويدئويي ميپردازند. به گفته سعيد عاملي، يكي از اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي، اين 25ميليون گيمر، به طور متوسط روزانه يك ساعت و نيم به بازي كردن با دستگاههاي الكترونيكي ميپردازند. مؤمننسب كارشناس فضاي مجازي نيز ميگويد: 20 ميليون ايراني روزانه 144 دقيقه وقت خود را صرف بازيهاي آنلاين ميكنند. با يك دو دوتا چهارتاي ساده دستمان ميآيد ايرانيها روزانه 30 الي 40 ميليون ساعت به انجام بازيهاي ويدئويي ميپردازند. در اين ميان با عنايت به آمار بيش از 40 ميليوني كاربران تلفن همراه هوشمند در كشورمان بازيهاي تلفن همراه به خصوص بازيهاي آنلاين بيشترين طرفدار را در بين گيمرهاي ايراني دارند. 20 تا 25 ميليون گيمر حرفهاي در كشور به اين معناست كه حدود يك سوم تا يك چهارم جمعيت كشورمان پاي ثابت بازيهاي رايانهاي هستند؛ جمعيتي كه طبيعتاً شامل گروههاي خردسال يا كهنسال نميشود بلكه جمعيت جوان و فعال جامعه هستند كه روزانه 40 ميليون ساعت عمر خود را پاي چنين بازيهايي هدر ميدهند.
اين بازي اعتيادآور
Clash of Clans يك بازي چند نفره آنلاين در سبك استراتژيك است كه طي آن شما بايد به يك اجتماع و به قول بازيكنان Clash of Clans وارد يك Clan بشويد. بخش عمده اين بازي مبارزات بين همين Clanها ميباشد. شما بايد در نقش يكي از اعضاي كلن خود، به ديگر اعضاي گروه وفادار بوده و در سختي و جشنها كنار آنها باشيد.
شركت Supercell با عرضه سه بازي محبوب و جهاني خود يعني Hay Day ,Boom Beach و Clash of Clans در حال حاضر تقريباً يك سوم يا حتي نصف سهم بازار بازيهاي آنلاين موبايلي را در اختيار دارد.
اگرچه اين بازيها همگي رايگان هستند اما داراي قابليت پرداخت درونبرنامهاي براي خريد محصولات ميباشند. عمق موفقيت Supercell زماني مشخص ميشود كه طبق آمار و ارقام رسمي، اين شركت در تنها يكي از روزهاي سال ۲۰۱۳ و از دو بازي Hay Day و Clash of Clans توانسته است 2/5 ميليون دلار كسب درآمد داشته باشد! اين در حالي است كه درآمد سالانه اين شركت در سال ۲۰۱۳ مبلغي برابر با ۵۱۹ ميليون يورو بوده است. در سال ۲۰۱۴ درآمد اين شركت سه برابر سال پيش بود و Supercell توانست تا پايان سال ۲۰۱۴ ميلادي درآمدي بالغ بر هزار و 545 ميليون يورو داشته باشد! نتايج نشان ميدهد كه درآمد اين شركت در سال ۲۰۱۵ نيز با سير صعودي همراه است و تا نيمه اول سال ۲۰۱۵، بيش از هزار و 200 ميليون يورو به حسابهاي اين شركت واريز شده است. شركت Supercell حداقل ۶۰ درصد اين درآمدزايي را مديون بازي Clash of Clans است.
در بازي Clash of Clans صلحي وجود ندارد و قانون نابود كنيد تا نابود نشويد حكمفرماست. براي ارتقاي سطح يا Level خود بايد به طور پيوسته به قبيلههاي نزديك خودتان حمله كنيد تا نه تنها از آنها جم و طلا به دست بياوريد، بلكه آنها را تضعيف كنيد تا به خودتان حمله نشود؛ درست شبيه همان استراتژي كه در دنياي پيرامون خود و از طريق برخي دولتهاي قدرتمند اعمال ميشود.
خروج 50 تا 500 ميليون تومان پول
شايد شما هم جزو آنهايي باشيد كه روزانه ساعاتي از وقت خود را پاي بازي آنلاين كلش ميگذارند اما اگر شما جزو اين گروه نيستيد، كافي است به سراغ چند تن از گيمرهاي بازي كلش برويد، واقعيتهاي جالبي درباره اين بازي دستتان ميآيد. علي جوان 27 سالهاي است كه به قول خودش به طور متوسط روزي ده بار آنلاين ميشود تا بازي كند و هر بار هم چيزي حدود پنج تا 10 دقيقه بازي ميكند. به گفته وي، وقتي آنلاين باشيد امكان حمله به شما وجود ندارد و حملات به ساختههاي شما در بازي زماني صورت ميگيرد كه آفلاين هستيد و همين مسئله هم كاربران را مجاب ميكند تا بيشتر و بيشتر آنلاين بمانند. علي ميگويد هم اكنون شش ماه است كه بازي ميكند اما تاكنون براي خريد الماس يا همان جم پولي پرداخت نكرده اما خب بسياري از دوستانش را ميشناسد كه براي ارتقاي سريعتر در بازي اين كار را ميكنند.
پويا هم يكي ديگر از كاربران پر و پا قرص كلش است كه بيش از يك سال است به قول خودش به اين بازي معتاد شده است. وي تاكنون چندين بار براي خريد جم اقدام كرده حتي قبلترها كه امكان خريد مستقيم براي گيمرهاي ايراني وجود نداشت با گيفت كارهاي گوگل و به دلار جم خريداري کرده است. به گفته اين گيمرها حالا مدتي است كه نسخه فارسي اين بازي هم از طريق ماركتهاي ايراني مانند بازار عرضه ميشود و شما ميتوانيد از طريق كارتهاي عضو شتاب و درگاههاي خريد اينترنتي جم يا الماس بخريد.
تسهيل شرايط براي خريد الماس بازي آنلاين كلش در حالي است كه بنا به تأكيد مؤمننسب روزانه حداقل 50 و حداكثر 500 ميليون تومان «جم» يا همان الماسهايي كه در بازي كلش كاربرد دارد به فروش ميرسد و همه اين پولهاي مجازي، سرمايهاي واقعي هستند كه غربيها از ايران خارج ميكنند.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]